Shimano SG-3C41 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
(Swedish)
DM-SG0005-04
Återförsäljarmanual
LANDSVÄG MTB Trekking
City Touring/komfortcykel URBAN SPORT E-BIKE
Nexus
SG-3R40
SG-3R45
SG-3R75
SG-3R75-A
SG-3R75-B
SG-3D55
SG-3C41
SL-3S35-E
SL-3S41-E
SL-3S42-E
SL-C2010-3
SM-BC03
SM-BC04
SM-BC06
CJ-NX40
2
INNEHÅLL
VIKTIGT MEDDELANDE ......................................................................................... 3
TILL SÄKERHET ......................................................................................................4
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA ................................................................. 8
MONTERING ........................................................................................................10
Montering av handtaget ...........................................................................................................................10
Montering av navet av växelklockstyp .....................................................................................................12
Montering av navet av kassettenhetstyp .................................................................................................30
JUSTERING ...........................................................................................................40
För växelklockor .........................................................................................................................................40
För kassettlänkar ........................................................................................................................................42
UNDERHÅLL .........................................................................................................44
Byte av växelvajern ....................................................................................................................................44
Byte av kåpan (RAPIDFIRE PLUS) ...............................................................................................................48
Oljeunderhåll av den interna sammansättningen ...................................................................................49
3
VIKTIGT MEDDELANDE
VIKTIGT MEDDELANDE
Denna återförsäljarmanual är främst avsedd för att användas av professionella cykelmekaniker.
Användare som inte är utbildade i cykelmontering bör inte försöka installera komponenter själva med hjälp av återförsäljarmanualerna. Om någon del
av informationen i denna bruksanvisning är oklar bör du inte fortsätta med installationen. Kontakta istället inköpsstället eller en lokal cykelhandlare för
deras hjälp.
Se till att läsa alla bruksanvisningar som medföljer produkten.
Ta inte isär eller modifiera produkten annat än vad som anges i informationen i denna återförsäljarmanual.
Alla manualer och tekniska dokument finns online på https://si.shimano.com.
För användare som inte har tillgång till internet, kontakta en SHIMANO-distributör eller något av SHIMANO:s kontor för att få en tryckt kopia av
användarhandboken.
Vänligen observera lämpliga regler och förordningar i det land, den delstat eller region där du som återförsäljare bedriver din verksamhet.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom återförsäljarmanualen innan du använder produkten och följ anvisningarna.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och skador på utrustningen och omgivningen.
Anvisningarna klassificeras i enlighet med risknivån eller de skador som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA!
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder till dödsolyckor eller allvarliga skador.
VARNING!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till dödsolyckor eller allvarliga skador.
FÖRSIKTIGHET!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till personskador och eller skador på utrustningen och omgivningen.
4
TILL SÄKERHET
TILL SÄKERHET
VARNING!
När du installerar komponenterna bör du se till att följa anvisningarna som anges i bruksanvisningarna.
Det rekommenderas att du endast använder äkta delar från Shimano. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan cykeln plötsligt falla,
vilket kan orsaka allvarliga skador.
Om justeringar dessutom inte utförs korrekt kan problem uppstå, och cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför underhållsarbete som att byta ut delar.
Spara återförsäljarmanualen på en säker plats för framtida användning när du noggrant har läst den.
Var noga med att också informera användarna om följande:
Varje cykel kan fungera något annorlunda beroende på modell.
Därför bör du se till att lära dig rätt bromsteknik (vilket innefattar trycket på bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper) och hur din cykel
hanteras. Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller faller, att cykeln faller och att cyklisten skadar sig
allvarligt. För att den ska fungera som den ska bör du kontakta din cykelåterförsäljare eller läsa cykelns instruktionsmanual. Det är också viktigt att
öva cyklings- och bromstekniken.
Bromshandtagen är försedda med en mekanism för lägesomkoppling för att göra dem kompatibla med cantileverbromsar och rullbromsar eller
V-BRAKE-bromasar med kraftmodulator.
Om fel läge väljs kan det orsaka att antingen för stark eller för svag bromskraft uppstår, vilket kan leda till farliga olyckor.
Se till att välja ett läge som överensstämmer med instruktionerna i tabellen nedan.
Inställningslägen Rekommenderad broms
C : Inställningsläge för kompatibilitet med
cantileverbroms
R : Inställningsläge för kompatibilitet med
rullbroms
C R
V
V
C R
C/R Läge
Cantileverbromsar
Rullbroms
V : Inställningsläge för kompatibilitet med
V-BRAKE-bromsar med kraftmodulator
C R
V
V
C R
Läge V-broms
V-BRAKE-bromsar med
kraftmodulator
Använd bromshandtagen som har ett omställbart wirefäste i kombinationerna som anges ovan.
När du installerar komponenterna bör du se till att följa anvisningarna som anges i bruksanvisningarna. Det rekommenderas att du endast använder
äkta delar från Shimano. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller om komponenter skadas kan cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka skador.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt före användning av cykeln. Om hjulen sitter löst på något sätt kan de lossna från cykeln, vilket kan leda till
allvarliga skador.
5
TILL SÄKERHET
För montering på cykeln och underhåll:
När du sätter fast bromsarmen på ramen bör du se till att använda en armklämma som passar kedjestagets storlek och sätta fast den ordentligt med
klämmans bult eller klämmans mutter enligt angivet åtdragningsmoment. Använd en låsmutter med nyloninlägg (självlåsande mutter) som klämmans
mutter. Det rekommenderas att Shimanos klämmuttrar och armklämmor används. Använd en armklämma som passar kedjestaget.
Om klämmans mutter lossnar från bromsarmen, eller om klämmans bult eller armklämman skadas, kan bromsarmen rotera på kedjestaget och orsaka
att det plötsligt börjar rycka i styret eller att cykelhjulet låser sig och cykeln faller, vilket kan orsaka allvarliga skador.
När navet monteras på ramen bör du se till att montera den avsedda anti-vridbrickan och ordentligt dra åt navmuttern enligt det angivna
åtdragningsmoment. Om en anti-vridbricka inte monteras, eller om navmuttern inte dras åt tillräckligt hårt så kan anti-vridbrickan ramla ut, vilket kan
orsaka att navaxeln roterar och att kassettenheten vrids. Det kan sedan orsaka att växelvajern drar i styret, vilket kan leda till extremt allvarliga
olyckor.
När du installerar komponenterna bör du se till att följa anvisningarna som anges i bruksanvisningarna. Det rekommenderas att endast äkta Shimano-
delar används. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller om komponenter skadas kan cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka skador.
När en omvänd dropout används ska du använda en kedjejusterare för att få bort överflödig slakhet från kedjan.
FÖRSIKTIGHET!
Var noga med att också informera användarna om följande:
Se till att växla en växel i taget på växelreglaget. Vid växling ska du minska kraften som tillsätts på pedalerna. Om du tvångsmässigt manövrerar
växelreglaget eller utför flera växlingar när pedalerna trampas hårt kan dina fötter halka av pedalerna och cykeln kan falla, vilket kan leda till
allvarliga skador.
Att manövrera växelreglaget från multiväxling till en lätt växel kan också orsaka att det yttre höljet hoppar ur växelreglaget. Detta påverkar inte
växelreglagets prestanda eftersom ytterhöljet återgår till ursprungsläge efter växling.
Om bromsen ofta används kan området runt bromsen bli varmt. Rör inte området runt bromsen på minst 30 minuter efter att ha cyklat på cykeln.
Området runt bromsen
< Specifikationer för frihjulsbroms >
Att kontinuerligt dra i bromsarna vid cykling i långa nedförsbackar orsakar att inbyggda delar blir väldigt varma, och det kan försämra bromsprestandan.
Det kan också minska mängden bromsfett inuti bromsen, vilket kan leda till problem som avvikande och plötslig inbromsning.
Snurra hjulet och bekräfta att mellanläggets bromskraft är korrekt.
6
TILL SÄKERHET
OBS!
Var noga med att också informera användarna om följande:
Du kan växla medan du trampar lätt, men vid enstaka tillfällen kan spärrhakarna och spärrhjulen inuti navet orsaka ljud efter vanlig växelmanövrering.
Under en färd blir det lättare att växla om man slutar att trampa.
Om du använder en kedjespännare ska du använda klinga CS-S500 18 Tänder eller 20 Tänder med kedjeskydd. Använd inga andra typer av klingor. Då
kan kedjan lossna från klingorna.
Vid underhållsarbete rekommenderas det att Shimanos fett för interna växelnav eller ett smörjmedelspaket används. Om Shimano-fettet inte används
kan tekniska fel förekomma.
Det internväxlade navet är inte helt vattentätt. Undvik att använda navet på platser där vatten kan komma in i det, och använd inte högtrycksvatten
för att rengöra navet. Då kan den interna mekanismen rosta.
För montering på cykeln och underhåll:
Du bör regelbundet rengöra klingorna med ett neutralt rengöringsmedel och sedan smörja dem igen. Att rengöra kedjan med ett neutralt
rengöringsmedel och smörja den kan dessutom vara ett effektivt sätt att förlänga klingornas och kedjans livstid.
Om kedjan faller av kedjedrevet under användning ska du byta ut kedjedrevet och kedjan.
Använd ett hjul med 3x eller 4x ekersnöring. Hjul med radiell ekring kan inte användas. Då kan ekrarna eller hjulet skadas eller så kan oljud uppstå vid
inbromsning.
Om hjulet blir styvt och svårt att rotera ska du byta ut bromsmellanläggen eller smörja navet.
För att bibehålla produkten i gott skick rekommenderas det att be inköpsstället eller en distributör att utföra underhållsarbete som smörjning av de
inbyggda delarna ungefär en gång om året från första gången då cykeln används (efter var 2 000 km om cykeln används ofta). Om cykeln används
under tuffa förhållanden behöver den underhållas oftare. Det rekommenderas också att du använder SHIMANO:s fett för inbyggda växelnav eller en
smörjmedelssats vid underhållsarbete. Om SHIMANO:s fett eller en SHIMANO:s smörjmedelssats inte används kan t.ex. problem med växlingen uppstå.
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår vid normal användning.
< Kassettenhetens specifikationer >
Kassettenheten CJ-NX40 bör endast användas med klingor från Tänder till Tänder för utåtvänd sammansättning eller Tänder till Tänder för inåtvänd
sammansättning.
Det rekommenderas att den främre kedjeringen sätts så att utväxlingen är cirka 2,3 (3R40/3R45/3D55/3C41) eller 2,6 (3R75).
Exempel Vid användning av 2,3: F41T till R18T, F42T till R18T
Vid användning av 2,6: F41T till R16T, F42T till R16T
Själva produkten kan skilja sig från bilden eftersom denna manual främst är avsedd för att förklara hur produkten används.
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
8
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDA
Följande verktyg krävs för att montera produkten.
Verktyg Verktyg Verktyg
3 mm insexnyckel
15 mm skruvnyckel
TL-CT12-vajeravbitare
4 mm insexnyckel
17 mm skruvnyckel
TL-LR10
5 mm insexnyckel Krysskruvmejsel [nr 1] Skiftnyckel
10 mm skruvnyckel
Krysskruvmejsel [nr 2]
MONTERING
10
Fortsättning på nästa sida
MONTERING
Montering av handtaget
MONTERING
Montering av handtaget
Montering av REVOSHIFT-reglaget
1
(B)(A)
(C)
(z)
Montera bromshandtaget (B).
(z)
Använd Φ22,2 mm styren.
(A)
Bromshandtagsband
(B)
Bromshandtag
(C)
Styre
Åtdragningsmoment
6–8 Nm
TEKNISKA TIPS
Använd ett bromshandtag med ett band som
är 4,3 mm tjockt eller mindre så att
bromsreglaget och REVOSHIFT-reglaget inte
kommer i vägen för varandra.
2
(A)
Montera REVOSHIFT-reglaget (A).
(A)
REVOSHIFT-reglage
11
MONTERING
Montering av handtaget
3
(A)
(B)
Montera det smala greppområdet (A).
Lämna ett mellanrum (B) på 0,5 mm
mellan REVOSHIFT-reglaget och det
smala greppområdet.
(A)
Smalt greppområde
(B)
Mellanrum mellan REVOSHIFT-
reglaget och det smala
greppområdet
4
(A)
Dra åt REVOSHIFT-reglaget
(A) Monteringsbult
Åtdragningsmoment
2–2,5 Nm
2–4 Nm
Montering av växelreglaget (RAPIDFIRE PLUS)
(A)
Säkra växelreglaget med hjälp av
klämskruven (A).
(A)
Klämskruv
Åtdragningsmoment
5
Nm
12
Fortsättning på nästa sida
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
Montering av navet av växelklockstyp
Montering av växelvajern
1
REVOSHIFT-reglage
(A)
RAPIDFIRE PLUS
(A)
Sätt i ytterhöljet i ytterhöljets hållare.
(A).
(A) Ytterhöljets hållare
2
(A)
(B)
(C)
(D)
Sätt i innervajern i länken (B) i
växelklockan.
Lossa innervajerns monteringsmutter (D)
på växelklockan.
Dra innervajern genom vajerjusteringen
(A) längs spåret i länken och mellan
länken och innervajerns
monteringsplatta (C).
(A)
Vajerjustering
(B)
Länk
(C)
Innervajerns monteringsplatta
(D)
Innervajerns monteringsmutter
OBS!
Se till att dra innervajern genom spåret
i
länken.
13
Fortsättning på nästa sida
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
3
REVOSHIFT-reglage
RAPIDFIRE PLUS
Ställ in växelreglaget på 2.
4
(y) (y)
(z)
När innervajern är åtdragen ska du dra
åt innervajerns monteringsmutter medan
du placerar länkens kant mellan de två
vita linjerna på rutan.
(y)
Vita linjer
(z)
Placera länkens kant mellan de
vita linjerna.
5
(z)
Efter att ha dragit åt innervajerns
monteringsmutter ska du kapa
överflödig längd av innervajern.
(z)
Inom 4 mm
14
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
6
(A)
(B)
Dra åt bottenkåpan (B) med
bottenkåpans fästskruv (A).
(A)
Bottenkåpans fästskruv
(B)
Bottenkåpa
Åtdragningsmoment
0,4–0,7 Nm
(SM-BC03)
0,35–0,55 Nm
(SM-BC04/SM-BC06)
15
Fortsättning på nästa sida
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
Montering av klingan på navet (SM-GEAR)
(z)
(A)
(B)
(C)
(D)
(E)
Placera den högra vattentäta kåpan B (C)
på drivhjulet (D) höger om navets
stomme.
Montera sedan klingan (B) och sätt fast
den på plats med fästringen (A).
(z)
Lägg märke till riktningen
(A) Fästring
(B) Klinga
(C) Högersidans vattentäta kåpa B
(D) Drivhjul
(E) Högersidans vattentäta kåpa A
Montering av klingan på navet (CS-S500 med kedjeskydd)
1
(A)
( B)
(C)
(D)
(z)
(B)
(A)
Montera kedjeskyddet (B) på den högra
vattentäta kåpan A (D) på navets
stomme, och montera sedan högersidans
vattentäta kåpa B (A) på drivhjulet (C).
(z)
Lägg märke till riktningen
(A)
Högersidans vattentäta kåpa B
(B)
Kedjeskydd
(C)
Drivhjul
(D)
Högersidans vattentäta kåpa A
OBS!
Använd inte en klinga för inåtvänd
sammansättning med 16 Tänder eller mindre.
Annars kommer högersidans vattentäta kåpa
A att komma i kontakt med klingan.
16
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
2
(D)
(C)
(B)
(A)
Montera klingan CS-S500 (C)
drivhjulet (D) höger om navets stomme
med skyddsplattan (B) vänd utåt, och
sätt fast den på plats med fästringen (A).
(A)
Fästring
(B)
Skyddsplatta
(C)
Klinga CS-S500
(D)
Drivhjul
17
Fortsättning på nästa sida
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
Montering av navet på ramen (för skivbromsar)
1
(A) (B) (C)
Montera bromskivan (A) på navet.
(A) Bromskiva
(B) Bromsskivans monteringsring
(C) TL-LR10
Åtdragningsmoment
40 Nm
< När kedjans åtdragningsanordning inte används >
2
(A)
(B)
Montera kedjan på drevet, och sätt
sedan navaxeln (B) i dropout (A).
(A) Dropout
(B) Navaxel
< När kedjans åtdragningsanordning används >
2
(A)
Montera kedjan på drevet, och sätt
sedan navaxeln i dropout.
När kedjans åtdragningsanordning
används (A) Se till att läsa den
medföljande instruktionsmanualen för
kedjespännaren CT-S500.
(A) Kedjespännare
18
Fortsättning på nästa sida
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
3
(A)
(z)
Placera anti-vridbrickan (A) på vänster
sida om navaxeln från den yttre sidan.
Vid det här laget, vrid navaxeln och
montera antivridbrickan så att den
utstickande delen på brickan passar in i
spåret i dropout.
(z)
Den utstickande delen bör vara på
dropoutsidan.
Montera antivridbrickan så att
den utstickande delen sitter fast
ordentligt i dropoutspåret på
fram- och baksidan av navaxeln.
(A) Anti-vridbricka
OBS!
Använd en antivridbricka som passar formen
för dropout.
Dropout
Anti-vridbricka
(för användning vänster sida)
Märkning /
Färg
Storlek
Standard
2 / Gul
Ө ≤ 20°
Ө ≤ 38°
Omvänt
Ө = 0°
Omvänt
(helt kedjeskydd)
Ө = 0°
Vertikal 8L / Grön
Ө = 60° - 90°
Märkning
19
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
4
(A)
(B)
Dra åt slakheten i kedjan och sätt fast
hjulet på ramen med en 3,2 mm bricka
(A) och en 9 mm navmutter (B) på höger
sida och en kapselmutter på navaxelns
vänstra sida.
(A) Bricka (3,2 mm)
(B) Navmutter (9 mm)
Åtdragningsmoment
30–45 Nm
OBS!
Kontrollera att navaxeln på höger sida sticker
ut ungefär 8 till 13 mm från navmutterns
ändyta.
Dropout
Navaxel
Navmutter
(9 mm)
Bricka (3,2 mm)
Klinga
8–13 mm
Total bredd för dropout och
kedjespännare: 6,5-10 mm
När navet monteras på ramen kan
kedjeskyddet lossna, och därför bör du
kontrollera att kedjeskyddet är ordentligt
monterat så att det inte lossnar.
Om monteringen inte sker på rätt sätt
kommer oljud att uppstå.
Kedjeskydd
20
Fortsättning på nästa sida
MONTERING
Montering av navet av växelklockstyp
Montering av navet på ramen (för rullbromsar)
1
(A) (B)
(z)
Sätt i splines på navstommen (B) med
splines på inter-M-bromsen (A), och dra
sedan tillfälligt åt bromsenhetens
fästmutter.
(z)
Inpassa splines
(A) Inter M-broms
(B) Navstomme
OBS!
Om du drar åt bromsenhetens fästmutter helt
kan det blir svårt att snurra hjulet när
armklämman sedan monteras.
Läs instruktionsmanualen för Inter
M-bromsen för detaljer om montering av
Inter M-bromsen.
2
(A)
(B)
Montera kedjan på drevet, och sätt
sedan navaxeln (A) i dropout (B).
(A) Navaxel
(B) Dropout
3
(A) (z)
Placera anti-vridbrickan (A) på vänster
sida om navaxeln från den yttre sidan.
Vid det här laget, vrid navaxeln och
montera antivridbrickan så att den
utstickande delen på brickan passar in i
spåret i dropout.
(z)
Den utstickande delen bör vara på
dropoutsidan.
Montera antivridbrickan så att
den utstickande delen sitter fast
ordentligt i dropoutspåret på
fram- och baksidan av navaxeln.
(A)
Anti-vridbricka (guld)
OBS!
När du monterar ett ställ på navaxeln ska
du placera anti-vridbrickan på stället från
utsidan, så att den utstickande delen sätts
in i spåret i stället.
När du monterar en del som ett
stänkskärmsstag på navaxeln ska du placera
i det på utsidan av anti-vridbrickan.
Anti-vridbricka
Stänkskärmsstag
Rörpostsstag
Ställ
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52

Shimano SG-3C41 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual