Allmän säkerhetsinformation
• Bakre handtag
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Manövrering
Handtag B
Handtag A : Växlar från ett mindre till ett större bakre drev.
Handtag B : Växlar från ett större till ett mindre bakre drev
Handtag a : Växlar från en mindre till en större kedjering.
Handtag b : Växlar från en större till en mindre kedjering.
Bak Fram
Handtag A
Handtag b
Handtag a
Samtliga handtag återgår till sina
utgångslägen när de släpps.
Om kabelhaken inte är inpassad mot växlingsvajerns hål, skall du
trycka på handtag b igen tills den är inpassad och därefter
montera vajern.
Kontrollera att den inre ändan sitter fast ordentligt i
kabelhaken.
Utbytesmetod
1.
Tag bort gummibufferten.
2. Sätt ett tunt fettlager på mellanläggsdynans två
utskjutande delar.
3. Presspassa mellanläggsdynan så att de utskjutande
delarna kommer så långt in som möjligt.
Var noga med att läsa denna bruksanvisning tillsammans med bruksanvisningen för FD-2300 / 2303 före användning.
• Handtag A : Växlar från ett mindre till ett större bakre
drev.
Handtag A har klickstopp vid lägena 1 och 2.
Manövrering av bakväxelns handtag
Handtag A
Utgångsläge
för handtag A
2 Klickläge
1 Klickläge
Ex.: från 6 till 7
Var noga med att läsa denna bruksanvisning tillsammans
med bruksanvisningen för RD-2300 före användning.
Manövrering av framväxelns
handtag
(FD-2300)
• Handtag a : Växlar från en mindre till en större främre
kedjering.
Handtag a
Utgångsläge
för handtag a
Om manövreringen av handtag a inte slutför kedjeringens
växlingsslag, skall du manövrera handtag a igen för
avståndet (X’), för att slutföra den del av handtagets slag
(X) som var för kort.
Fullt växlingsslag
Manövrering
som utfördes
• Handtag b : Växlar från den största kedjeringen till den
mellanliggande kedjeringen.
Utgångsläge för
handtag b
När handtag b manövreras, hörs det ett klickljud när
trimningen (den oljudsförhindrande mekanismen)
aktiveras, och ett andra kraftigare klickljud när
växlingsslaget är komplett. Efter trimningen kommer nästa
intryckning att slutföra växlingsslaget.
Klickläge (Trimning)
Klickläge
Komplett
växlingsslag
Trimning (oljudsförhindrande operation)
< ST-2300 >
Om kedjan sitter på det stora främre kedjedrevet och det
större bakre drevet, kommer kedjan att gnidas mot
framväxelns platta, vilket skapar ett typiskt oljud. När detta
inträffar skall du trycka en aning på reglage b (till den
punkt där ett klickljud hörs). Detta gör att framväxeln flyttas
en aning mot det mindre kedjedrevet och därmed
elimineras oljudet.
< ST-2303 / ST-2300 >
Om kedjan sitter på det minsta främre kedjedrevet och ett
mindre bakre drev, kommer kedjan att gnidas mot
framväxelns platta, vilket skapar ett typiskt oljud. När detta
inträffar skall du trycka en aning på reglage a (till den
punkt där ett klickljud hörs). Detta gör att framväxeln flyttas
en aning mot det större kedjedrevet och därmed
elimineras oljudet.
Kedjans position
Framväxelns
flyttning
Mellanläggsdyna
Mellanläggsdyna
Gummibuffert
Kabel som används
• Innervajer
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••
• SLR ytterhölje ••••••••••••••••••••••••••••••••
Montering
Montering på styret
Lås fast enheten med
monteringsmuttern på utsidan
av fästet. Drag fästets skydd
bakåt och använd en 5 mm
insexnyckel för att dra fast
bulten.
Montering av bromskabel
Var noga med att lämna kvar viss extrakabel, även om du skär
av den till styrets fulla längd.
1. Luta handtaget inåt (som när du växlar) för att göra det lättare att
dra kabeln genom kabelhaken.
2. Drag igenom innervajern.
Innervajer
Kabelhake
3. Sätt fast den yttre styrningen på innervajern och sätt in den
vinklade delen i fästet.
Observera: Torka inte bort fettet från innervajern. Se också till att
det inte fastnar damm eller andra främmande saker på
innervajern.
Fäste
Vinklad del av
yttre styrningen
Innervajer
Yttre styrning
(del som säljes separat)
4. Träd ytterhöljet på innervajern samt i fästet längs den yttre
styrningen.
Yttre hållare
Kabelstyrning
Kontrollera att den inre
ändan sitter fast ordentligt i
kabelhaken.
Kabelhake
Inre ända
Ytterhölje
5. Drag ytterhöljet längs styrets framsida och täck det med den yttre
styrningen. Skär därefter av den yttre styrningen till samma längd
som styret och tejpa tillfälligt fast styrningen.
6. Linda slutligen styret med tejpen.
Tejp Ytterhölje
Yttre styrning
Manövrera handtag B åtta gånger
eller mer för att sätta reglaget i det
högsta läget. Kontrollera på
indikatorn att det högsta läget är
korrekt och montera samt justera
därefter innervajern.
Handtag B
Manövrera
minst 8 gånger
Tryck in bromshandtaget och drag
därefter innervajern genom vajerhålet.
Innervajer
Vajerhål
Om kabelhaken inte är inpassad mot växlingsvajerns hål, skall du
trycka på handtag B igen tills den är inpassad och därefter
montera vajern.
Kabelhake
Kontrollera att den inre ändan sitter fast ordentligt i
kabelhaken.
Kabelhake
Inre ända
• Främre handtag
Tryck in bromshandtaget och drag
därefter innervajern genom vajerhålet.
Ytterhölje
Vajerhål
Innervajer
• Yttre stopp
1. Montera den yttre stoppen på det nedåtriktade röret.
Effektivt vridmoment:
1,5 - 2 N·m {15 - 20 kgf·cm}
Direktmonteringssäte (M5)
Yttre stopp
Monteringsbult
3 mm insexnyckel
Montera med justeringsbulten fastdragen.
Justeringsomfånget för justeringsbulten är sex fulla varv.
2. Träd igenom innervajern och sätt dit ytterhöljet.
Var noga med att lämna kvar en viss del extra ytterhölje, även
om du skär av det till styrets fulla längd.
Kontrollera
Förvissa dig om att ytterhöljet
sitter fast ordentligt i den yttre
stoppen.
Byte av fästeshöljet
Flikarna på fästeshöljet passar in i de spår som finns på fästet.
Observera märkningarna:
R : för höger sida
L : för vänster sida
Tvätta med en aning tvättsprit
inne i fästeshöljet för att
underlätta monteringen.
Fästets skydd
5 mm
insexnyckel
Monteringsmutter
Yttre stopp
Innervajer
Ytterhölje
f
1.6 mm
f
5 mm
Justeringsbult
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Handtag b
Justering av greppvidden
Om du vill minska handtagsslaget, skall du ta bort
gummibufferten och sätta dit en mellanläggsdyna i
stället. (Du kan välja mellan två typer: 4° och 8°.)
Kabelhake
Inre ända
Anvisningar om teknisk service SI-6SF0A-002
ST-2300 / ST-2303
SI-6SF0A-002-03
Shimano Total Integration
Egenskaper för Shimano Total Integration
Shimano-serien Total Integration 2300 har ett kontrollhandtag med dubbelverkan, som aktiverar
bromsarna på samma sätt som med ett vanligt bromshandtag och samtidigt utför en växling
när handtaget förs inåt mot cykelns mittlinje. Det är nu alltså möjligt att utföra växlingar utan att
någonsin ta bort händerna från bromshandtagen.
Montering av växlingskabel
Kabel som används
• Innervajer (rostfritt stål)
• SP40 förslutet ytterhölje (1)
• SP40 ytterhölje (2)
f
1.2 mm
f
4 mm
Insättning av innervajern
Sätt in innervajern i ytterhöljet från ändan med märkningen. Fetta in
från ändan med märkningen, så att vajern fungerar på rätt sätt.
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan märkning. När
du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre ändkåpa på den avskurna ändan av ytterhöljet.
Märkning
Yttre ändkåpa
1
2
Ledning
f
4 mm
Framväxelns
flyttning
Främre
Kedjedrev
Bakre drev
Kedjans position
Observera:
Det främre handtaget kan inte lutas
mot insidan förrän handtag b har
tryckts in en eller två gånger.
Handtag b
Drag
Luta
Series
Växelreglage
Ytterhölje
Drev
Framväxel
Främre kedjehjul
Bottenfäste
Bakväxel
Frihjulsnav
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
2300
ST-2300 ST-2303
16
FH-2200
CS-HG50-8
CN-HG50
FD-2300
FC-2300
RD-2300
SM-SP17
24
FD-2303
FC-2303
SIS-SP40
BB-UN26 (LL113)BB-UN26 (MM110)
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Tryck in handtag b 2 gånger eller mer,
kontrollera på indikatorn att lågläget är korrekt
och lås därefter fast innervajern.
Manövrera minst 2 - 3 gånger
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En
glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om
du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller
av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
Observera
• De handtag som är relaterade till växling skall endast manövreras medan det främre
kedjehjulet roterar.
• För att få en problemfri användning skall du använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att tillförsäkra att de
glider på rätt sätt.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den
har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Observera vid användning av justeringsblock
(mellanläggsdyna) för slaglängden
Använd ett styre av anatomisk typ när
du monterar ett 8-graders
justeringsblock för slaglängden. Om du
använder ett styre av rund typ, kan
vajerslaget bli för kort och detta kan
leda till otillräcklig bromskraft.
Rund typAnatomisk typ
VARNING