18
Bromssystemet/ABS/EBD
Om en bromskrets går
sönder
Om ett fel skulle uppstå i en av kretsarna är det
fortfarande möjligt att bromsa bilen. Tryck en
gång och hårt på pedalen – inte upprepade
gånger. Bromspedalen tar djupare och kan
kännas lite mjukare än normalt. Dessutom
behövs ett högre pedaltryck för att få normal
bromseffekt.
Bromsservon fungerar bara då motorn är
igång.
Om du rullar eller bogseras med avstängd
motor måste du trampa ca 5 gånger hårdare på
bromspedalen jämfört med då motorn är igång.
Bromspedalen känns stum och hård.
Fukt på bromsskivor och bromsbelägg
ändrar bromsegenskaperna.
Då du kör bilen i kraftigt regn eller genom
vattensamlingar och när du tvättar bilen blir
bromsdetaljerna blöta. Det ändrar broms-
beläggens friktionsegenskaper så att en viss
fördröjning av bromseffekten kan märkas.
Tryck lätt på bromspedalen då och då om du
kör längre sträckor i regn eller snöslask eller
innan du under dessa väderleksförhållanden
långtidsparkerar din bil, så att bromsbeläggen
värms upp och vattnet torkar. Det ska du också
göra då du börjar köra efter tvättning och efter
start i mycket fuktig eller kall väderlek.
Om bromsarna belastas mycket hårt
Vid körning i alperna eller på andra vägar med
motsvarande nivåskillnader belastas bilens
bromsar mycket hårt även om du inte trampar
särskilt hårt på bromspedalen. Eftersom hastig-
heten dessutom ofta är låg kyls bromsarna inte
så effektivt som vid körning på slät väg.
För att inte belasta bromsarna hårdare än
nödvändigt, ska du i stället för att bara
använda fotbromsen, växla ned och använda
samma växel nedför som du använder uppför
(manuell växellåda). På detta sätt utnyttjas
motorbromsen effektivare och du behöver
använda fotbromsen bara korta stunder.
Tänk på att när du kör med släpvagn belastar
du bilens bromsar hårdare.
Låsningsfria bromsar
(ABS)
ABS-systemet (Anti-lock Braking System) är
konstruerat så att hjullåsning förhindras under
bromsning. Detta för att bibehålla bästa
möjliga styrförmåga under ett bromsförlopp.
Detta förbättrar din förmåga att t.ex. väja för
ett hinder. ABS-systemet ökar inte den totala
bromskapaciteten. Däremot har du som förare
ökad möjlighet att styra bilen och får därmed
bättre kontroll över bilen vilket ökar säkerhe-
ten.
Efter att motorn startats sker vid en hastighet
av ca 20 km/h en kort självtest som kan kännas
och höras. När ABS-systemet arbetar kan du
höra och känna pulseringar i bromspedalen.
Detta är helt normalt.
OBS! Du måste trampa på bromspedalen med
full kraft för att maximalt utnyttja ABS-
systemet. Släpp inte bromspedaltrycket då
ABS-pulseringarna hörs och känns. Öva gärna
att bromsa med ABS-systemet på lämplig
plats, t.ex. en halkövningsbana.
ABS-symbolen tänds och lyser med fast
sken:
• I ca två sekunder när du startar bilen för
kontroll av systemet.
• Om ABS-systemet stängts av på grund av
ett fel.
Elektronisk bromskrafts-
fördelning (EBD)
EBD-systemet (Electronic Brakeforce
Distribution) är en integrerad del i ABS-
systemet. EBD-systemet reglerar bromskraften
till bakhjulen så att det alltid finns bästa
möjliga bromskraft tillgänglig. Pulseringar
hörs och känns i bromspedalen när systemet
reglerar bromskraften.
VARNING!
Om BROMS - och ABS - varnings-
symbolerna samtidigt är tända finns risk för
att bakvagnen uppvisar sladdtendens vid
kraftig inbromsning. Om nivån i bromsvät-
skebehållaren vid detta tillfälle är normal,
kan du under stor försiktighet köra bilen till
närmaste auktoriserade Volvo-verkstad för
kontroll av bromssystemet.
S80w346-IB-6701(6392)-Inlaga-TRYCK.P65 9/10/2003, 8:42 AM18