Allmän säkerhetsinformation
SI-4GG0A-002-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på: http://techdocs.shimano.com
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Anvisningar om teknisk service
SI-4GG0A-002
WH-RS10-A
WH-RS20-A
WH-RS30-A
Hjul
För att få bästa tänkbara prestanda, rekommenderar vi att följande kombination används.
Däckstorlek som kan användas
Vulstdäck
700C (19C – 28C)
Största drevet 21 – 28T
Detta hjul kan användas i kombination med 8-delade, 9-delade och 10-delade drevsatser.
(Om du använder en 10-delad drevsats för något annat än en juniorcykel, skall du
använda det medföljande 1-mm mellanlägget.)
Se Produktteknisk information för ytterligare upplysningar om kombination med andra
delar, som till exempel kedjor och drevkassetter.
Tekniska data
Modell nummer WH-RS10-A / WH-RS20-A / WH-RS30-A
Fälgstorlek 700C (622 × 15C)
Fälgbredd 20,8 mm
VARNING
Före användning skall du kontrollera hjulet för att se till så att det inte finns några böjda
●
eller lösa ekrar, inbuktningar, repor eller sprickor i fälgen. Använd inte hjulet, om något
av dessa problem upptäcks.
Använd inte i kombination med fjädringsgafflar av bottenlänkstyp. För dessa typer
●
av bromsar kan avståndet mellan navaxeln och bromsskorna ändras på grund av
fjädringens arbete, så att bromsskorna kan komma i kontakt med ekrarna när du
bromsar.
Om snabbfrigöringsmekanismen inte används på rätt sätt, kan hjulet lossna och leda
●
till allvarliga skador. Läs noggrant igenom avsnittet om snabbfrigöringsmekanismen i
bruksanvisningen före användning.
Dessa hjul är konstruerade för användning på belagda vägbanor. Om hjulen används på
●
obelagda vägbanor, kan hjulen bli böjda eller skadade och då kan olyckor inträffa.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på
●
något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
Fördjupningen på den motsatta sidan om ventilhålet är en indikator för mängden
●
fälgnedslitning. Om du inte längre kan se denna fördjupning, skall du sluta använda
fälgen.
Om du fortsätter att använda fälgen kan den brytas av, så att cykeln tippar över framåt
och en olycka uppstår.
●
Tag fram, läs igenom och följ noggrant anvisningarna i bruksanvisningen vid
montering av delar. En glapp, utsliten eller skadad del kan göra att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
●
lämplig plats för senare användning.
UPPMÄRKSAMMA
Däcken skall pumpas till det tryck som anges på däcken innan du börjar cykla.
●
Använda fälgtejp som kan motstå höga lufttryck. Annars kan däcken plötsligt få
●
punktering och glida av, och då kan allvarliga personskador uppstå.
UPPMÄRKSAMMA
Shimanos bromsskor R55HC (med höga prestanda) använder en aggressiv
●
sammansättning med betoning på maximala prestanda vid regnig väderlek. De kommer
dock att medföra en accelererad utslitning av fälgen.
Shimano tar inte något som helst ansvar för förkortad livslängd för fälgar, som kan
inträffa när bromsskorna R55HC används.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos ekrar och nipplar. Om du
●
inte använder Shimanos originaldelar, kan naven eller fälgarna skadas.
Före användning skall du kontrollera att det inte finns några metallbitar eller andra
●
främmande föremål fastkletade på bromsklotsarna. Om några sådana delar sitter fast
där, kan de skada fälgen när du bromsar.
Nipplarna har stor diameter och är lätta att vrida, detta för att göra det lättare att öka
●
ekerspänningen. Var dock noga med att inte dra nipplarna för mycket, när du justerar
ekrarnas spänning. Om nipplarna dras fast för hårt, kan fälgen skadas.
(Vi rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om justeringen.)
Observera:
Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
●
Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer oljan ut.
●
Det finns speciella ekernycklar att köpa som extra tillbehör.
●
Vi rekommenderar att du ber en auktoriserad cykelhandlare att justera ekrarnas
●
spänning, om ekrarna till att börja med är för löst sträckta samt efter de första
1.000 kilometrarnas cykling.
Det finns också ekerskydd (CP-WH23) som säljes separat. Fråga din cykelhandlare om
●
ytterligare upplysningar.
Reflektorer (tillverkade av CATEYE) säljes också separat. Fråga din cykelhandlare om
●
ytterligare upplysningar.
Modell nummer Tekniska data Färg
RR-550-WUWSW CPSC Vit
RR-550-WUASW AS Bärnsten
RR-317-WUASW DIN Bärnsten
Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
●
användning.
Ekrarnas dragning
Drag ekrarna på det sätt som bilden visar.
(För framhjul)
För framhjulet används en
radiell dragning på både
vänster och höger sida
(För bakhjul)
Ekerspänningsvärde
För framhjul För bakhjul
980 – 1400 N
(98 – 140 kgf)
Höger sida (drevsidan) Vänster sida
1000 – 1500 N
(100 – 150 kgf)
600 – 1100 N
(60 – 110 kgf)
* Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
Byte av framhjulets ekrar (WH-RS20-A / WH-RS30-A)
Vrid navaxeln tills hacket i dammskyddet och spåret i
navet har passats in mot varandra och passa in ekerns
skalle ordentligt i navets spår.
Observera:
Om hacket i dammskyddet och spåret i navet inte har
passats in mot varandra, är det inte möjligt att montera
och ta bort ekrarna.
Spår i nav
Navaxel
Hack i dammskydd
Montering av HG-drev
För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd utåt och
placeras så att den breda delen av
kuggutskärningen på varje drev och
A-delen (där spårbredden är bredast) av
frirullningshuset är inpassade mot varandra.
A
a
c
-
1
4
T
Bred del
Spåret är brett på
endast ett ställe.
●
Vid monteringen av HG-drev skall du använda
specialverktyget (TL-LR15) för att dra fast
låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du
●
använda specialverktygen
(TL-LR15) och TL-SR21 för
att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 – 50 N·m
{300 – 500 kgf·cm}
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
TL-LR15
Isärtagning
Drevmellanlägg Låsring
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort navaxeln, skall du ta bort
frirullningshusets fasthållningsbult (inne i frirullningshuset)
och därefter byta ut frirullningshuset.
Observera:
Försök inte att plocka isär frirullningshuset, därför att
det kan leda till att felfunktion uppstår.
Effektivt vridmoment:
35 – 50 N·m {350 – 500 kgf·cm}
Frirullningshus
Frirullningshusets bricka
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Frirullningshusets
fasthållningsbult
Isärtagning
Ihopsättning