Ski-Doo MXZ 120/200 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Rekommenderad minsta ålder på förare under uppsikt av vuxen:
– 120: 6 års ålder
– 200: 13 års ålder
Läs denna Instruktionsbok noggrant. Den innehåller viktig säkerhetsinformation.
Uppsikt av vuxen krävs för korrekt förståelse av riskerna i samband med
användning av dessa fordon.
Gå igenom och förklara innehållet i denna instruktionsbok tillsammans med den
unga föraren och säkerställ att den unga föraren förstår hur fordonet ska hanteras
ordentligt och säkert.
Förvara alltid denna instruktionsbok tillhands som referensmaterial.
VARNING
MXZ 120/200-SERIEN
520003165_SE
Innehåller
information om
säkerhet och
användning
SÄKERHETS
HANDBOK
Översättning av
originalinstruktionerna
SKI-DOO®MXZ®XPS®
Med ensamrätt. Inga delar av denna Instruktionsbok får reproduceras
i någon form utan föregående skriftligt tillstånd från Bombardier
Recreational Products Inc.
©Bombardier Recreational Products Inc. (BRP) 2023
TM® Varumärken tillhörande BRP eller dess dotterbolag.
Detta är en ofullständig lista över varumärken som tillhör Bombardier
Recreational Products Inc. eller dess dotterföretag:
I Kanada distribueras och servas produkter av Bombardier
Recreational Products Inc. (BRP).
I USA distribueras och servas produkter av BRP US Inc.
I det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (som består av
Europeiska unionens medlemsstater samt Storbritannien, Norge,
Island och Liechtenstein), i Oberoende staters samvälde (inklusive
Ukraina och Turkmenistan) och Turkiet, distribueras och servas
produkter av BRP European Distribution S.A. och andra filialer eller
dotterbolag till BRP.
För alla övriga länder distribueras och servas produkter av Bombardier
Recreational Products Inc. (BRP) eller dess filialer.
VARNING (CALIFORNIA PROPOSITION 65)
Användning, service och underhåll av offroad fordon kan utsätta
dig för kemikalier som inkluderar motoravgaser, koloxid, ftalater
och bly, som är kända av delstaten Kalifornien för att orsaka cancer
och fosterskador eller andra skador på fortplantningssystemet. För
att minimera exponering, undvik att andas avgaser, tomgångskör
inte motorn om det inte är nödvändigt, serva fordonet på en väl
ventilerad plats och använd handskar eller tvätta händerna ofta när
du servar ditt fordon. För mer information, gå till
www.p65warnings.ca.gov/products/passenger-vehicle.
VARNING
Förord
Att åka snöskoter är en spännande upplevelse och en mycket glädjande sport.
Det innebär dock även ett stort ansvar. Den frihet som snöskoterförare får
kommer endast att vara så länge snöskoterförare fortsätter att agera på ett
ansvarsfullt sätt. Det innebär i grund och botten, att du tar hand om din
personliga säkerhet, andras säkerhet och rättigheter och att du skyddar vår miljö.
Att läsa och följa informationen i Instruktionsboken och denna
Säkerhetshandbok för snöskotrar är det första steget i att bibehålla
snöskotersporten och allas säkerhet. Sunt förnuft, rätt omdöme och erfarenhet
spelar alla en mycket viktig roll för säker användning av en snöskoter. Du,
snöskoterföraren, är den viktigaste säkerhetsaspekten. Säkerhet måste vara din
angelägenhet före, under och efter körning av en snöskoter.
Korrekt underhåll av snöskotern, att iaktta alla lagar, förarutbildning och övning
bidrar alla till en säker och glädjande upplevelse. Ha tålamod, eftersom många
av de speciella färdigheterna och kunskaperna som krävs för att köra snöskoter
säkert kommer du att lära dig med tiden.
Att gå en kurs i snöskotersäkerhet och en kurs i första hjälpen samt att gå med i
en snöskoterklubb kommer att förbättra din snöskoterupplevelse avsevärt och
säkerställa många år av säker snöskoterkörning.
Varje BRP-snöskoter har SSCC-dekalen och uppfyller eller överstiger
standarderna från Snowmobile Safety and Certification Committee. BRP
rekommenderar och uppmuntrar säker användning av alla snöskotrar. Bär alltid
en godkänd hjälm och skyddsglasögon. Kör försiktigt, följ alla statliga och lokala
lagar och respektera andras rättigheter. Medlemmar i International Snowmobile
Manufacturers Association (ISMA) som BRP, gör sin del för att förbättra spår,
sponsra evenemang och allmänt stödja snöskotersporten. Som medlem i
American Council of Snowmobile Associations (ACSA), främjar BRP
snöskoterkörning genom utbildning, välgörenhet och forskningsprogram.
Denna Säkerhetshandbok för snöskotrar bör betraktas som en fast del av
snöskotern och måste finnas med snöskotern vid återförsäljningstillfället.
520 003 165_SE
Innehåll
Innan användning .................................................................................1-6
Snöskoterns reglage ............................................................................ 1
Bogsera med en snöskoter .................................................................. 3
Säkerhetsdekaler ................................................................................. 3
Säkerhetsutrustning ............................................................................. 4
Transportera snöskoter med släp......................................................... 6
Förarens förberedelse ........................................................................8-11
Några ord till alla snöskoterförare ........................................................ 8
Skyltar vid spår..................................................................................... 8
Korrekt klädsel...................................................................................... 9
Diagram över vindens kyleffekt ............................................................ 9
Fysisk och mental kondition ............................................................... 10
Miljö .................................................................................................... 11
Ansvar ................................................................................................ 11
Registrering och tillstånd .................................................................... 12
Regler för etiskt förfarande................................................................. 12
Körning av en snöskoter ...................................................................12-14
Anvisningar för säker användning ...................................................... 13
Att förbereda en snöskoter ...............................................................15-16
Underhåll ............................................................................................ 15
Inspektion före användning/start ........................................................ 15
Tankning på korrekt sätt..................................................................... 17
Körning av en snöskoter ...................................................................18-24
Den första turen.................................................................................. 18
Bemästra grundläggande hantering av snöskotern............................ 18
Körpositioner ...................................................................................... 18
Om en snöskoter fastnar i snö ........................................................... 19
Gruppåkning (safari)........................................................................... 19
Terräng och olika sätt att köra............................................................ 20
Faror................................................................................................... 21
Nödsituationer...................................................................................25-27
Köldskador ......................................................................................... 25
Nödsituation ....................................................................................... 26
Förslag till extra utrustning ................................................................. 26
Överlevnad ......................................................................................... 27
Räddningssignaler.............................................................................. 27
Avslutningsvis ........................................................................................ 28
1
Innan användning
SNÖSKOTERNS REGLAGE
OBSERVERA: Illustrationerna och beskrivningarna nedan förklarar van-
liga snöskoterreglage. Läs Instruktionsboken för information om reglagen
för din specifika snöskotermodell.
120
0753-830
200
0753-827
2
BROMSHANDTAG – finns på den vänstra styrstången, BROMSHAND-
TAGET kan tryckas in för att sakta ner eller stoppa snöskoterns framåtrörelse.
BROMSHANDTAGSLÅS (200) – finns bredvid eller på BROMSHANDTAGET,
BROMSHANDTAGSLÅSET håller BROMSHANDTAGET i ett intryckt läge. För
att aktivera låsställdonet, tryck in BROMSHANDTAGET helt; koppla sedan in ställ-
donet med ett pekfinger och frigör BROMSHANDTAGET. För att frigöra låsställdo-
net, tryck in BROMSHANDTAGET och låt ställdonet frigöras.
CHOKE – för att starta en kall motor, aktivera chokeknappen eller chokespa-
ken. Läs Instruktionsboken för detaljerade instruktioner. En varm motor kräver lite
eller ingen användning av choken.
NÖDSTOPPSREGLAGE – finns på den högra styrstången, NÖDSTOPPS-
REGLAGET kan aktiveras för att omedelbart stoppa motorn. I läget upp, låter NÖD-
STOPPSREGLAGET motorn köra. Genom att trycka ner NÖDSTOPPSREGLAGET
avbryts motortändningen, motorn stoppas och gör att snöskotern kan glida fram till
ett stopp.
STRÅLKASTARENS DIMMERBRYTARE (200) – finns på huven,
STRÅLKASTARENS DIMMERBRYTARE kan tryckas in för att välja antingen hel-
eller halvljus.
TÄNDNINGSLÅS – genom att använda en nyckel gör TÄNDNINGSLÅSET att
motorn kan startas (läget RUN eller START) eller stoppas (läget OFF). Om
snöskotern är utrustad med en startknapp och/eller startsnöre måste TÄNDNING-
SLÅSET vara i läget RUN eller START för att aktivera startmotorn. För att minska
risken för obehörig användning, ta alltid bort nyckeln från TÄNDNINGSLÅSET efter
varje användning.
GASREGLAGE – finns på den högra styrstången och används till att köra
snöskotern i olika hastigheter. Snöskoterns faktiska hastighet beror på terräng-
förhållandena och är direkt proportionell till gasreglagets rörelse. När GAS-
REGLAGET släpps måste det automatiskt återgå till tomgångsläget.
VÄRMEREGLAGE – finns på huven, koppla in reglagen för att aktivera värmande
element för styrstängerna, tumme (GASREGLAGE).
! VARNING!
Bromshandtagslåset är inte en parkeringsbroms och bör inte användas
under en tid som överstiger 5 minuter. Bromshandtagslåset håller bromsspa-
ken i det intryckta läget och upprätthåller trycket mot bromsskivan. Efter ett
tag kan dock trycket som används mot bromsskivan sjunka under den
mängd som krävs för att hålla snöskotern stillastående.
OBS
Det kommer att uppstå allvarliga skador på startmotorn och/eller motorns
ringväxel om startmotorn kopplas in medan motorn körs eller om TÄNDN-
INGSLÅSET hålls i läget START efter att motorn har startat.
! VARNING!
Om gasreglaget inte återgår snabbt och fullständigt till tomgångsläget
måste gasreglagesystemet repareras eller skadade komponenter bytas ut
innan snöskotern körs.
3
BOGSERA MED EN SNÖSKOTER
Att dra en snöskoterkälke eller en annan snöskoter kräver särskild uppmärksam-
het. Snöskoterkälkar som bogseras bakom en snöskoter ska alltid lastas med den
lägsta möjliga tyngdpunkten. En styv dragstång måste användas vid dragning av
en snöskoterkälke. När du drar passagerare i en snöskoterkälke, kör i en låg has-
tighet och undvik ojämn terräng för säkerhetens skull. Dessutom, låt alla passag-
erare stiga av snöskoterkälken och gå när ni korsar en väg. Varje snöskoterkälke
måste ha reflekterande material på varje sida och på baksidan. Använd aldrig ett
rep för att bogsera en toboggan, släde osv. som har passagerare. Att bogsera en
snöskoterkälke med ett rep är extremt farligt och strängt förbjudet!
Om en snöskoter måste dras av en annan snöskoter, är det första steget att ta bort
drivremmen på den snöskoter som bogseras. Använd sedan ett bogserrep och
fäst (med en knut) mittdelen på ett rep centralt på bogserskoterns bakre stötfån-
gare, och kontrollera att repändarna är lika långa. Linda sedan varje ände av
repet två gånger runt en spindel på den bogserade snöskotern och säkra.
SÄKERHETSDEKALER
BRP-snöskotrar har tre typer av dekaler som gäller underhåll och snöskoterdrift i
Instruktionsboken, Säkerhetshandboken för snöskotrar och på snöskotern.
!VARNING identifierar personlig säkerhetsrelaterad information. Se till att följa
anvisningen eftersom det handlar om risken för allvarliga personskador eller till
och med dödsfall.
!SE UPP identifierar en farlig situation som kan resultera i mindre eller större
personskador om den inte undviks.
OBS identifierar riskabla tillämpningar som kan resultera i snöskoterrelaterade
skador. Följ anvisningen eftersom det handlar om risken att skada en eller flera
delar av snöskotern.
OBSERVERA: innebär kompletterande information som förtjänar särskild
uppmärksamhet.
Du, ägaren/föraren, måste se till att alla dekaler finns kvar på snöskotern och att
den relaterade informationen efterföljs.
Minimum säkerhetsstandarder för snöskotrar har antagits av Snowmobile Safety
Certification Committee. Alla BRP-snöskotrar bär en certifieringsdekal som är
fäst på tunneln. Denna dekal betyder att ett oberoende testlaboratorium har veri-
fierat överensstämmelse med de säkerhetsstandarder som fastställts av SSCC.
OBS
Vid bogsering av en snöskoter, kör med en låg hastighet och undvik
ojämn terräng. Dessutom, kom ihåg att vid inbromsning kommer inte
den snöskoter som bogseras att bromsa när den snöskoter som
bogserar bromsar, utan istället kommer den att glida fram till ett stopp.
Bogsera inte i skidhandtagen.
4
0155-567A
SÄKERHETSUTRUSTNING
BRP-snöskotrar har säkerhetsutrustning utformad att skydda föraren och passag-
eraren, om snöskotern är utformad att bära en passagerare:
A. FOTBRÄDA MED HALKFRI YTA fungerar som ett fotstöd när
föraren kör snöskotern. Den skyddar även förarens/passagerarens fötter
från att träffas av främmande föremål på bandet. Föraren/passageraren
måste hela tiden ha fötterna på FOTBRÄDAN. Placera aldrig fötterna
utanför snöskoterns yttre kant när du försöker svänga eller när
snöskotern är i rörelse. Om ytan på FOTBRÄDAN blir full med snö
eller is, rengör ytan omedelbart. FOTBRÄDAN bör rengöras före varje
användning. En HALKFRI YTA finns på FOTBRÄDAN som hjälper
till att förhindra att föraren/passageraren oavsiktligen halkar under körn-
ing och vid påstigning eller avstigning när den är snö- och isfri.
B. STÄNKSKYDD – sträcker sig ut från snöskoterns bakre del och
avleder snö, is och andra föremål som slungas av drivbandet.
SNO-WL12
C. FRÄMRE STÖTFÅNGARE – ger skydd från skada vid mindre kolli-
sioner.
5
D. BAKRE STÖTFÅNGARE – ger skydd från skada vid mindre kolli-
sioner. Den BAKRE STÖTFÅNGAREN kan användas som ett handtag
när den bakre delen av snöskotern lyfts upp.
E. NÖDSTOPPSREGLAGE – fungerar oberoende av tändningslåset och
måste vara i läget (upphöjd) ON (PÅ) innan motorn kommer att starta.
Om en nödsituation inträffar som kräver att motorn omedelbart stängs
av, trycks NÖDSTOPPREGLAGET ned till läget OFF (AV) för att
stoppa motorn; sedan används bromsen för att stoppa snöskoterns
rörelse framåt.
F. VINDRUTA – gör det behagligt för föraren samt ger skydd genom att
avvärja vind och snö.
G. BAKLJUS, BROMSLJUS, STRÅLKASTARE OCH REFLEXER
LAMPORNA förbättrar sikten och synligheten vid mörkerkörning. För
snöskoterförarens säkerhet har snöskotern dessutom REFLEXER för att
öka snöskoterns synlighet. Kör aldrig en snöskoter om inte all
BELYSNING fungerar som den ska och REFLEXERNA sitter där de
ska.
H. BROMSHANDTAGSLÅS (200) – Låsmekanism för BROMSHAND-
TAGET. Ställdonet ska vara inkopplat varje gång snöskotern är par-
kerad, står på tomgång eller är obevakad. Kör aldrig snöskotern med
ställdonet inkopplat.
I. GASREGLAGETS KONTROLLBRYTARE – Skyddar mot en ske-
nande snöskoter orsakad av ett gasreglage som inte återgår till tomgång-
släge. Om is bildas i gasreglagesystemet eller om det finns något annat
funktionsfel, stoppar kontrollbrytaren motorn när GASREGLAGET
släpps. Om en situation uppstår där gasreglagesystemet inte fungerar
korrekt, aktivera omedelbart NÖDSTOPPSREGLAGET. Om GAS-
REGLAGETS KONTROLLBRYTARE stoppar motorn eller om ovan
nämnda situationer uppstår, åtgärda problemet innan motorn startas
igen.
J. NÖDBRYTARE – när NÖDBRYTARENS lina är fäst till föraren, avbry-
ter NÖDBRYTAREN tändningskretsen när hatten tas bort från basen om
föraren ramlar av snöskotern. Fäst NÖDBRYTARENS lina till föraren
på något sätt innan motorn startas. Användning av en NÖDBRYTARE
är obligatoriskt för alla tävlingstillämpningar.
! VARNING!
Bromshandtagslåset är inte en parkeringsbroms och bör inte användas
under en tid som överstiger 5 minuter. Bromshandtagslåset håller bromsspa-
ken i det intryckta läget och upprätthåller trycket mot bromsskivan. Efter ett
tag kan dock trycket som används mot bromsskivan sjunka under den
mängd som krävs för att hålla snöskotern stillastående.
OBS
Vid användning av en NÖDBRYTARE, var noga och se till att linan inte
trasslar in sig i styrstängerna eller kommer i kontakt med trädgrenar
eller andra föremål. Detta kan orsaka att hatten oavsiktligt tas bort och
resultera i en oväntad effektförlust, vilket kan leda till att du tappar kon-
trollen över snöskotern och kan skada dig allvarligt.
6
REMSKYDD (visas ej) – skyddar föraren om kopplingen eller drivremmen går
sönder. Kör aldrig snöskotern eller ha motorn igång utan att REMSKYDDET är
fastsatt och att huven/åtkomstpanelerna sitter fast ordentligt.
STYRSTÅNGSVÄRMARE/TUMVÄRMARE (visas ej) – gör det bekvämt
för föraren och styrs med ett reglage.
HANDTAG (visas ej) – om snöskotern är utrustad med ett passagerarsäte ger
HANDTAGEN passageraren något säkert att hålla i sig i. Innan de kör iväg
måste föraren råda passageraren att hela tiden använda HANDTAGEN. Kör
aldrig med en passagerare på en snöskoter som endast är utformad för en
person.
TRANSPORTERA SNÖSKOTER MED SLÄP
Det är bäst att använda en släpvagn som är speciellt utformad för att transportera
snöskotrar, som t.ex. tippbara släpvagnar, öppna flakvagnar och skåpsläpvagnar.
En tippvagn kan vara utrustad med ett vinschsystem för att hjälpa till med
lastningen av din snöskoter. Öppna flakvagnar är utrustade med vikbar ramp
eller inbyggd ramp för förvaring som gör att snöskotrar kan lastas på släpet
baktill och lastas av släpet framtill. Skåpsläpvagnar har vanligtvis dörrar fram
och bak som fälls ned för att fungera som pålastnings- och avlastningsramper.
Se till att du har all korrekt utrustning för att koppla släpvagnen till ditt fordon,
inklusive säkerhetskedjor, rätt storlek på dragkulan och korrekta elanslutningar
för att ge ström till släpvagnsbelysningen. Innan du transporterar en snöskoter på
en släpvagn, kontrollera gränsen för den maximala lastkapaciteten och det
däcktryck som krävs för din släpvagn samt släpvagnens totalvikt och
dragkapacitet.
! VARNING!
Personer som inte kan känna smärta i huden på grund av hög ålder,
kronisk sjukdom, diabetes, ryggmärgsskada, medicinering, alkoholan-
vändning, utmattning eller andra fysiska tillstånd måste iaktta försik-
tighet vid användning av sätesvärmaren. Sätesvärmaren kan orsaka
brännskador även vid låga temperaturer, speciellt om den används
under en längre tid. Placera inte något på sätet som isolerar mot
värme, som en filt eller dyna, eftersom detta kan orsaka att sätesvär-
maren överhettas. Stick inte hål på sätet med stift, nålar eller andra
spetsiga föremål eftersom detta kan skada värmeelementet vilket kan
orsaka att sätesvärmaren överhettas. Ett överhettat säte kan orsaka all-
varliga personskador.
OBS
INNAN du lastar på snöskotern på släpvagnen, dubbelkontrollera all-
tid för att säkerställa att släpvagnens kulkoppling sitter ordentligt fast
på ditt släpfordons dragkula. Detta kommer att förhindra att släpvag-
nen hoppar av dragkulan när en snöskoter körs upp på släpvagnsfla-
ket, särskilt släpvagnar med två platser.
7
När du spänner fast snöskotern på släpvagnen, undvik att använda rep eller
gummiremmar eftersom de lätt kan nötas, tänjas eller gå sönder. När snöskotern
har spänts fast, gör en kontroll för att vara säker på att släpvagnens bromsar (om
släpvagnen är utrustade med bromsar), bakljus/bromsljus/blinkers och
sidomarkeringsljus alla fungerar som de ska. Efter denna kontroll, täck alltid
över snöskotern om den är på en öppen släpvagn för att skydda den under
bogsering.
! VARNING!
Se till att alla säten, tillbehör och last är ordentligt säkrade, eller ta bort
dem för att förhindra att de faller av på vägen och skapar en fara för eft-
erföljande fordon.
8
Förarens förberedelse
NÅGRA ORD TILL ALLA SNÖSKOTERFÖRARE
Oavsett tidigare erfarenhet av att köra en bil, motorcykel eller motorbåt är alla
nybörjare första gången de sitter bakom reglagen på en snöskoter. Varje sport kräver
skicklighet och omdöme från deltagarens sida för att hålla riskerna väl inom
acceptabla gränser. Man måste lära sig olika förhållanden för snö, is, ljus, terräng,
väder och temperatur och deras effekter på snöskoterkörning och föraren. Hur
snöskotern balanseras under olika terrängförhållanden och hastigheter måste läras
in av föraren. Hur du kompenserar för andra fordon eller aktiviteter när du kör
snöskoter måste också läras in. Det rekommenderas starkt att en nybörjarförare del-
tar i en certifierad säkerhetskurs i snöskoterkörning innan man kör en snöskoter.
Varje snöskoterförare ska bekanta sig med:
1. snöskoterns reglage
2. säkerhetsutrustning
3. skyltar vid spår
4. korrekt klädsel
5. ansvar
6. anvisningar för säker användning
7. allmänt underhåll
SKYLTAR VID SPÅR
0000-066
9
Skyltar vid spåret är avsedda att kontrollera, styra eller reglera snöskoterkörning
på spår och att informera föraren om spårförhållanden. En snöskoterförare
MÅSTE bli bekant med och kunna känna igen alla skyltar i vilket område som
helst.
De fyra typerna av skyltar som används vid spår gäller föreskrifter, varning,
spårmarkering och information. Skyltarna för spår i illustrationen ovan är
erkända av de flesta myndigheter som har jurisdiktion över områden för
snöskoterkörning. Andra skyltar för spår kan användas i vissa områden, så se till
att bekanta dig med dem före körning på spår.
KORREKT KLÄDSEL
Snöskoterkörning och förknippade vintersporter kräver varma kläder. En person
kan dock klä på sig för mycket, svettas och till slut bli nedkyld, i ett försök att
hålla värmen. En grundläggande ide när det gäller att hålla sig varm är att om du
är rätt klädd, kommer kläderna att hålla ute kall luft och låta fukt avdunsta från
kroppen.
Vindens kyleffekt, temperaturen som kroppen känner som ett resultat av tem-
peraturen i kombination med vindhastighet/snöskoterhastighet, är det största
exponeringsproblemet vid snöskoterkörning. Lägg märke till i diagrammet över
vindens kyleffekt nedan, att när vindhastigheten/snöskoterhastigheten ökar kom-
mer även risken att du fryser att öka. När man klär sig för att köra snöskoter är
det viktigt att klä sig i enlighet med vindens kallaste förväntade kyleffektsfaktor,
hur länge man utsätts för detta och de förväntade väderförhållandena. Det räcker
ofta inte med att klä sig enligt den aktuella temperaturen och förhållandena.
Diagram över vindens kyleffekt
KYLEFFEKT
En overall eller tvådelad snöskoterklädsel av bra kvalitet med vattenavvisande
tyg och lätta, högisolerande foder bör bäras av alla snöskoterförare. Typen och
mängden kläder som bärs under snöskoterklädseln beror på dagens väderförhål-
landen. Termiska underkläder som andas nära huden, ger ett viktigt lager av
luftutrymme som är nödvändigt för korrekt isolering.
10
Godkända hjälmar, som ger värme och skydd, ska alltid bäras med hakremmen
fastknäppt hela tiden. Hjälmar ska vara heltäckande med en skyddsskärm i plast
och en slitstark hakrem. Om hjälmen inte är utrustad med skyddsskärmen i plast
måste skyddsglasögon bäras. Glasögon eller ett visir är viktig utrustning för att
skydda ögonen och ge ökad sikt i varierande ljusförhållanden. Föreslagna lins-
färger, enligt förares preferens, är grå eller mörkgrön i starkt solljus och under
förhållanden när det är mulet eller vid sena eftermiddagar förbättras sikten med
bärnstensfärgad eller gult. Färgade linser måste avlägsnas vid mörker. Ofärgade
linser (som passar alla ljusförhållanden) måste användas i mörker.
Vid extremt kallt väder rekommenderas det att ha en ansiktsmask utöver hjälmen
och glasögonen/visiret för att minska risken för frostskada.
Händerna måste skyddas av ett par välisolerade snöskoterhandskar som tillåter
att tummarna och fingrarna kan användas obehindrat för manövrering av regla-
gen.
Kängor/stövlar med gummisula med en vattentät ovandel i nylon eller läder och
ett foder i syntet, filt eller ull är bäst lämpade för snöskoterkörning, eftersom de
ger den nödvändiga värmen, torrheten och greppet. Ett par ullstrumpor eller ter-
mostrumpor, utöver snöskoterstövlar, ger fötterna det skydd som krävs mot
kylan. Flera punkter angående snöskoterklädsel måste betonas:
1. Klädsel som både ventilerar och isolerar är en nödvändighet.
2. Klä dig i lager som inte begränsar rörlighet. Flera lager av kläder är bättre
än ett enda tjockt lager: ett inre lager som andas (värmande underställ), ett
andra lager av slitstark, praktisk karaktär (ylletröja och kraftiga byxor) och
ett tredje isolerande lager (snöskoterdräkt).
3. Kom ihåg vid köp av snöskoterkläder att BEKVÄM och VÄL PASSANDE
klädsel är avgörande för värmen.
4. Håll isolerande klädsel torr eftersom den förlorar sin isolerande effektivitet
när den är blöt. Se till att ingen snö kommer innanför klädseln. För att
svalka dig öppnar du upp klädseln vid kragen. Låt klädseln torka efter
användning.
5. Värme i händer och fötter är beroende av rörelse. Bär inte strumpor eller
handskar som är för kraftiga. Ett par ull- eller termostrumpor och ett par
med snöskoterhandskar med foder är tillräckligt för de flesta vinter-
förhållandena.
6. Täck all utsatt hud för att förhindra frostskada.
7. Bär ALDRIG långa halsdukar eller löst sittande kläder som kan dras in i
eller fastna i snöskoterns rörliga delar.
8. Klä dig lämpligt; bär inte för mycket eller för lite kläder.
FYSISK OCH MENTAL KONDITION
Snöskoterkörning kräver fysisk ansträngning. För att kunna njuta av snöskotern till
fullo krävs goda fysiska förberedelser för att hantera snöskotern med de muskler
som krävs och minska på stela muskler och värkande armar ”morgonen efter”. Des-
sutom, i svåra situationer som t.ex. att fastna i djupsnö, har snöskoterföraren som är
i god fysisk kondition en fördel.
11
Förlängd körning och snöskotersafaris (gruppåkning) kräver fysisk uthållighet
väl utöver den uthållighet som krävs för korta turer. Mycket sömn och häl-
sosamma måltider är en god vana, för att få den nödvändiga uthålligheten. Att
stanna och vila med jämna mellanrum när du känner trötthet är ett måste.
Körning på hög höjd ger en annan komplikation. Lägre syrenivåer i områden på
höga höjder orsakar för tidig utmattning och trötthet efter begränsad ansträngn-
ing. Den bästa förberedelsen för körning på hög höjd är korta ”anpassande” turer
med förlängda vilostopp.
Mental förberedelse för snöskoterkörning är oerhört viktigt. Mental trötthet är
farlig eftersom den kan leda till dåligt omdöme och osäker körprestanda. Snabba
reaktioner och gott omdöme krävs hela tiden av snöskoterförare. Om en förare
inte är beredd att reagera korrekt på en eventuell nödsituation, har det inte gjorts
tillräckligt med förberedelser för att köra en snöskoter.
Kör aldrig en snöskoter (eller något motordrivet fordon) under påverkan av
droger, alkohol eller mediciner som kan försämra ditt omdöme eller dina reak-
tioner.
MILJÖ
Miljövård är varje snöskoterförares ansvar. Att skada eller förstöra snöskoterom-
råden är strängt förbjudet och kan leda till restriktivare lagar angående
snöskoteranvändning. Sunt förnuft och uppförande bör vägleda snöskoter-
föraren. Policyn för alla snöskoteråkare bör vara: ”Det du bär in, bär du ut; ta
endast bilder och lämna bara spår.” Flera riktlinjer bör följas:
1. Kör en snöskoter endast på mark som har tillräckligt med snö för att skydda
vegetationen.
2. Låt träd och buskar vara ifred; kör inte över dem.
3. Vid möte av vilda djur på spåren, låt dem gå över i lugn och ro. Jaga inte
efter eller besvära vilda djur.
4. Skräpa inte ner eller förorena.
5. Kör endast på angivna områden och på angivna spår. Följ alla regler och
föreskrifter. Erhåll tillstånd när det krävs.
6. Bullret från en snöskoter kan störa specifika ”tysta zoner” som sjukhus,
vilohem och bostadsområden, så använd sunt förnuft och uppförande när du
är nära dessa zoner.
ANSVAR
Statliga, kommunala och lokala myndigheter har utfärdat lagar, förordningar och
föreskrifter gällande användning och körning av snöskotrar. Ansvaret ligger hos
snöskoterns ägare och förare att lära sig och följa dessa lagar och föreskrifter.
Ägaren och föraren måste även vara medvetna om skyldigheterna, egendomss-
kadorna och försäkringslagarna förknippade med snöskoterkörning.
Respektera alltid andra personers integritet och egendom. Få alltid ett medgivande
från ägaren av egendomen innan du kör på området. Kontrollera med de rätta tjän-
stemännen innan körning på allmänna områden och kör sakta i bostadsområden.
12
En förälder måste bedöma ett barns förmåga att säkert förstå, använda och kontrol-
lera en snöskoter. Det är förälderns ansvar att bestämma hur involverad barnet ska
vara i snöskotersporten. Låt aldrig barn, under några som helst omständigheter, köra
en snöskoter utan uppsikt. Varna dem för hastighet, oförsiktighet och övermod. För
att minska risken för obehörigt användande, ta alltid bort nyckeln från tändning-
slåset efter varje användning.
REGISTRERING OCH TILLSTÅND
De flesta länder, stater och provinser kräver enligt lag att nya och begagnade
snöskotrar ska registreras hos den statliga myndighet som har jurisdiktion över
snöskoteranvändning. Snöskoterregistrering har flera syften: Det gör det möjligt
för länsstyrelsen eller kommunen att föra register över befintliga snöskotrar och
dessa register ger ägaren/föraren ett sätt att identifiera sin snöskoter om den åter-
finns efter stöld. Registreringsavgifter ger även ett flöde av intäkter för statliga
myndigheter för att etablera och underhålla spår.
Se till att införskaffa alla nödvändiga tillstånd. Snöskotrar kan köras av personer
i alla åldrar. Om en minderårig däremot ska köra en snöskoter över allmän egen-
dom eller privat egendom som inte ägs av en förälder eller vårdnadshavare,
krävs ett förartillstånd av de flesta stater och provinser. Rådfråga en lokal brotts-
bekämpande tjänsteman eller naturvårdstjänsteman för exakta lagar som gäller
förartillstånd för snöskoter för minderåriga.
REGLER FÖR ETISKT FÖRFARANDE
1. Jag kommer att vara en bra snöskoterförare. Jag inser att folk bedömer alla
snöskoterförare baserat på mina handlingar. Jag kommer att använda mitt
inflytande över andra snöskoterförare till att uppmuntra korrekt uppförande.
2. Jag kommer inte att skräpa ner några spår eller campingområden, inte heller
kommer jag att förorena bäckar eller sjöar. Jag kommer att bära ut det jag
har burit in.
3. Jag kommer inte att skada träd, buskar eller någon annan del av naturen.
4. Jag kommer att respektera andra personers egendom och rättigheter.
5. Jag kommer att ge en hjälpande hand när jag ser en person i nöd.
6. Jag kommer att ställa mig och min snöskoter till förfogande för att hjälpa till
vid sökinsatser och räddningsarbeten.
7. Jag kommer inte att störa andra vintersportentusiasters aktiviteter. Jag kom-
mer att respektera deras rätt att glädjas av deras fritidsaktiviteter och
anläggningar.
8. Jag kommer att känna till och följa alla federala, statliga, provinsiella och
lokala lagar, förordningar och föreskrifter som rör snöskotrars hastighet och
körning i områden där jag kör snöskoter.
9. Jag kommer inte att besvära vilda djur.
10. Jag kommer inte att köra snöskoter där det är förbjudet.
11. Jag kommer inte att köra en snöskoter under påverkan av droger, alkohol
eller mediciner.
13
Körning av en snöskoter
ANVISNINGAR FÖR SÄKER ANVÄNDNING
Innan snöskoterns motor startas:
1. Kontrollera väderprognoser för eventuella farliga väderförhållanden.
2. Klä dig väl. En hjälm, skyddsglasögon och ordentlig klädsel, baserat på
aktuella och förutsedda väderprognoser, är ett måste. Bär aldrig långa eller
lösa halsdukar, skosnören osv. som kan fastna i en rörlig del på snöskotern.
3. Berätta för någon om vart du ska åka och när du planerar att vara tillbaka.
4. Arrangera att åka med vänner och använd ”kompissystemet”. Undvik att
köra ensam.
5. Utrusta snöskotern med en krislåda och alla nödvändiga förnödenheter. En
ficklampa, viktiga reservdelar och verktygssatsen bör alltid följa med på
snöskotern. Det är även en bra idé att ha med sig en personlig identifikation,
pengar, mobiltelefon, tändstickor, kniv, kompass, papper och något att
skriva med.
6. Fullborda Inspektion före användning/start för snöskotern (för mer informa-
tion, se sida 16).
7. Förbjud en ny eller oerfaren förare att köra snöskotern utan att ha blivit
ordentligt instruerad. Övervaka och kontrollera dessa individer noggrant
över platta och förutbestämda banor. Följ federala, statliga, provinsiella och
lokala villkor gällande minimiåldern för licensiering och körning. Läs nog-
grant igenom Instruktionsboken och Säkerhetshandboken för snöskotrar;
förstå och följ alla rekommendationer.
8. Få tillstånd innan du kör över privat egendom.
9. Kör aldrig snöskotern under påverkan av alkohol, droger eller mediciner
som kan försämra ditt omdöme eller dina reaktioner.
10. Försäkra dig om att drivbandet är fritt att kan rotera genom att gunga
snöskotern från sida till sida; detta för att bandet kan frysa till marken eller
på andra kontaktytor, under vissa väderförhållanden. Denna procedur kom-
mer att förhindra onödigt slitage på drivremmen.
11. VAR MENTALT REDO ATT KÖRA SNÖSKOTERN. Nödsituationer
kräver reaktioner som sker automatiskt.
När snöskoterns motor är igång:
1. Kontrollera strålkastaren (helljus och halvljus), bakljuset och bromsljuset
för att säkerställa att de fungerar korrekt och är korrekt justerade. Se till att
alla ljus är rena för att ge maximal belysning. Strålkastaren och bakljuset
måste vara tända när motorn är igång.
2. Aktivera nödstoppsreglaget för att säkerställa att det fungerar korrekt. Om
nödstoppsreglaget stänger av motorn korrekt, starta om motorn.
3. Håll fötter, händer och kläder borta från motorns och drivlinans rörliga
delar. Stäng alltid av motorn när justeringar eller reparationer ska utföras.
! VARNING!
Kör inte snöskotern om nödstoppsreglaget inte fungerar.
14
4. När snöskotern körs i extremt kallt väder måste drivsystemet ”köras in”.
Lyft upp bakdelen av snöskotern med ett stativ med skyddsavskärmning
eller lägg snöskotern på sidan och öppna lite på gasen för att låta bandet
svänga runt flera varv. Denna rotation gör att drivremmen, lagren och ban-
det ”värms upp” ordentligt. Kör aldrig motorn med ett högt RPM när du
”värmer upp” bandet.
5. Kontrollera nödbrytaren genom att ta bort hatten för att säkerställa att den
fungerar. Fäst nödbrytarens lina till föraren på något sätt (klädseln, västen
osv.) innan gasreglaget används.
När körningen är påbörjad:
1. Ha hela tiden fötterna på fotbrädan och bort från det roterande bandet.
Sträck ALDRIG fötter eller ben utanför kanten på fotbrädan, under några
som helst omständigheter, när snöskotern är i rörelse.
2. Följ begränsningarna för antalet åkare. Om snöskotern är utformad för en
förare, kör aldrig med passagerare. Om snöskotern är utformad för att bära
en passagerare (utrustad med handtag), kör med passageraren endast efter
att ha försett denna passagerare med säkerhetsinstruktioner.
3. Kör aldrig snöskotern snabbare än vad som tillåts enligt den angivna has-
tighetsgränsen, terrängen och förhållandena. Använd sunt förnuft. Undvik
hinder och områden som ser misstänksamma ut; snö och bländande sken
kan dölja en brant sluttning eller ravin.
4. Kör aldrig snöskotern mellan järnvägsspår eller på järnvägen. Ljudet av ett
annalkande tåg kan dränkas av snöskoterns motor.
5. Håll dig borta från skridskoåkare och skidåkare; använd aldrig skidbackar
eller skidspår för snöskoterkörning.
6. Korsa inte över en annan snöskoterförares färdriktning; en kollision kan
orsaka allvarliga kroppsskador eller dödsfall.
7. Kör snöskotern på ett bra avstånd från en vägbana. Stanna helt innan du kor-
sar vägar eller motorvägar och låt all fordonstrafik få företräde. Att köra
nära en motorväg eller mot mötande biltrafik i mörker kan orsaka förvirring
och bidra till en allvarlig olycka.
8. Kör aldrig snabbare än strålkastarens stoppsträcka för snöskotern. Sikten är
nyckeln till snöskotersäkerhet. Kör alltid snöskotern i en hastighet som ger
gott om tid att känna igen och undvika en fara.
! VARNING!
Låt inte någon person stå nära snöskotern under ”uppvärmningen” av
bandet. Allvarliga personskador kan ske till följd av att skräp flyger av
bandet eller från kontakt med bandet.
15
9. Använd alltid de lämpliga hand-/armsignalerna, speciellt vid gruppåkning
(safari). De erkända signalerna är:
A. VÄNSTER SVÄNG: Sträck ut vänster arm rakt ut från kroppens vänstra
sida.
B. HÖGER SVÄNG: Sträck ut vänster arm horisontellt och böj armbågen
för att vertikalt lyfta handen.
C. SAKTA NER ELLER STANNA: Sträck upp valfri arm över huvudet.
0000-051
10. Vid backning av en snöskoter, kör alltid försiktigt och med minimal has-
tighet. Se till att backreglaget är i önskat läge innan du gasar.
16
Att förbereda en snöskoter
UNDERHÅLL
För att säkerställa snöskotersäkerhet och nöje kräver snöskotrar korrekt under-
håll och skötsel med regelbundna intervaller. Eftersom snöskotrar ofta körs i de
tuffaste väder- och terrängförhållandena, måste försiktighet iakttas när vissa
mekaniska procedurer utförs. Det är absolut nödvändigt att allt snöskoterunder-
håll görs korrekt och professionellt om så behövs. Använd endast äkta BRP-
snöskoterreservdelar och tillbehör eftersom de har testats för att säkerställa
säkerheten och tillförlitligheten för din snöskoter. Följ alltid de underhållss-
cheman och procedurer som beskrivs i Instruktionsboken. Försäkra dig om din
säkerhet genom att slutföra Inspektion före användning/start INNAN du kör.
Förutom korrekt underhåll och Inspektion före användning/start är ordentliga
förberedelser av snöskotern viktiga för variationer i terräng, höjd och temperatur.
Sats för karbidskidans slitstång, drivbandsdubbsats, sats för höga höjder och hju-
lsatser finns tillgängliga för att förbättra snöskoterns hantering och prestanda
under föreskrivna förhållanden. Rådfråga en auktoriserad BRP-snöskoteråter-
försäljare angående de specifika satserna som ska användas i den specifika ter-
räng du kör i.
INSPEKTION FÖRE ANVÄNDNING/START
Starta aldrig motorn eller kör en snöskoter utan att först fullborda följande ins-
pektion och utför de lämpliga korrigeringarna eller justeringarna:
1. Se till att förgasaren och avgassystem är ordentligt fastsatta.
2. Se till att remskyddet och huven/åtkomstpanelerna är på plats och säkert
fastsatta.
3. Se till att vindrutan inte är trasig eller hackig.
4. Kontrollera om det finns lösa bultar eller nitar. Dra åt alla lösa bultar
ordentligt eller till de angivna momentvärdena. Byt ut alla lösa nitar.
5. Kontrollera att bromsen fungerar. Utför nödvändiga justeringar efter behov.
6. Kontrollera att styrsystemet fungerar korrekt genom att manuellt (utan att
tvinga) röra skidorna helt åt höger och vänster. Om någon svårighet uppstår,
gör en kontroll och reparera/byt ut alla komponenter som orsakar
svårigheten eller ta bort all ansamling av is och snö som kan hindra styr-
komponenterna. Det ska inte finnas något överdrivet frispel i styrkopplin-
gen, kullederna eller anslutningarna till skidorna.
7. Kontrollera att gasen fungerar. Tryck ner gasreglaget helt flera gånger, för
att säkerställa att det fungerar smidigt och snabbt och helt återgår till
tomgångsläget.
8. Kontrollera drivremmen och bandet för slitage och inställning. Byt ut eller
justera vid behov.
! VARNING!
Om gasreglaget inte återgår snabbt och fullständigt till tomgångsläget
måste gasreglagesystemet repareras eller skadade komponenter bytas
ut innan snöskotern körs.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

Ski-Doo MXZ 120/200 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning