Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
UM-28J0A-002-03
Bruksanvisning
Bakre E-Thru 12 mm
Bruksanvisningar på andra språk fi nns på :
http://si.shimano.com
VIKTIGT MEDDELANDE
•
Kontakta affären för inköpet eller en cykelhandlare i närheten för
ytterligare upplysningar om montering och justering. Det fi nns också en
bruksanvisning för försäljare på vår webbsajt (http://si.shimano.com).
•
Ta inte isär eller ändra något på denna produkt.
För säkerhets skull skall du vara noga med att läsa hela
denna bruksanvisning före användning och följa
anvisningarna för korrekt användning.
Allmän säkerhetsinformation
Kontakta inköpsstället för råd om återanskaffande.
VARNING
•
LÄS NOGA IGENOM ANVÄNDARMANAUALEN FÖR DET BAKRE E-THRU
12MM SYSTEM. OM DU HAR NÅGRA FRÅGOR KAN DU STÄLLA DEM TILL
DIN HANDLARE.
•
Den bakre E-Thru 12 mm får användas med en speciell ram och ett speciellt
nav/hjul. Om det används i kombination med några andra ramar eller nav/
hjul, kan det orska att hjulet hoppar av cykeln du cyklar på och resultera i
allvarlig kroppsskada.
•
Om den bakre E-Thru 12 mm inte är korrekt installerad på cykeln, kan
hjulet ramla av under cykling och resultera i allvarlig skada.
•
Om E-Thru-spaken sitter på vänster sida
(rotorsidan) av ramen, skall du kontrollera
att E-Thru- spaken inte kommer i kontakt
med rotorn (bild 1). Se dessutom till att
E-Thru-handtaget inte kommer i kontakt
med framgaffeln, ramen, delar, tillbehör
etc., eller med hinder (t.ex. buskar och
stenar) medan du cyklar. Om E-Thru-
handtaget lossnar p.g.a. kontakt med
andra delar eller obehöriga föremål,
lossnar även hjulet och börjar vibrera. Om
det händer ska du kontakta inköpsstället
eller en cykelhandlare. Om cykeln används
medan hjulet sitter löst kan det leda till att
cykeln faller ihop, vilket kan resultera i
allvarliga personskador.
E-Thru-spak
Rotor
CLOSE-läget
Bild 1
•
Vidrör inte rotorn medan du hanterar E-Thrusystemet. Dessutom skall du
inte manövrera E-Thru- spaken medan hjulet roterar. Rotorn är mycket vass
och allvarliga personskador kan uppstå om du vidrör den.
•
Bromscalipers och rotor blir mycket heta när bromsarna används. För att
undvika brännskador, skall du vara noga med att kontrollera att
bromsdelarna har svalnat tillräckligt efter cykling, innan du hanterar
E-Thru-systemet.
•
Innan du monterar hjulet, skall du ta bort alla främmande partiklar och
damm från gaffeländans hål, axelmuttrarna och axelöppningarna.
Främmande partiklar och damm kan förhindra en korrekt montering av
E-Thru-systemet, och om navet och axeln inte har monterats korrekt, kan
hjulet falla av från cykeln och resultatet kan bli allvarliga personskador.
•
När du har läst igenom bruksanvisningen noggrant, skall du förvara den
på lämplig plats för framtida användning.
Observera
•
Kontrollera alltid E-Thru-naven före cykling, för att förvissa dig om att
hjulen har monterats korrekt på cykelramen. Detta är särskilt viktigt efter
att du har parkerat cykeln på allmän plats.
•
Försäkra dig om att E-Thru- spaken är framskjutna fullt till det CLOSE-
läget, (handtagets sida med inskriften 'CLOSE' måste vara vänd bort från
cykeln). Som visas på bilden måste handtagen vara fällda, ej roterade.
OPEN-läget
CLOSE-läget
•
Produkter innefattar inte garanti mot naturligt slitage och försämring som
har med ålder och normalt användande att göra.
Vanliga inspektioner före cykling
Kontrollera följande detaljer innan du börjar cykla. Om du upptäcker
problem med följande detaljer, skall du kontakta affären för inköpet eller en
cykelhandlare.
•
Är hjulen korrekt installerade på ramen.
•
Är E-Thru-spaken fullt framskjutna till CLOSE-läget?
SNABBKONTROLL
Lyft upp cykeln så att hjulet är fritt från marken och slå hårt nedåt några
gånger mot däckets överdel såsom visas i Bild 1. Skaka också hjulet från sida
till sida såsom visas i Bild 2 för att kontrollera att hjulet absolut inte är löst på
något sätt. Denna kontroll är ingen garanti för att E-Thru-spaken har dragits
fast med korrekt effektivt vridmoment. Om du inte är säker på att E-Thru-
spaken har dragits fast på rätt sätt, skall du upprepa monteringsproceduren
enligt avsnittet 'Montering av hjulet' i bruksanvisningen innan du börjar
cykla.
Bild 1 Bild 2
Delarnas namn
Axelmutter
Axelöppning
Navskuldra
Gaffelända
Manövrering
UPPMÄRKSAMMA
•
Var alltid noga med att manövrera E-Thru-spaken med din hand. Använd
aldrig en hammare eller något annat verktyg för att stänga spaken. Om du
inte gör detta, kan E-Thru-systemet eller ramen skadas.
Vad är E-Thru-navet?
Det är en mekanism som använder en enda E-Thru-spakmanöver för
navet för att enkelt montera och ta bort hjulet.
E-Thru-navets funktion
Luta E-Thru-spaken mot CLOSE-läget och kläm ihop ramen för att säkerställa
hjulet i rätt läge.
CLOSE-läget
E-Thru-spak
E-Thru-spakens
mutter
OPEN-läget
Montering av axelmuttern
Axelmutter
Se bruksanvisningen för ramen för
ytterligare upplysningar om hur
axelmuttern skall låsas fast.
Montering av hjulet
1. Passa in navskuldran korrekt mot
gaffeländan.
Gaffelända
Navskuldra
2. Flytta E-Thru-spaken till OPEN-läget
och sätt in den i gaffeländans hål
på motsatt sida om där axelmuttern
fi nns. Tryck genom spakaxeln hela
vägen tills den når fram till
axelmuttern på den andra sidan.
3. Vrid på E-Thru-spaken för att skruva in E-Thru-spakaxeln i axelmuttern.
Öppna och stäng E-Thru-spaken, samt dra fast E-Thru-spakaxeln i
axelmuttern till den punkt där ett visst motstånd känns när E-Thru-spaken
är i ett läge parallellt med navaxeln medan den fl yttas till CLOSE-läget.
1
2
OPEN-läget
Lägeskontroll
CLOSE-läget
4. För säkerhets skull skall du kontrollera att E-Thru-spaken sitter längs
ramen när den är i sitt CLOSE-läge. Använd endast handkraft för att trycka
på E-Thru-spaken med handfl atan, tills den fl yttas hela vägen till CLOSE-
läget. Kontrollera att sidan på E-Thru-spaken med inskriften 'CLOSE' är
vänd ifrån cykeln.
Se till att E-Thru-handtaget inte kommer i kontakt med framgaffeln,
ramen, delar, tillbehör etc. Se dessutom till att det inte kommer i kontakt
med hinder (t.ex. buskar och stenar) medan du cyklar. Om E-Thru-
handtaget inte är i rätt läge ska axelmuttern justeras. Se avsnittet
'Justering av axelmuttern' för ytterligare upplysningar om hur detta görs.
E-Thru-spak
Rotor
CLOSE-läget
Effektivt vridmoment:
5 - 7,5 N·m {50 - 75 kgf·cm}
Om det fi nns några anvisningar om fastdragningspunkten för E-Thru-spaken
i ramens bruksanvisning, skall du följa dessa anvisningar när E-Thru-spaken
dras fast.
Borttagning av hjulet
Flytta E-Thru-spaken från CLOSE-läget till OPEN-läget och vrid därefter på
E-Thru-spaken för att ta bort E-Thru-spakens axel från axelmuttern. När
E-Thru-spakens axel har tagits bort från axelmuttern, skall du ta bort E-Thru-
spakens axel från hjulet.
1
2
Justering av axelmuttern
•
Om anvisningar för justering av axelmuttern medföljer
serviceinstruktionerna för ramen ska anvisningarna följas.
1. Skruva in E-Thru-spakaxeln i axelmuttern i steg 3 i avsnittet 'Montering av
hjulet', och vrid därefter axelmuttern för att justera så att E-Thru-spaken
fl yttas till det korrekta CLOSE-läget och kontrollera därefter vridmomentet
när spaken är i CLOSE-läget.
2. • Vrid axelmuttern medurs om vridmomentet är svagt när E-Thru-spaken
fl yttas till CLOSE-läget. Axelmuttern kan justeras i steg på 1/9 varv.
•
Om E-Thru-spakens effektiva vridmoment, som kontrollerades i steg 1,
är för kraftigt så att E-Thru-spaken inte lätt kan fl yttas till CLOSE-läget,
skall du vrida axelmuttern moturs för att minska det effektiva
vridmomentet. Vrid axelmuttern gradvis i steg på 1/9 varv och inte allt
på en gång, för att sätta det effektiva vridmomentet på det maximala
läge som medgör att E-Thru-spaken kan fl yttas.
Axelmutter
Låsvridmoment: Kraftigare
Låsvridmoment: Svagare
3. Upprepa denna justering tills den korrekta monteringskraften uppnås vid
det korrekta spakläget.