Shimano WH-R501-A Service Instructions

Typ
Service Instructions
Anvisningar om teknisk service
SI-4SB0A-003
WH-R501
WH-R501-30
Hjul
För att få bästa tänkbara prestanda, rekommenderar vi att följande
kombination används.
Däckstorlek som kan användas
Vulstdäck
700C (19C - 28C)
Största drevet 21 - 30T
Tekniska data
Modell nummer WH-R501 WH-R501-30
Fälghöjd 24mm 30mm
Fälgstorlek 700C (622 × 15C)
Fälgbredd 20,8mm
Ekrarnas dragning
Drag ekrarna på det sätt som bilden visar.
(För framhjul)
För framhjulet används en radiell
dragning på både vänster och höger
sida.
(För bakhjul)
Bak används en
tangentialhopsättning både till
vänster och höger.
Ekerspänningsvärde
För framhjul För bakhjul
800 - 1200 N
(82 -122 kgf)
Höger sida
(drevsidan)
Vänster sida
900 - 1500 N
(92 - 153 kgf)
500 - 1000 N
(51 - 102 kgf)
* Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
Montering av HG-drev
Vid monteringen av HG-drev skall du använda specialverktyget
(TL-LR15) för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen
(TL-LR15) och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Drevmellanlägg Låsring
För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd utåt och
placeras så att den breda delen av
kuggutskärningen på varje drev och
A-delen (där spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är inpassade mot
varandra.
A
Bred del
Spåret är brett
på endast ett
ställe.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m
{300 - 500 kgf·cm}
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
TL-LR15
Isärtagning
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort navaxeln, skall du ta
bort frirullningshusets fasthållningsbult (inne i
frirullningshuset) och därefter byta ut frirullningshuset.
Observera:
Försök inte att plocka isär frirullningshuset, därför
att det kan leda till att felfunktion uppstår.
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Isärtagning
Frirullningshus
Frirullningshusets
fasthållningsbult
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Frirullningshusets
bricka
Ihopsättning
Allmän säkerhetsinformation
SI-4SB0A-003-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på: http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
VARNING
Före användning skall du kontrollera hjulet för att se till så att det inte finns några
böjda eller lösa ekrar, inbuktningar, repor eller sprickor i fälgen. Använd inte hjulet,
om något av dessa problem upptäcks.
Använd inte i kombination med fjädringsgafflar av bottenlänkstyp. För dessa typer
av bromsar kan avståndet mellan navaxeln och bromsskorna ändras på grund av
fjädringens arbete, så att bromsskorna kan komma i kontakt med ekrarna när du
bromsar.
Om snabbfrigöringsmekanismen inte används på rätt sätt, kan hjulet
lossna och leda till allvarliga skador. Läs noggrant igenom avsnittet om
snabbfrigöringsmekanismen i bruksanvisningen före användning.
Dessa hjul är konstruerade för användning på belagda vägbanor. Om hjulen
används på obelagda vägbanor, kan hjulen bli böjda eller skadade och då kan
olyckor inträffa.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter
lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga
skador.
Fördjupningen på den motsatta sidan om ventilhålet är en indikator för mängden
fälgnedslitning. Om du inte längre kan se denna fördjupning, skall du sluta
använda fälgen.
Om du fortsätter att använda fälgen kan den brytas av, så att cykeln tippar över
framåt och en olycka uppstår.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av
delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över
framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt
att du endast använder Shimano originalreservdelar.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
UPPMÄRKSAMMA
Däcken skall pumpas till lämpligt lufttryck innan du börjar cykla.
Använda fälgtejp som kan motstå höga lufttryck. Annars kan däcken plötsligt få
punktering och glida av, och då kan allvarliga personskador uppstå.
UPPMÄRKSAMMA
Shimanos bromsskor R55HC (med höga prestanda) använder en aggressiv
sammansättning med betoning på maximala prestanda vid regnig väderlek. De
kommer dock att medföra en accelererad utslitning av fälgen.
Shimano tar inte något som helst ansvar för förkortad livslängd för fälgar, som kan
inträffa när bromsskorna R55HC används.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos ekrar och nipplar. Om
du inte använder Shimanos originaldelar, kan naven eller fälgarna skadas.
Före användning skall du kontrollera att det inte finns några metallbitar eller andra
främmande föremål fastkletade på bromsklotsarna. Om några sådana delar sitter
fast där, kan de skada fälgen när du bromsar.
Nipplarna har stor diameter och är lätta att vrida, detta för att göra det lättare att
öka ekerspänningen. Var dock noga med att inte dra nipplarna för mycket, när du
justerar ekrarnas spänning. Om nipplarna dras fast för hårt, kan fälgen skadas.
(Vi rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om
justeringen.)
Observera:
Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer oljan ut.
Det finns speciella ekernycklar att köpa som extra tillbehör.
Vi rekommenderar att du ber en auktoriserad cykelhandlare att justera ekrarnas
spänning, om ekrarna till att börja med är för löst sträckta samt efter de första
1.000 kilometrarnas cykling.
Det finns också ekerskydd (CP-FH31/FH02) som säljes separat. Fråga din
cykelhandlare om ytterligare upplysningar.
Reflektorer (tillverkade av CATEYE) säljes också separat. Fråga din cykelhandlare
om ytterligare upplysningar.
Modell nummer Tekniska data Färg
RR-550-WUWSW CPSC Vit
RR-550-WUASW AS Bärnsten
RR-317-WUASW DIN Bärnsten
Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
  • Page 1 1

Shimano WH-R501-A Service Instructions

Typ
Service Instructions