Toro Power Max 826 LE Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
2004The Toro Company
8111 Lyndale Ave., Bloomington, MN 55420, USA
Tryckt i USA
Med ensamrätt
Registrera din produkt på www.Toro.com
Översättning av originalet (S)
826LE Power Max snöslunga
Modellnr 38621 – Serienr 250000001 och upp
Form No. 3351-193 Rev A
Bruksanvisning
Introduktion
Läs bruksanvisningen noga så att du lär dig att
använda och underhålla produkten på rätt sätt, och
för att undvika person- och produktskador. Du är
ansvarig för att produkten används på ett riktigt och
säkert sätt.
Kontakta gärna Toro direkt på www.Toro.com för
information om produkter och tillbehör, hjälp att hitta
en återförsäljare eller för att registrera din produkt.
Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller Toros
kundservice och ha produktens modell- och
serienummer till hands om du har behov av service,
Toro originaldelar eller ytterligare information. Figuren
nedan visar var du finner produktens modell- och
serienummer. Skriv in numren nedan:
Modellnr:
Serienr:
m-4038
Två ord används i den här bruksanvisningen för att
markera information. Viktigt ger läsaren speciell
mekanisk information och Obs: betonar allmän
information som bör ges särskild uppmärksamhet.
rvara denna för motorn avsedda bruksanvisning
tillsammans med din enhet. Byt ut denna bruksan-
visning omedelbart om den skulle skadas eller bli
oläslig. Extra bruksanvisningar kan beställas från
motortillverkaren.
Säkerhet
Denna snöslunga uppfyller eller överträffar
standarden ISO 8437 som var i kraft vid
tidpunkten när snöslungan tillverkades.
Läs och förstå innehållet i denna bruksanvisning
innan du startar motorn för första gången.
Detta är varningssymbolen. Den användsr att
ra dig uppmärksam eventuella risker för
personskador. Följ samtliga säkerhetsmeddelanden
somljer denna symbol för att undvika eventuella
skador eller dödsfall.
Felaktigt bruk eller underhåll av denna snöslunga
kan leda till personskada eller dödsfall. Följ
nedanstående säkerhetsföreskrifter för att minska
denna risk.
Nedanstående föreskrifter har anpassats efter
ANSI-/OPEI-standarden B71.3–1995 och
ISO-standarden 8437:1989.
Utbildning
Läs bruksanvisningen noga. Bekanta dig
ordentligt med reglagen och hur utrustningen ska
användas. Lär dig hur man stannar maskinen och
hur reglagen snabbt kopplas ur.
Låt aldrig barn använda snöslungan. Låt aldrig
vuxna använda snöslungan utan ordentliga
instruktioner.
Håll arbetsområdet fritt från människor (speciellt
småbarn) och sällskapsdjur.
Var försiktig så att du inte halkar eller ramlar,
särskilt när du kör snöslungan bakåt.
Förberedelser
Inspektera noga det område där snöslungan ska
användas. Ta bort dörrmattor, kälkar, brädor,
ledningar eller snören och andra främmande
föremål.
Koppla ur alla kopplingar innan motorn startas.
Lägg också snöslungans växel i friläge, om så är
möjligt.
Använd inte snöslungan utan att ha ordentliga
vinterkläder. Bär skor som ger bra fotfäste på
hala underlag.
Var försiktig med bränslet, det är mycket
brandfarligt.
Använd en godkänd bränsledunk.
Fyll aldrig på bensin medan motorn är igång
eller är varm.
Fyll på bränsle utomhus och iaktta extrem
försiktighet. Fyll aldrig på tanken inomhus.
Skruva på tanklocket ordentligt och torka upp
allt eventuellt utspillt bränsle.
2
3351-193 Rev A
Använd endast nätsladden som följde med
snöslungan och sätt den i ett uttag lämpat för
sladdar till elektriska startmotorer.
Justera höjden på matarskruvhuset före röjning
av snö från grusunderlag.
Gör aldrig några justeringar med motorn igång
utom när det särskilt anges av Toro.
Låt motorn och snöslungan vänja sig vid
utomhustemperaturen innan du påbörjar
snöröjningen.
All körning av motorredskap kan resultera i att
främmande föremål slungas in i ögonen. Använd
alltid skyddsglasögon eller visir under körning och
vid justering eller reparation av snöslungan.
Körning
Håll inte händer eller fötter nära eller under
roterande delar. Håll alltid avstånd till
utkastaröppningen.
Var mycket försiktig när du korsar grusgångar,
stigar och vägar. Se upp för dolda faror och trafik.
Stanna motorn om du har kört på något föremål.
Ta bort tändkabeln från tändstiftet och se efter
noga om snöslungan skadats. Reparera skadorna
omedelbart innan du använder snöslungan igen.
Stanna motorn och leta rätt på orsaken om
apparaten börjar vibrera onormalt. Vibrationer är
vanligtvis ett tecken på att något är fel.
Stanna motorn när du lämnar körpositionen,
innan matarskruven/impellerhuset och utkastaren
rensas och vid reparation, inställningar och vid
kontroller.
Se till att matarskruv/impeller och alla rörliga delar
har stannat före rengöring, reparation och
kontroll. Lossa tändkabeln och håll den borta från
stiftet så att motorn inte kan startas oavsiktligt.
Kör inte motorn inomhus, utom vid start och när
snöslungan körs in eller ut ur byggnaden där den
förvaras. Öppna ytterdörrarna; avgaser är farliga.
Röj aldrig snö tvärs över sluttningar. Var mycket
försiktig när du svänger i sluttningar. Försök inte
att röja i branta sluttningar.
Kör aldrig snöslungan utan att skydd och andra
skyddsanordningar sitter på plats.
Kör aldrig snöslungan intill inglasade utrymmen,
bilar, fönsteröppningar och kanter utan att rikta
snöstrålen åt rätt håll. Håll barn och sällskapsdjur
på avstånd.
Överbelasta inte maskinen genom att försöka röja
för snabbt.
