Observera: Du skall regelbundet kontrollera att det inte finns något
gap mellan växelörat och fästet på det sätt som visas på bilden. Om
det finns ett gap mellan dessa två delar, kan det uppstå problem
med växlingen.
■ Byte av bakväxeln
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Styrtrissa /
Sträckningstrissa med effektivt vridmoment :
2,5 - 5,0 N·m {25 - 50 kgf·cm}
Anvisningar om teknisk service SI-5XF0A-002
RD-M663 / RD-M593
Bakväxel
3 mm insexnyckel
Mindre än 30 mm
Observera:
Sätt dit innervajern så att den sticker ut mindre
än ca. 30 mm och kontrollera därefter att
innervajern inte kommer i kontakt med hjulets
ekrar. Ha hjulet stillastående medan du utför
detta steg.
3. Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas
mot drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd
genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största
drevet och den största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser
är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan hämtas upp på rätt
sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
4. Ytterhöljets längd
(1) Lossa justeringsskruven för B-sträckning tills den finns i det
läge som bilden visar.
(2) Kontrollera att det finns tillräcklig slakhet i ytterhöljet. Passa
därefter in ytterhöljet mot den nedre
kanten av ytterhöljets hållare vid
bakväxeln och skär därefter bort all
överflödig längd för ytterhöljet.
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Lägg till 2 länkar (med kedjan på både det
största drevet och det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Drag
Effektivt vridmoment :
6 - 7 N·m {60 - 70 kgf·cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
5. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på det minsta kedjedrevet och det största drevet
och vrid vevarmen för att växla. Vrid därefter justeringsskruven för
B-sträckning för att justera
så att styrtrissan inte
kommer i kontakt med
drevet, men inte så nära att
den kommer i kontakt med
kedjan. Sätt därefter kedjan
på det minsta drevet och
upprepa ovanstående för
att förvissa dig om att
trissan inte kommer i
kontakt med drevet.
<Kontroll av avståndet mellan det största drevet och
styrtrissan>
Sätt bakväxeln i läget för den lägsta växeln,
stoppa hjulet och kontrollera därefter att
avståndet från kanten av styrtrissan till kanten
av det största drevet ligger inom omfånget 5 -
6 mm. Vrid vevarmen för att växla och
kontrollera att det inte finns någon kärvhet i
växlingskänslan. Om du byter ut antalet kuggar för drevkassetten,
skall du utföra denna inställning igen.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv för
B-sträckning
Observera:
Avståndet mellan den yttre stoppen och ytterhöljets hållare på
bakväxeln kan ändras när bakfjädringen rör sig, så fastställ därför
längden för ytterhöljet vid den punkt där denna längd är som allra
störst.
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
* Om bakväxeln flyttas i betydande grad, t.ex. på cyklar med
bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut denna kåpa
mot en aluminiumkåpa. Den
ända av ytterhöljet som har en
aluminiumkåpa, skall vara på
växelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Montering av bakväxeln
5 mm insexnyckel
Växelöra
Fäste
Åtdragningsmoment
för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid
cykling. Rengör kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare.
Använd aldrig alkaliskt baserade eller syrabaserade lösningsmedel som
t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan brytas av
och orsaka allvarliga personskador.”
• För att få bra växlingsprestanda har denna kedja en framåtsida och en bakåtsida
och sidorna är märkta så att kedjan kan vändas åt rätt håll vid monteringen. Den
korrekta prestationen uppnås när Kedjan monteras vänd åt rätt håll. Om den
monteras vänd åt det andra hållet, kan kedjan hoppa av och cykeln därefter tippa
över, vilket kan resultera i allvarliga personskador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg
som inte passar för den
aktuella typen av kedja,
kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan
erhållas, vilket kan leda till
att kedjan går av eller faller
av.
• Var noga med att
kontrollera att kedjeniten är i jämnhöjd med den yttre kedjelänkens yta
från den sida niten har satts in. Ytan skall kännas slät och i jämnhöjd
när du drar med ett finger över den. Niten sticker ut en aning på
baksidan efter att den avbrytbara niten har tagits bort.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat
antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än
där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp.
Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den
har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är
skadad. Om kedjan inte är tillräckligt sträckt eller om den är
skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi
rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte
utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket
kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats
för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns
bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en
tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om
styret vrids så långt det går åt båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att
växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids så
långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller
någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra växlingens
prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att
försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet
roterar.
• Spänntrissan har en pil märkt på den för att visa rotationsriktningen. Montera spänntrissan så att
pilen pekar medurs när du ser på växelns utsida.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Gruppmärkningar
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering för att ställa in så att övre rulltrissan är inpassad mot den yttre
linjen för det minsta drevet, när du tittar bakifrån.
2. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre rulltrissan flyttas till en punkt direkt i linje med det
största drevet.
Justering
Skruv för
övre justering
Skruv för
nedre justering
Övre rulltrissan
Största drevet
Yttre linje för minsta
drevet
SI-5XF0A-002-03
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Drevkombinationer som kan användas
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Ytterhölje
(1) (2)
Ytterhöljets hållare
Förstärkt förbindningstapp
Länktapp Länktapp
Kedjelänkens yta
Kedjenit
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
SLX
SL-M660-10AR
OT-SP41
RD-M663
SGS
FH-M665
10
CS-HG81-10
CN-HG74
SM-SP17 / SM-BT17
Deore
SL-M591
OT-SP41
RD-M593
SGS
FH-M590 / FH-M595
10
CS-HG62-10
CN-HG54
SM-SP17 / SM-BT17
RD-M663
SGS
10
43T
11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
11T
18T
RD-M593
SGS
10
43T
11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 36T
11T
18T
6. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 9:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till
8:e drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 9:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
8:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
8:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför reglaget till sitt utgångsläge (det läge där
reglaget är i läget för 9:ans drev och har släppts)
och vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i
kontakt med 8:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida
ytterhöljets justeringsvred en aning medurs för att dra åt, tills
ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
8 9 8 9
8 9 8 9
8 9
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred