Marantec VTA Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
Bruksanvisning
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA
SV
2 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
Innehållsförteckning
1. Säkerhetsinformation ..........................3
1.1 Avsedd användning ...........................3
1.2 Målgrupper .................................3
1.3 Allmänna säkerhetsanvisningar ..................4
2. Produktinformation ...........................4
2.1 Leveransomfattning ...........................4
2.2 Tekniska data ...............................5
3. Montering ...................................7
3.1 Säkerhetsanvisningar vid montering ...............7
3.2 Monteringsförberedelse ........................7
3.3 Insticksmontering ............................7
3.4 Montering nödkedja (endast för drivningar med
nödkedja) ..................................9
3.5 Öppna styrningen ............................9
3.6 Styrningsanslutningar .........................9
3.7 Anslutning av nätledningen ....................16
3.8 Pairing maveo/pro via Bluetooth, SBle ............17
3.9 Monteringsavslutning ........................17
4. Idrifttagning ................................18
4.1 Säkerhetsanvisningar vid idrifttagning ............18
4.2 Översikt styrning ............................18
4.3 Statusindikering .............................19
4.4 Fabriksinställningar ..........................19
4.5 Snabbprogrammering ........................19
4.6 Funktionskontroll ............................21
4.7 Specialprogrammering ........................22
5. Manövrering ................................30
5.1 Säkerhetsanvisningar vid manövrering ............30
5.2 Manövreringssystem .........................30
5.3 Nödmanövrering ............................30
6. Skötsel ....................................32
7. Underhåll ..................................33
8. Demontering ...............................33
9. Kassering ..................................33
10. Störningsavhjälpning .........................34
11. Bilaga .....................................36
11.1 Tillverkarens försäkran ........................36
11.2 Anslutningsöversikt ..........................38
Om detta dokument
Originalanvisning i översättning.
Del av produkten.
Måste läsas och sparas.
Skyddas av upphovsrätt.
Eftertryck, även utdrag, endast med vårt tillstånd.
Rätten till ändringar i enlighet med tekniska framsteg förbehålles.
Alla måttangivelser i millimeter.
Illustrationer visas inte i naturlig storlek.
Säkerhetsanvisningar
VARNING!
Säkerhetsanvisning rörande en fara som kan leda till dödsfall eller
allvarliga personskador.
OBSERVERA!
Säkerhetsanvisning rörande en fara som kan leda till lätta till
medelsvåra personskador.
SE UPP!
Säkerhetsanvisning rörande en fara som kan leda till att produkten
skadas eller förstörs.
Symbolförklaring
Åtgärdsuppmaning
Kontroll
Lista, uppräkning
Hänvisning till andra platser i dokumentet
Hänvisning till separata dokument som ska beaktas
) Fabriksinställning
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 3
SV
1. Säkerhetsinformation
VARNING!
Fara på grund av att bruksanvisningen inte beaktas!
Den här anvisningen innehåller viktig information för säker hantering
av produkten. Möjliga faror belyses särskilt.
Läs igenom denna anvisning noga.
Följ säkerhetsanvisningarna i denna anvisning.
Förvara anvisningen lättåtkomligt.
1.1 Avsedd användning
Drivningssystemet är avsett endast för öppning och stängning av
portar.
Användning tillåts endast:
På viktutjämnade sektionsportar.
Vid växlar med upplåsning krävs en fallsäkring.
I torra utrymmen.
I tekniskt perfekt skick.
Efter korrekt montering.
Uppgifter angivna under tekniska data följs.
”2.2 Tekniska data”
Varje annan användning betraktas som icke avsedd.
1.2 Målgrupper
1.2.1 Driftansvarig
Driftansvarige ansvarar även för byggnaden där produkten monteras.
Driftansvarige har följande uppgifter:
Ha kunskap om och förvara bruksanvisningen.
Instruera alla personer som använder portanläggningen.
Säkerställ att portanläggningen kontrolleras och underhålls
regelbundet av kvalicerad fackpersonal enligt tillverkarens
angivelser.
Säkerställ att kontroll och underhåll dokumenteras i provboken.
Förvaring av provboken.
1.2.2 Fackpersonal
Kvalicerad fackpersonal ansvarar för montering, idrifttagning, skötsel,
reparation, demontering och kassering.
Krav på kvalicerad fackpersonal:
Kunskap om de allmänna och särskilda säkerhets- och
olycksförebyggande föreskrifterna.
Kunskap om gällande eltekniska föreskrifter.
Utbildning inom bruk och skötsel av lämplig säkerhetsutrustning.
Kunskap om gällande standarder.
Elektrotekniska arbeten får utföras endast av kvalicerade elektriker,
enligt DIN VDE 0100.
Krav på kvalicerade elektriker:
Kunskap om elektroteknikens grunder.
Kunskap om nationella bestämmelser och standarder.
Kunskap om gällande säkerhetsbestämmelser.
Kunskap om denna bruksanvisning.
1.2.3 Användare
Produkten manövreras och sköts av undervisade användare.
Krav på undervisade användare:
Driftansvarige har undervisat användarna avseende deras
arbetsuppgifter.
Användare har undervisats i säker produktanvändning.
Kunskap om denna bruksanvisning.
Särskilda krav ställs på följande användare:
Barn från 8 år och uppåt.
Personer med nedsatta fysiska, sensoriska eller mentala förmågor.
Personer med bristande erfarenhet och kunskap.
Dessa användare får endast vara aktiva vid manövrering av produkten.
Särskilda krav:
Användaren övervakas.
Användare har undervisats i säker produktanvändning.
Användaren måste förstå riskerna med att hantera produkten.
Låt aldrig barn leka med produkten.
4 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
1.3 Allmänna säkerhetsanvisningar
Personer eller föremål får aldrig föryttas med hjälp av porten.
I följande fall bär tillverkaren inget ansvar för skador. Produkt- och
tillbehörsgarantin upphör vid:
Icke-beaktande av denna bruksanvisning.
Icke-avsedd användning och icke-fackmässig hantering.
Anlitande av icke kvalicerad personal.
Ombyggnader eller förändringar av produkten.
Användning av reservdelar som inte tillverkats eller godkänts av
tillverkaren.
Produkten tillverkas enligt de direktiv och standarder som anges i
försäkran om inbyggnad. Produkten lämnade fabriken i tekniskt perfekt
skick.
Garantin omfattar inte batterier, säkringar och ljuskällor.
Ytterligare säkerhetsanvisningar i respektive relevanta
avsnitt i dokumentet.
”3.1 Säkerhetsanvisningar vid montering”
”4.1 Säkerhetsanvisningar vid idrifttagning”
”5.1 Säkerhetsanvisningar vid manövrering”
2. Produktinformation
2.1 Leveransomfattning
Kontrollera produktvariantens leveransomfattning i tabellen.
Nationella avvikelser är möjliga.
Pos. Drivning
1
1x
2
1x
Pos. Momentstag
3
1x
Pos. 3-knapp CS-I 15
4
1x
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 5
SV
Pos. Tillbehörsförpackning VTA
5
2x
6
2x
7
2x
8
2x
9
4x
10
4x
11
4x
12
4x
13
1x
14
1x
Pos. Snabbupplåsning
15
1x
Ytterligare information om tillbehörsartiklar nns på tillverkarens
webbplats.
Vid montering och kabeldragning avseende portsensorerna,
manövrerings- och säkerhetselementen ska motsvarande
anvisningar beaktas.
2.2 Tekniska data
Användningsområde
Standard-sektionsportar med
cylindrisk lintrumma
VTA 14-61
Portyta (max.) 18
Portvikt (max.) kg 234
maximal lintrumme-Ø mm < 160
Användningsområde
Vertikalt körda sektionsportar
med konisk lintrumma
VTA 14-61
Portyta (max.) 10
Portvikt (max.) kg 130
maximal lintrumme-Ø mm < 220
Användningsområde
Höglyfts-sektionsportar med
cylindrisk-konisk lintrumma
VTA 14-61
Portyta (max.) 18
Portvikt (max.) kg 234
maximal lintrumme-Ø mm
< 160mm cylindrisk,
< 200mm konisk
Mekaniska data VTA 14-61
Kraftuttagsmoment Nm 25
statiskt stoppmoment Nm 400
Kraftuttagsvarvtal (nominellt
varvtal)
min-1 24
Rotationer kraftuttagsaxel 13
Röraxel mm 25.4
Nödmanövrering
U (upplåsning)
KE (kedja)
VE (vev)
Elektriska data VTA 14-61
Nominell spänning,
nationella avvikelser är
möjliga
V 85 – 365
Nätfrekvens Hz 50/60
Strömupptagning A 2.2
Effekt KW 0.3
max. Cykler per timme 20*
Skyddsklass I
Skyddstyp IP 54
Styrspänning V DC 24
Försörjning externa element mA 100
avsäkringar på plats (nätdrift) A 16
* Vid en paustid på ca 90 sekunder mellan cyklerna.
6 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
Omgivningsuppgifter
Styckvikt (U | VE | KE) kg 8 | 8 | 9
Höjd (U | VE | KE) mm 285 | 260 | 260
Bredd mm 105
Längd (U | VE | KE) mm 320 | 370 | 370
Ljudtrycksnivå dB(A) < 70
Temperaturområde
°C -20
°C +60
Temperaturdiagram
50
0
55 60
10
20
30
40
5
15
25
35
a
a max. cykler/timme
2.2 / 1 VTA
108
45.5
45.5
105
93
85.5
120.5
260
91
272
50
A
2
6.35
25.4
322
25
A 4x M6x12, båda sidor
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 7
SV
3.2 Monteringsförberedelse
Följande arbeten måste genomföras innan monteringen påbörjas.
Leveransomfattning
Kontrollera om leveransen är fullständig.
Kontrollera att monteringssituationens erforderliga tillbehörsdelar
är tillgängliga.
Portanläggning
Säkerställ att det står en lämplig strömanslutning och en
nätfrånkopplingsanordning till portanläggningens förfogande.
Kabelns minsta tvärsnitt är 3 x 1,5 mm
2
.
Beakta respektive tillhörande dokumentation vid användning och
montering av tillbehör.
3.3 Insticksmontering
SE UPP!
Risk för sakskador på grund av icke-fackmässig montering!
En montering utan svängningsdämpning kan leda till skador.
Säkerställ att drivningen monteras svängningsdämpat på en
konsol eller med ett momentstag.
Beakta den motsvarande portanvisningen när drivningen monteras
på porten.
3.3.1 Homogen axel
3.3.1 / 1
Kontrollera om passkilarna stämmer överens med den lokala
fjäderaxeln.
3. Montering
3.1 Säkerhetsanvisningar vid montering
VARNING!
Fara på grund av att monteringsanvisningarna inte
beaktas!
Detta kapitel innehåller viktig information för säker montering av
produkten.
Läs före monteringen igenom detta kapitel noga.
Följ säkerhetsanvisningarna.
Utför monteringen enligt beskrivningen.
Montering får utföras endast av kvalicerad fackpersonal.
”1.2.2 Fackpersonal”
Elektrotekniska arbeten får utföras endast av kvalicerade elektriker.
”1.2.2 Fackpersonal”
Drivningen måste vara oskadd.
Omgivningstemperaturen uppgår till -20ºC till +60ºC.
Installationshöjden överstiger inte 1000 m över havet.
Motsvarande skyddsklass har valts.
Drivningen är inte blockerad.
Drivningen förbereddes på nytt efter en längre lagringstid.
Alla anslutningar utfördes korrekt.
Växelmotorns rotationsriktning är korrekt.
Alla motorskyddsanordningar är aktiva.
Det nns inga andra riskkällor.
Monteringsplatsen är rymligt avspärrad.
Drivningen måste monteras spänningsfritt.
Drivning får inte förskjutas på axeln.
Alla komponenter i konstruktionen och underlaget måste vara
dimensionerade för belastningarna.
Monteringen måste utföras på säkert underlag (t.ex. ställning)
Drivningssystemet måste säkras mot att falla ned innan det sätts
fast.
Drivningssystemet måste före kablagearbeten kopplas bort från
strömförsörjningen.
Under kablagearbetena måste strömförsörjningen vara frånkopplad.
De lokala skyddsbestämmelserna måste beaktas.
Nät- och styrledningar måste dras separat.
Styrspänningen uppgår till 24 V DC.
Alla impulsgivare och styrningsanordningar (t. ex. kodlåsknappar)
måste monteras inom synhåll från porten och på säkert avstånd
från portens rörliga delar.
En lägsta monteringshöjd på 1,5 meter måste upprätthållas.
Använd endast fästmaterial som är lämpligt för det aktuella
underlaget.
Följande monteringsanvisningar måste absolut beaktas.
8 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
3.3.2 Montering med momentstag
VARNING!
Skaderisk vid icke-fackmässig hantering!
Produktens storlek och vikt kräver stor kraft vid monteringen. Risk
för allvarliga personskador om produkten faller ned.
Före monteringen måste drivningssystemet säkras mot att falla
ned.
Beakta alla gällande föreskrifter om arbetssäkerhet.
Skruvar och pluggar till vägginfästningen ingår inte i leveransen.
3.3.2 / 1
Montera momentstag/konsol.
3.3.2 / 2
B
C
Fetta in fjäderaxeln (B) i området kring drivningsplatsen.
Sätt in passkilarna (C) i fjäderaxeln (B).
´
3.3.2 / 3
10
B
D
Sätt drivningen (D) på fjäderaxeln (B).
Fäst drivningen med 4 skruvar vid momentstaget.
3.3.2 / 4
4
Säkra passkilarna så att de inte förskjuts.
Passkilarna måste säkras med två ställringar.
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 9
SV
3.4 Montering nödkedja (endast för drivningar
med nödkedja)
En problemfri funktion förutsätter att kedjelänkarna inte är vridna.
3.4 / 1
Anslut kedjeändarna till kedjelåset.
SE UPP!
Sakskador på grund av icke-fackmässig manövrering av
drivningen!
För att undvika skador på drivningen och porten måste den manuella
nödkedjan säkras under den elektriska portdriften.
3.5 Öppna styrningen
3.5 / 1
2
Lossa drivningshuvens båda skruvar.
Ta bort huven från drivningen.
3.6 Styrningsanslutningar
VARNING!
Skaderisk på grund av elchock!
Risk för elchock vid kontakt med nätspänningen.
Frånskilj ovillkorligen drivningssystemet från strömförsörjningen
innan kablagearbeten.
Säkerställ att strömförsörjningen förblir frånkopplad under
kablagearbetena.
10 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
3.6.1 Översikt över styrningsanslutningar
3.6.1 / 1
XB2
X2B1
XH79
XN70
XW40
XT34
XB90
XB70
XB50 XP69A
X2B3
XP74
XH19
XT35
XW42
X11
SBIe
XN82
SBle Knapp för anslutning Bluetooth
X2B1
Anslutning switchat nätaggregat 1,
spänningsförsörjning
X2B3
Anslutning switchat nätaggregat 2,
spänningsförsörjning
X11
Anslutning externa manöverelement med
systemkablage
XB2 Anslutning motor
XB50
Anslutning externa manöverelement
”3.6.2 Säkerhetsbrytare nödmanövrering
(tillval) (XB50)”
XB70 Anslutning modulantenn
XB90 Anslutning extern impulsknapp
XH19
Anslutning extern belysning/signallampa,
potentialfri
XH79
Anslutning ellås och signallampa
”3.6.3 Utgångar (XH79/XB90)”
XN70 Anslutning Battery Backup
XN82
Nätingång
”3.6.7 Anslutning XN82”
XP74
Anslutning stängningskantsäkring och
8k2-hållkrets port
XP69A
Anslutning fotocell rörelseriktning STÄNGD
”3.6.5 Anslutning XP69A
XT34
Anslutning switchat nätaggregat 2,
styrledning/jumper
XT35
Anslutning switchat nätaggregat 1,
styrledning
XW40 Anslutning MS-BUS
XW42 Anslutning positions-sensor
En ansluten fotocell vid XB69A identieras automatiskt av styrningen
efter ”nät på”. Fotocellen kan deaktiveras i efterhand (nivå 8/ meny1).
Portanläggningen kan inte stängas om kontakterna till ett
stängningshinder är stängda.
3.6.2 Säkerhetsbrytare nödmanövrering (tillval) (XB50)
SE UPP!
Risk för sakskador på grund av icke-fackmässig montering!
Främmande spänning på anslutningen XB50 gör att hela elektroniken
förstörs.
Anslut endast potentialfria stängningskontakter till plintarna B5,
5, 8, 6, 7 på XB50.
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 11
SV
Anslutningsmöjlighet 2 – kommandodon
3.6.2 / 3
M18E004
5 Anslutning potentialfri öppningskontakt
6 Anslutning potentialfri stängningskontakt
7 Anslutning potentialfri stängningskontakt
8 Anslutning potentialfri stängningskontakt
B5 GND
SB6 Knapp ÖPPEN
SB7 Knapp STÄNGD
SB5 Knapp STOPP
SB8 Knapp IMPULS
SK1 tillval säkerhetsbrytare NHK / KU
Leverans från fabriken
Säkerhetsbrytare nödmanövrering (tillval)
B5 och 5 överbryggade
3.6.2 / 1
M18E004
5 Anslutning potentialfri öppningskontakt
B5 GND
SK1 tillval säkerhetsbrytare NHK / KU
Ytterligare externa manöverelement och säkerhetsanordningar med
24V-anslutning (max. 50 mA) måste anslutas till XB50 (B5 och +).
Anslutningsmöjlighet 1 – kommandodon
3.6.2 / 2
M18E004
5 Anslutning potentialfri öppningskontakt
8 Anslutning potentialfri stängningskontakt
B5 GND
SB5 Knapp STOPP
SB8 Knapp IMPULS
SK1 tillval säkerhetsbrytare NHK / KU
12 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
Anslutningsmöjlighet 3 – radiomottagare extern
3.6.2 / 4
M18E004
+ Anslutning + 24 V DC (100 mA max.)
5 Anslutning potentialfri öppningskontakt
8 Anslutning potentialfri stängningskontakt
B5 GND
S1 Stängningskontakt mottagare potentialfri
X1 Anslutning externa mottagare
3.6.3 Utgångar (XH79/XB90)
3.6.3 / 1
M18E006
H7/49
Anslutning programmerbar utgång (24 V DC)
”Nivå 1, Meny 7 - Signallampor-utgång
XH79”
H7/51 Anslutning ellås 24 V DC
H7 Anslutning 24 V DC / max. 0,7 A
HH49 Signallampa 24 V DC
YH51 Ellås på plats 24 V DC
3.6.3 / 2
Programmerbar
ingång
Programmerbar
utgång
M18E007
L Anslutning fas
N Anslutning neutralledare
H Signallampa
SB8 Potentialfri kontakt
XB90
Potentialfri ingång
”Nivå 5, Meny 3 - Programmerbar ingång
XB90”
XH19 Anslutning programmerbar utgång
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 13
SV
Anslutningsmöjligheter
Signallampsanslutning med externt relä
3.6.3 / 3
M18E006
H7/49
Anslutning programmerbar utgång (24 V DC)
”Nivå 1, Meny 7 - Signallampor-utgång
XH79”
L Anslutning fas
N Anslutning neutralledare
HH14 Signallampa
KH49 Relä på plats 24 V DC
3.6.4 Anslutning 2-tråds-fotocell (XP74)
SE UPP!
Risk för sakskador på grund av icke-fackmässig anslutning!
Vid anslutning av en stängningskantsäkring 8,2 kΩ måste
motståndet mellan plint BR och GN.
Vid anslutning av en säkerhetskontakt SP15 med integrerat
motstånd måste motståndet mellan plint WT och STOPP tas bort.
3.6.4 / 1
- XP74
WT
BR
GN
STOP
8K2
8k2
- SP15
- R01
M19E001d
WT GND
BR + (12 V)
STOPP 8K2 hållkrets
GN Signal
SP15 Säkerhetskontakt, sidodörr-slaklinesäkring
14 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
3.6.4 / 2
- XP74
WT
BR
GN
STOP
8K2
RX
TX
WT
BR GN
WT
BR GN
BR GNWT
- BP47A
- SP15
- BP47B
- R01
M19E001d
WT GND
BR + (12 V)
STOPP 8K2 hållkrets
GN Signal
BP47A/B Optosensorer
SP15 Säkerhetskontakt, sidodörr-slaklinesäkring
3.6.5 Anslutning XP69A
3.6.5 / 1
M12E017
AP27 Fotocell
27
Anslutning signal fotocell
Portrörelseriktning STÄNGD (XP69A)
P6 Anslutning GND STÄNGD (XP69A)
RX Mottagare 2-tråds-fotocell
TX Sändare 2-tråds-fotocell
En ansluten 2-tråds-fotocell vid XP69A identieras automatiskt av
styrningen efter ”nät på”.
Fotocellen kan deaktiveras i efterhand (nivå 8/ meny1).
