Monteringsföreskrifter
Lagtekniska bestämmelser
Kommande tre punkter måste i huvudsak iakttas vid prov-
ning av värmeaggregat avsedda för den tyska markna-
den
enligt §§ 19, 20 eller 21 StVZO (§ 22 a StVZO):
HÄNVISNING:
Dessa bestämmelser är bindande där StVZO gäller
och bör beaktas även i länder, där det inte finns några
speciella föreskrifter!
HÄNVISNING:
Där StVZO (tyska trafiksäkerhetsförordningen) gäller, be-
står för vattenvärmeaggregatet
Thermo Top “Allgemei-
ne Bauartgenehmigungen” från Kraftfahrt-Bundesamt:
med certifikat
~
S238 för värmeaggregat
Thermo Top
bensin, typ BW 50
~
S239 för värmeaggregat
Thermo Top
diesel, Typ DW 50
Monteringen av aggregaten ska göras enligt monte-
ringsanvisningen. Den ska kontrolleras av en av respekti-
ve myndighet auktoriserad expert eller besiktningsman för
motorfordonstrafik; en expert för motorfordon eller anställd
enligt avsnitt 4 a i StVZO bilaga VIIIb
a) vid typprovningen av fordonen enligt § 20 StVZO
b) vid den enskilda provningen enligt § 21 StVZO eller
c) vid besiktningen enligt § 19 StVZO
och ska i fall c) under angivande av
- fordonstillverkare
- fordonstyp och
- fordonsidentifieringsnummer
intygas på besiktningsbekräftelsen som finns i ABG-tryck-
et. Konstruktionstillståndets giltighet är beroende av detta.
Besiktningsbekräftelsen måste medföras i fordonet.
Montören måste varaktigt markera året då fordonet tas i
drift för första gången på värmeaggregatets märkplåt, ge-
nom att ta bort oriktiga årtal.
Det är ej tillåtet att hämta förbränningsluften från pas-
sagerarutrymmet.
Avgasrörets mynning måste peka uppåt, åt sidan eller om
det går under fordonet, fram till förarhyttens eller fordonets
begränsning på sidan eller bakåt. Avgasledningar måste
dras så, att avgaser ej kan komma in i passagerarutrym-
met i fordonet. Viktiga driftskomponenter på fordonet får
inte påverkas i sin funktion.
Öppningarna på förbränningsluftinloppet och avgasutlop-
pet måste vara så konstruerade att man inte kan införa en
kula med en diameter på 16 mm.
Elektriska ledningar, kopplings- och styranordningar på
värmeaggregatet måste vara så anordnade, att en fullgod
funktion under normala driftsvillkor är säkerställd.
För dragning av bränsleledningar och montering av extra
bränslebehållare måste föreskrifterna §§ 45 und 46 StVZO
beaktas. De viktigaste föreskrifterna i sammanfattning:
Bränsleledningar ska vara så konstruerade, att fordonets
förvridningar, motorns rörelse och dylikt ej har negativt in-
flytande på hållbarheten. De måste skyddas mot mekanis-
ka skador. Bränsleledande komponenter måste skyddas
mot driftsstörande värme och vara så anordnade, att drop-
pande och förångande bränsle varken kan samlas eller
tändas på heta delar eller på elektriska anordningar.
Värmeaggregatet får inte monteras i rum eller utrymmen
där personer uppehåller sig.
Värmeaggregatets aktuella driftstillstånd – minst Till- och
Frånindikering – måste lätt kunna ses.
En icke godkänd montering leder till att värmeaggregatets
allmänna konstruktionscertifikat blir ogiltigt och därmed
även fordonets allmänna driftstillstånd. Det samma gäller
om ej fackkunniga reparationer utförts eller andra delar än
originalreservdelar har använts.
Vattenvärmeaggregatets användningsområde
Vattenvärmeaggregaten
Thermo Top
har tillsammans
med fordonets eget värmeaggregat till uppgift att:
- värma upp hytten,
- avfrosta fordonets främre rutor samt
- förvärma vattenkylda motorer.
Vattenvärmeaggregatet arbetar oberoende av fordonets
motor och ansluts till kylsystemet, bränslesystemet och det
elektriska systemet i fordonet.
Thermo Top
31