Anvisningar om teknisk service SI-5VW0A
RD-M970
Vi rekommenderar att följande kombination används för
att få bästa tänkbara prestanda.
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas
mot drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd
genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största
drevet och den största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser
är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan hämtas upp på rätt
sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte
alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare,
därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att
se nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du
använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit
verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta
upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har
satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer
att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den
har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan
inte är tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta
inte görs kan kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ anvisningarna vid
montering av delar. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cyklisten
skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga
delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut
växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och
drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i
cykelns bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för
långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut
drevet.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut
dreven och kedjan.
• Justera bakväxeln RD-M970 av typen med reverserande fjäder från lågväxelsidan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför
att den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma
gruppmärkningar. Använd aldrig i kombination med ett drev
som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i
reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i
kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Kontrollera att växlingsvajern och bromsvajern inte kommer i
kontakt med varandra under en bromsning. Om de gör det,
kan bromsningen störas.
Montera vajrarna så att de fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret
vrids så långt det går åt endera hållet.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-
ACE eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra växlingens
prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig
om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det
främre kedjedrevet roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor
beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-IG51
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN23
TL-CN32 / TL-CN23
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Serie
Handtaget DUAL CONTROL
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Bakväxel
XTR
ST-M975
SIS-SP41
RD-M970
SGS / GS
FH-M975 / FH-M970
9
CS-M970
CN-7701
SM-SP17 / SM-BT17
RD-M970
SGS
9
43T
34T
11T
22T
GS
9
33T
34T
11T
22T
Manövrering av reglage och handtag
Montering av bakväxeln
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av DUAL CONTROL-reglaget ST-M975 i kombination med
bakväxeln RD-M970 av typen med reverserande fjäder. Om du använder reglaget i kombination med en vanlig växel RD-M971, blir
användningen den omvända.
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med växelörat,
annars kan resultatet bli deformering. Vid detta tillfälle skall du inte ta bort
justeringsblocket Pro-Set.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Justering av greppbredden
Vi rekommenderar att du justerar greppbredderna för reglage och
handtag till den mest bekväma bredden för växling och bromsning.
■ Växling
INSTANT RELEASE-
mekanismen möjliggör
snabba växlingar, därför att
kabelsträckningen frigörs
omedelbart när du endera
trycker in huvudreglaget eller
det sekundära
frigöringsreglaget.
Reglagen har också en MULTI
RELEASE-mekanism så att du
nu kan växla två steg med en
enda manövrering.
Utgångsläge för
reglaget
Utgångsläge för
reglaget
Blir bredare
Blir smalare
1:a fingerleden
Reglagets
ända
2 mm insexnyckel
Ca.
2 mm
Extra frigöringsreglage
■ Manövrering av
bromshandtaget
Växling från ett litet till ett större drev
(MULTI RELEASE )
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Reglaget återgår alltid till sitt utgångsläge, när det släpps efter
växlingen. När du manövrerar reglaget, skall du alltid komma ihåg
att samtidigt dra runt vevarmen.
Växling från ett stort till ett mindre drev
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla delar i kraftöverföringen.
5. SIS-justering
Tryck på reglaget medan du vrider vevarmen för att flytta växeln till
det största drevet. Tryck därefter in reglaget en gång till för att flytta
växeln till 2:ans drev. Därefter skall du endast trycka in reglaget till
slutet av det fria spelet och därefter vrida på vevarmen.
Vid växling till
3:ans drev
Vrid vajerns justeringsbult
medurs för att dra åt den tills
kedjan återgår till 2:ans drev.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
Vrid vajerns justeringsbult moturs
för att lossa den, tills kedjan
kommer i kontakt med ett drev
och alstrar oljud.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
När inget
oljud alls kan
höras
Bästa inställningen
Den bästa inställningen är när vajerns justeringsbult dras åt
(vrids medurs) tills oljud uppstår utan att reglaget trycks in, och
därefter lossas (vrids moturs) 90 - 180 grader från denna punkt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
Justeringsbult Justeringsbult
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen och det största drevet,
och vrid därefter pedalarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att passa in styrningsskivan
så nära drevet som möjligt,
men inte så nära att den
kommer i kontakt. Sätt
därefter kedjan på det
minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa
dig om att skivan inte
kommer i kontakt med
drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
2. Justering av toppväxeln
Drag runt vevarmen medan du drar växeln för hand för att flytta
växeln till toppväxelläget. Vrid därefter på justeringsskruven för
toppväxeln för att justera så att
styrtrissan är i linje med
ytterkanten av det minsta drevet
sett bakifrån. Drag runt
vevarmen för att flytta växeln till
lågväxelläget.
1. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering
så att övre rulltrissan flyttas till
en punkt direkt i linje med det
största drevet.
SIS-justering
Övre rulltrissan
Största
drevet
Skruv för
nedre justering
Skruv för
övre justering
Yttre linje för minsta
drevet
Spår
3. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Tryck in reglaget åtta gånger eller mer
för att sätta reglaget i det lägsta läget.
Tag därefter bort innerhålets kåpa och
sätt in innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp. Vrid inte
något mer än detta, annars kan kåpans
gänga skadas.
Anslut innervajern till växeln
på det sätt som bilden visar.
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Inpassningsblocket
Pro-Set
Montering av kedjan
Montera kedjan medan
inpassningsblcket Pro-Set fortfarande
sitter kvar. Efter monteringen skall du
ta bort inpassningsblocket Pro-Set.
Drag runt vevarmen för att sätta
bakväxeln i lågväxelläget.
När det gäller styrhandtag av carbon, kan
det bli nötvändigt att sänka effektivt
vridmomentet för att förhindra skador på
styrhandtaget. Rådfråga tillverkaren av
cykeln eller styrhandtaget beträffande den
lämpliga nivån för effektivt vridmomentet för
styrhandtag av carbon.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 32 mm.
Montering av bromshandtaget
Övre rulltrissan
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Innervajer
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Anslut ytterkabeln till bakväxeln. När du har
sträckt ytterkabeln på rätt sätt, skall du åter
sätta fast innervajern i bakväxeln på det sätt
som bilden visar.
Drag