När handtag b manövreras, hörs det ett klickljud när
trimningen (den oljudsförhindrande mekanismen)
aktiveras, och ett andra kraftigare klickljud när
växlingsslaget är komplett. Efter trimningen kommer nästa
intryckning att slutföra
växlingsslaget.
Allmän säkerhetsinformation
Observera om manövreringen (FD-5600 / 5603)
Även handtag
b
F
rör sig när du manövrerar handtag aF,
men var noga med att inte trycka på handtag
b
F
.Du
skall också vara noga med att inte trycka på handtag a
F,
när du manövrerar handtag
b
F
. Ingen växling utförs om
du trycker på båda handtagen samtidigt.
Var noga med att läsa denna bruksanvisning tillsammans
med bruksanvisningen för FD-5600 / 5603 före användning.
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående
meddelande. (Swedish)
Manövrering av framväxelns handtag
(FD-5600/5603)
• Handtag aF : Växlar från en mindre till en större främre
kedjering.
Handtag aF
Utgångsläge
för handtag
aF
Om manövreringen av handtag a
F
inte
slutför kedjeringens växlingsslag, skall
du manövrera handtag a
F
igen för
avståndet (X’), för att slutföra den del av
handtagets slag (X) som var för kort.
Fullt växlingsslag
Manövrering
som utfördes
• Handtag b
F
: Växlar från den största kedjeringen till den
mellanliggande kedjeringen.
Handtag bF
Utgångsläge
för handtag
bF
• Handtag b
F
: Växlar från den största kedjeringen till den
mellanliggande kedjeringen.
Handtag bF
• Handtag b
F
: Växlar från den mellanliggande
kedjeringen till den minsta kedjeringen.
< Bak >
Om kabelhaken inte är inpassad mot växlingsvajerns
hål, skall du trycka på handtag
B
F
igen tills den är
inpassad och därefter montera vajern.
Kabelhake
Kabelhake
Inre ända
Kontrollera att den inre ändan sitter fast ordentligt i
kabelhaken.
< Fram >
Om kabelhaken inte är inpassad mot växlingsvajerns
hål, skall du trycka på handtag b igen tills den är
inpassad och därefter montera vajern.
Kontrollera att den inre ändan sitter fast ordentligt i
kabelhaken.
Kabelhake
Inre ända
Trimning (oljudsförhindrande operation)
Om kedjan sitter på det stora kedjedrevet eller
mellandrevet och det största bakre drevet, kommer
kedjan att gnidas mot framväxelns inre platta, vilket
skapar ett typiskt oljud. När detta inträffar skall du trycka
en aning på handtag b (till den punkt där ett klickljud
hörs). Detta gör att framväxeln flyttas en aning mot det
mindre kedjedrevet och därmed elimineras oljudet.
Om framväxelns yttre platta och kedjan kommer i kontakt
med varandra och skapar oljud när kedjan sitter på det
minsta eller mellanliggande kedjehjulet samt på ett av de
mindre dreven, skall du trycka en aning på handtag a för
att flytta framväxeln en aning mot det största kedjehjulet
för att eliminera oljudet.
Kedjans position
Framväxelns flyttning
• Yttre stopp
1. Montera den yttre stoppen på det nedåtriktade röret.
Effektivt vridmoment:
1.5 - 2 N·m {15 - 20 kgf·cm}
Direktmonteringssäte
(M5)
Yttre stopp
Monteringsbult
3 mm insexnyckel
Montera med justeringsbulten fastdragen.
Justeringsomfånget för justeringsbulten är sex fulla varv.
2. Träd igenom innervajern och sätt dit ytterhöljet.
Var noga med att lämna kvar en viss del extra ytterhölje,
även om du skär av det till styrets fulla längd.
Kontrollera
Förvissa dig om att
ytterhöljet sitter fast
ordentligt i den yttre
stoppen.
Yttre stopp
Innervajer
Ytterhölje
Justeringsbult
VARNING
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna.
Lösa, utslitna eller skadade delar kan leda till att cyklisten
skadas. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna.
Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av.
Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla
allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service
och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Observera
• De handtag som är relaterade till växling skall endast
manövreras medan det främre kedjehjulet roterar.
• För att få en problemfri användning skall du använda det
specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning,
för att tillförsäkra att de glider på rätt sätt.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte
rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra
SIS-växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd
inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att
dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av
delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har
några frågor beträffande monteringsmetoder, justering,
underhåll eller användning.
Manövrering
Handtag B
F
Handtag A
F
: Växlar från ett mindre till ett större bakre drev.
Handtag B
F
: Växlar från ett större till ett mindre bakre drev
Handtag a
F
: Växlar från en mindre till en större kedjering.
Handtag b
F
: Växlar från en större till en mindre kedjering.
Bak Fram
Handtag AF
Handtag bF
Handtag
a
F
Samtliga handtag återgår till sina utgångslägen när de
släpps.
• Handtag AF : Växlar från ett mindre till ett större bakre
drev.
Handtag
A
F har klickstopp vid lägena
➀
,
➁
, och
➂
.
Manövrering av bakväxelns handtag
Handtag AF
Utgångsläge
för handtag
AF
➂
Klickläge
➁
Klickläge
➀
Klickläge
➀
: Växlar ett drev
Ex.: från 8 till 7
➁
: Snabbväxling av två drev
Ex.: från 8 till 6
➂
: Snabbväxling av tre drev
Ex.: från 8 till 5
• Handtag B
F
: Växlar från ett större till ett mindre bakre
drev.
Tryck en gång på handtag
B
F
för att växla endast ett steg
från ett större till ett mindre drev.
Handtag B
F
Utgångsläge
för handtag
BF
Ex.: från 7 till 8
Även handtag B
F
rör sig när du manövrerar handtag AF,
men var noga med att inte trycka på handtag
B
F
.Du
skall också vara noga med att inte trycka på handtag
AF,
när du manövrerar handtag
B
F
. Ingen växling utförs om
du trycker på båda handtagen samtidigt.
Var noga med att läsa denna bruksanvisning tillsammans
med bruksanvisningen för RD-5600 före användning.
Observera om manövreringen
7 8
7 8
6 8
5 8
Komplett
växlingsslag
Trimning
Klickläge
Klickläge
Komplett
växlingsslag
Klickläge
Klickläge
Komplett
växlingsslag
Klickläge
Klickläge
Montering på styret
Lås fast enheten med monteringsmuttern på utsidan av
fästet. Drag fästets skydd bakåt och
använd en 5 mm insexnyckel för
att dra fast bulten.
Kabel som används
• Innervajer (rostfritt stål) ••••••••••
• SLR ytterhölje ••••••••••••••••••••
Observera:
Det främre handtaget kan inte lutas
mot insidan förrän handtag b
F
har
tryckts in en eller två gånger.
Montering
Montering av bromskabel
Var noga med att lämna kvar viss extrakabel, även om du
skär av den till styrets fulla längd.
1. Luta handtaget inåt (som när du växlar) för att göra det
lättare att dra kabeln genom kabelhaken.
Handtag bF
2. Drag igenom innervajern.
Innervajer
Kabelhake
3. Sätt fast den yttre styrningen på innervajern och sätt in
den vinklade delen i fästet.
Observera: Torka inte bort fettet från innervajern. Se
också till att det inte fastnar damm eller
andra främmande saker på innervajern.
Fäste
Vinklad del av yttre
styrningen
Innervajer
Yttre styrning
(del som säljes separat)
4. Träd ytterhöljet på innervajern samt i fästet längs den
yttre styrningen.
Yttre hållare
Kabelstyrning
Kontrollera att den inre
ändan sitter fast ordentligt i
kabelhaken.
Kabelhake
Inre ända
Ytterhölje
5. Drag ytterhöljet längs styrets framsida och täck det med
den yttre styrningen. Skär därefter av den yttre
styrningen till samma längd som styret och tejpa tillfälligt
fast styrningen.
6. Linda slutligen styret med tejpen.
Tejp Ytterhölje
Yttre styrning
Drag
Luta
Fästets skydd
5 mm
insexnyckel
Monteringsmutter
f
1.6 mm
f
5 mm
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Manövrera handtag B
F
minst
9 gånger, så att du är säker på
att mekanismen är
i det högsta läget
före monteringen.
Sätt fast samma yttre ändkåpa på den avskurna ändan av
ytterhöljet.
Tryck in bromshandtaget och drag
därefter innervajern genom
vajerhålet.
Montering av växlingskabel
Kabel som används
• Innervajer (rostfritt stål)
• SP41 förslutet ytterhölje (
➀
)
• SP41 ytterhölje (
➁
)
f
1.2 mm
f
4 mm
f
4 mm
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda
snittkanten så att hålets insida får en jämn diameter.
Yttre ändkåpa
• Bakre handtag
Manövrera minst
9 gånger
Innervajer
Vajerhål
• Främre handtag
Tryck in handtag b
F
minst två
gånger före monteringen.
Handtag
b
F
Manövrera minst 2 gånger
Tryck in bromshandtaget
(som när du bromsar) för
att dra vajern genom
växlingsvajerns hål och sätt
in den i ytterhöljet.
Ytterhölje
Växlingsvajerns hål
Innervajer
⁄
¤
Ledning
Handtag B
F
Underhåll
Isärtagning av handtag och fäste
1. Tag bort sensorkåpan och använd därefter en 2 mm
insexnyckel för att ta bort handtagstappens ställskruv i
botten av fästet.
Handtagstappens ställskruv
2 mm insexnyckel
Sensorkåpa
2. Sätt in en 2,5 mm insexnyckel eller liknande verktyg i
handtagstappens hål, och knacka lätt på den med en
plastklubba för att pressa ut handtagstappen. När
handtagstappen kommer ut, kan du ta isär
fästeskroppen och handtagskroppen. Därefter skall du
dra ur sensorkabeln från fästeskroppen.
Ihopsättning av fästet och handtaget
1. Sätt in kabelhaken i lagerdelen och sätt dit
returfjädern.
Lagerdel
Kabelhake
Returfjäder
Sätt in ändan av fjädern i
hålet i lagerdelen.
Observera att fjädern har
en högersida och en
vänstersida.
Hål
Observera:
När du tar bort sensorkabeln, skall du inte använda
för mycket kraft när du drar i kabeln, annars kan
sensorn skadas. Använd ett verktyg för att hålla
sensorn på plats och drag ur kabeln varsamt.
Sensor
Sensorkabel
Fästeskropp
Handtagskropp
¤
⁄
2. Sätt dit det speciella monteringsverktyget för
returfjädern.
Monteringsverktyg för returfjäder
(TL-ST03)
Byte av fästeshöljet
Flikarna på fästeshöljet passar in i de spår som finns
på fästet.
Tvätta med en aning
tvättsprit inne i fästeshöljet
för att underlätta
monteringen.
6.
Drag fast handtagstappens ställskruv tills den är i
jämnhöjd med fästets yta. Slutligen skall du montera
sensorkåpan.
Returfjäderns monteringsverktyg
3. Sätt först in sensorkabeln i fästeskroppen, och sätt
därefter ihop fästeskroppen md handtagskroppen.
Vid detta tillfälle skall du se till så att ändan av
returfjädern inte sticker ut från hålet i lagerdelen.
Handtag
Fäste
4. Passa in tapphålen mot varandra och
pressa därefter in handtagstappen.
Handtagstapp
Handtagstappen
s ställskruv
Den korrekta positionen är
när den runda urholkningen
i handtagstappen är
inpassad mot
handtagstappens ställskruv.
5. Tag bort returfjäderns
monteringsverktyg
med en tång.
Kontrollera att fjädern sitter på rätt plats.
Effektivt vridmoment:
1 N·m {10 kgf·cm}
Observera märkningarna:
R : för höger sida
L : för vänster sida
Handtagstappens ställskruv
2 mm insexnyckel
Sensorkåpa
< FD-5600, ST-5601/R701 > < FD-5603, ST-5603/R703 >
ST-R700/R701/R703 Justering av
greppvidden
Om du vill öka handtagets greppvidd, skall du byta ut
den befintliga mellanläggsdynan mot den extra
mellanläggsdynan (4°).
Mellanläggsdyna
Mellanläggsdyna
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon,
skall du hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig
för om rekommendationen beträffande det effektiva
vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning som
kan skada carbonmaterialet och/eller för lös fastdragning
som kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
SI-6KD0C-002-03
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Drev
Framväxel
Främre kedjedrev
Bakväxel
Frihjulsnav
Drevkassett
Kedja
105
ST-5601 / ST-R701
20
SP41
FH-5600
CS-5600
CN-5600
FD-5600
FC-5600 / FC-R700
ST-5603 / ST-R703
Bak
Fram
ST-5600 / ST-R700
30
FD-5603
FC-5603
RD-5600SS RD-5600GS
Vajerledaren vid vevlagret
SM-SP17
Anvisningar om teknisk service
SI-6KD0C-002
ST-5600 ST-R700
ST-5601 ST-R701
ST-5603 ST-R703
Shimano Total Integration
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få
bästa tänkbara prestanda.
Egenskaper för Shimano Total Integration
Shimano-serien Total Integration 105 har ett kontrollhandtag med
dubbelverkan, som aktiverar bromsarna på samma sätt som med ett
vanligt bromshandtag och samtidigt utför en växling när handtaget
förs inåt mot cykelns mittlinje. Det är nu alltså möjligt att utföra
växlingar utan att någonsin ta bort händerna från bromshandtagen.