Shimano SM-RT53 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Caliper
Bromshandtag
Rotor
BR-M486
BL-M486
SM-RT53 (160mm)
SM-RT53M (180mm)
SM-RT53L (203mm)
Montering av bromshandtaget (BL-M486)
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar. (Kontrollera att bromshandtaget
inte hindrar växelhandtaget under användning. Se också växelhandtagets
bruksanvisning. Vissa typer kan kräva att växelhandtaget monteras först, detta
på grund av placeringen för växelhandtagets låsbultar.)
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Vajerstöd
Mineralolja
Bromsklotsenhet
SM-HANG
Slang
SM-BH59
SM-DB-OIL
B01S
(Hartsklotsar)
Anvisningar om teknisk service SI-8FZ0A-001
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Montering
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Verktyg
TL-LR15 eller TL-LR10
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Radiotång
8 mm nyckel
Stjärnmejsel nr. 1
Stjärnmejsel nr. 2
Hylsnyckel 7 mm
Plats för användning
Rotorns låsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult /
Adapterns monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Bromsslangens monteringsbult
Oljebehållarens lock
Vajerstöd
Luftningsnippel
Montering av rotorn (SM-RT53 / 53M / 53L)
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
Rotorns låsring
TL-LR15 / LR10
Montering av slangen
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH59 (SI-8H20) för ytterligare upplysningar om
montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen. Kontrollera att calipern och handtagen är i de
lägen som bilderna visar.
< För höger handtag >
< För vänster handtag >
Kåpor
< Fram > < Bak >
Stångtyp
Kåpor
Kåpor
Du kan använda endera en kåpa eller en vajerring för att förhindra att bultarna vrids. Använd den
metod som lämpar sig bäst för framgaffeln och ramen.
Rotor med 160 mm
Kåpor
Kåpor
< Fram > < Bak >
Stångtyp
Vajer
Kåpor
Rotorer med 203 / 180 mm
<Metod med vajerring>
Om bult börjar att lossas (vridas i moturs riktning), ansätts kraft via ståltråden
för att vrida bult i fastdragningsriktningen (medurs). Bulten kan dock inte
vridas mera i fastdragningsriktningen. Detta förhindrar i sin tur bulten från att
vridas i losstagningsriktningen, därför att också den är ansluten via ståltråden.
Om någon av bultarna börjar att lossas, ansätts kraft mot den andra bulten för att
vrida den i fastdragningsriktningen. Detta system förhindrar med andra ord att
bultarna lossnar.
Bult
Bult
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Var noga med att läsa anvisningarna för teknisk service för det “Påfyllning
av mineralolja och luftning” tillsammans med dessa anvisningar för teknisk
service.
VARNING
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de
fastnar i öppningarna på den roterande rotorn.
• 203 mm and 180 mm rotorer har en högre bromskraft än 160 mm rotorer. Förvissa dig
om att du har fullständig kännedom om bromsens prestanda, innan du börjar använda
bromsen.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna
dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att
bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln.
För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar
cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars
kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du
rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna
fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att bromsbeläggens
tjocklek är 0,5 mm eller tjockare.
• Om oljud uppstår när du bromsar, kan det betyda att
bromsbeläggen har slitits ned till sin gräns. Kontrollera
bromsbeläggens tjocklek, när du har kontrollerat att bromssystemet
har kylts ned tillräckligt.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem
uppstår med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte
olja som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan
innehålla vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars
kan ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort locket från oljebehållaren.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några
luftbubblor i bromssystemet, som har blivit kvar efter att du senast stängde
oljebehållarens lock, eller som har samlats i olika delar av bromssystemet när det har
använts en längre tid. Skivbromssystemet M486 har inte konstruerats för att kunna
vändas upp och ned. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan
luftbubblorna inne i oljebehållaren börja röra sig i riktning mot calipern. Om du använder
cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och att en
allvarliga olycka kan inträffa.
Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan, skall du vara noga med att
trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar på rätt
sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt, skall de justeras på
följande sätt.
• Om oljaläckge uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra
lämpliga reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det
risk för att bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att
den kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller
orsakar en olycka, som kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan
uppträda på olika sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken
(inklusive trycket mot bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du
rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås genom att du pratar med din
fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns bruksanvisning, samt genom att
träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Skivbromsen M486 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara prestanda,
när denanvänds i kombination med BR-M486 (bromscalipers), BL-M486
(bromshandtag), SM-RT53 (rotor) och Shimanos bromsbeläggsenhet
(B01S).
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ
anvisningarna vid montering av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till
att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi
rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
<
Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in
>
Justera in bromshandtaget så att det blir parallellt med marken, och tryck därefter in
bromshandtaget varsamt flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
oljebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort oljebehållarens lock och
fyller upp oljebehållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar.
Om bromsarna fortfarande fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet.
(Se "Påfyllning av mineralolja och luftning".)
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar
i att allt vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin
tur leda till att bromshandtagets slag ökas.
UPPMÄRKSAMMA
Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja
hamnar i ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare
omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag och
obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan med en
skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk luft. Lägg
dig med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
Allmän säkerhetsinformation
Indikatorer för
bromsbeläggens
förslitning
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck,
därför att det kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för
bortskaffande av oljan. Var försiktig vid
förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande
föremål och fukt kommer in i den. Förvara behållaren på en sval
och mörk plats utan direkt solljus eller värme.
Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis
under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana
ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter tillbaka
bromsens calipers.
Observera
• Rotorer SM-RT53L/M 203/180 mm har en större diameter och en större
kurvatur än 160 mm rotorer för cross-country. Detta betyder att den kan komma
i kontakt med bromsklotsarna.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan
rotorn och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om
bromshandtaget trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar
bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du trycka
tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig så att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du lossa
oljebehållarens lock och försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda över
från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll
av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller
dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och höger
sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den högra
sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2
Montering av caliper (BR-M486) och fastsättning av slangen.
För monteringstypen enligt internationell standard, skall du sätta fast adapters på calipern för
montering enligt stångtyp. (Det finns separata främre och bakre adapters att köpa.)
1. Lossa caliperns monteringsbultar så att calipern kan flyttas i sidled och montera därefter
adaptern på ramen.
2. Tryck in bromshandtaget så att rotorn kläms fast av klotsarna och drag därefter fast caliperns
monteringsbultar.
Drag tillfälligt fast calipern i ramen (så att
calipern kan flyttas i sidled), tryck in
bromshandtaget så att rotorn kläms fast
av klotsarna och drag därefter fast
caliperns monteringsbultar.
Caliperns
monteringsbultar
Caliperns
monteringsbultar
Stångmonteringstyp
Caliper
Rotor
Adapter
Monteringstyp enligt internationell standard
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
< Fram >
< Bak >
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
< Fram >
Adapterns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
Beläggmellanlägg
Underhåll
Byte av bromsbelägg
Om olja hamnar på bromsklotsarna när du fyller på olja, eller om bromsklotsarna har slitits
ned till en tjocklek på bara 0,5 mm, skall du byta ut bromsklotsarna.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort
bromsbeläggen såsom bilden visar.
Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
Rengör kolvarna samt området runt dem och tag bort oljebehållarens lock.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den. Observera att en viss mängd olja
kan flöda över från oljebehållaren vid detta tillfälle.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg (B) (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger, så
att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
6. När du har kontrollerat vätskenivån, skall du sätta tillbaka oljebehållarens lock.
7. Återför bromshandtaget till sitt utgångsläge.
Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket missfärgad.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Justera in bromshandtaget så att det blir parallellt
med marken och tag därefter bort oljebehållarens
lock.
6. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
7. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
8. När du har kontrollerat vätskenivån, skall du sätta tillbaka vätskebehållarens lock.
9. Återför bromshandtaget till sitt utgångsläge.
4. Tryck tillbaka kolven så långt det går,
medan du är försiktig så att den inte
vrids.
(Observera att en viss mängd olja kan
flöda över från oljebehållaren vid detta
tillfälle.)
Observera:
Bromssystemet M486 är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut, flyttas
bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet mellan bromsskivan
och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen, måste du därför trycka tillbaka
kolvarna till sina ursprungliga lägen.
5. Montera de nya bromsbeläggen
och montera därefter
beläggmellanläggen.
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
För C-formade styrningar och
den vanliga typen av
vajerstoppar, skall du
använda Shimanos speciella
vajerstöd (säljes separat) för
att låsa fast såsom bilden
visar.
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Bromsbelägg
Kolv
  • Page 1 1

Shimano SM-RT53 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för