© Copyright Ford 2010
HM02 E 12346495 000
SKAM5J 19D520 BA
16/43
S
Skruva åter fast stötkroppens (6x X2) muttrar på gängan på
bakväggsplåten och dra åt med föreskrivet vridmoment.
Där sådan finns, lossa antennen (X3) från stötfångarstödet.
Fastsättningsdelarna behövs inte längre.
Skjut in släpvagnsanordningens sidodelar (B + C) i ram-
balken, rikta med motlagren (2x D) och skruva i skruvarna
och dra åt ordentligt (4x E).
Observera: Det får inte finnas olja och fett på
skruvar och skruvgängor när släpvagnsanordnin-
gen skruvas ihop med karossen!
Rikta släpvagnsanordningens tvärbalk (A) med sidodelarna
(B + C) och skruva i skruvarna med mellanläggsskivorna
(4x F + 4x G) och dra åt ordentligt.
Innan skruvarna (E) dras åt, rikta motlagren (2x D) som
bilden visar.
Observera:
Motlagren får inte ligga an mot plåtflänsen!
Dra först åt skruvarna (4x E) på rambalkarna med föreskrivet
vridmoment.
Dra sedan åt skruvarna (4x F) på tvärbalken med föreskrivet
vridmoment.
Där sådan finns, fäst antennen (X3) med skumdelen och
buntbanden (AM3M5J-10K015-A*) på översidan av släp-
vagnsanordningens tvärbalk enligt bilden.
Demontera mattan under sidobeklädnaden bak till höger
enligt verkstadshandboken.
När det gäller Grand-fordon, ta bort blindpluggarna i botten-
plåten. Stötdämparna behövs inte längre.
När det gäller Compact-fordon, borra ett hål 28,5 mm i
diameter nedifrån i bottenplåten på den kornade platsen.
Borra och avgrada hålet och applicera ett korrosionsskydd
enligt Fords direktiv.
Stick in dybeln till hållaren (3x I) i sidoväggens öppningar
som bilden visar.
Placera hållaren (K1 eller K2) och fäst med skruvarna (3x H)
på sidoväggen.
För de elektriska ledningarna och släpvagnsanordningens
(A) bowdenkabel (A) till gummiröret och genom hålet i bot-
tenplåten.
Dra ur tilledningen (x4) från 12V-uttaget bakom höger
sidobeklädnad och förbind med passande tvåpolig stick-
propp på den elektriska ledningen till släpvagnsanordnin-
gen.
Anslut därefter den tvåpoliga honan på den elektriska led-
ningen till släpvagnskopplingen till 12 V-uttaget. Stick in den
fyrpoliga klämman för summern (litet kabeltvärsnitt) på bak-
sidan av styrenheten (L).
Observera: För att förbinda bowdenkabeln (A) med
styrenheten (L) måste den silverfärgade markeringen på
ratten och pilen på höljet vara injusterade på det sätt
som bilden visar.
För in bowdenkabelns ände till anslaget i styrenheten och
lås den där genom att skjuta in klämman. Skjut på styren-
heten (L) på hållaren (K1 eller K2) tills det låser sig (K1 eller
K2).
Observera: Kontrollera att gummiröret sitter stabilt på
bottenplåten!
Stick in klämskon på den lediga ledningen (A) i höljet (N)
enligt bilden och vik om flikarna. Stick in säkringen (M) och
fäst säkringshållaren (N) enligt bilden med buntband (O) på
bowdenkabeln.
Kontrollera anslutningsvis utlösningen av den utkörbara
släpvagnskopplingen och dess mekaniska funktion.
Betjäningen beskrivs i fordonshandboken.
Fäst den elektriska ledningen till släpvagnskopplingen i
bowdenkabeln enligt bilden med hjälp av buntband (2x O).
Fäst bowdenkabeln med stora buntband (2x P) på släp-
vagnsanordningen tvärbalk och på fordonet.
Skär ett cirkelrunt hål diameter 121mm i sidobeklädnadens
matta längs präglingen på baksidan. Gör anslutningvis en
skåra radiellt ca 15mm uppe och nere i hålet (präglingar).
Slitsarna tjänar som förskjutningssäkring för höljet.
Sätt in höljets (AM5KJ-313A16-A“) främre ram inifrån i hålet
i mattan som bilden visar. Placera anslutningsvis den bakre
ramen av höljet (AM5J-313A16-A*) på mattans baksida och
lås med den främre ramen.
Montera mattan enligt verkstadshandboken och locket som
bilden visar.
Observera: Innan locket sätts i måste nyckeln dras ut
från styrenhetens ratt!
Information:
Avsluta nu installationen av den elektroniska byggsatsen.
Demonterade eller lossade delar monteras enligt verkstad-
shandboken.
Om sådan finns, anslut antennen (X3) igen och anslut jor-
dledningskabeln till batteriet.
Körningsanvisning:
Kopplingskulan skall hållas ren och smörjas in med fett (*).
(*) Undantag:
Vid användning av stabiliseringsanordningar, som verkar
på kopplingskulan, skall anvisningarna från tillverkaren av
stabiliseringsanordningarna följas. Vid användning av
stabiliseringsanordningar skall kopplingskulan med
jämna intervall undersökas med avseende på slitage.
Så snart diametern på kopplingskulan på ett godtyckligt
ställe har uppnått 49,0 mm eller mindre, får
släpvagnskopplingen inte längre användas för körning
med släpvagn, resp. skall släpvagnskopplingen bytas ut.
Bilens tomvikt ökar med ca. 25,0 kg genom monteringen av
släpvagnskopplingen