Toro Power Max 726 TE Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
2004The Toro Company
8111 Lyndale Ave., Bloomington, MN 55420, USA
Tryckt i USA
Med ensamrätt
Registrera din produkt på www.Toro.com
Översättning av originalet (S)
726TE Power Max snöslunga
Modellnr 38611 – Serienr 250000001 och upp
Form No. 3351-185 Rev A
Bruksanvisning
Introduktion
Läs bruksanvisningen noga så att du lär dig att
använda och underhålla produkten på rätt sätt, och
för att undvika person- och produktskador. Du är
ansvarig för att produkten används på ett riktigt och
säkert sätt.
Kontakta gärna Toro direkt på www.Toro.com för
information om produkter och tillbehör, hjälp att hitta
en återförsäljare eller för att registrera din produkt.
Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller Toros
kundservice och ha produktens modell- och
serienummer till hands om du har behov av service,
Toro originaldelar eller ytterligare information. Figuren
nedan visar var du finner produktens modell- och
serienummer. Skriv in numren nedan:
Modellnr:
Serienr:
Denna bruksanvisning beskriver potentiella risker och
innehåller säkerhetsmeddelanden som markeras med
följande ord:
Fara anger stor fara som leder till allvarlig
personskada eller dödsfall om rekommenderade
försiktighetsåtgärder inte följs.
Varning anger fara som kan leda till allvarlig
personskada eller dödsfall om föreskrifterna inte
följs.
Försiktighet anger fara som kan leda till mindre
eller medelsvår personskada om föreskrifterna
inte följs.
Två andra ord används också i den här
bruksanvisningen för att markera information. Viktigt
ger läsaren speciell mekanisk information och Obs:
betonar allmän information som bör ges särskild
uppmärksamhet.
Säkerhet
Denna snöslunga uppfyller eller överträffar
standarden ISO 8437 som var i kraft vid
tidpunkten när snöslungan tillverkades.
Läs och förstå innehållet i denna bruksanvisning
innan du startar motorn för första gången.
Detta är varningssymbolen. Den används för
att göra dig uppmärksam på eventuella risker för
personskador. Följ samtliga
säkerhetsmeddelanden som följer denna symbol
för att undvika eventuella skador eller dödsfall.
Felaktigt bruk eller underhåll av denna snöslunga
kan leda till personskada eller dödsfall. Följ
nedanstående säkerhetsföreskrifter för att minska
denna risk.
Nedanstående föreskrifter har anpassats efter ANSI-/
OPEI-standarden B71.3–1995 och ISO-standarden
8437:1989.
Utbildning
Läs bruksanvisningen noga. Bekanta dig
ordentligt med reglagen och hur utrustningen ska
användas. Lär dig hur man stannar maskinen och
hur reglagen snabbt kopplas ur.
Låt aldrig barn använda snöslungan. Låt aldrig
vuxna använda snöslungan utan ordentliga
instruktioner.
Håll arbetsområdet fritt från människor (speciellt
småbarn) och sällskapsdjur.
Var försiktig så att du inte halkar eller ramlar,
särskilt när du kör snöslungan bakåt.
Förberedelser
Inspektera noga det område där snöslungan ska
användas. Ta bort dörrmattor, kälkar, brädor,
ledningar eller snören och andra främmande
föremål.
Koppla ur alla kopplingar innan motorn startas.
Lägg också snöslungans växel i friläge, om så är
möjligt.
Använd inte snöslungan utan att ha ordentliga
vinterkläder. Bär skor som ger bra fotfäste på
hala underlag.
2
3351-185 Rev A
Var försiktig med bränslet, det är mycket
brandfarligt.
Använd en godkänd bränsledunk.
Fyll aldrig på bensin medan motorn är igång
eller är varm.
Fyll på bränsle utomhus och iaktta extrem
försiktighet. Fyll aldrig på tanken inomhus.
Skruva på tanklocket ordentligt och torka upp
allt eventuellt utspillt bränsle.
Justera höjden på matarskruvhuset före röjning
av snö från grusunderlag.
Gör aldrig några justeringar med motorn igång
utom när det särskilt anges av Toro.
Låt motorn och snöslungan vänja sig vid
utomhustemperaturen innan du påbörjar
snöröjningen.
All körning av motorredskap kan resultera i att
främmande föremål slungas in i ögonen. Använd
alltid skyddsglasögon eller visir under körning och
vid justering eller reparation av snöslungan.
Körning
Håll inte händer eller fötter nära eller under
roterande delar. Håll alltid avstånd till
utkastaröppningen.
Var mycket försiktig när du korsar grusgångar,
stigar och vägar. Se upp för dolda faror och trafik.
Stanna motorn om du har kört på något föremål.
Ta ut tändningsnyckeln och se noga efter om
snöslungan skadats. Reparera skadorna innan du
använder den igen.
Stanna motorn och leta rätt på orsaken om
apparaten börjar vibrera onormalt. Vibrationer är
vanligtvis ett tecken på att något är fel.
Stanna motorn när du lämnar körpositionen,
innan matarskruven/impellerhuset och utkastaren
rensas och vid reparation, inställningar och vid
kontroller.
Se till att matarskruv/impeller och alla rörliga delar
har stannat före rengöring, reparation och
kontroll. Ta ur nyckeln så att ingen kan starta
motorn av misstag.
Kör inte motorn inomhus, utom vid start och när
snöslungan körs in eller ut ur byggnaden där den
förvaras. Öppna ytterdörrarna; avgaser är farliga.
Röj aldrig snö tvärs över sluttningar. Var mycket
försiktig när du svänger i sluttningar. Försök inte
att röja i branta sluttningar.
Kör aldrig snöslungan utan att skydd och andra
skyddsanordningar sitter på plats.
Kör aldrig snöslungan intill inglasade utrymmen,
bilar, fönsteröppningar och kanter utan att rikta
snöstrålen åt rätt håll. Håll barn och sällskapsdjur
på avstånd.
Överbelasta inte maskinen genom att försöka röja
för snabbt.
Ha uppsikt bakåt och var försiktig då du backar
med snöslungan.
Rikta aldrig snöstrålen mot kringstående och låt
ingen komma framför maskinen.
Koppla ur drivningen till matarskruven/impellern
när snöslungan transporteras eller inte används.
Använd bara redskap och tillbehör som godkänts
av Toro, t.ex. hjulvikter, motvikter, kåpor etc.
(Kontakta en auktoriserad återförsäljare för
information om vilka tillbehör som finns
tillgängliga för din snöslunga.)
Kör aldrig snöslungan om inte sikt och ljus är bra.
Se till att du har bra fotfäste och håll ordentligt i
handtaget. Gå; spring aldrig.
Underhåll och förvaring
Kontrollera regelbundet att alla skruvar, muttrar
och bultar är korrekt åtdragna så att maskinen är i
säkert bruksskick.
Förvara aldrig maskinen med bränsle i tanken i
en byggnad där det finns gnistkällor, t.ex.
varmvattenberedare, värmeelement och torkskåp.
Låt motorn svalna innan maskinen ställs undan i
ett slutet utrymme.
Läs alltid den här bruksanvisningen för viktig
information om hur snöslungan ska förvaras
under längre perioder.
Underhåll eller byt efter behov ut etiketter med
säkerhetsanvisningar och instruktioner.
Säkerhetsföreskrifter för
Toro snöslungor
Nedan finns säkerhetsinformation som gäller specifikt
för Toro-produkter och annan säkerhetsinformation
som du bör känna till.
Den roterande matarskruven/impellern kan
hugga av, eller skada, fingrar och händer. Håll
dig bakom handtagen och håll avstånd till utkastar-
öppningen under körning med snöslungan. Håll
ansikte, händer, fötter och andra kroppsdelar
och klädesplagg borta från rörliga och
roterande delar.
Stäng av motorn, ta ut nyckeln och vänta tills
alla rörliga delar har stannat innan du utför
någon justering, rengöring, inspektion, felsökning
eller reparation av snöslungan.
3
3351-185 Rev A
Förbli i körpositionen och släpp upp det vänstra
(drivnings)reglaget för att rensa utkastaren. Tryck
ned handtagen för att höja snöslungans framdel
ett par centimeter över marken, medan du kör
matarskruven/impellern. Höj därefter handtagen
snabbt så att snöslungans framdel dunsar ned på
marken. Repetera vid behov, tills en ström av snö
kommer ut ur utkastaren.
Om det inte går att rensa utkastaren genom att
låta snöslungans framdel dunsa mot marken, ska
du stanna motorn, vänta tills alla rörliga delar
har stannat och därefter försöka rensa den
med en pinne. Använd aldrig händerna.
Bär inte löst sittande plagg som kan fastna i
rörliga delar.
Före körningen bör du reparera eller ersätta
eventuella skydd, säkerhetsanordningar eller
dekaler i det fall de är trasiga, oläsliga eller
saknas.
Rök aldrig när du handskas med bensin.
Rör aldrig motorn när den är igång eller strax
efter att den har stannat eftersom den då kan
vara så varm att du bränner dig.
Töm bränsletanken vid förvaring under längre tid
än trettio dagar för att undvika eventuella risker.
Förvara bränslet i en godkänd bränsledunk. Ta ut
nyckeln ur tändningslåset vid förvaring.
Köp endast Toro originalreservdelar och tillbehör.
Ljudtrycksnivå
Maskinen ger en maximal ljudtrycksnivå vid förarens
öra på 92 dB(A), grundat på mätningar på identiska
maskiner enligt direktiv 98/37/EG.
Ljudstyrka
Maskinen ger en garanterad ljudstyrka på 108 dB(A),
grundat på mätningar på identiska maskiner enligt
direktiv 2000/14/EG.
Vibrationsnivå
Maskinen ger en hand-/armvibration som inte
överstiger 7,0 m/s
2
, grundat på mätningar på
identiska maskiner enligt direktiv 98/37/EG.
Läs och förstå innehållet i denna handbok
innan du kör snöslungan. Bekanta dig
ordentligt med reglagen och lär dig att
stanna motorn snabbt.
Före körning
Förarplats
472
m-6936
Varning: Felaktig användning kan
resultera i förlust av fingrar, händer
och fötter.
Det finns en högvarvig
impeller nära öppningen.
Den lågvarviga
matarskruven har en
rörlig klämpunkt intill
öppningen.
4
3351-185 Rev A
Säkerhets-/instruktionsdekaler
VIKTIGT: Säkerhets- och instruktionsdekalerna sitter nära potentiella farozoner. Byt ut skadade dekaler.
106-4523
1. Hjuldrivning – krama spaken
för att koppla in den, släpp
spaken för att koppla ur den.
2. Varning – läs
bruksanvisningen
.
3. Kapnings-/avslitningsrisk i
impellern. Stanna motorn
innan du lämnar förarsätet
och placera inte händerna i
utkastaren.
4. Risk för utslungade föremål –
håll kringstående på behörigt
avstånd från maskinen.
5. Matarskruvs-/impeller-
drivning – krama spaken för
att koppla in den, släpp
spaken för att koppla ur den.
106-9162
1. Ingen ström
2. Motor – tändning
3. Tryck på knappen för att
snapsa.
4. Varning – läs i
bruksanvisningen
.
5. Kapnings-/avslitningsrisk i
impellern – stanna motorn
och vänta tills alla rörliga
delar har stannat innan du
lämnar förarplatsen.
6. Risk för utslungade föremål –
håll åskådare på behörigt
avstånd från maskinen.
7. Läs
bruksanvisningen.
5
3351-185 Rev A
106-9163
1. Choke
2. Använd blyfri bensin; en bränsleblandning där proportionen
mellan bensin och olja är 50 till 1 krävs.
3. Läs i
Bruksanvisningen
innan du startar motorn genom att vrida
på tändningsnyckeln, flytta chokereglaget åt höger, snapsa två
gånger, trycka på knappen för elstart och sedan flytta
chokereglaget åt vänster.
106-9164
1. Tryck på knappen vid elstart.
107-3040
1. Kapnings-/avslitningsrisk i impellern; kapnings-/avslitningsrisk i
matarskruven – håll kringstående på säkert avstånd från
snöslungan.
107-3826
1. Snabbt
2. Hastigheter framåt
3. Sakta
4. Hastigheter för backning
107-4550
1. Varning – rör inte den heta ytan.
93-6659
1. Läs
bruksanvisningen.
2. 50 till 1
bensin/oljeblandning
krävs.
6
3351-185 Rev A
Produktöversikt
1
2
3
4
5
6
8
10
9
7
m-7096
1. Matarskruvs-/impeller-
reglage
2. Växelväljarreglage
3. Snabbspak Quick Stick
för utkastarstyrning
4. Drivningsreglage
5. Bränsletank
6. Strålriktare
7. Utkastare
8. Medar (2)
9. Matarskruv
10. Skrapa
1
3
5
4
2
m-7095
1. Tändningslås
2. Choke
3. Snapspump
4. Elstart
5. Startsnöre
Uppriggning
Montera det övre handtaget
1. Lyft upp och rotera det övre handtaget och
placera det i position över det undre handtaget.
Obs: Se till att de två
kablar som är
fästade vid
snabbspaken Quick
Stick (A) är dragna
inuti benen på det
övre handtaget, och
att ingen av de två
snabbspakskablarna
eller ledningen till
strålkastarna ligger i
kläm mellan
handtagens olika
delar.
m-7698
A
2. Fäst det övre handtaget med fyra handtagsbultar,
fyra böjda distanser och fyra låsmuttrar från påsen
med lösa delar.
m-7698
7
3351-185 Rev A
Montera drivstyrlänken
1. Ta bort hårnålssprinten och brickan från
hastighetskontrollstångens nedre ände (A), och för in
stångens nedre ände i den nedre länkarmen (B), så
att hastighetskontrollstångens böjda ände är vänd
bakåt.
m-6899
B
A
2. Fäst hastighetskontrollstångens nedre ände med
brickan och hårnålssprinten som du tidigare
avlägsnade.
3. Ta bort hårnålssprinten och den yttre brickan (av
tre brickor) från skruvleden (A) på
hastighetskontrollstångens övre ände.
m-6 898a
C
B
A
D
Obs: Monteringen går lättare om du låter
vågbrickan (B) och planbrickan (C) sitta kvar på
skruvleden.
4. Flytta växelväljaren till läge R2.
5. Rotera den
undre länkarmen
helt uppåt
(motsols).
m–6971
6. Lyft upp hastighetskontrollstången och för in
skruvleden i hålet på växelväljarens undersida (D),
som är beläget under kontrollpanelen.
Obs: Om det inte går att passa in skruvleden i
hålet när du lyfter upp hastighetskontrollstången,
ska du rotera skruvleden uppåt eller nedåt på
hastighetskontrollstången tills den passar i hålet.
7. Fäst skruvleden och hastighetskontrollstångens
övre ände med den yttre brickan och den hårnåls-
sprint som du tidigare avlägsnade.
Obs: Du kan titta ned genom öppningen i
växelväljaren (A) för att underlätta monteringen.
m-6972
A
Montera
utkastarreglagestången
1. Ta bort förpackningsmaterialet från snabbspaken
Quick Stick.
2. Rotera snabbspaken Quick Stick så att den är
riktad uppåt och är centrerad, medan du befinner dig i
körposition.
3. Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan,
och dra spaken fullständigt bakåt.
Obs: Utkastaren och strålriktaren ska vara vända
framåt. Om de inte är det ska du trycka på och
hålla ned den blå avtryckarkåpan (men inte röra
snabbspaken Quick Stick), böja dig framåt och
rotera utkastaren tills den är vänd fullständigt
framåt.
4. Rikta in den långa utkastarreglagestångens flata
baksida (A) med den korta stångens flata framsida
(B), som sticker ut från kontrollpanelens framsida, så
att de ligger intill varandra.
m-6969
A
B
m–6973
8
3351-185 Rev A
5. Håll kvar den
långa utkastar-
reglagestången i
denna position (du
måste flytta den
bakåt för att föra in
den i reglaget) och
för in stångens
främre ände i
öppningen baktill
utkastarreglaget,
tills den glider in i
utkastarreglaget.
6. Rikta in hålen i stängerna som ligger intill
varandra, och för in två vagnsbultar genom den korta
stången från snöslungans vänstra sida (sett ur
körpositionen).
7. De två vagnsbultarna (i påsen med lösa delar)
går igenom den korta stångens hål och sedan genom
hålen i den långa utkastarreglagestången.
8. Montera
kabelklämman (A),
som stödjer
strålriktarkabeln
(B), på den främre
vagnsbultarna, och
fäst vagnsbulten
med låsmuttrar
från påsen med
lösa delar.
A
B
9. Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan, för
att frigöra snabbspaken Quick Stick.
10. Rotera snabbspaken Quick Stick i en cirkel, för
att säkerställa att utkastaren och strålriktaren
fungerar smidigt.
Kontrollera däcktrycket
Däcken förses med förhöjt tryck på fabriken före frakt.
Minska trycket lika mycket i båda däcken till mellan
116 och 137 kPa (17 och 20 psi).
Kontrollera medar och
skrapa
Se Kontrollera och justera medar och skrapa,
sidan 14.
Före körning
Köra med frihjul eller
använda drivningen
Snöslungan kan köras med drivningsfunktionen
aktiverad eller urkopplad (frihjul).
För hjulen inåt och sätt i
låssprintarna genom de
yttre axelhålen, men inte
genom hjulnaven, för att
köra med frihjul.
m-6902
För hjulen utåt och sätt i
låssprintarna genom
hålen i hjulnaven och de
inre axelhålen, för att
använda drivningen.
m-6902
Blanda bensin och olja
Bensin är mycket brandfarligt och explosivt.
Brand eller explosion i bensin kan orsaka dig och
andra brännskador.
För att hindra att statisk elektricitet antänder
bensinen ska bensindunken och/eller
snöslungan placeras på marken innan
påfyllning, inte i ett fordon eller ovanpå ett
föremål.
Fyll tanken utomhus, då motorn är kall. Torka
upp utspillt bränsle.
Hantera inte bensin när du röker eller är i
närheten av en öppen låga eller gnistor.
Förvara bensin i en godkänd bränsledunk
som förvaras oåtkomlig för barn.
Den här snöslungan går på en 50:1
bensin-/oljeblandning. Använd motorolja av typen
Toro 50:1 (med stabiliserare) för tvåtaktsmotorer
eller motsvarande NMMA TCW3-certifierad
tvåtaktsolja.
VIKTIGT: Undvik motorskador genom att inte
använda fordonsolja (som t.ex. SAE 30 eller 10W30)
och inte heller någon bränsleblandning med felaktig
bensin-/oljeproportion.
9
3351-185 Rev A
1. Häll 1,9 liter färsk, blyfri bensin i en godkänd
bränsledunk.
2. Tillsätt tvåtaktsolja
till bensinen i enlighet
med tabellen nedan:
m-6188
Blandningsförhållande bensin/olja 50:1
Bensin Olja
3,8 liter 80 ml
7,6 liter 160 ml
3. Sätt på locket på bränsledunken.
4. Skaka dunken så att bensinen och oljan blandas
ordentligt.
5. Ta långsamt av locket och tillsätt den bensin som
återstår.
Obs: Blanda inte bensin och olja i bränsletanken. Om
oljan är rumstempererad blandas den lättare och mer
ordentligt än om den är kall. Olja under 0 °C kräver
extra noggrann blandning.
Fylla på bränsletanken
m-6106
m-7094
1 cm
Körning
Obs: Vänster och höger sida på maskinen är lika
med användarens vänstra respektive högra sida vid
normal körning.
Starta motorn
1. Sätt i
tändningsnyckeln
och vrid den
medsols till On
(På).
m-7092
2. Flytta choken
åt höger.
m-7097
3. Snapsa genom
att trycka in
knappen med
tummen ordentligt
två gånger och
hålla in knappen
en sekund vid
varje tryckning
innan du släpper
den igen.
m-7093
2 X
Obs: Ta av handsken när du snapsar så att ingen luft
kan komma ut ur snapshålet.
Obs: För mycket snapsning kan flöda motorn och
göra så att den inte startar.
10
3351-185 Rev A
4. Tryck på den elektriska startknappen eller dra i
startsnöret.
eller
m-7087
m-7099
m-7099
VIKTIGT: Aktivera elstarten högst tio gånger med
intervaller om fem sekunder, där elstarten först får
vara på i fem sekunder och sedan av i fem sekunder.
Om motorn inte startar efter dessa försök ska du
vänta minst fyrtio minuter, så att startern kan kallna
innan ett nytt startförsök görs. Ta med snöslungan till
en auktoriserad återförsäljare för service, om motorn
trots detta inte startar.
5. Koppla bort kabeln från elstarten och uttaget
(endast elstart).
6. Vrid choken till 3/4-läget när motorn startar. Flytta
choken till 1/2-läget medan motorn värms upp. Flytta
choken till läget Av när motorn är varm.
Om snöslungan lämnas ansluten till nättuttaget
kan motorn startas oavsiktligt och skada
människor eller egendom.
Dra ur sladden från uttaget när snöslungan inte
ska startas.
Stanna motorn
Vrid
tändningsnyckeln
till Off och vänta till
dess att alla rörliga
delar har stannat.
m-7092
Använda växelväljaren
Växelväljaren har sex
framåtväxlar och två
bakåtväxlar. Släpp upp
drivningsreglaget och för
växelväljaren till önskat
läge, för att byta
hastighet. Reglaget
låses i ett spår vid varje
läge.
m-6905
Använda hjuldrivningen
VIKTIGT: Du måste ha drivningsfunktionen aktiverad
på snöslungan för att kunna använda hjuldrivningen.
Se Köra med frihjul eller använda drivningen, på
sidan 8.
1. Pressa ned det
vänstra (drivnings)
reglaget till
handtaget, för att
koppla in
hjuldrivningen.
2. Släpp reglaget för att stoppa drivningen.
11
3351-185 Rev A
3. Kontrollera att växelväljaren fungerar ordentligt:
Om snöslungan inte rör sig, eller rör sig
framåt i läge R1, ska du ta bort skruvleden
från växelväljaren, vrida skruvleden nedåt
(medsols) på hastighetskontrollstången, och
sedan montera skruvleden igen.
Om snöslungan inte rör sig, eller rör sig bakåt
i läge 1 (framåt), ska du ta bort skruvleden
från växelväljaren, vrida skruvleden uppåt
(motsols) på hastighetskontrollstången, och
sedan montera skruvleden igen.
Obs: Se de relevanta stegen under Montera
drivstyrlänken, sidan 7.
Obs: Om snöslungan rör sig när drivningsreglaget
befinner sig i uppsläppt läge, ska du kontrollera
drivkabeln (se Kontrollera och justera drivkabeln,
sidan 14), eller ta med snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare för service.
Använda matarskruvs-/
impellerdrivningen
1. Pressa ned det
högra (matar-
skruvs-/impeller)
reglaget till
handtaget, för att
koppla in matar-
skruvs-/impeller-
drivningen.
2. Släpp det högra reglaget för att stoppa
matarskruven och impellern.
VIKTIGT: När du aktiverar både matarskruvs-/
impellerreglaget och drivningsreglaget, håller
drivningsreglaget ner matarskruvs-/impellerreglaget
och låser fast det, så att du inte behöver använda
högerhanden. Släpp det vänstra (drivnings)reglaget
för att släppa upp bägge reglagen.
3. Kör inte snöslungan om matarskruv och impeller
fortsätter att rotera när matarskruvs-/impellerreglaget
släpps upp. Kontrollera matarskruvs-/impellerkabeln
(Se Kontrollera och justera matarskruvs-/impeller-
kabeln, sidan 15) och justera den vid behov. Ta i
annat fall med snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare för service.
Om matarskruv och impeller fortsätter att rotera
när matarskruvs-/impellerreglaget släpps upp,
kan du skada dig själv och andra allvarligt.
Använd inte snöslungan. Ta med snöslungan till
en auktoriserad återförsäljare för service.
Använda snabbspaken
Quick Stick
Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan, för att
använda snabbspaken Quick Stick till att flytta
utkastaren och strålriktaren. Frigör avtryckarkåpan för
att låsa fast utkastaren och strålriktaren i rätt läge.
Flytta utkastaren
Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan, och
flytta snabbspaken Quick Stick till vänster för att flytta
utkastaren till vänster. Flytta snabbspaken Quick
Stick till höger för att flytta utkastaren till höger.
m-6904
m-6904
Se Justera utkastarens spärrhake på sidan 17 om
utkastaren inte rör sig.
Om utkastaren inte svänger lika långt åt vänster
som åt höger ska du kontrollera att kabeln är
dragen till insidan av handtagen. Se Montera det
övre handtaget på sidan 6.
Se Justera utkastarens spärrhake på sidan 17 om
utkastaren inte låses på plats när du släpper
avtryckarkåpan.
12
3351-185 Rev A
Flytta strålriktaren
Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan och
flytta snabbspaken Quick Stick framåt för att sänka
strålriktaren. Flytta den bakåt för att höja strålriktaren.
Snöröjning
När snöslungan är i drift, kan impellern och
matarskruven rotera och kapa eller skada händer
och fötter.
Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga
delar har stannat
innan du utför justering,
rengöring, inspektion, felsökning eller
reparation av snöslungan. Lossa tändkabeln
från tändstiftet och håll den borta från stiftet
för att förhindra oavsiktliga starter.
För att ta bort föremål som fastnat i
utkastaren, se Rensa utkastaren, sidan 12.
Använd vid behov en pinne,
inte händerna,
för att ta bort sådant som fastnat i utkastaren.
Håll dig bakom handtagen och undan från
utkastaröppningen under körningen.
Håll ansikte, händer, fötter och andra
kroppsdelar och klädesplagg borta från
dolda, rörliga och roterande delar.
Rotorbladen kan kasta stenar, leksaker och andra
främmande föremål och orsaka föraren eller
kringstående allvarliga personskador.
Håll området som ska röjas fritt från föremål
som kan plockas upp och slungas omkring av
rotorbladen.
Håll barn och husdjur borta från det område
som ska röjas.
Arbetstips
Lägg snöslungan i en lägre växel om motorn
saktar av under snötyngden eller om hjulen slirar.
Lägg snöslungan i en lägre växel om snöslungans
framände tenderar att resa sig. Lyft upp
handtagen om framänden fortsätter att resa sig.
Rensa utkastaren
Utkastaren kan vara igentäppt om matarskruven/
impellern är igång utan att det kommer ut någon snö
ur utkastaren.
Förbli i körpositionen och släpp upp det vänstra
(drivnings)reglaget för att rensa utkastaren. Tryck
ned handtagen för att höja snöslungans framdel
ett par centimeter över marken, medan du kör
matarskruven/impellern. Höj därefter handtagen
snabbt så att snöslungans framdel dunsar ned på
marken. Repetera vid behov, tills en ström av snö
kommer ut ur utkastaren.
Om det inte går att rensa utkastaren genom att
låta snöslungans framdel dunsa mot marken, ska
du stanna motorn, vänta tills alla rörliga delar
har stannat och därefter försöka rensa den
med en pinne. Använd aldrig händerna.
VIKTIGT: Om man rensar utkastaren genom att
låta snöslungans framdel dunsa ned på marken,
kan det hända att medarna flyttar sig. Justera
medarna och dra åt medbultarna noga.
Förhindra fastfrysning
Under snöiga och kalla väderförhållanden kan
vissa reglage och rörliga delar frysa fast. Använd
inte för mycket kraft för att försöka manövrera
reglage som har frusit fast. Starta motorn och
låt den gå några minuter om du har problem med
att manövrera någon del.
Fortsätt att ha motorn påslagen ett par minuter
efter snöröjning för att förhindra att rörliga delar
fryser fast. Koppla in matarskruven/impellern för
att få bort kvarvarande snö inne i huset. Rotera
snabbspaken Quick Stick för att hindra att den
fryser fast. Stäng av motorn, vänta tills alla rörliga
delar har stannat och ta sedan bort is och snö
från snöslungan.
Dra i startsnörets handtag flera gånger då motorn
är avstängd för att undvika att startsnöret fryser
fast.
13
3351-185 Rev A
Underhåll
Obs: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal
körning.
Rekommenderat underhåll
Underhållsintervall Underhållsförfarande
Efter de första
två körtimmarna
Kontrollera drivkabeln och justera den vid behov. Se Kontrollera och justera
drivkabeln, sidan 14.
Inspektera matarskruvs-/impellerkabeln och justera den vid behov. Se
Kontrollera och justera matarskruvs-/impellerkabeln, sidan 15.
Årligen
Kontrollera medarna och skrapan, och justera dem vid behov. Se Kontrollera och
justera medar och skrapa, sidan 14.
Inspektera drivkabeln och justera eller byt ut den vid behov. Se Kontrollera och
justera drivkabeln, sidan 14.
Inspektera matarskruvs-/impellerkabeln och justera eller byt ut den vid behov. Se
Kontrollera och justera matarskruvs-/impellerkabeln, sidan 15.
Inspektera tändstiftet. Byt ut det, och/eller justera mellanrummet vid behov. Se
Inspektera och byta ut tändstiftet, sidan 16.
Kontrollera oljenivån i matarskruven och fyll på olja vid behov. Se Kontrollera
oljenivån i matarskruven, på sidan 16.
Kontrollera däcktrycket och pumpa upp däcken till rätt tryck. Se även Kontrollera
däcktrycket på sidan 8.
Smörj sexkantsaxeln. Se Smörja sexkantsaxeln, sidan 16.
Tappa ur bensinen och kör motorn för att torka ut tanken och förgasaren mot
slutet av snöröjningssäsongen. Se avsnittet om förvaring på sidan 18.
Be en auktoriserad återförsäljare att inspektera och/eller byta ut drivremmen till
hjuldrivningen och/eller matarskruven/impellern, vid behov.
VIKTIGT: Du finner mer information om underhåll och service av din snöslunga på www.Toro.com.
Underhållsförberedelser
1. Flytta snöslungan till ett plant underlag.
2. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar
har stannat.
3. Ta ur nyckeln.
4. Sätt i tändningsnyckeln efter att du har utfört
underhållsproceduren/-procedurerna.
14
3351-185 Rev A
Kontrollera och justera
medar och skrapa
Kontrollera medarna och skrapan för att försäkra att
matarskruven inte vidrör stenbeläggningen eller
grusunderlaget. Justera medarna och skrapan efter
behov, för att kompensera för slitage.
1. Kontrollera däcktrycket. Se även Kontrollera
däcktrycket på sidan 8.
2. Lossa de
muttrar som håller
fast medarna på
matarskruvens
sidor, tills medarna
enkelt kan flyttas
upp och ner.
m-6938
13 mm
(minimum)
3. Fäst sidoplåtarna så att de befinner sig minst
13 mm över en jämn yta.
4. Se till att skrapan ligger 3 mm över och parallellt
med en jämn yta.
Obs: Justera medarna för att höja skrapan om
underlaget är sprucket, skrovligt eller ojämnt. Höj
skrapan vid grusunderlag, för att förhindra att
snöslungan plockar med sig stenar.
5. Flytta medarna nedåt tills de är parallella med
marken.
6. Dra ordentligt åt de muttrar som fäster båda
medarna på matarskruvens sidor.
Obs: Fäst skrapan 3 mm ovanför marken och justera
därefter medarna nedåt mot marken, för att snabbt
justera medarna om de lossnar.
Obs: Du kan vända på medarna och placera den
oanvända sidan mot marken, om medarna blir mycket
slitna.
Kontrollera och justera
drivkabeln
Kontrollera och justera drivkabeln efter de två
första körtimmarna och därefter årligen. Justera
drivkabeln om snöslungan inte driver framåt eller
bakåt, eller om den driver när du släpper
drivningsreglaget.
Kontrollera sprinten (A) i den förlängda skåran på
snöslungans vänstra sida, ovanför däcket (B), när du
har släppt drivningsreglaget. Det bör finnas ett
mellanrum på 1 till 1,5 mm från skårans framsida till
sprintens framände.
m-6962
1 till 1,5 mm
A
B
Utför följande steg om den vänstra (driv)kabeln inte är
ordentligt justerad:
1. Lossa
kontramuttern (A).
2. Lossa eller dra
åt spännmuttern
(B), för att justera
sprinten tills den
befinner sig på
korrekt avstånd till
skårans framsida.
Obs: Se till att
kabeln inte blir
snodd.
3. Dra åt
kontramuttern.
m-6966
A
B
15
3351-185 Rev A
Kontrollera och justera
matarskruvs-/impellerkabeln
Kontrollera och justera matarskruvs-/impellerkabeln
efter de två första körtimmarna och därefter årligen.
1. Ta bort de fem
fästelementen på den
främre motorkåpan (A),
men ta inte bort kåpan.
m-7090
A
2. Ta bort
fästelementen från
den vänstra
remkåpan, och ta
sedan bort kåpan i
den ordning som
visas.
m-7138
1
2
3. Ta bort fästelementen från den högra remkåpan,
och ta sedan bort kåpan i den ordning som visas.
m-7162
1
2
m-7163
3
4. Ha matarskruven/impellerreglaget urkopplat och
säkerställ att mellanrummet mellan
matarskruvskopplingen och tappen (A) är 1,5 mm.
m-6963
1,5 mm
A
A
5. Utför följande steg om
matarskruvs-/impellerkabeln inte är ordentligt
justerad:
6. Lossa
kontramuttern (A).
7. Lossa eller dra åt
spännmuttern (B) som
justerar
kabelanspänningen.
Obs: Se till att
kabeln inte blir
snodd.
m-6903
A
B
8. Justera spännmuttern tills mellanrummet blir
korrekt.
9. Dra åt kontramuttern.
10. Sätt fast den vänstra remkåpan på plats.
11. Sätt fast den högra remkåpan på plats.
12. Fäst den främre motorkåpan vid den bakre
motorkåpan med hjälp av de fästelement som togs
bort tidigare.
13. Fäst den vänstra och högra remkåpan med hjälp
av de fästelement som togs bort tidigare.
14. Kontakta en auktoriserade återförsäljare om
problemen kvarstår trots korrekt justerad
matarskruvs-/impellerkabel.
16
3351-185 Rev A
Kontrollera oljenivån i
matarskruven
Kontrollera oljenivån i matarskruven årligen, och fyll
på olja vid behov.
1. Flytta snöslungan till ett plant underlag.
2. Rengör området runt rörpluggen.
652
m-6937
3. Ta bort rörpluggen från växellådan.
4. Kontrollera oljenivån i växellådan. Oljenivån ska
vara så hög att det nästan rinner över.
5. Fyll på växellådsolja av typen GL-5 eller GL-6,
SAE 85–95 EP i växellådan tills det nästan rinner
över, om nivån är låg.
Obs: Använd inte syntetisk olja.
6. Skruva i rörpluggen i växellådan.
Smörja sexkantsaxeln
Smörj sexkantsaxeln (A) lätt årligen.
m-6967
A
C
B
VIKTIGT: Se till att inte få olja på gummihjulet (B)
eller friktionsdrivplattan i aluminium (C), eftersom
detta får hjuldrivningen att slira.
1. Töm bränsletanken på bränsle.
2. Tippa snöslungan framåt på matarskruvhuset och
palla under så att den inte kan ramla.
3. Ta bort den
bakre kåpan.
m–6971
4. Flytta växelväljaren till läge R2.
5. Doppa fingret i fordonsolja och smörj in
sexkantsaxeln (A) lätt.
6. Flytta växelväljaren till läge 6.
7. Smörj sexkantsaxelns andra ände.
8. Flytta växelväljaren framåt och bakåt några
gånger.
9. Sätt tillbaka den bakre kåpan och vänd
snöslungan till upprätt läge igen.
Inspektera och byta ut
tändstiftet
Använd ett tändstift av typ NGK BPMR4A eller
motsvarande. Kontrollera tändstiftet och justera
mellanrummet på det årligen. Byt ut tändstiftet vid
behov.
1. Ta bort de
fem fästelementen på
den främre motorkåpan
(A), men ta inte bort
kåpan.
m-7090
A
2. Ta bort
fästelementen från
den vänstra
remkåpan, och ta
sedan bort kåpan i
den ordning som
visas.
m-7138
1
2
17
3351-185 Rev A
3. Ta bort fästelementen från den högra remkåpan,
och ta sedan bort kåpan i den ordning som visas.
m-7162
1
2
m-7163
3
4. Ta loss den främre motorkåpan från den bakre
kåpan, och lossa tändkabeln från tändstiftet.
m-7147
5. Rengör runt basen på tändstiftet.
6. Ta bort tändstiftet
7. Undersök tändstiftet och byt ut det om det är
sprucket, skadat, smutsigt eller om elektroderna är
slitna.
VIKTIGT: Rengör inte elektroderna eftersom partiklar
kan ta sig in i cylindern och orsaka skador på motorn.
8. Justera avståndet
mellan elektroderna på
tändstiftet till 0,76 mm.
110
9. Montera tändstiftet för hand och dra åt det till
20,4 Nm.
Obs: Se till att skruva åt stiftet ordentligt om du inte
har en skiftnyckel.
10. Sätt fast den vänstra remkåpan på plats.
11. Sätt fast den högra remkåpan på plats.
12. Fäst den främre motorkåpan vid den bakre
motorkåpan med hjälp av de fästelement som togs
bort tidigare.
13. Fäst den vänstra och högra remkåpan med hjälp
av de fästelement som togs bort tidigare.
Justera utkastarens
spärrhake
Om utkastaren inte låses i önskat läge eller inte låses
upp så att du kan flytta den till ett annat läge ska du
justera spärrhaken på utkastaren.
1. Ta bort
fästanordningen på
kåpan över
kugghjulet, lyft upp
kåpans främre del
och skjut kåpan
bakåt så att den
inte är i vägen.
m–7789
2. Lossa bulten på kabelklämman (A).
m–7791
A
B
3. Fatta tag i kabelledningen (B) och rör den mot
maskinens främre del tills spärrhaken (C) på
utkastaren helt hakar in i kugghjulets kuggar (D).
m–7790
D
C
Obs: Spärrhaken är fjäderupphängd och kommer
att röra sig in i kuggarna på kugghjulet av sig själv.
4. Se till så att kablen inte är slak genom att dra
kabelledningen bakåt om det behövs.
5. Dra åt bulten på kabelklämman.
6. Sätt tillbaka och fäst kåpan över kugghjulet.
18
3351-185 Rev A
Byta ut drivremmarna
Om drivremmen till matarskruv/impeller eller
hjuldrivning blir sliten, oljeindränkt eller har fått andra
skador kan du gå till www.Toro.com för ytterligare
serviceinformation, eller låta en auktoriserad
återförsäljare byta ut remmen.
Förvaring
Bensinångor kan explodera.
Förvara inte bensin längre än trettio dagar.
Förvara inte snöslungan i ett slutet utrymme
nära öppen eld.
Låt motorn svalna innan den ställs i förvaring.
1. Tillsätt bränslestabiliserare till färskt bränsle enligt
motortillverkarens anvisningar, när du ska fylla på
bränsle för sista gången på året.
Obs: Om du använder motorolja av typen Toro
50:1 (med stabiliserare) för tvåtaktsmotorer
behöver du inte tillsätta en stabiliserare.
2. Kör motorn under 5 minuter så att det
stabiliserade bränslet fördelas i bränslesystemet.
3. Kör snöslungan tills motorn stannar på grund av
bensinstopp.
4. Snapsa motorn och starta den igen.
5. Låt motorn vara igång tills den stannar. När du
inte kan starta motorn längre är den tillräckligt torr.
6. Stäng av motorn och låt den svalna.
7. Ta ur nyckeln.
8. Kassera oanvänt bränsle på lämpligt sätt. Lämna
in bränslespill till återvinning eller använd det i bilen.
Obs: Lagra inte stabiliserat bränsle längre än
nittio dagar.
9. Dra åt alla lösa skruvar, bultar och låsmuttrar.
Reparera eller byt ut skadade delar.
10. Rengör snöslungan ordentligt.
19
3351-185 Rev A
Felsökning
Toro har utformat och tillverkat din snöslunga för en felfri drift. Kontrollera noggrant följande komponenter och
delar. Se avsnittet Underhåll, på sidan 13 för mer information. Kontakta din auktoriserade återförsäljare om ett
problem kvarstår.
Problem Möjliga orsaker Åtgärd
Elstarten fungerar inte (gäller
endast för modeller med elstart)
1. Nätsladden har kopplats ur vid
uttaget eller på snöslungan.
1. Anslut nätsladden till uttaget
och/eller snöslungan.
2. Nätsladden är sliten,
sönderfrätt eller trasig.
2. Byt ut nätsladden.
3. Spänningsuttaget är inte
inkopplat.
3. Låt en behörig elektriker koppla
in spänningsuttaget.
Motorn startar inte eller är trög att
starta
1. Nyckeln sitter inte i
tändningslåset eller är i läget
1. För in nyckeln i tändningslåset
och vrid den till läget På
s
t
ar
t
a
tändningslåset eller är i läget
Stop.
och vrid den till läget På.
2. Choken är i läget Av och ingen
snapsning har utförts.
2. För choken till läge På och
snapsa tre gånger.
3. Bränsletanken är tom eller
bränslesystemet innehåller
gammalt bränsle.
3. Tappa ur och/eller fyll
bränsletanken med färsk
bensin (inte mer än trettio
dagar gammal). Kontakta din
auktoriserade återförsäljare om
problemet kvarstår.
4. Tändkabeln är lös eller
urkopplad.
4. Sätt på tändkabeln på
tändstiftet.
5. Tändstiftet är anfrätt, skadat
eller avståndet är felaktigt
inställt.
5. Kontrollera tändstiftet och
justera avståndet vid behov.
Byt ut tändstiftet om det är
anfrätt, skadat eller sprucket.
6. Ventilen till tanklocket är
blockerad.
6. Ta bort det som blockerar
ventilen eller byt ut tanklocket.
Motorn kör ojämnt
1. Choken är i läget På. 1. Flytta choken till läget Av.
2. Bränsletanken är nästan tom
eller innehåller gammalt
bränsle.
2. Tappa ur och fyll bränsletanken
med färsk bensin (inte mer än
trettio dagar gammal). Kontakta
en auktoriserad återförsäljare
om problemet kvarstår.
3. Tändkabeln är lös. 3. Sätt på tändkabeln på
tändstiftet.
4. Tändstiftet är anfrätt, skadat
eller avståndet är felaktigt
inställt.
4. Kontrollera tändstiftet och
justera avståendet vid behov.
Byt ut tändstiftet om det är
anfrätt, skadat eller sprucket.
20
3351-185 Rev A
Problem ÅtgärdMöjliga orsaker
Motorn går men snöslungan
slungar ut snö dåligt eller inte alls
1. Snöslungan kör för snabbt för
att någon snö ska kunna röjas.
1. Lägg i en lägre växel.
2. Du försöker ta bort för mycket
snö per svepning.
2. Minska mängden snö som tas
bort per svepning.
3. Du försöker ta bort extremt
tung eller blöt snö.
3. Överbelasta inte snöslungan
med extremt tung eller våt snö.
4. Utkastaren är blockerad. 4. Se även Rensa utkastaren,
sidan 12.
5. Drivremmen till
matarskruven/impellern är lös
eller har lossnat från sin skiva.
5. Installera och/eller justera
drivremmen till matarskruven/
impellern. Se www.Toro.com
för serviceinformation, eller ta
med snöslungan till en
auktoriserad återförsäljare.
6. Drivremmen till
matarskruven/impellern är
sliten eller trasig.
6. Byt ut drivremmen till
matarskruven/impellern. Se
www.Toro.com för service-
information, eller ta med
snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare.
Utkastaren låses inte på plats eller
rör sig inte
1. Spärrhaken på utkastaren är
inte rätt inställd.
1. Justera spärrhaken på
utkastaren.
Snöslungan röjer inte bort snön
från underlaget ordentligt
1. Medarna och/eller skrapan är
inte ordentligt justerad(e).
1. Justera medar och skrapa.
2. Däcktrycket är ojämnt. 2. Kontrollera trycket i däcken och
justera det om så behövs.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Toro Power Max 726 TE Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual