Växelreglage
Ytterhölje
Drev
Framväxel
Främre kedjehjul
Vevlager
Bakväxel
Frihjulsnav
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Växelreglage
Ytterhölje
Drev
Framväxel
Främre kedjehjul
Vevlager
Bakväxel
Frihjulsnav
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ
anvisningarna vid montering av delar. En glapp, utsliten eller skadad
del kan leda till att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och
förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Observera
• För att få en problemfri användning, skall du använda det
specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att
tillförsäkra att de glider på rätt sätt.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte
rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra SIS-
växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• De handtag som är relaterade till växling skall endast manövreras
medan det främre kedjehjulet roterar.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även
om handtagen vrids så långt det går åt båda hållen. Dessutom skall
du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med
cykelramen, när handtaget vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte
fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan
försämra växlingens prestanda.
• Plocka inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta
kan skada delarna eller leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar
orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några
frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller
användning.
Anvisningar om teknisk service SI-6FH0C
SL-R440
SL-R441
Växelreglage
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Montering av växelreglaget
Montera bromshandtaget på en plats, där det inte hindrar bromsens
manövrering. Använd det inte i en kombination, som gör att
bromsens manövrering hindras.
Både handtag (A) och handtag (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling.
När du manövrerar något av handtagen, skall du alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från en liten kedjering till en större kedjering
När du trycker en gång på handtag (A), utförs en växling på ett steg
från en liten kedjering till en större kedjering.
Exempel:
från den mellanliggande
kedjeringen till den
största kedjeringen.
Använd ett handtagsgrepp med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Effektivt vridmoment:
5 N·m {50 kgf·cm}
Manövrering för växling
<Fram>
Växling från en stor kedjering till en mindre kedjering
När du trycker en gång på handtag (B), utförs en växling på ett steg
från en stor kedjering till en mindre kedjering.
Exempel:
från den största kedjeringen
till den mellanliggande
kedjeringen.
När handtag (B) manövreras, hörs det ett klickljud när
trimningen (den oljudsförhindrande mekanismen) aktiveras, och
ett andra kraftigare klickljud när växlingsslaget är komplett.
Efter trimningen kommer nästa intryckning att slutföra
växlingsslaget.
Trimning (oljudsförhindrande operation)
Om kedjan sitter på det stora främre kedjehjulet och det större
bakre drevet, kommer kedjan att gnidas mot framväxelns platta,
vilket skapar ett typiskt oljud. När detta inträffar skall du trycka
en aning på handtag (B) (till den punkt där ett klickljud hörs).
Detta gör att framväxeln flyttas en aning mot det mindre
kedjehjulet och därmed elimineras oljudet.
Framväxelns flyttning
Kedjans position
Växling från ett litet drev till ett större drev
Tryck på handtag (A) till läge 1 för
att endast växla ett steg.
Tryck till läge 2 för att växla två
steg samtidigt.
<Bak>
1 : Växling av ett enda drev
Ex.: från 8 till 7
2 : Snabbväxling av två drev
Ex.: från 8 till 6
3 : Snabbväxling av tre drev
Ex.: från 8 till 5
Montering av växlingskabeln
Växling från ett stort drev till ett mindre drev
Tryck en gång på handtag (B) för
att växla endast ett steg från ett
större till ett mindre drev.
Ex.: från 7 till 8
Byte av växelreglagets enhet och indikatorn
Demontering av indikatorn
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när indikatorn byts
ut.
1. Skruva bort indikatorns två ställskruvar som håller fast indikatorn.
2. Demontera indikatorn på det sätt
som bilden visar.
3. Manövrera handtag (B) två
gånger eller mer för att sätta
handtaget i det lägsta läget.
4. När du har kontrollerat att
indikatornålen är i högerkanten,
skall du montera indikatorn såsom
bilden visar.
5. Kontrollera indikatorns funktion. Om den inte fungerar på rätt sätt,
skall du montera indikatorn igen och vara uppmärksam på stegen
3 och 4.
<Fram>
Demontering av indikatorn
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när indikatorn byts
ut.
1. Skruva bort indikatorns två ställskruvar som håller fast indikatorn.
2. Demontera indikatorn på det
sätt som bilden visar.
3. Manövrera handtag (B) minst
8 gånger för att sätta
handtaget i det högsta läget.
4. När du har kontrollerat att
indikatornålen är i vänstekanten,
skall du montera indikatorn såsom
bilden visar.
5. Kontrollera indikatorns funktion. Om den inte fungerar på rätt sätt,
skall du montera indikatorn igen och vara uppmärksam på stegen
3 och 4.
<Bak>
Effektivt vridmoment : 0.3 - 0.5 N·m
{3 - 5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment : 0.3 - 0.5 N·m
{3 - 5 kgf·cm}
Indikatorns ställskruvar
Indikator
Handtag (B)
Indikatorns ställskruvar
Handtag (B)
Indikator
Byte av växelreglagets enhet
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras vid byte av
växelreglagets enhet.
1. Lossa kabelns fästbult (mutter) för framväxeln och drag därefter
ut innervajern från växelreglagets enhet på samma sätt som när
innervajern monteras.
2. Utför steg 1 - 2 i avsnittet om byte av indikatorn.
3. Skruva bort växelreglagets tre
monteringsskruvar och demontera
därefter växelreglagets enhet såsom
bilden visar.
Effektivt vridmoment :
0.5 - 0.8 N·m
{5 - 8 kgf·cm}
Byte av växelreglagets enhet
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras vid byte av
växelreglagets enhet.
1. Lossa kabelns fästbult (mutter) för bakväxeln och drag därefter ut
innervajern från växelreglagets enhet på samma sätt som när
innervajern monteras.
2. Utför steg 1 - 2 i avsnittet om byte av indikatorn.
3. Skruva bort växelreglagets tre
monteringsskruvar och demontera
därefter växelreglagets enhet såsom
bilden visar.
Effektivt vridmoment :
0.5 - 0.8 N·m
{5 - 8 kgf·cm}
4. Vid monteringen skall du passa in växelreglagets enhet och
bromshandtagets fäste, och därefter dra fast växelreglagets
monteringsskruvar.
5. Utför steg 3 - 4 i avsnittet om byte av indikatorn.
4. Vid monteringen skall du passa in växelreglagets enhet och
bromshandtagets fäste, och därefter dra fast växelreglagets
monteringsskruvar.
5. Utför steg 3 - 4 i avsnittet om byte av indikatorn.
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i
ändan utan märkning. När du har skurit
av ytterhöljet, skall du avrunda
snittkanten så att hålets insida får en
jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den avskurna
ändan av ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Montering av innervajern <Fram>
Manövrera handtag (B) två gånger
eller mer och kontrollera på indikatorn
att handtaget är i det lägsta läget. Tag
därefter bort innerhålets kåpa och sätt
in innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att
vrida såsom bilden visar tills det tar
stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars
kan skruvgängan skadas.
Handtag (B)
Innerhålets kåpa
Innervajer
Innerhålets kåpa
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf·cm}
Effektivt vridmoment :
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5
kgf·cm}
Montering av innervajern <Bak>
Manövrera handtag (B) 8 gånger eller
mer och kontrollera på indikatorn att
handtaget är i det högsta läget. Tag
därefter bort innerhålets kåpa och
sätt in innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att
vrida såsom bilden visar tills det tar
stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars
kan skruvgängan skadas.
Handtag (B)
Innerhålets kåpa
Innervajer
Innerhålets kåpa
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf·cm}
Effektivt vridmoment :
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5
kgf·cm}
78
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa
tänkbara prestanda.
<Fram> <Bak>
5 mm insexnyckel 5 mm insexnyckel
58
68
78
Utgångsläge för handtag (A)
Handtag (B)
Komplett
växlingsslag
Klickljud
Trimning
Klickljud
Handtag (B)