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 15
SV
3.6.6 Anslutning fotocell reläutgång
3.6.6 / 1
XB50
M19E003
AP27 Fotocell
+ Anslutning spänningsförsörjning (24 V DC)
Anslutning spänningsförsörjning
13/14 Reläkontakt potentialfri
RX Fotocell mottagare RX
TX Fotocell sändare TX
XP69A Anslutningsplint fotocell STÄNGD
27 Anslutning fotocell STÄNGD
P6 Anslutning GND
XB50 Anslutning externa manöverelement
3.6.7 Anslutning XN82
3.6.7 / 1
M18E005
L Anslutning fas
N Anslutning neutralledare
PE Anslutning skyddsledare
F0 Skyddsanordning på plats
X0
Nätanslutning på plats, alla poler kan kopplas
bort
16 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
3.6.8 Anslutning extern ”intelligent” 3-knapp CSI-15
SE UPP!
Risk för sakskador på grund av icke-fackmässig anslutning!
Spänningsspetsar under monteringen kan skada styrningen eller
3-knappen.
Säkerställ att 3-knappen CSI-15 monteras i spänningsfritt skick.
Använd endast 3-knappen från MFZOvitor
(artikelnummer120858).
3.6.8 / 1
C
A
D
B
E
F
A: LED 1 grön, driftsindikering
B: LED 2 röd, felindikering
C: Knapp () / (ÖPPEN)
D: Knapp (O) / (STOPP)
E: Knapp () / (STÄNGD)
F Nyckelbrytare (tillval)
3.6.8 / 2
ANVISNING:
Anslutningen X11 måste förses med en bygelpropp om ingen 3-knapp
ansluts.
I annat fall är styrningen utan funktion.
3.7 Anslutning av nätledningen
VARNING!
Skaderisk på grund av elchock!
Risk för elchock vid kontakt med nätspänningen.
Frånskilj ovillkorligen drivningssystemet från strömförsörjningen
innan kablagearbeten.
Säkerställ att strömförsörjningen förblir frånkopplad under
kablagearbetena.
Säkerställ att en nätfrånkopplingsanordning för alla poler är
tillgänglig vid fastanslutning av nätledningen.
3.7 / 1
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 17
SV
3.8 Pairing maveo/pro via Bluetooth, SBle
3.8.1 Pairing via styrningen VTA
3.8.1 / 1
A
I styrningen nns maveo stick integrerad.
För anslutning med appen maveo/pro:
Tryck vid uppmaning på knappen SBle (A).
Efter aktivering av knappen är pairing-läget aktivt i 5 minuter.
Alternativt nns det möjlighet att aktivera pairing via CSI-15.
3.8.2 Pairing via 3-knapp CSI-15
Tryck samtidigt på knapparna STOPP (D) och STÄNGD (E) och håll
dem intryckta. Efter ca 5 sekunder blinkar grön LED(A) snabbt,
efter ytterligare 5 sekunder blinkar grön LED (A) långsamt.
Släpp båda knapparna.
Pairing-läget är nu aktivt.
3.9 Monteringsavslutning
Innan styrningen stängs måste följande arbeten genomföras:
”4. Idrifttagning”
3.9 / 1
2
Sätt huven på drivningen.
Fäst drivningshuvens båda skruvar.
18 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
4. Idrifttagning
4.1 Säkerhetsanvisningar vid idrifttagning
VARNING!
Fara på grund av att idrifttagningsanvisningarna inte
beaktas!
Detta kapitel innehåller viktig information för säker idrifttagning av
produkten.
Läs före monteringen igenom detta kapitel noga.
Följ säkerhetsanvisningarna.
Utför monteringen enligt beskrivningen.
Idrifttagning får utföras endast av kvalicerad fackpersonal.
”1.2.2 Fackpersonal”
Frånskilj ovillkorligen drivningssystemet från strömförsörjningen
innan kablagearbeten.
Säkerställ att strömförsörjningen förblir frånkopplad under
kablagearbetena.
Eldrivna fönster, dörrar och portar måste före första idrifttagning samt
vid behov, dock minst en gång per år, kontrolleras av kvalicerad
fackpersonal med avsett mätdon för stängningskraft (medskriftlig
dokumentation).
Efter idrifttagningen av anläggningen måste portanläggningens
driftsansvarige eller dennes ställföreträdare undervisas i hur den
manövreras.
Låt aldrig barn leka med portstyrningen eller handsändaren.
Inga personer eller föremål får nnas i portens riskområde.
Säkerställ innan portöppningen passeras att porten är i
portpositionen ÖPPEN.
Alla bentliga nöd-kommandoanordningar måste kontrolleras.
Portanläggningens möjliga kläm- och skärställen måste beaktas.
Ta aldrig tag i en port som rör sig, i styrskenan eller i rörliga delar.
Bestämmelserna i EN 13241-1 (”portar – produktstandard”) måste
beaktas.
Välj ledningstyper och diametrar enligt gällande föreskrifter.
Märkströmmar och kopplingstyper måste motsvara de på
motortypskylten.
Drivningsuppgifterna måste överensstämma med
anslutningsvärdena.
4.2 Översikt styrning
Vid inställning av styrningen krävs ett externt manöverdon
(Command108).
4.2 / 1
XW40
+
P
Öppna styrningen.
”3.5 Öppna styrningen”
Anslut det externa manöverdonet.
Manöverelement
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
LCD-display
Kör porten i riktning ÖPPEN, höj värden
Kör porten i riktning STÄNGD, sänk värden
P
Starta programmering, bekräfta och spara värden
Teckenförklaring
Indikering blinkar
Indikering lyser
Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1 19
SV
Indikering Funktion/element
Driftklar
Position STÄNGD
Position ÖPPEN
Störningsmeddelande/underhållsindikering i
positionSTÄNGD
Fotocell eller stängningskantsäkring
Fjärrstyrning
Extern knapp
1
Statusindikering
(Exempel indikering 1 – referenspunkt)
”4.3 Statusindikering”
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Indikering av nivåerna (exempel: Nivå 2)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Indikering av menyer och parametrar
(Exempel: Meny 3, parameter8)
Minutindikering
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Tider över en minut anges i minuter och sekunder.
Exempel: 1.2 = 1 minut + 20 sekunder =
80sekunder
4.3 Statusindikering
Indikering Funktion/element
3
Battery Backup ansluten (tillval)
4
Indikering förvarningstid (endast vid
programmerad automatisk stängning)
4.4 Fabriksinställningar
Via en reset kan drivningen återställas till fabriksinställningarna.
”Nivå 1, Meny 8 - RESET”
4.5 Snabbprogrammering
Snabbprogrammeringen måste genomföras för korrekt idrifttagning av
drivningssystemet och efter en reset.
Förutsättningar:
Porten är i en mellanposition.
Drivningssystemet är låst.
Upplåsningen av drivningssystemet beskrivs i dokumentation om
motor-aggregatet.
Styrningen återgår till driftläge om ingen knapp aktiveras inom 120
sekunder i programmeringsläge.
Ett motsvarande felnummer indikeras.
”10. Störningsavhjälpning”
Genomför snabbprogrammeringen.
Börja med portpositionen ÖPPEN.
Se vid programmeringen av ändlägena till att körning mot
ändlägena sker från ett avstånd på minst 1500 mm.
En funktionskontroll måste genomföras efter
snabbprogrammeringen.
”4.6 Funktionskontroll”
Om körningen mot ändlägena inte är exakt efter programmeringen:
Korrigera ändlägena via ninställningen.
”Nivå 1, Meny 9 - Ändlägen-ninställning ÖPPEN”
”Nivå 1, Meny 10 - Ändlägen-ninställning STÄNGD”
20 Sektionsportdrivning med integrerad styr VTA / Rev. A 0.1
Snabbprogrammering
1. Programmering av portposition ÖPPEN
Styrningen är i driftläge.
P
P > 3 sek. < 10 sek.:
Början på
snabbprogrammeringen.
Kör port till position ÖPPEN.
P
Spara portposition ÖPPEN.
2. Programmering av portposition STÄNGD
Kör port till position STÄNGD.
P
Spara portposition STÄNGD.
Snabbprogrammering
3. Programmering av fjärrstyrningen Multi-Bit
Aktivera handsändare.
Släpp handsändare.
P
Spara fjärrstyrning.
Slut på
snabbprogrammeringen.
Styrningen är i driftläge.
3. Programmering av fjärrstyrningen blinkar
Aktivera
programmeringsknappen i
handsändaren.
Aktivera handsändare.
Släpp handsändare.
P
Spara fjärrstyrning.
Slut på
snabbprogrammeringen.
Styrningen är i driftläge.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Marantec VTA Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning