Casio AP-38 Användarmanual

Kategori
Musikinstrument
Typ
Användarmanual
AP38-ES-1
CELVIANO AP-38
Instruktionshäfte
SW
AP38-SW-1
SW-2
428A-SW-001A
Innehåll . . . . . . . . . . . . . . . . . .SW-2
Inledning . . . . . . . . . . . . . . . . .SW-3
Läs mera! . . . . . . . . . . . . . . . .SW-3
Spela olika ljud . . . . . . . . . . . .SW-4
Välja normalljud och variantljud
Ställa in ljudklangen
Ställa in volymreglaget
Tyst övning
Om anslagskänslighet . . . . . .SW-5
Lägg till digitala effekter! . . . .SW-6
Byta Reverb-typ
Överlagra ljud . . . . . . . . . . . . .SW-7
Balansera huvudljudet och det överlagrade
ljudet
Dela upp klaviaturet . . . . . . . .SW-9
Ändra läget för uppdelningen
Pianopedaler . . . . . . . . . . . . .SW-10
Damperpedalen (höger pedal)
Softpedalen (vänster pedal)
Sostenutopedalen (mittpedalen)
Metronomen . . . . . . . . . . . . . .SW-11
Ställa in metronomens tempo
Ställa om taktarten och volymen
Spelminnet . . . . . . . . . . . . . . .SW-12
Vad spelar spelminnet in?
Hur spelar spelminnet in?
Hur mycket spelar spelminnet in?
Inspelning pågår!
Spela in på flera spår!
Demonstrationsstycken . . . . .SW-15
Musik-arkiv . . . . . . . . . . . . . . .SW-16
Lyssna på musik ur musikarkivet
Förbättra ditt spelande!
Stycken i musikarkivet . . . . . .SW-18
Byta tonart . . . . . . . . . . . . . . .SW-19
Hur du transponerar
Transponering från valfri tonart till valfri tonart
Innehåll
SW-3
428A-SW-002A
Inledning
CASIO AP-38 digitalpiano är ett mångsidigt instrument med många olika ljud och funktioner att
välja bland. Den har 88 vägda tangenter som reagerar på anslaget precis som ett akustiskt
piano.
I den här handboken kan du snabbt hämta den viktigaste informationen. Om du vill läsa mer
ingående om någon aspekt av CASIO AP-38 hänvisas du till den stora handboken. Vi önskar dig
mycket nöje med ditt CASIO AP-38 digitalpiano!
De olika ämnena i den här handboken tas upp i detalj i den stora handboken. Följande ämnen, som
inte finns med i denna handbok, återfinns i den stora handboken på de angivna sidorna.
Safety Precautions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-1
Attachment of the Score Stand . . . . . . . . . . . . .E-8
Connecting to a Power Outlet . . . . . . . . . . . . . .E-10
Connections . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-11
Accessories and Options . . . . . . . . . . . . . . . . .E-11
Keyboard Settings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-26
Using Touch Select . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-26
Adjusting Tuning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-27
Temperament . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-27
Using Baroque Pitch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-29
MIDI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-30
Troubleshooting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-34
Assembly Instructions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-35
Specifications . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-38
Operational Precautions . . . . . . . . . . . . . . . . . .E-39
Appendix . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .A-1
Initial Power On Settings . . . . . . . . . . . . . . . . . .A-1
Läs mera!
Med ljudknapparna kan du välja mellan de 16
olika instrumentljuden på AP-38, däribland
stereosamplat ljud för “GRAND PIANO 1”. För
varje ljudknapp finns två ljud, ett normalljud
och ett variantljud. (Observera de båda
raderna ljudnamn, ett över knappen och ett
under).
Du kan välja mellan normaljud och variantljud
antingen genom att trycka på VARIATION-
knappen (när lampan ovanför den lyser är
variantljudet valt), eller genom att trycka flera
gånger på ljudknappen (ljudet växlar då
mellan normalljud och variantljud).
Välja normalljud och variantljud
1.
Tryck på GRAND PIANO 1:
Spela stereosamplat flygelljud!
2.
Tryck på VARIATION-knappen (då lyser
lampan i den) eller tryck på GRAND
PIANO 1 igen:
• Ljudet byter då till “BRIGHT PIANO”
(taffel).
3.
Så här byter du tillbaka till normalljudet:
Stäng av VARIATION (då släcks
lampan ovanför den) eller tryck på
GRAND PIANO 1 igen.
Mer information!
Ditt val av normalljud eller variantljud lagras
i minnet för de olika knapparna medan AP-
38 är påkopplat. Till exempel, om du väljer
Vibraphone (HARPSICHORD med
variantljud PÅ och sedan byter till ett annat
ljud, är ljudet för HARPSICHORD
fortfarande inställt på variantljudet
Vibraphone nästa gång du väljer den
knappen.
Varje gång du kopplar på AP-38 går dessa
ställningar tillbaka, och standardljudet
“GRAND PIANO 1” återställs.
Ställa in ljudklangen
Du kan ställa in ljudklangen på AP-38 från
Mellow (mjuk) till Bright (hård) bara genom att
flytta BRILLIANCE-reglaget. Det är enkelt att
få precis den klangfärg du vill ha.
Ställa in volymreglaget
Det är praktiskt att ställa in VOLUME-reglaget
på lågt tills du har vant dig vid styrkan hos AP-
38. Du kommer snart att hitta vilken nivå som
lämpar sig för rummet och för dig personligen.
Tyst övning
Du kan ansluta hörlurar, som finns att köpa, till
hörlursuttagen på din AP-38. Då stängs de
inbyggda högtalarna av, vilket betyder att du
kan öva sent på kvällarna utan att störa andra.
Var försiktig om din hörsel och ställ inte upp
volymen för högt när du använder hörlurar.
SW-4
428A-SW-004A
Spela olika ljud
AP-38 är anslagskänsligt, vilket betyder att volymen och ljudet blir olika högt alltefter hur hårt du
slår an, precis som på ett akustiskt piano. De olika ljuden har olika grad av anslagskänslighet.
Ljudet HARPSICHORD (cembalo) har mycket liten anslagskänslighet, precis som en akustisk
cembalo. GRAND PIANO (flygel) däremot är mycket uttrycksfullt.
SW-5
428A-SW-005A
Om anslagskänslighet
Det finns två typer av digitala effekter på AP-
38 som du kan använda för att förhöja eller
leka med ljudet. Med ekoeffekten Reverb låter
ljudet som i en konserthall, och med
köreffekten Chorus får ljudet extra djup. Det
finns flera typer av Reverb och Chorus, som
beskrivs ingående i den större
användarhandboken. Det är enkelt att ställa
om till de olika typerna med tangenterna D3 -
A3. (C3 är C-et en oktav under ettstrukna C.)
För detta använder du tangenterna som är
markerade 1 - 8 (D3 till A3)
Byta Reverb-typ
1.
Håll ner REVERB
2.
Tryck på tangenten Ab3 (markerad
nummer 7)
3.
Släpp upp REVERB och spela.
Då hör du en fördröjning (liksom ett
eko)
Mer information!
Experimentera med olika Reverb-typer för
att se vad som passar dig bäst.
• Om du vill ändra Chorus-fördröjningen gör
du samma sak, men vid steg “1” håller du
ner CHORUS-knappen i stället för
REVERB-knappen.
• I den större handboken längst ner på sid.
E-9 hittar du ett diagram över pianots
klaviatur med tonernas namn markerade.
SW-6
428A-SW-006A
Lägg till digitala effekter!
Digitaleffekttangenter
Rum 1
Chorus 1
Rum 2 Chorus 2
Rum 3 Chorus 3
Scen Chorus 4
Lång fördröjning
Kort fördröjning FB
Fördröjning Kort
fördröjning
Hall 2 Flanger
Hall 1 F-back
Chorus
Du kan kombinera två ljud mycket effektfullt.
Du kan t.ex. kombinera GRAND PIANO
(flygel) och STRINGS (stråkar) eller PIPE
ORGAN (orgel) och CHOIR (kör).
Pröva själv!
1.
Håll ner ljudknappen för det
huvudsakliga ljudet
Exempelvis: GRAND PIANO 1
2.
Tryck på ljudknappen för det
överlagrade ljudet.
Exempel: STRINGS 1
Spela flygel och stråkar!
Mer information!
Lampan för ljudet STRINGS 1 blinkar för att
visa att det är det som är det överlagrade
ljudet.
• Om du vill kombinera variantljud ställer du
bara in allting i förväg. Om du till exempel vill
överlagra GRAND PIANO 1 och
VIBRAPHONE, trycker du först på
HARPSICHORD och därefter VARIATION.
Sedan trycker du på GRAND PIANO 1 och
därefter på VIBRAPHONE.
Det går inte att kombinera två ljud som delar
samma knapp (normalljudet och
variantljudet för en knapp). ELEC PIANO 1
kan t.ex. inte kombineras med ELEC PIANO
2.
För att avbryta överlagringen trycker du på
valfri knapp.
Balansera huvudljudet och det överlagrade
ljudet
När du kombinerar två ljud kanske du märker
att ett av dem är för högt för stycket du spelar.
Om du t.ex. kombinerar GRAND PIANO och
STRINGS kan stråkarna vara för
dominerande. Du kan då justera det genom att
minska volymen på huvudljudet eller det
överlagrade ljudet. Här ska vi demonstrera
detta med GRAND PIANO 1 som huvudljud
och GRAND PIANO 2 som överlagrat ljud.
Med det fungerar likadant oberoende av vilka
de båda ljuden är. För enkelhets skull ska vi
här använda knapparna GRAND PIANO 1 och
GRAND PIANO 2. För att panelen på AP-38
ska vara så enkel som möjligt, används vissa
tangenter på klaviaturen för att ställa in denna
funktion. (Tangenterna är markerade - / + och
därefter 0 till 9). Pianotangenterna som
används ligger mellan B2 och Bb3. (C3 är C-
et en oktav under ettstrukna C.)I följande
exempel är ”minusknappen” B2 och
”plusknappen” C3.
SW-7
428A-SW-007A
Överlagra ljud
Justera huvudljudets volym
1.
Håll ner CONTROL
(håll knappen nertryckt under hela
förfarandet).
2.
Tryck på GRAND PIANO 1.
3.
Håll ner minusknappen (B2) för att
minska ljudets volym.
4.
Släpp upp CONTROL och lyssna hur
den nya balansen låter.
Så här justerar du volymen för det
överlagrade ljudet:
Tryck på GRAND PIANO 2 vid steg 2.
Mer information!
Tryck på minus- eller plus upprepade gånger
tills du får önskad volym. Om du trycker på
plus och minus samtidigt, återställs volymen
för huvudljudet till max (127).
Om du trycker på plus och minus samtidigt,
återställs volymen för det överlagrade ljudet
till max (72).
Om du håller ner plus eller minus ändras
volymen för ljudet snabbt.
Du kan ställa in ett ljuds volym mellan 40 och
127. Om du använder de tio numrerade
tangenterna C#3 - Bb3 kan du ange exakt
det nummer du vill ha. Till exempel, för nivå
40 trycker du på F3, följt av C#3. För 120
trycker du på D3, följt av Eb3 och C#3.
Medan du gör det är digitalpianot tyst, så du
kan behöva göra det flera gånger för att
kunna kontrollera att du fått precis den
balans du vill ha.
Volymnivån är densamma för huvudljudet
och det överlagrade ljudet även om du byter
ljud.
SW-8
428A-SW-008A
Huvudljud + Överlagrat ljud
Du kan använda “SPLIT” för att dela upp
klaviaturen var som helst och spela olika ljud
på de olika sidorna om uppdelningen. Du kan
t.ex. spela med ljudet “Grand Piano 1” till
höger om uppdelningen och “Acoustic Bass”
till vänster.
Så här delar du upp klaviaturen:
1.
Välj huvudljud (t.ex. “GRAND PIANO 1”)
(ljudet som kommer att höras till höger
om uppdelningen).
2.
Håll ner SPLIT
(då tänds lampan ovanför knappen).
3.
Välj delningsljud (t.ex. “ACOUSTIC
BASS”)
(ljudet som kommer att höras till
vänster om uppdelningen).
4.
Släpp upp SPLIT och spela!
Mer information!
Om du vill använda ett variantljud som
delningsljud trycker du på Variation efter
steg 3 (medan du fortfarande håller ner
SPLIT-knappen).
Då lyser lampan ovanför SPLIT-knappen för
att visa vilket ljud som spelas till vänster om
uppdelningen. (Om det är ett variantljud som
är delningsljud, blinkar också lampan över
Variation.)
Tryck på SPLIT igen för att återställa AP-38
till normal odelad klaviatur.
Ändra läget för uppdelningen
1.
Håll ner SPLIT-knappen (då tänds
lampan ovanför knappen).
2.
Tryck på den tangent på klaviaturen där
du vill att uppdelningen ska ske.
3.
Släpp upp SPLIT och spela!
Mer information!
Tangenten du trycker på blir den högsta
tonen i vänstra delen av klaviaturen. Om du
t.ex. trycker på B3, blir den första noten på
höger sida C4.
SW-9
428A-SW-009A
Dela upp klaviaturen
AP-38 har tre pedaler med funktioner som
liknar pedalerna på en konsertflygel.
Damperpedalen (höger pedal)
På ett akustiskt piano använder man
högerpedalen (som där kallas fortepedalen)
för att hålla bort alla dämmarna från
strängarna så att kan tonerna kan klinga ut
under tiden då pedalen hålls ner. Den s.k.
damperpedalen på AP-38 har samma
funktion. Pröva med att trampa på
damperpedalen och spela några toner. Då hör
du hur de hålls och sedan tonar bort på ett
naturligt sätt. I pianonoter står det ibland “Ped”
(eller något liknande). Det betyder att då ska
du trampa på damperpedalen. Efter “Ped” står
det normalt en stjärna för att ange när pedalen
ska släppas upp. När du trycker på
damperpedalen och har valt ett ljud som Pipe
Organ (orgel), Strings (stråkar) eller Choir
(kör), som inte tonar bort, hålls ljudet
kontinuerligt tills du släpper upp
damperpedalen.
Softpedalen (vänster pedal)
Med vänsterpedalen på ett akustiskt piano
sänker man volymen på de toner som spelas
när man trampar på pedalen. Samma sak
uppnår du med vänsterpedalen på AP-38,
som där kallas softpedalen. Den påverkar
också bara de toner som spelas medan
pedalen är nertryckt. Toner som du redan
spelar när du trycker ner softpedalen (eller
som hålls ut av damperpedalen) påverkas
inte. När du släpper upp softpedalen, återgår
tonernas volym till det normala.
Sostenutopedalen (mittpedalen)
På akustiska konsertflyglar finns en tredje
pedal i mitten. Den används för att hålla ut en
ton som spelas medan pedalen trampas ner.
1.
Håll ner en tangent (t.ex. ettstrukna C).
2.
Hålll ner sostenutopedalen (den i
mitten).
Släpp upp ettstrukna C. Du hör då att
ljudet fortsätter att tona bort.
3.
Spela några andra toner staccato (kort
och stötigt).
Ettstrukna C hålls fortfarande ut, men
inte de andra tonerna.
Mer information!
Sostenutopedalen är visserligen mycket
verkningsfull, men tekniken är samtidigt
mycket specialiserad. Damperpedalen och
softpedalen är mycket mer användbara.
SW-10
428A-SW-010A
Pianopedaler
Softpedal
Sostenutopedal
Damperpedal
Metronomen på AP-38 fungerar precis
som en separat metronom. Den hjälper
dig att hålla takten. Tryck bara på
METRONOME, så startar metronomen.
Du kan lätt ställa in metronomens volym,
taktart och tempo att passa det musikstycke
du spelar eller övar på. Pianotangenterna som
används för det ligger mellan B2 och Bb3. (C3
är C-et en oktav under ettstrukna C.) Håll ner
CONTROL-knappen och tryck på de tangenter
som motsvarar de inställningar du vill ändra.
Om du t.ex. vill ställa in tempot till 144 slag i
minuten för du följande:
Ställa in metronomens tempo
1.
Tryck på METRONOME, så startar
metronomen.
2.
Håll ner CONTROL-knappen.
3.
Tryck på tangenten D3 (markerad
nummer 1), och sedan på tangenten F3
två gånger (markerad nummer 4)
4.
Släpp upp CONTROL-knappen.
Då är tempot inställt på 144 slag i
minuten.
Ställa om taktarten och volymen
Använd samma förfarande för att ändra
taktarten. Du kan ställa in 2/4-,3/4-, 4/4-, 5/4-
och 6/8-takt. Om du ställer taktarten på noll,
får du kontinuerliga taktslag utan betoning
på första taktslaget. Med tangenterna D2 -
G2 kan du ändra taktarten.
Du kan ändra metronomens volym i tre steg
med hjälp av tangenterna Ab2, A2 och Bb2.
• Du kan också justera tempot upp och ner
med minus- och plusknapparna B2 och C3
SW-11
428A-SW-011A
Metronomen
Metronom
Volymtangent
Metronom
Takttangent
Tempotangenter
Siffertangenter
+/-
Spelminnet i AP-38 spelar upp det du spelat i
perfekt detalj. Om du håller på och lär dig
spela, kan du spela upp det du spelat för att
kontrollera hur det går för dig eller spela in en
del av en pianoduett och spela med dig själv!
Du kan ändra tempot vid uppspelningen,
något som inte är möjligt med en bandspelare.
Du kan exempelvis spela in långsamt och
spela upp vid ett snabbare tempo. Eller du kan
spela upp långsammare för att kunna
analysera spelandet i detalj.
Vad spelar spelminnet in?
Tonerna du slog ner på klaviaturen
Vilka ljud som användes (även byte av Ljud)
Pedaltramp
Klaviaturuppdelning och överlagrat ljud
Tempo
Digitala effekter (Reverb och Chorus) där
sådana använts
Hur spelar spelminnet in?
Spelminnet har två spår (A och B), vilket
betyder att du kan göra följande:
Ha två inspelningar i minnet samtidigt
Spela in två stämmor av samma stycke, t.ex.
som en pianoduett
Spela in vänstra och högra handen separat
Hur mycket spelar spelminnet in?
Du kan spela in sammanlagt omkring 8000
toner i spelminnet, vilket är ganska mycket.
Det är naturligtvis svårt att avgöra hur långt
musikstycke du kan spela in. De 8000 tonerna
avser de båda spåren sammanlagt.
Inspelningen avbryts automatiskt när
spelminnet är fullt. När du har fyllt spår A kan
du inte spela in mer på spår B heller.
Mer information!
Det finns ett litiumbatteri där spelminnet
lagras när du stänger av AP-38. Batteriets
livstid är omkring fem år efter tillverkningen.
(Kontakta CASIO kundtjänst för att byta
batteriet vart femte år).
Inspelning pågår!
Följ de enkla anvisningarna här för att börja
spela in:
1.
Ställ in AP-38 med det ljud du vill
använda
t.ex. GRAND PIANO 1.
2.
Tryck på SONG MEMORY.
3.
Tryck på RECORD. Då blinkar lampan
ovanför.
SW-12
428A-SW-012A
Spelminnet
Spel-
minne
Spela in Spår A Spår B Spela/Stopp
L hand
R hand
4.
Tryck på TRACK A.
Då blinkar lampan ovanför.
5.
Spela något på klaviaturen.
6.
När du har spelat in färdigt trycker du på
PLAY/STOP för att avbryta
inspelningen.
7.
Tryck på PLAY/STOP igen, så hör du
din inspelning!
Mer information!
Om det inte finns något inspelat i
spelminnet, kommer knappen TRACK A på
automatiskt vid steg 3.
Spelminnet spelar inte in om “Musikarkiv” är
på, så se till att knappen MUSIC LIBRARY
är avstängd.
Om du trycker på PLAY/STOP efter steg 4
och gör en paus innan du börjar spela, blir
det en precis lika lång paus i din inspelning
innan musiken börjar.
• För att ändra uppspelningstempot följer du
anvisningarna under “Ställa in metronomens
tempo” (du kan också spela in med
metronomen påkopplad, om du vill).
Spela in på flera spår!
Spelminnet har två spår (A och B), vilket
betyder följande:
Du kan spela in olika musik på de båda
spåren.
Du kan spela in de båda stämmorna i en
pianoduett.
Du kan spela in olika ljud på de båda spåren,
t.ex. stråkar och piano (kanske ett
stråkackompanjemang med melodistämman
på piano).
Du kan spela in vänstra handen på spår A
och högra handen på spår B.
När du spelar in på flera spår följer du först
beskrivningen ovan för att spela in på spår A
(“Inspelning pågår!”) Avsikten är att spela in
på slår B och samtidigt lyssna på spår A.
När spår A är påkopplat, gör du följande:
1.
Ställ in ljud för spår B.
2.
Tryck på RECORD.
3.
Tryck på TRACK B.
Då blinkar lampan ovanför.
4.
För att starta inspelningen, spelar du på
klaviaturen eller trycker på PLAY/STOP.
Då spelas inspelningen på spår A upp,
och eventuella toner du spelar spelas
in på spår B.
5.
Spela något på klaviaturen.
6.
När du har spelat in färdigt trycker du på
PLAY/STOP för att avbryta
inspelningen.
7.
Tryck på PLAY/STOP igen, så hör du
din flerspårsinspelning!
Mer information!
Om du vill radera musiken i spelminnet
håller du ner SONG MEMORY och trycker
sedan på knappen för det spår (A eller B)
som du vill radera.
SW-13
428A-SW-013A
Det finns inget sätt att ångra raderingen! Var
säker på att du verkligen vill radera dina
inspelningar innan du gör det!
• Mer ingående upplysningar om spelminnet
hittar du i den stora handboken.
SW-14
428A-SW-014A
I AP-38 finns 16 demonstrationsstycken där du kan lyssna till ett professionellt uppförande som
demonstrerar de 16 olika ljuden. Du kan spela upp demonstrationsstyckena som ett potpurri eller
ett i taget.
För att spela demonstrationsstyckena som ett potpurri håller du ner knappen MUSIC LIBRARY och
trycker på PLAY/STOP. Då spelas de 16 styckena efter varandra.
Om du vill spela ett specifik demonstrationsstycke håller du ner MUSIC LIBRARY och trycker på
PLAY/STOP så att potpurriet börjar spelas, och trycker sedan ner en av 16 ljudknapparna (du kan
även använda Variation-knappen). Om du t.ex. trycker på ljudknappen Harpsichord, hör du melodin
“Harmonious Blacksmith” av G.F.HÄNDEL. (Du hittar en fullständig lista över de 16
demonstrationsstyckena i den stora handboken).
SW-15
428A-SW-015A
Demonstrationsstycken
I AP-38 finns ett inbyggt musikarkiv med 50
stycken som du kan antingen spela med i eller
bara lyssna på! (Samma stycken finns tryckta
i noterna som följer med din AP-38). I vissa av
dem kan du stänga av vänstra eller högra
handen och spela den själv. I andra är båda
stämmorna i en pianoduett inspelade, så att
du kan tysta den ena och spela den andra
själv.
Lyssna på musik ur musikarkivet
Det är enkelt att ställa in de olika ljuden. Du
använder tangenterna B2 - Bb3. (C3 är C-et
en oktav under ettstrukna C.) För detta
använder du tangenterna markerade 0 - 9
(C#3 - Bb3). För att lyssna på musikstyckena i
musikarkivet trycker du först på MUSIC
LIBRARY (lampan ovanför tänds) och gör
sedan följande:
1.
Håll ner knappen MUSIC LIBRARY.
2.
Ställ in numret för önskat ljud med
tangenterna markerade 0 - 9 (C#3 -
Bb3).
3.
Tryck på PLAY/STOP.
Då börjar stycket spelas.
Mer information!
Till exempel, för stycke 23, Fantaisie-
Impromptu Op.66 (F.F. Chopin) trycker du på
tangenten Eb3, följt av E3
Om du vill avbryta uppspelningen trycker du
på PLAY/STOP-knappen.
Om du vill spela alla styckena i ett potpurri,
markerar du stycke nummer 99 vid steg 2.
I slutet av detta avsnitt hittar du en lista över
styckena.
Förbättra ditt spelande!
Musikarkivet är din spellärare som hjälper dig
att öva din pianoteknik. Det finns två typer av
övningar i musikarkivet:
Pianosolo: vänstra handen och högra
handen spelas separat på spår A och spår B
(markerade Part L resp. Part R under
spårknapparna).
Pianoduett: de båda stämmorna i
pianoduetten (Secondo och Primo) är
separat inspelade på spår A och spår B.
Titta först genom boken med noter och se
vilket stycke du vill spela. (Solo eller Duett)
Följ steg 1 och 2 ovan för hur du lyssnar på ett
stycke, men tryck inte på PLAY/STOP än. Nu
måste du fatta vissa beslut!
Pianosolo: bestäm om du vill öva vänster
eller höger hand.
• Pianoduett: bestäm om du vill spela andra
stämman (Secondo) eller första stämman
(Primo).
I vilket fall stänger du av spårknappen för den
stämma du vill spela. Om du exempelvis
spelar ett pianosolo och vill öva vänster hand,
stänger du av TRACK A (PART L). Om du
spelar pianoduett och vill spela Primo-
stämman, stänger du av TRACK B.
Bestäm om du vill spela med eller utan
metronom.
Metronomen är mycket värdefull för att
förbättra din takthållning! Vrid på
metronomknappen, så markerar metronomen
takten med musiken och räknar också in dig.
Metronomens lampa blinkar också i takt med
musiken, även när du har metronomen
avstängd. Det finns många flera detaljerade
inställningar för metronomen. Bland annat kan
du ställa in den på bara inräkning. Du kan läsa
SW-16
428A-SW-016A
Musik- arkiv
mer om detta i den stora handboken. När du
har gjort dessa inställningar, trycker du bara
på PLAY/STOP och börjar spela!
SW-17
428A-SW-017A
SW-18
428A-SW-018A
Stycken i musikarkivet
Stycke Titel Kompositör
Nummer
1 Klavierbüchlein für Anna J.S.Bach
Magdalena Bach “Menuet”
2 Invention No.1 J.S.Bach
3 Invention No.8 J.S.Bach
4 Invention No.13 J.S.Bach
5 Wohltemperierte Klavier I J.S.Bach
Praeludium 1
6 Goldberg-Variationen Aria J.S.Bach
7 Goldberg-Variationen Var.30 J.S.Bach
8 Sonata K.545 1st Mov. W.A.Mozart
9 Sonata K.331 1st Mov. Theme W.A.Mozart
10 Sonata K.331 3rd Mov. “Turkish W.A.Mozart
March”
11 Variations on “Ah, Vous DiRai-je, W.A.Mozart
Maman” K.265
12 Sonatina Op.36 No.1 1st Mov. M.Clementi
13 Sonata Op.13 “Pathétique” 1st L.v.Beethoven
Mov.
14 Sonata Op.13 “Pathétique” 2nd L.v.Beethoven
Mov.
15 Sonata Op.13 “Pathétique” 3rd L.v.Beethoven
Mov.
16 Sonata Op.27 No.2 “Moonlight” L.v.Beethoven
1st Mov.
17 Sonata Op.31 No.2 “Tempest” 3rd L.v.Beethoven
Mov.
18 Für Elise L.v.Beethoven
19 Moments Musicaux Op.94 No.3 F.P.Schubert
20 Impromptu Op.142 No.3 “Thema” F.P.Schubert
21 Marche Militaire No.1 (Duets) F.P.Schubert
22 Nocturne Op.9 No.2 F.F.Chopin
23 Fantaisie-Impromptu Op.66 F.F.Chopin
24 Etude Op.10 No.3 “Chanson de F.F.Chopin
l’adieu”
25 Etude Op.10 No.5 “Black Keys” F.F.Chopin
Stycke Titel Kompositör
Nummer
26 Etude Op.10 No.12 F.F.Chopin
“Revolutionary”
27 Prelude Op.28 No.7 F.F.Chopin
28 Valse Op.64 No.1 “Petit Chien” F.F.Chopin
29 Valse Op.64 No.2 F.F.Chopin
30 Fröhlicher Landmann R.Schumann
31 Von fremden Ländern und R.Schumann
Menschen
32 Träumerei R.Schumann
33 Arabesque F.Burgmüller
34 La Chevaleresque F.Burgmüller
35 La Prière d’une Vierge T.Badarzewska
36 Liebesträume No.3 F.Liszt
37 Blumenlied G.Lange
38 Hungarian Dances No.5 (Duets) J.Brahms
39 Rhapsodie No.2 J.Brahms
40 Waltz Op.39 No.15 (Duets) J.Brahms
41 Promenade From “Tableaux M.Mussorgsky
d’une Exposition”
42 Berceuse (Duets) G.Fauré
43 Passepied C.A.Debussy
44 La Fille aux Cheveux de Lin C.A.Debussy
45 Arabesque No.1 C.A.Debussy
46 The Entertainer S.Joplin
47 Maple Leaf Rag S.Joplin
48 Gymnopédies No.1 E.Satie
49 Gnossiennes No.1 E.Satie
50 Je Te Veux E.Satie
SW-19
428A-SW-019A
Hur du transponerar
AP-38 kan byta tonart för dig med ett enkelt
handgrepp. Det är mycket praktiskt, särskilt
om du ackompanjerar sångare eller andra
instrumentalister som snabbt behöver ett
stycke transponerat. Med AP-38 behöver du
aldrig mer oroa dig för transponeringar! Du
kan transponera klaviaturen på AP-38 i
halvtonssteg inom en oktav (från sex
halvtoner under den aktuella tonarten till fem
halvtoner över). Transponeringsfunktionen på
AP-38 använder tangenterna mellan F#4 och
F5 (C5 är C-et en oktav över ettstrukna C).
Tangentlisten bakom tangenterna är markerad
Transpose.
Om du t.ex. spelar i C och vill att AP-38
transponerar ljudet till D gör du följande:
1.
Håll ner CONTROL.
2.
Tryck på tangenten D5.
3.
Släpp upp CONTROL och spela!
Då är ljudet från AP-38 i tonarten D
Transponering från valfri tonart till valfri
tonart
Exemplet ovan visar hur du gör om du spelar i
C. Men hur är det om du spelar i någon annan
tonart? Om du t.ex. spelar i Eb och vill att
musiken från AP-38 ska vara i tonarten G, då
räknar du helt enkelt om tonartsbytet till hur
det skulle vara om du spelade i C. G ligger fyra
halvtoner (stor ters) ovanför Eb. Så du räknar
ut vilken tonart som ligger fyra halvtoner över
C, och det är din transponeringstonart.
Tonarten fyra halvtoner över C är E, så du gör
likadant som ovan men trycker på E5 vid steg
2. Om du nu spelar i Eb blir musiken från AP-
38 i tonarten G.
Mer information!
När du stänger av AP-38, går
transponeringen automatiskt tillbaka till C.
Byta tonart
Tonarter
Lägre
C:Standardtonart
Högre
Ateranvändningsmärket anger att förpackningen överensstämmer
med miljöskyddslager i Tyskland.
o
TTEE00220099--AA
PPrriinntteedd iinn MMaallaayyssiiaa
AAPP3388--SSWW--11
6-2, Hon-machi 1-chome
Shibuya-ku, Tokyo 151-8543, Japan
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Casio AP-38 Användarmanual

Kategori
Musikinstrument
Typ
Användarmanual