Ha uppsikt bakåt och var försiktig då du backar
med snöslungan.
Rikta aldrig snöstrålen mot kringstående och låt
ingen komma framför maskinen.
Koppla ur drivningen till matarskruven/impellern
när snöslungan transporteras eller inte används.
Använd bara redskap och tillbehör som godkänts
av Toro, t.ex. hjulvikter, motvikter, kåpor etc.
(Kontakta en auktoriserad återförsäljare för
information om vilka tillbehör som finns
tillgängliga för din snöslunga.)
Kör aldrig snöslungan om inte sikt och ljus är bra.
Se till att du har bra fotfäste och håll ordentligt i
handtaget. Gå; spring aldrig.
Underhåll och förvaring
Kontrollera regelbundet att alla skruvar, muttrar
och bultar är korrekt åtdragna så att maskinen är i
säkert bruksskick.
Förvara aldrig maskinen med bränsle i tanken i
en byggnad där det finns gnistkällor, t.ex.
varmvattenberedare, värmeelement och torkskåp.
Låt motorn svalna innan maskinen ställs undan i
ett slutet utrymme.
Läs alltid den här bruksanvisningen för viktig
information om hur snöslungan ska förvaras
under längre perioder.
Underhåll eller byt efter behov ut etiketter med
säkerhetsanvisningar och instruktioner.
Säkerhetsföreskrifter för
Toro snöslungor
Nedan finns säkerhetsinformation som gäller specifikt
för Toro-produkter och annan säkerhetsinformation
som du bör känna till.
Den roterande matarskruven/impellern kan
hugga av eller skada fingrar och händer. Håll
dig bakom handtagen och håll avstånd till utkastar-
öppningen under körning med snöslungan. Håll
ansikte, händer, fötter och andra kroppsdelar
och klädesplagg borta från rörliga och
roterande delar.
Stäng av motorn, ta ut nyckeln och vänta tills
alla rörliga delar har stannat innan du utför
någon justering, rengöring, inspektion, felsökning
eller reparation av snöslungan. Lossa tänd-
kabeln från tändstiftet och håll den borta från
stiftet för att förhindra att motorn startas
oavsiktligt.
Förbli i körpositionen och släpp upp det vänstra
(drivnings)reglaget för att rensa utkastaren. Tryck
ned handtagen för att höja snöslungans framdel
ett par centimeter över marken, medan du kör
matarskruven/impellern. Höj därefter handtagen
snabbt så att snöslungans framdel dunsar ned på
marken. Repetera vid behov, tills en ström av snö
kommer ut ur utkastaren.
3
3351-193 Rev A
Om det inte går att rensa utkastaren genom att
låta snöslungans framdel dunsa mot marken, ska
du stanna motorn, vänta tills alla rörliga delar
har stannat och därefter försöka rensa den
med en pinne. Använd aldrig händerna.
Bär inte löst sittande plagg som kan fastna i
rörliga delar.
Före körningen bör du reparera eller ersätta
eventuella skydd, säkerhetsanordningar eller
dekaler i det fall de är trasiga, oläsliga eller
saknas.
Rök aldrig när du handskas med bensin.
Rör aldrig motorn när den är igång eller strax
efter att den har stannat eftersom den då kan
vara så varm att du bränner dig.
Töm bränsletanken vid förvaring under längre tid
än trettio dagar för att undvika eventuella risker.
Förvara bränslet i en godkänd bränsledunk. Ta ut
nyckeln ur tändningslåset vid förvaring.
Köp endast Toro originalreservdelar och tillbehör.
Ljudtrycksnivå
Maskinen ger en maximal ljudtrycksnivå vid förarens
öra på 92 dB(A), grundat på mätningar på identiska
maskiner enligt direktiv 98/37/EG.
Ljudstyrka
Maskinen ger en garanterad ljudstyrka på 108 dB(A),
grundat på mätningar på identiska maskiner enligt
direktiv 2000/14/EG.
Vibrationsnivå
Maskinen ger en hand-/armvibration som inte
överstiger 7,0 m/s
2
, grundat på mätningar på
identiska maskiner enligt direktiv 98/37/EG.
Läs och förstå innehållet i denna handbok
innan du kör snöslungan. Bekanta dig
ordentligt med reglagen och lär dig att
stanna motorn snabbt.
Före körning
Förarplats
472
m-6936
Varning: Felaktig användning kan
resultera i förlust av fingrar, händer
och fötter.
Det finns en högvarvig
impeller nära öppningen.
Den lågvarviga
matarskruven har en
rörlig klämpunkt intill
öppningen.
4
3351-193 Rev A
Säkerhets-/instruktionsdekaler
VIKTIGT: Säkerhets- och instruktionsdekalerna sitter nära potentiella farozoner. Byt ut skadade dekaler.
106-4523
1. Hjuldrivning – krama spaken
för att koppla in den, släpp
spaken för att koppla ur den.
2. Varning – läs
bruksanvisningen
.
3. Kapnings-/avslitningsrisk i
impellern. Stanna motorn
innan du lämnar förarsätet
och placera inte händerna i
utkastaren.
4. Risk för utslungade föremål –
håll kringstående på behörigt
avstånd från maskinen.
5. Matarskruvs-/impellerdriv-
ning – krama spaken för att
koppla in den, släpp spaken
för att koppla ur den.
106-7309
1. Kapnings-/avslitningsrisk i impellern. Stanna motorn innan du
lämnar förarsätet och placera inte händerna i utkastaren.
107-3040
1. Kapnings-/avslitningsrisk i impellern och kapnings-/avslitnings-
risk i matarskruven – håll kringstående på säkert avstånd från
snöslungan.
107-3826
1. Snabbt
2. Hastigheter framåt
3. Sakta
4. Hastigheter för backning
Tecumseh Artikelnr 36501
1. Snapspump
5
3351-193 Rev A
Tecumseh Artikelnr 35077
1. Nyckeltändning
2. Koppla in för att starta
motorn
3. Koppla ur för att stänga av
motorn
4. Snabbt
5. Stigande skala
6. Sakta
7. Stäng av motorn
Tecumseh Artikelnr 37119
1. Varning – het yta; rör inte
Produktöversikt
1
2
3
4
5
6
8
12
10
11
9
m-6936
7
1. Matarskruvs-/impeller-
reglage
2. Växelväljarreglage
3. Snabbspak Quick Stick
för utkastarstyrning
4. Kördrivningsspak
5. Bränsletank
6. Påfyllningsrör för
motorolja/oljesticka
7. Strålriktare
8. Utkastare
9. Avstängningsventil
10. Medar (2)
11. Matarskruv
12. Skrapa
1
6
3
4
5
2
1. Tändningslås
2. Choke
3. Gas
4. Snapspump
5. Elstart
6. Startsnöre
6
3351-193 Rev A
Uppriggning
Montera det övre handtaget
1. Lyft upp och rotera det övre handtaget och
placera det över det undre handtaget.
Obs: Se till att de två
kablar som är
fästade vid
snabbspaken Quick
Stick (A) är dragna
inuti benen på det
övre handtaget, och
att ingen av de två
snabbspakskablarna
eller ledningen till
strålkastarna ligger i
kläm mellan
handtagens olika
delar.
m-7698
A
2. Fäst det övre handtaget med fyra handtagsbultar,
fyra böjda distanser och fyra låsmuttrar från påsen
med lösa delar.
m-7698
Montera drivstyrlänken
1. Ta bort hårnålssprinten och brickan från
hastighetskontrollstångens nedre ände (A), och för in
stångens nedre ände i den nedre länkarmen (B), så
att hastighetskontrollstångens böjda ände är vänd
bakåt.
m-6899
B
A
2. Fäst hastighetskontrollstångens nedre ände med
brickan och hårnålssprinten som du tidigare
avlägsnade.
3. Ta bort hårnålssprinten och den yttre brickan (av
tre brickor) från skruvleden (A) på
hastighetskontrollstångens övre ände.
m-6898
C
B
A
D
Obs: Monteringen går lättare om du låter
vågbrickan (B) och planbrickan (C) sitta kvar på
skruvleden.
4. Flytta växelväljaren till läge R2.
5. Rotera den
undre länkarmen
helt uppåt
(motsols).
m–6971
6. Lyft upp hastighetskontrollstången och för in
skruvleden i hålet på växelväljarens undersida (D),
som är beläget under kontrollpanelen.
Obs: Om det inte går att passa in skruvleden i
hålet när du lyfter upp hastighetskontrollstången,
ska du rotera skruvleden uppåt eller nedåt på
hastighetskontrollstången tills den passar i hålet.
7. Fäst skruvleden och hastighetskontrollstångens
övre ände med den yttre brickan och den
hårnålssprint som du tidigare avlägsnade.
Obs: Du kan titta ned genom öppningen i
växelväljaren (A) för att underlätta monteringen.
m-6972
A
7
3351-193 Rev A
Montera
utkastarreglagestången
1. Ta bort förpackningsmaterialet från snabbspaken
Quick Stick.
2. Rotera snabbspaken Quick Stick så att den är
riktad uppåt och är centrerad, medan du befinner dig i
körposition.
3. Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan,
och dra spaken fullständigt bakåt.
Obs: Utkastaren och strålriktaren ska vara vända
framåt. Om de inte är det ska du trycka på och
hålla ned den blå avtryckarkåpan (men inte röra
snabbspaken Quick Stick), böja dig framåt och
rotera utkastaren tills den är helt vänd framåt.
4. Rikta in den långa utkastarreglagestångens flata
baksida (A) med den korta stångens flata framsida
(B), som sticker ut från kontrollpanelens framsida, så
att de ligger intill varandra.
m-6969
A
B
m–6973
5. Håll kvar den
långa utkastar-
reglagestången i
denna position (du
måste flytta den
bakåt för att föra in
den i reglaget) och
för in stångens
främre ände i
öppningen baktill
utkastarreglaget,
tills den glider in i
utkastarreglaget.
6. Rikta in hålen i stängerna som ligger intill
varandra, och för in två vagnsbultar genom den korta
stången från snöslungans vänstra sida (sett ur
körpositionen).
7. De två vagnsbultarna (i påsen med lösa delar)
går igenom den korta stångens hål och sedan genom
hålen i den långa utkastarreglagestången.
8. Montera
kabelklämman (A),
som stödjer
strålriktarkabeln
(B), på den främre
vagnsbulten, och
fäst vagnsbulten
med låsmuttrar
från påsen med
lösa delar.
A
B
9. Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan, för
att frigöra snabbspaken Quick Stick.
10. Rotera snabbspaken Quick Stick i en cirkel, för
att säkerställa att utkastaren och strålriktaren
fungerar smidigt.
Fylla på olja i motorn
Snöslungan levereras med bara några centiliter olja i
motorn. Fyll på olja före start.
Obs: Flaskan som medföljer snöslungan innehåller
ca 0,74 l olja.
Maximal påfyllning: 0,77 l, av typen: renad fordonsolja
med API-klassificering SF, SG, SH, SJ, SL eller
högre.
Använd SAE 30W för temperaturer över 0 °C.
Använd SAE 5W30 eller SAE 10W för
temperaturer mellan –18 °C och 0 °C.
Använd SAE 0W30 för temperaturer under –18
°C.
1. Ta ur
oljestickan.
2. Fyll långsamt
olja i påfyllnings-
röret, för att höja
nivån till
markeringen Full
oljestickan. Fyll
inte för
mycket.
3. Sätt i
oljestickan
ordentligt.
Obs: Undvik att
spilla olja runt
påfyllningsröret, då
oljan kan ta sig in i
hjuldrivningen och
bidra till att
drivningen slirar.
m-6900
8
3351-193 Rev A
Kontrollera däcktrycket
Däcken förses med förhöjt tryck på fabriken före frakt.
Minska trycket lika mycket i båda däcken till mellan
116 och 137 kPa (17 och 20 psi).
Kontrollera medar och
skrapa
Se Kontrollera och justera medar och skrapa,
sidan 14.
Före körning
Köra med frihjul eller
använda drivningen
Snöslungan kan köras med drivningsfunktionen
aktiverad eller urkopplad (frihjul).
För hjulen inåt och sätt i
låssprintarna genom de
yttre axelhålen, men inte
genom hjulnaven, för att
köra med frihjul.
m-6902
För hjulen utåt och sätt i
låssprintarna genom
hålen i hjulnaven och de
inre axelhålen, för att
använda drivningen.
m-6902
Fylla på bränsletanken
Bensin är mycket brandfarligt och explosivt.
Brand eller explosion i bensin kan orsaka dig och
andra brännskador.
För att hindra att statisk elektricitet antänder
bensinen ska bensindunken och/eller snö-
slungan placeras på marken före påfyllning,
inte i ett fordon eller ovanpå ett föremål.
Fyll tanken utomhus, då motorn är kall. Torka
upp utspillt bränsle.
Hantera inte bensin när du röker eller är i
närheten av en öppen låga eller gnistor.
Förvara bensin i en godkänd bränsledunk
som förvaras oåtkomlig för barn.
Fyll bränsletanken med färsk, blyfri regularbensin från
en bensinmack som ingår i en av de större kedjorna.
VIKTIGT: Tillsätt en stabiliserare till bränslet vid alla
tidpunkter på året, för att få mindre startproblem.
Blanda den med bensin som inte är äldre än
30 dagar. Tillför inte olja till bensinen.
m-6106
1/2 1 cm
9
3351-193 Rev A
Körning
Obs: Vänster och höger sida på maskinen är lika
med användarens vänstra respektive högra sida vid
normal körning.
Starta motorn
1. Anslut
tändkabeln.
2. Flytta
gasreglaget till det
snabba läget.
3. Öppna
avstängningsventil-
en genom att vrida
den motsols.
4. Flytta choken
till läget På.
5. Sätt i
tändningsnyckeln.
6. Snapsa genom
att trycka in
knappen med
tummen ordentligt
tre gånger och
hålla in knappen
en sekund vid
varje tryckning
innan du släpper
den igen.
Obs: Tag av handsken när du snapsar så att ingen
luft kan komma ut ur snapshålet.
Obs: För mycket snapsning kan flöda motorn och
göra så att den inte startar.
7. Starta snöslungan med hjälp av startsnöret eller
elstarten.
m-4516
eller
VIKTIGT: Aktivera elstarten högst tio gånger med
intervaller om fem sekunder, där elstarten först får
vara på i fem sekunder och sedan av i fem sekunder.
Om motorn inte startar efter dessa försök ska du
vänta minst fyrtio minuter, så att startern kan kallna
innan ett nytt startförsök görs. Ta med snöslungan till
en auktoriserad återförsäljare för service, om motorn
trots detta inte startar.
8. Koppla bort kabeln från elstarten och uttaget
(endast elstart).
9. Vrid choken till 3/4-läget när motorn startar. Flytta
choken till 1/2-läget medan motorn värms upp. Flytta
choken till läget Av när motorn är varm.
Om snöslungan lämnas ansluten till nättuttaget
kan motorn startas oavsiktligt och skada
människor eller egendom.
Dra ur sladden från uttaget när snöslungan inte
ska startas.
10
3351-193 Rev A
Stanna motorn
1. Flytta
gasreglaget till
Stop.
2. Vänta tills alla rörliga delar har stannat innan du
lämnar användarplatsen.
3. Stäng
avstängningsventil
en genom att
rotera den
medsols.
4. Dra i startsnöret 3–4 gånger. Detta förhindrar att
startsnöret fryser fast.
Använda hjuldrivningen
VIKTIGT: Du måste ha drivningsfunktionen aktiverad
på snöslungan för att kunna använda hjuldrivningen.
Se Köra med frihjul eller använda drivningen,
sidan 8.
1. Pressa ned det
vänstra
(drivnings)reglaget
till handtaget, för
att koppla in
hjuldrivningen.
2. Släpp reglaget för att stoppa drivningen.
3. Kontrollera att växelväljaren fungerar ordentligt:
Om snöslungan inte rör sig, eller rör sig
framåt i läge R1, ska du ta bort skruvleden
från växelväljaren, vrida skruvleden nedåt
(medsols) på hastighetskontrollstången, och
sedan montera skruvleden igen.
Om snöslungan inte rör sig, eller rör sig bakåt
i läge 1 (framåt), ska du ta bort skruvleden
från växelväljaren, vrida skruvleden uppåt
(motsols) på hastighetskontrollstången, och
sedan montera skruvleden igen.
Obs: Se de relevanta stegen under Montera
drivstyrlänken, sidan 6.
Obs: Om snöslungan rör sig när drivningsreglaget
befinner sig i uppsläppt läge, ska du kontrollera
drivkabeln (se Kontrollera och justera drivkabeln,
sidan 14), eller ta med snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare för service.
Använda växelväljaren
Växelväljaren har sex
framåtväxlar och två
bakåtväxlar. Släpp upp
drivningsreglaget och för
växelväljaren till önskat
läge, för att byta
hastighet. Reglaget
låses i ett spår vid varje
läge.
m-6905
11
3351-193 Rev A
Använda
matarskruvs-/impellerdrivni
ngen
1. Pressa ned det
högra
(matarskruvs-/
impeller)reglaget till
handtaget, för att
koppla in
matarskruvs-/impel-
lerdrivningen.
2. Släpp det högra reglaget för att stoppa
matarskruven och impellern.
VIKTIGT: När du aktiverar både matarskruvs-/
impellerreglaget och drivningsreglaget, håller
drivningsreglaget ner matarskruvs-/impellerreglaget
och låser fast det, så att du inte behöver använda
högerhanden. Släpp det vänstra (drivnings)reglaget
för att släppa upp bägge reglagen.
3. Kör inte snöslungan om matarskruv och impeller
fortsätter att rotera när matarskruvs-/impellerreglaget
släpps upp. Kontrollera matarskruvs-/impellerkabeln
(Se Kontrollera och justera matarskruvs-/impeller-
kabeln, sidan 15) och justera den vid behov. Ta i
annat fall med snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare för service.
Om matarskruv och impeller fortsätter att rotera
när matarskruvs-/impellerreglaget släpps upp,
kan du skada dig själv och andra allvarligt.
Använd inte snöslungan. Ta med snöslungan till
en auktoriserad återförsäljare för service.
Använda snabbspaken
Quick Stick
Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan, för att
använda snabbspaken Quick Stick till att flytta
utkastaren och strålriktaren. Frigör avtryckarkåpan för
att låsa fast utkastaren och strålriktaren i rätt läge.
Flytta utkastaren
Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan, och
flytta snabbspaken Quick Stick till vänster för att flytta
utkastaren till vänster. Flytta snabbspaken Quick
Stick till höger för att flytta utkastaren till höger.
m-6904
m-6904
Se Justera utkastarens spärrhake på sidan 17 om
utkastaren inte rör sig.
Om utkastaren inte svänger lika långt åt vänster
som åt höger ska du kontrollera att kabeln är
dragen till insidan av handtagen. Se Montera det
övre handtaget på sidan 6.
Se Justera utkastarens spärrhake på sidan 17 om
utkastaren inte låses på plats när du släpper
avtryckarkåpan.
Flytta strålriktaren
Tryck på och håll ned den blå avtryckarkåpan och
flytta snabbspaken Quick Stick framåt för att sänka
strålriktaren. Flytta den bakåt för att höja strålriktaren.
12
3351-193 Rev A
Snöröjning
När snöslungan är i drift, kan impellern och
matarskruven rotera och kapa eller skada händer
och fötter.
Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga
delar har stannat
innan du utför justering,
rengöring, inspektion, felsökning eller
reparation av snöslungan. Lossa tändkabeln
från tändstiftet och håll den borta från stiftet
för att förhindra oavsiktliga starter.
För att ta bort föremål som fastnat i
utkastaren, se Rensa utkastaren, sidan 12.
Använd vid behov en pinne,
inte händerna,
för att ta bort sådant som fastnat i utkastaren.
Håll dig bakom handtagen och undan från
utkastaröppningen under körningen.
Håll ansikte, händer, fötter och andra
kroppsdelar och klädesplagg borta från
dolda, rörliga och roterande delar.
Rotorbladen kan kasta stenar, leksaker och andra
främmande föremål och orsaka föraren eller
kringstående allvarliga personskador.
Håll området som ska röjas fritt från föremål
som kan plockas upp och slungas omkring av
rotorbladen.
Håll barn och husdjur borta från det område
som ska röjas.
Arbetstips
Flytta alltid gasen till det snabba läget vid
snöröjning.
Lägg snöslungan i en lägre växel om motorn
saktar av under snötyngden eller om hjulen slirar.
Lägg snöslungan i en lägre växel om snöslungans
framände tenderar att resa sig. Lyft upp
handtagen om framänden fortsätter att resa sig.
Rensa utkastaren
Utkastaren kan vara igentäppt om
matarskruven/impellern är igång utan att det kommer
ut någon snö ur utkastaren.
Förbli i körpositionen och släpp upp det vänstra
(drivnings)reglaget för att rensa utkastaren. Tryck
ned handtagen för att höja snöslungans framdel
ett par centimeter över marken, medan du kör
matarskruven/impellern. Höj därefter handtagen
snabbt så att snöslungans framdel dunsar ned på
marken. Repetera vid behov, tills en ström av snö
kommer ut ur utkastaren.
Om det inte går att rensa utkastaren genom att
låta snöslungans framdel dunsa mot marken, ska
du stanna motorn, vänta tills alla rörliga delar
har stannat och därefter försöka rensa den
med en pinne. Använd aldrig händerna.
VIKTIGT: Om man rensar utkastaren genom att
låta snöslungans framdel dunsa ned på marken,
kan det hända att medarna flyttar sig. Justera
medarna och dra åt medbultarna noga.
Förhindra fastfrysning
Under snöiga och kalla väderförhållanden kan
vissa reglage och rörliga delar frysa fast. Använd
inte för mycket kraft för att försöka manövrera
reglage som har frusit fast. Starta motorn och
låt den gå några minuter om du har problem med
att manövrera ett reglage eller en del.
Fortsätt att ha motorn påslagen ett par minuter
efter snöröjning för att förhindra att rörliga delar
fryser fast. Koppla in matarskruven/impellern för
att få bort kvarvarande snö inne i huset. Rotera
snabbspaken Quick Stick för att hindra att den
fryser fast. Stäng av motorn, vänta tills alla rörliga
delar har stannat och ta sedan bort is och snö
från snöslungan.
Dra i startsnörets handtag flera gånger då motorn
är avstängd för att undvika att startsnöret fryser
fast.
13
3351-193 Rev A
Underhåll
Obs: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal
körning.
Rekommenderat underhåll
Underhållsintervall Underhållsförfarande
Varje körning
Kontrollera oljenivån och fyll på olja vid behov. Se avsnittet Kontrollera motorns
oljenivå, sidan 14.
Efter de första
två körtimmarna
Byt oljan i motorn. Se avsnittet Byta motorolja, sidan 16.
Kontrollera drivkabeln och justera den vid behov. Se Kontrollera och justera
drivkabeln, sidan 14.
Inspektera matarskruvs-/impellerkabeln och justera den vid behov. Se
Kontrollera och justera matarskruvs-/impellerkabeln, sidan 15.
Årligen
Byt oljan i motorn. Se avsnittet Byta motorolja, sidan 16.
Kontrollera medarna och skrapan, och justera dem vid behov. Se Kontrollera och
justera medar och skrapa, sidan 14.
Inspektera drivkabeln och justera eller byt ut den vid behov. Se Kontrollera och
justera drivkabeln, sidan 14.
Inspektera matarskruvs-/impellerkabeln och justera eller byt ut den vid behov. Se
Kontrollera och justera matarskruvs-/impellerkabeln, sidan 15.
Inspektera tändstiftet. Byt ut det, och/eller justera mellanrummet vid behov. Se
Inspektera och byta ut tändstiftet, sidan 17.
Kontrollera oljenivån i matarskruven och fyll på olja vid behov. Se Kontrollera
oljenivån i matarskruven, på sidan 15.
Kontrollera däcktrycket och pumpa upp däcken till rätt tryck. Se Kontrollera
däcktrycket på sidan 8.
Smörj sexkantsaxeln. Se Smörja sexkantsaxeln, sidan 16.
Tappa ur bensinen och kör motorn för att torka ut tanken och förgasaren mot
slutet av snöröjningssäsongen. Se Förbereda snöslungan för förvaring, sidan 18.
Be en auktoriserad återförsäljare att inspektera och/eller byta ut drivremmen till
hjuldrivningen och/eller matarskruven/impellern, vid behov.
VIKTIGT: Du finner mer information om underhåll och service av din snöslunga på www.Toro.com.
VIKTIGT: Titta i motorns bruksanvisning för ytterligare underhållsförfaranden. Kontakta en auktoriserad
Tecumseh-återförsäljare för motorjusteringar, reparationer eller garantiservice som inte täcks av den här
bruksanvisningen.
Underhållsförberedelser
1. Flytta snöslungan till ett plant underlag.
2. Stäng av motorn och vänta tills alla rörliga delar
har stannat.
3. Koppla bort
tändkabeln.
14
3351-193 Rev A
Kontrollera motorns
oljenivå
Kontrollera oljenivån i motorns vevhus före varje gång
du använder snöslungan.
1. Ta ut oljestickan,
torka av den och sätt
sedan tillbaka den
ordentligt.
2. Ta ut oljestickan och
kontrollera oljenivån. Fyll
på olja om oljenivån
ligger under
markeringen Add (Fyll
på). Se Fylla på olja i
motorn, sidan 7.
m-6900
Kontrollera och justera
medar och skrapa
Kontrollera medarna och skrapan för att se till att
matarskruven inte vidrör stenbeläggningen eller
grusunderlaget. Justera medarna och skrapan efter
behov, för att kompensera för slitage.
1. Kontrollera däcktrycket. Se även Kontrollera
däcktrycket på sidan 8.
2. Lossa de
muttrar som håller
fast medarna på
matarskruvens
sidor, tills medarna
enkelt kan flyttas
upp och ner.
m-6938
13 mm
(minimum)
3. Fäst sidoplåtarna så att de befinner sig minst
13 mm över en jämn yta.
VIKTIGT: Matarskruvsbladen måste fästas ovan mark
med hjälp av medarna.
4. Se till att skrapan ligger 3 mm över och parallellt
med en jämn yta.
Obs: Justera medarna för att höja skrapan om
underlaget är sprucket, skrovligt eller ojämnt. Justera
medarna längre ned för att förhindra att snöslungan
plockar med sig stenar från grusunderlag.
5. Flytta medarna nedåt tills de är parallella med
marken.
6. Dra ordentligt åt de muttrar som fäster båda
medarna på matarskruvens sidor.
Obs: Fäst skrapan 3 mm ovanför marken och justera
därefter medarna nedåt mot marken, för att snabbt
justera medarna om de lossnar.
Obs: Du kan vända på medarna och placera den
oanvända sidan mot marken, om medarna blir mycket
slitna.
Kontrollera och justera
drivkabeln
Kontrollera och justera drivkabeln efter de två
första körtimmarna och därefter årligen. Justera
drivkabeln om snöslungan inte driver framåt eller
bakåt, eller om den driver när du släpper
drivningsreglaget.
Kontrollera sprinten (A) i den förlängda skåran på
snöslungans vänstra sida, ovanför däcket (B), när du
har släppt drivningsreglaget. Det bör finnas ett
mellanrum på 1 till 1,5 mm från skårans framsida till
sprintens framände.
m-6962
1 till 1,5 mm
A
B
Utför följande steg om den vänstra (driv)kabeln inte är
ordentligt justerad:
1. Lossa
kontramuttern (A).
2. Lossa eller dra
åt spännmuttern
(B), för att justera
sprinten tills den
befinner sig på
korrekt avstånd till
skårans framsida.
3. Dra åt
kontramuttern.
m-6966
A
B
15
3351-193 Rev A
Kontrollera och justera
matarskruvs-/impellerkabeln
Kontrollera och justera matarskruvs-/impellerkabeln
efter de två första körtimmarna och därefter årligen.
1. Ta bort de två
skruvarna från
remkåpans högra sida,
som visas på bilden.
2. Lyft upp remkåpans
högra sida.
m-6922
3. Ha matarskruven/impellerreglaget urkopplat och
säkerställ att mellanrummet mellan
matarskruvskopplingen och tappen (A) är 1,5 mm.
1,5 mm
A
A
4. Utför följande steg om
matarskruvs-/impellerkabeln inte är ordentligt
justerad:
5. Lossa
kontramuttern (A).
6. Lossa eller dra åt
spännmuttern (B) som
justerar
kabelanspänningen.
m-6903
A
B
7. Justera spännmuttern tills mellanrummet blir
korrekt.
8. Dra åt kontramuttern.
9. Sätt tillbaka de två skruvar du tidigare tog bort på
remkåpan.
10. Kontakta en auktoriserad återförsäljare om
problemen kvarstår trots korrekt justerad
matarskruvs-/impellerkabel.
Kontrollera oljenivån i
matarskruven
Kontrollera oljenivån i matarskruven årligen, och fyll
på olja vid behov.
1. Flytta snöslungan till ett plant underlag.
2. Rengör området runt rörpluggen.
652
m-6937
3. Ta bort rörpluggen från växellådan.
4. Kontrollera oljenivån i växellådan. Oljenivån ska
vara så hög att det nästan rinner över.
5. Fyll på växellådsolja av typen GL-5 eller GL-6,
SAE 85–95 EP i växellådan tills det nästan rinner
över, om nivån är låg.
Obs: Använd inte syntetisk olja.
6. Skruva i rörpluggen i växeln.
16
3351-193 Rev A
Byta motorolja
Byt motorolja efter de första två arbetstimmarna och
därefter årligen. Kör motorn precis innan oljan byts.
Varm olja rinner lättare och för med sig mer
föroreningar.
Maximal påfyllning: 0,77 l av typen: renad fordonsolja
med API-klassificering SF, SG, SH, SJ, SL eller
högre.
Använd SAE 30W för temperaturer över 0 °C.
Använd SAE 5W30 eller SAE 10W för
temperaturer mellan –18 °C och 0 °C.
Använd SAE 0W30 för temperaturer under
–18 °C.
1. Gör rent
omkring
oljeurtappningslock
et (A).
m-4036
A
2. Skjut ett kärl för oljetappning under
urtappningsröret och ta bort oljeurtappningslocket.
3. Tappa ur oljan.
Obs: Kassera den använda oljan enligt reglerna
på en godkänd lokal mottagningsstation.
4. Sätt tillbaka oljeurtappningslocket.
5. Fyll på olja i vevhuset. Se Fylla på olja i motorn,
sidan 7.
Smörja sexkantsaxeln
Smörj sexkantsaxeln (A) lätt årligen med motorolja.
m-6967
A
C
B
VIKTIGT: Se till att inte få olja på gummihjulet (B)
eller friktionsdrivplattan i aluminium (C), eftersom
detta får hjuldrivningen att slira.
1. Töm bensinen från bränsletanken.
2. Tippa snöslungan framåt på matarskruvhuset och
palla under så att den inte kan ramla.
3. Ta bort den
bakre kåpan.
m–6971
4. Flytta växelväljaren till läge R2.
5. Doppa fingret i fordonsolja och smörj in
sexkantsaxeln (A) lätt.
6. Flytta växelväljaren till läge 6.
7. Smörj sexkantsaxelns andra ände.
8. Flytta växelväljaren framåt och bakåt några
gånger.
9. Sätt tillbaka den bakre kåpan och vänd
snöslungan till upprätt läge igen.
17
3351-193 Rev A
Inspektera och byta ut
tändstiftet
Använd ett tändstift av typ Champion RJ–19LM eller
motsvarande. Kontrollera tändstiftet och justera
mellanrummet på det årligen. Byt ut tändstiftet vid
behov.
1. Rengör runt basen på tändstiftet.
2. Ta bort tändstiftet
3. Undersök tändstiftet och byt ut det om det är
sprucket, skadat, smutsigt eller om elektroderna är
slitna.
VIKTIGT: Rengör inte elektroderna eftersom partiklar
kan ta sig in i cylindern och orsaka skador på motorn.
4. Justera avståndet
mellan elektroderna på
tändstiftet till 0,76 mm.
110
5. Montera tändstiftet för hand och dra åt det till
20,4 Nm.
Obs: Se till att skruva åt stiftet ordentligt om du inte
har en skiftnyckel.
Justera utkastarens
spärrhake
Om utkastaren inte låses i önskat läge eller inte låses
upp så att du kan flytta den till ett annat läge ska du
justera spärrhaken på utkastaren.
1. Ta bort
fästanordningen på
kåpan över
kugghjulet, lyft upp
kåpans främre del
och skjut kåpan
bakåt så att den
inte är i vägen.
m–7789
2. Lossa bulten på kabelklämman (A).
m–7791
A
B
3. Fatta tag i kabelledningen (B) och rör den mot
maskinens främre del tills spärrhaken (C) på
utkastaren helt hakar in i kugghjulets kuggar (D).
m–7790
D
C
Obs: Spärrhaken är fjäderupphängd och kommer
att röra sig in i kuggarna på kugghjulet av sig själv.
4. Se till så att kablen inte är slak genom att dra
kabelledningen bakåt om det behövs.
5. Dra åt bulten på kabelklämman.
6. Sätt tillbaka och fäst kåpan över kugghjulet.
18
3351-193 Rev A
Byta ut drivremmarna
Om drivremmen till matarskruv/impeller eller
hjuldrivning blir slitna, oljeindränkta eller fått andra
skador kan du gå till www.Toro.com för ytterligare
serviceinformation, eller låta en auktoriserad
återförsäljare byta ut remmen.
Förvaring
Bensinångor kan explodera.
Förvara inte bensin längre än trettio dagar.
Förvara inte snöslungan i ett slutet utrymme
nära öppen eld.
Låt motorn svalna innan den ställs i förvaring.
Förbereda snöslungan för
förvaring
1. Tillsätt bränslestabiliserare till färskt bränsle enligt
motortillverkarens anvisningar, när du ska fylla på
bränsle för sista gången på året.
2. Kör motorn under 10 minuter så att det
stabiliserade bränslet fördelas i bränslesystemet.
3. Lossa slangklämman som håller fast
bränsleslangen på ventilen och dra av bränsleslangen
från avstängningsventilen.
4. Öppna avstängningsventilen och låt bränslet
rinna ut ur bränsletanken och ner i ett godkänt
bränslekärl.
5. Sätt tillbaka bränsleslangen på
avstängningsventilen och fäst med slangklämman.
6. Kör snöslungan tills motorn stannar på grund av
bensinstopp.
7. Snapsa motorn och starta den igen.
8. Låt motorn vara igång tills den stannar. När du
inte kan starta motorn längre är den tillräckligt torr.
9. Stäng av motorn och låt den svalna.
10. Ta ur nyckeln.
11. Koppla bort tändkabeln.
12. Ta bort tändstiftet och tillsätt 30 ml olja genom
tändstiftshålet, och dra sakta i startsnöret flera
gånger, för att fördela oljan i cylindern. Detta
förhindrar att cylindern rostar under lågsäsongen.
13. Montera tändstiftet löst.
14. Kassera oanvänt bränsle på lämpligt sätt. Lämna
in bränslespill till återvinning eller använd det i bilen.
Obs: Lagra inte stabiliserat bränsle längre än
nittio dagar.
15. Rengör snöslungan ordentligt.
16. Dra åt alla lösa skruvar, bultar och låsmuttrar.
Reparera eller byt ut skadade delar.
Ta snöslungan ur förvaring
1. Ta bort tändstiftet och snurra motorn snabbt med
startsnöret för att blåsa bort överbliven olja från
cylindern.
2. Montera tändstiftet för hand och dra åt det till
20,4 Nm.
3. Anslut tändkabeln.
4. Utför de årliga underhållsprocedurerna i
Rekommenderat underhåll, sidan 13.
19
3351-193 Rev A
Felsökning
Toro har utformat och tillverkat din snöslunga för en felfri drift. Kontrollera noggrant följande komponenter och
delar. Se avsnittet Underhåll på sidan 13 för mer information. Kontakta din auktoriserade återförsäljare om ett
problem kvarstår.
Problem Möjliga orsaker Åtgärd
Elstarten fungerar inte (gäller
endast för modeller med elstart)
1. Nätsladden har kopplats ur vid
uttaget eller på snöslungan.
1. Anslut nätsladden till uttaget
och/eller snöslungan.
2. Nätsladden är sliten,
sönderfrätt eller trasig.
2. Byt ut nätsladden.
3. Spänningsuttaget är inte
inkopplat.
3. Låt en behörig elektriker koppla
in spänningsuttaget.
Motorn startar inte eller är trög att
starta
1. Nyckeln sitter inte i
tändningslåset eller är i läget
1. För in nyckeln i tändningslåset
och vrid den till läget På
s
t
ar
t
a
tändningslåset eller är i läget
Stop.
och vrid den till läget På.
2. Choken är i läget Av och ingen
snapsning har utförts.
2. För choken till läge På och
snapsa tre gånger.
3. Avstängningsventilen är inte
öppen.
3. Öppna avstängningsventilen.
4. Gasen är inte i det snabba
läget.
4. Flytta gasreglaget till det
snabba läget.
5. Bränsletanken är tom eller
bränslesystemet innehåller
gammalt bränsle.
5. Tappa ur och/eller fyll
bränsletanken med färsk
bensin (inte mer än trettio
dagar gammal). Kontakta din
auktoriserade återförsäljare om
problemet kvarstår.
6. Tändkabeln är lös eller
urkopplad.
6. Sätt på tändkabeln på
tändstiftet.
7. Tändstiftet är anfrätt, skadat
eller avståndet är felaktigt
inställt.
7. Kontrollera tändstiftet och
justera avståndet vid behov.
Byt ut tändstiftet om det är
anfrätt, skadat eller sprucket.
8. Ventilen till tanklocket är
blockerad.
8. Ta bort det som blockerar
ventilen eller byt ut tanklocket.
9. Oljenivån i motorns vevhus är
för låg eller för hög.
9. Fyll på eller tappa ur olja för att
justera oljenivån i motorns
vevhus tills den når
markeringen Full på oljestickan.
20
3351-193 Rev A
Problem ÅtgärdMöjliga orsaker
Motorn kör ojämnt
1. Choken är i läget På. 1. Flytta choken till läget Av.
2. Avstängningsventilen är inte
helt öppen.
2. Öppna avstängningsventilen .
3. Bränsletanken är nästan tom
eller innehåller gammalt
bränsle.
3. Tappa ur och fyll bränsletanken
med färsk bensin (inte mer än
trettio dagar gammal). Kontakta
en auktoriserad återförsäljare
om problemet kvarstår.
4. Tändkabeln är lös. 4. Sätt på tändkabeln på
tändstiftet.
5. Tändstiftet är anfrätt, skadat
eller avståndet är felaktigt
inställt.
5. Kontrollera tändstiftet och
justera avståendet vid behov.
Byt ut tändstiftet om det är
anfrätt, skadat eller sprucket.
6. Oljenivån i motorns vevhus är
för låg eller för hög.
6. Fyll på eller tappa ur olja i
motorns vevhus tills nivån når
markeringen Full på oljestickan.
Motorn går men snöslungan
slungar ut snö dåligt eller inte alls
1. Gasen är inte i det snabba
läget vid snöröjning.
1. Flytta gasreglaget till det
snabba läget.
2. Snöslungan kör för snabbt för
att någon snö ska kunna röjas.
2. Lägg i en lägre växel.
3. Du försöker ta bort för mycket
snö per svepning.
3. Minska mängden snö som tas
bort per svepning.
4. Du försöker ta bort extremt
tung eller blöt snö.
4. Överbelasta inte snöslungan
med extremt tung eller våt snö.
5. Utkastaren är blockerad. 5. Se även Rensa utkastaren,
sidan 12.
6. Drivremmen till
matarskruven/impellern är lös
eller har lossnat från sin skiva.
6. Installera och/eller justera
drivremmen till
matarskruven/impellern. Se
www.Toro.com för
serviceinformation, eller ta med
snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare.
7. Drivremmen till
matarskruven/impellern är
sliten eller trasig.
7. Byt ut drivremmen till
matarskruven/impellern. Se
www.Toro.com för
serviceinformation, eller ta med
snöslungan till en auktoriserad
återförsäljare.
Utkastaren låses inte på plats eller
rör sig inte
1. Spärrhaken på utkastaren är
inte rätt inställd.
1. Justera spärrhaken på
utkastaren.
Snöslungan röjer inte bort snön
från underlaget ordentligt
1. Medarna och/eller skrapan är
inte ordentligt justerad.
1. Justera medar och skrapa.
2. Däcktrycket är ojämnt. 2. Kontrollera trycket i däcken och
justera det om så behövs.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Toro Power Max 826 LE Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual