För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla delar i kraftöverföringen.
5. SIS-justering
Tryck på reglaget medan du vrider vevarmen för att flytta växeln
till det största drevet. Tryck därefter in reglaget en gång till för att
flytta växeln till 2:ans drev. Därefter skall du endast trycka in
reglaget till slutet av det fria spelet och därefter vrida på
vevarmen.
Vid växling till
3:ans drev
Vrid vajerns justeringsbult
medurs för att dra åt den tills
kedjan återgår till 2:ans drev.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
Vrid vajerns justeringsbult moturs
för att lossa den, tills kedjan
kommer i kontakt med ett drev
och alstrar oljud.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
När inget
oljud alls kan
höras
Bästa inställningen
Den bästa inställningen är när vajerns justeringsbult dras åt
(vrids medurs) tills oljud uppstår utan att reglaget trycks in, och
därefter lossas (vrids moturs) 90 - 180 grader från denna punkt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Anvisningar om teknisk service SI-6JXRB-001
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
SIS-justering
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
Modell nummer Gruppnamn Drev
9
9
Kuggkombination
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
Drev 9
Antal ekerhål
Frihjulsnav
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Största
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
nedre justering
Spår
1. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering
så att övre rulltrissan flyttas till
en punkt direkt i linje med det
största drevet.
2. Justering av toppväxeln
Drag runt vevarmen medan du
drar växeln för hand för att
flytta växeln till toppväxelläget.
Vrid därefter på
justeringsskruven för
toppväxeln för att justera så
att styrtrissan är i linje med
ytterkanten av det minsta
drevet sett bakifrån. Drag runt
vevarmen för att flytta växeln
till lågväxelläget.
Anslut ytterkabeln till bakväxeln. När du har
sträckt ytterkabeln på rätt sätt, skall du åter
sätta fast innervajern i bakväxeln på det sätt
som bilden visar.
Anslut innervajern till växeln
på det sätt som bilden visar.
Yttre linje för minsta
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
övre justering
Drag
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Justeringsbult Justeringsbult
Inpassningsblocket Pro-Set
Montering av kedjan
Montera kedjan medan
inpassningsblcket Pro-Set fortfarande
sitter kvar. Efter monteringen skall du ta
bort inpassningsblocket Pro-Set.
Drag runt vevarmen för att sätta
bakväxeln i lågväxelläget.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Justera bakväxeln RD-M580 av typen med reverserande fjäder från lågväxelsidan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att
försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Kontrollera att växlingsvajern och bromsvajern inte kommer i kontakt med varandra under en bromsning.
Om de gör det, kan bromsningen störas.
Montera vajrarna så att de fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt endera hållet.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att
dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
• Handtaget DUAL CONTROL ST-M580/ST-M585 används både för växling och bromsning.
Förvissa dig om att du helt förstår och kan utföra växling och bromsning för din cykel. Se bilden beträffande manövreringen.
• Bromsning kan endast utföras med DUAL CONTROL-handtaget. Om du använder frigöringshandtaget för växling (Extra
frigöringsreglage), kan frigöringshandtaget skadas och då kan du tappa kontrollen över cykeln, vilket kan leda till en olycka.
• Om den invändiga delen av handtaget DUAL CONTROL skadas, flyttas handtaget nedåt från sin vanliga position, och den kan
flyttas till en position som gör det svårt att bromsa. Om detta inträffar skall du omedelbart sluta att cykla.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel
som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du väljer vilken
tapp som skall användas. Om du använder några
andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt
kedjenit verktyg som inte passar för den aktuella typen
av kedja, kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan
erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller
av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts
ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om
den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en
ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Använd ett främre kedjedrev som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701, CN-
HG93 och CN-HG73. Om ett kedjehjul för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre kedjedrevet,
eller också kan kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
Lösa, utslitna eller skadade delar kan leda till att cyklisten skadas. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga
personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Serie
Handtaget DUAL CONTROL
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Manövrering av reglage och handtag
■ Manövrering av bromshandtaget
Justering av greppbredden
Vi rekommenderar att du justerar greppbredderna för reglage och
handtag till den mest bekväma bredden för växling och bromsning.
■ Växling
Reglaget återgår alltid till sitt utgångsläge, när det släpps efter
växlingen. När du manövrerar reglaget, skall du alltid komma ihåg
att samtidigt dra runt vevarmen.
Växling från ett stort till ett mindre drev
För att endast växla ett steg, skall du trycka in reglaget till läge (1).
För att växla två steg samtidigt, skall du trycka in det till läge (2). På
detta sätt kan du växla maximalt två steg samtidigt.
Växling från ett litet till ett större drev
Tryck in reglaget en gång för att växla ett steg från ett mindre till ett
större drev.
Utgångsläge för reglaget
Utgångsläge för reglaget
Extra frigöringsreglage
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med växelörat,
annars kan resultatet bli deformering. Vid detta tillfälle skall du inte ta bort
justeringsblocket Pro-Set.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
32
T
ba
ba
28T
ba
24
T
ba
2
1T
ap ba
1
8T
11T
a
Q
a
r
ba
1
2
T
a
Q
a
r
ba
9S
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
ap
a
Q
ba
a
r
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
2
3T
as
2
0
T
as
1
7
T
as
a
u
1
1
T
a
s
au
1
3
T
as
a
u
15
T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
Montering av dreven
För varje drev skall sidan
med gruppmärkningen
vara vänd utåt och
placeras så att den breda
delen av
kuggutskärningen på varje
drev och A-delen (där
spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
(ar)
(au)
Spåret är brett
på endast ett
ställe.
Drevmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsring
Låsring
Bred del
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att
lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där måttet
"A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten
i kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den
minsta kedjeringen och det minsta drevet.
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan med
tunga och
gummiavskärmningen skall
monteras på ramens stopp
för ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen och det största drevet,
och vrid därefter vevarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-
sträckning för att passa
in styrningsskivan så nära
drevet som möjligt, men inte
så nära att den kommer i
kontakt. Sätt därefter kedjan
på det minsta drevet och
upprepa ovanstående för att
förvissa dig om att skivan
inte kommer i kontakt med
drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort
navaxeln, skall du ta bort
frirullningshusets
fasthållningsbult (inne i
frirullningshuset) och
därefter byta ut
frirullningshuset.
Observera:
Försök inte att plocka isär
frirullningshuset, därför att
det kan leda till att
felfunktion uppstår.
Frirullningshus Frirullningshusets
fasthållningsbult
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Isärtagning
Ihopsättning
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
När det gäller styrhandtag av carbon,
kan det bli nötvändigt att sänka
effektivt vridmomentet för att förhindra
skador på styrhandtaget. Rådfråga tillverkaren av cykeln eller
styrhandtaget beträffande den lämpliga nivån för effektivt
vridmomentet för styrhandtag av carbon.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp för
styret med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Montering av växelreglaget
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
LX
ST-M580 / ST-M585
SIS-SP41
RD-M580
SGS / GS
FH-M580 / FH-M585
9
CS-M580
CN-HG73
SM-SP17 / SM-BT17
RD-M580
CS-M580
ar
au
FH-M580 / FH-M585
36 / 32
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av DUAL CONTROL-reglaget ST-M585/M580 i kombination med
bakväxeln RD-M580 av typen med reverserande fjäder. Om du använder reglaget i kombination med en växel RD-M571 av normaltyp,
blir användningen och displayindikeringen den omvända.
3. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera reglage åtta gånger eller mer och kontrollera på
indikatorn att reglaget är i det lägsta läget. Tag därefter bort
kåpan och anslut innervajern.
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
Reglage
Kåpa
Innervajer
Blir
bredare
Blir
smalare
Blir
smalare
Blir
bredare
1:a fingerleden
Reglagets
ända
ST-M585 ST-M580
Ca. 2 mm
2 mm
insexnyckel
Vid monteringen av HG-drev skall du
använda specialverktyget (TL-LR15)
för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda
specialverktygen (TL-LR15) och TL-
SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Montera gummitätningen som
sista detalj efter att du har bytt
ut frihjulshuset och kontrollera
att den inte kläms fast av den
vattentäta kåpan.
Gummitätning
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15