Shimano SM-AX58 Användarmanual

Typ
Användarmanual

Denna manual är också lämplig för

UM-29U0A-002-R3
Användarmanual
Bakre E-THRU I-typ 12 mm
Användarmanualer på andra språk fi nns på:
http://si.shimano.com
VIKTIGT MEDDELANDE
Kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare för information om
montering och justering av de produkter som inte fi nns i
användarhandboken. En återförsäljarmanual fi nns tillgänglig för
yrkesmekaniker på vår webbplats (http://si.shimano.com).
Montera inte isär eller konstruera om produkten.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom användarmanualen
innan du använder produkten och följ anvisningarna.
Viktig säkerhetsinformation
Kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare om något behöver bytas
ut.
VARNING
FÖRE ANVÄNDNINGEN SKA DU NOGGRANT LÄSA ANVÄNDARMANUA-
LEN FÖR DEN BAKRE 12 mm E-THRU I-TYPENS SYSTEM. VÄND DIG TILL
EN ÅTERFÖRSÄLJARE OM DU HAR NÅGRA FRÅGOR.
Den bakre 12 mm E-THRU I-typen kan användas i kombination med en
specialram och ett specialnav/-hjul. Om den används i kombination
med någon annan ram eller nav/hjul kan hjulet lossna från cykeln
medan du cyklar, och det kan leda till allvarliga kroppsskador.
Om den bakre 12 mm E-THRU I-typen inte monteras på cykeln på rätt
sätt kan hjulet lossna från cykeln under färden, och allvarliga skador
kan uppstå till följd av det.
Om det bakre E-THRU-handtaget är på
vänster sida (bromsskivans sida) om
ramen ska du se till att E-THRU-handtaget
inte kommer i vägen för bromsskivan
(bild 1). Se även till att ramen och E-THRU-
handtaget inte kommer i vägen för
varandra. Om E-THRU-handtaget
kommer i vägen för ramen kan hjulet
lossna, och därmed lossnar hjulet från
cykeln under färden, vilket leder till
allvarliga skador.
Rör inte bromsskivan när du hanterar E-THRU-systemet. Manövrera
heller inte E-THRU-handtaget när hjulet snurrar. Bromsskivan är väldigt
vass, och allvarliga skador kan förekomma till följd av att man nuddar
den.
Bromsoken och bromsskivorna blir väldigt varma när bromsarna
används. För att undvika risken för brännskador bör du kontrollera att
de har svalnat ordentligt efter en cykelfärd, innan du hanterar E-THRU-
systemet.
Innan hjulet monteras ska du ta bort eventuella obehöriga partiklar
och damm från gaffeländens hål, ramsidans gänga och axelöppningarna.
Obehöriga partiklar eller damm kan hindra en korrekt montering av
E-THRU-systemet, och om navet och axeln inte monteras korrekt kan
hjulet lossna, vilket kan leda till allvarliga skador.
Justeraren kan inte rotera mer än 2 vridningar.
Vrid inte justeraren med tvång när du drar åt eller lossar upp, vid
tillfällen då justerarens rotation känns trög. Att vrida den med tvång
kan skada den.
Förvara den på en säker plats för senare användning när du noggrant
har läst användarmanualen.
OBS!
Undersök alltid E-THRU-naven före cykelfärden och se till att hjulen har
monterats korrekt på cykelns ram . Det är särskilt viktigt när du har
parkerat cykeln på offentliga platser.
Se till att E-THRU-handtagen trycks in helt till läget CLOSE (Stängt)
(sidan på handtaget med inskriptionen "CLOSE" måste vara vänd bort
från cykeln). Luta handtagen så som bilden visar. Rotera dem inte.
Om E-THRU-handtagsaxeln byts ut mot en annan ska du se till att den
som ersätter den befi ntliga E-THRU-handtagsaxeln har samma
modellbeteckning som den E-THRU-modell som medföljde ramen.
Om modellen är en annan modell kanske den nya E-THRU-
handtagsaxeln inta kan monteras korrekt på ramen på grund av
skillnader i bland annat axial längd, gängstorlek och höljets diameter.
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som
uppstår vid normal användning.
Regelbundna inspektioner innan du cyklar på
cykeln
Innan du cyklar bör du kontrollera följande delar. Om du upptäcker
något fel ska du kontakta inköpsstället eller en cykelåterförsäljare.
Sitter hjulen fast ordentligt på ramen?
Har E-THRU-handtagen helt tryckts till läget CLOSE (Stängt)?
SNABBKONTROLL
Lyft upp cykeln så att hjulet lämnar marken och slå ett par kraftiga slag
nedåt som bild 1 visar. Skaka också hjulet från sida till sida, som bild 2
visar, för att se till att det absolut inte fi nns några glapp i hjulets
montering. Den här kontrollen är ingen garanti för att E-THRU-handtaget
har dragits åt tillräckligt. Om du är osäker på om E-THRU-handtaget har
dragits åt ordentligt ska du före cykelfärden upprepa monteringen i
enlighet med anvisningarna under "Montering av hjulet" bland de här
serviceinstruktionerna.
Delarnas namn
Användning
MEDDELANDE
Se alltid till att manövrera E-THRU-handtaget med handen. Använd
aldrig en hammare eller något annat objekt för att stänga handtaget
med. Om detta inte beaktas kan E-THRU-systemet eller ramen skadas.
Vad är E-THRU-navet?
Det är en mekanism som används med E-THRU-handtaget på navet så att
hjulet enkelt monteras och tas bort.
E-THRU-navets funktion
Luta E-THRU-handtaget mot läget CLOSE (Stängt) och kläm mot ramen
för att sätta fast hjulet i rätt läge.
Montering av hjulet
1. Inpassa navets axel korrekt med
gaffeln.
2. Flytta E-THRU-handtaget till
läget OPEN (Öppet) och sätt in
det i hålet i gaffeländen på den
motsatta sidan om gängan. För
handtagets axel hela vägen
genom tills den når den gängade
delen på andra sidan.
3. Vrid E-THRU-handtaget för att skruva in E-THRU-handtagsaxeln i
ramsidans gänga.
Öppna och stäng E-THRU-handtaget, dra åt E-THRU-handtagsaxeln i
ramsidans gänga tills du känner av ett visst motstånd när E-THRU-
handtaget är parallellt med navaxeln, när det trycks mot läget CLOSE
(Stängt).
4. För säkerhets skull bör du kontrollera att E-THRU-handtaget går längs
ramen när det är i läget CLOSE (Stängt). Använd handfl atan och tryck
endast med handens kraft på E-THRU-handtaget tills det går hela
vägen till läget CLOSE (Stängt). Kontrollera att sidan av E-THRU-
handtaget med inskriptionen "CLOSE" (Stängt) är vänd bort från
cykeln.
Kontrollera att E-THRU-handtaget fl yttas till läget som visas på bilden
när det är i läget CLOSE (Stängt). Om det inte är i rätt läge måste
justeraren justeras. Läs "Justering av justeraren" för detaljer om hur
det går till.
Om det fi nns några anvisningar om läget för åtdragning av E-THRU-
handtaget i serviceinstruktionerna, ska du följa dem vid åtdragning.
Borttagning av hjulet
Flytta E-THRU-handtaget från läget CLOSE (Stängt) till läget OPEN
(Öppet), och vrid sedan E-THRU-handtaget motsols för att ta bort E-THRU-
axeln från ramsidans gänga. När E-THRU-axeln har tagits bort från
ramsidans gänga ska du ta bort E-THRU-axeln från hjulet.
Justering av justeraren
1. Skruva in E-THRU-handtagsaxeln i ramsidans gänga under steg 3 av
"Montering av hjulet", vrid sedan E-THRU-handtaget för att justera
det så att det sätts i det korrekta läget CLOSE (Stängt) och kontrollera
vridmomentet.
2. • Om åtdragningsmomentet är svagt när E-THRU-handtaget sätts i
läget CLOSE ska du vrida justeraren i pilens riktning. Justeraren kan
roteras 1/8 varv åt gången, vilket står på den.
Om åtdragningsmomentet som kontrolleras under steg 1 är så starkt
att E-THRU-handtaget inte kan fl yttas smidigt till läget CLOSE, ska du
vrida justeraren i pilens riktning för att göra åtdragningen svagare.
Utför justeringen med en jämn rörelse utan att släppa taget i 1/8
vridning åt gången vilket står på justeraren, och sätt E-THRU-handtaget
på den högsta vändbara fästkraften.
3. Upprepa den justeringen tills monteringskraften blir korrekt vid
korrekt handtagsläge.
E-THRU-
handtag
Bromsskiva
E-THRU-
Läget CLOSE (Stängt)
Bild 1
Läget OPEN (Öppet)
Läget CLOSE (Stängt)
Bild 1 Bild 2
Axelöppning
Navaxel
Gaffelände
E-THRU-handtag
Justerare
Läget CLOSE (Stäng)
E-THRU-handtag
Läget OPEN (Öppet)
Gaffelände
Navaxel
1
2
Läget OPEN (Öppet)
Kontroll av läge
Läget
CLOSE
(Stängt)
Fel
TT
E-THRU-
handtag
Bromsskiva
Läget CLOSE (Stängt)
Åtdragningsmoment:
5–7,5 Nm
1
2
Vridmoment för montering: Starkare
Vridmoment för montering: Svagare
Obs! På grund av produktutveckling kan specifi kationerna ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
  • Page 1 1

Shimano SM-AX58 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Denna manual är också lämplig för