21
950501-08 10/09/14
För att inte skada elektronik på fordonen så innan man
laddar ett batteri eller utför snabbstart, så läs noggrant
instruktionerna som levererats av tillverkaren för fordonet
och för batteriet.
För att inte skada fordonets elektronik:
D Utför ingen snabbstart om batteriet är sulfaterat eller trasigt.
D Utför ingen snabbstart med batteriet bortkopplat från
fordonet: närvaro av batteriet är avgörande för att inte orsaka
överspänning som kan avges på grund av energi som
samlats i anslutningssladdarna under fasen för snabbstart.
För att underlätta snabbstarten så rekommenderas det att
alltid utföra en snabbladdning på 10-15 minuter.
Respektera cyklerna för snabbstart / paus som återges på
den tekniska märkplåten eller för teknisk data, överhetta
inte batteriladdaren (till exempel: 5’’ ON / 10’’ OFF 5 Cycle).
Insistera inte med snabbstarten när motorn inte startar: detta
kan orsaka skador på batteriet eller fordonets elsystem.
Mod.3, 4
¾ Försäkra dig om att strömbrytaren [A] står i läge 0/OFF
(Mod.3) eller att batteriladdaren är bortkopplad från elnätet
(Mod.4).
¾ [C] knappen.
¾ [B].
¾ (Mod.3) Sätt strömbrytare [A] på 1/ON.
¾ (Mod.4) Anslut batteriladdaren till elnätet.
¾
[H]
Säkringen bryter elkretsen när överbelastning inträffar som
kan ha orsakats av kortslutning eller av batteriets delar eller
omvänd polaritet vid batteriet vid anslutningen (+,-).
Hur som helst så kan det uppstå förhållanden som gör att
säkringen inte är i grad att ingripa. (T.ex. ett väldigt urladdat
batteri som är anslutet med omvänd polaritet)
Se alltid till att polerna är riktiga för att inte orsaka skador
på personer eller föremål.
Koppla bort batteriet från elnätet innan man byter
säkringarna.
L Apparaten har en termostat med automatisk återställning,
som ingriper vid alltför hög värme för att skydda apparaten
mot överhettning.
Ladda ett batteri
Mod.1, 2, 3, 4
¾ Försäkra dig om att strömbrytaren [A] står i läge 0/OFF
(Mod.1, 3) eller att batteriladdaren är bortkopplad från
elnätet (Mod.2, 4).
¾ [C] knappen.
¾ [B].
¾ [D].
¾ (Mod.1, 3) Sätt strömbrytare [A] på 1/ON.
¾ (Mod.2, 4) Anslut batteriladdaren till elnätet.
L (Mod.1, 3) När termostaten ingriper släcks lampan till
strömbrytaren ON/OFF.
L
Amperemätaren gör ev. inget utslag orn batteriladdaren är
ställd på Min - d.v.s. underhållsladdning och är ansluten till
ett fullddat bateri.
Allt eftersom laddningen fortgår sjunker den på
amperemätaren utvisade laddningshastigheten långsamt
till dess en stadig avläsning visas (aldrig noll), vilket anger
att batteriet nu är fulladdat.
Den ström som behövs för det batteri som ska laddas
upp beror på batteriets skick. För de modeller som har
laddningsinställningar, välj den laddningsström som
närmast motsvarar 10% av batteriets kapacitet. (ex: I=4
Amp. för ett batteri på 40 Amp./timme). Kontrollera så att
batteriets kapacitet (Ah) inte är lägre än det som återges
på batteriladdaren (C-Min).
När batteriet är laddat och man märker att det bildas bubblor
i elektrolysvätskan så rekommenderas det att avsluta
laddningen för att inte skada batteriet.
Sigillerade batteriladdare MF, GEL, AGM
För de sigillerade batterierna så är det möjligt att fylla på med
elektrolysvätska. För att använda dess så länge som möjligt
så se till att inte överbelasta dem.
Ladda upp långsamt och kontrollera ofta spänningen vid
batteriets poler med en vanlig testutrustning.
Batteriladdaren är inte utrustad med en automatisk
stoppfunktion, och måste därmed kopplas ur när batteriet
är färdigladdat för att undvika skada på batteriet.
Laddningstiden förlängs naturligtvis i förhållande till summan
av kapaciteten för de batterier som ska laddas. Ladda inte
batterier med olika egenskaper samtidigt, eller med olika
kapaciteter (Ah), eller med olika laddningsnivåer.
Anslutning av startapparat booster:
tillvägagångssätt
Innan man sätter på batteriladdaren så se till att valet av
spänning är det riktiga för batteriet. Ett felaktigt val kan
orsaka skador på föremål eller personer.