35
SVENSKA
@0 RESET-omkopplare
•Återställer alla mixerinställningar till
grundinställningarna.
@1 HEADPHONE-anslutning
• Här kan du ansluta ett par hörlurar med 1/4”-
stereoplugg.
@2 HEADPHONE-nivåkontroll
• Reglerar ljudstyrkan i hörlurarna.
@3 HEADPHONE-lägesväljare
• I STEREO-läget får man STEREO-program- och cue-
signaler i bägge hörlurar. I MONO-läget får man
MONO-cue i den vänstra luren och MONO-program i
den högra.
• I STEREO-läget visar mätarna stereonivån för vänster
(LEFT) och (RIGHT) huvudutgångar. I MONO-läget
visas mono-CUE-nivån på den vänstra mätaren och
mono-PROGRAM-nivån på den högra mätaren.
• Den gröna indikatorn intill lyser i MONO-läget.
@4 HEADPHONE-kontroll
• Denna kontroll har två funktioner. I STEREO-läget
justerar kontrollen den relativa nivån mellan Cue och
Program då de mixas i bägge hörlurar. I MONO-läget
fungerar kontrollen som balanskontroll mellan Mono-
cue-signalen i den vänstra luren och Mono-
programsignalen i den högra.
@5 CUE-tangenter
• Tryck på en eller alla CUE-tangenter för att leda den
valda insignalen till Headphone- och Mete-
kontrollyssningsstegen. Om du trycker in flera
tangenter samtidigt kan du mixa ljudet från olika källor.
Den röda indikatorn bredvid tangenten lyser när
tangenten är intryckt.
@6 CROSSFADE ASSIGN A, B-omkopplare
• Kopplar in/ur Crossfader på de fyra inkanalerna.
OFF
Välj detta läge om du inte vill använda crossfader.
1 till 4
Välj vilken av kanalerna (CH-1 till CH-4) som du vill
flytta över till A och B.
Kanaler som inte flyttats till A eller B sänds ut utan att
gå genom crossfader.
@7 CROSSFADER
• Justerar den relativa utnivån från de mixade A- och B-
signalerna. Om faderreglaget har ställts helt till
vänster, hörs endast A Mix-signalen från utgångarna.
Alltefter som faderreglaget flyttas mot höger ökar
nivån på B Mix-signalen medan A Mix-nivån sänks. I
mittläget har A Mix- och B-mix samma nivå då de
sänds vidare till utgångarna. I högerläget sänds endast
B Mix-signalen till utgångarna.
@8 CROSSFADER CONTOUR-kontroll
• Denna kontroll låter dig “forma” Crossfader-
responsen från en mjuk kurva för mjuka, långa in-
/uttoningar till branta kurvor med toppresultat för cut-
och scratch-effekter.
@9 CROSSFADER START A, B-tangenter
• Kopplar in/ur funktionen för automatisk start av CD-
spelaren med Crossfader.
• Crossfader-start är inkopplad när tangenten är intryckt
och den oranga indikatorn lyser.
#0 X-EFFECTS-tangenter
• Faderstart är möjlig när anslutning har gjorts till
Expansion-uttaget för fjärrkontroll på DN-2100F och
DN-2600F. Den egenskap som aktiveras med
Crossfader och Ch. Fader bestäms med respektive
Ch-tangent. Funktionen kan inte användas om
fjärrkontrollanslutningen på CD-spelaren inte har
anslutits.
SAMP.-tangenter
Denna funktion startar samplern i DN-2600F via
Crossfader eller CH. fader om dessa är in-/urkopplade.
H/S BRAKE-tangenter
Denna tangent har två funktioner: Brake och Platter-S.
För att denna funktion skall fungera måste du först
förbereda minst en Hot Start.
Om du trycker på en av H/S Brake-tangenterna en
gång, aktiveras H/S Brake-läget (den oranga indikatorn
tänds).
Om du trycker på samma tangent en gång till,
aktiveras H/S Platter S-läget (den oranga indikatorn
blinkar).
Funktionen kopplas ur med ett tredje tryck på
tangenten.
Se “X-EFFECT” på sid 38 angående hur denna
funktion används.
H/S 1, 2-tangenter
Denna funktion startar Hot Start på DN-2100F och DN-
2600F via Crossfader eller Ch. fader om dessa är in-
/urkopplade.
#1 CH. FADER START-omkopplare
• Denna funktion startar avspelningen på CD-spelaren
när Ch. fader automatiskt kopplas in/ur.
#2 Strömindikator (POWER)
• DN-X800 är klar för användning när den röda indikatorn
lyser.
(2) Bakpanelen
#3 POWER-omkopplare
• Tryck på denna omkopplare för att slå på strömmen.
#4 MAIN OUT (BALANCED)-anslutningar
• Dessa XLR-anslutningar ger en symmetrisk
linjeutsignal.
• Anslut dessa anslutningar till de symmetriska och
analoga ingångarna på en förstärkare eller konsol.
• Stiftuppsättning 1. Gemensam 2. Hög 3. Låg
• Passande kontakt: Cannon XLR-3-31 eller
motsvarande.
OBSERVERA:
Kortslut inte hög eller låg signal med det gemensamma
stiftet.
#5 MAIN OUT (UNBALANCED)-anslutningar
• Dessa stereo RCA-anslutningar ger en osymmetrisk
linjeutsignal.
• Anslut dessa anslutningar till de osymmetriska,
analoga ingångarna på en förstärkare eller konsol.
#6 DIGITAL OUT 1, 2-anslutningar
• Dessa RCA-anslutningar ger en digital utsignal.
Signalen påverkas inte av Master Level-
faderkontrollen. Utsignalen styrs av Ch.-fadernivån.
• Vi rekommenderar bruk av en 75 Ù/ohms kabel med
RCA-kontakter för bästa resultat vid digital
signalöverföring. (Säljs i radiohandeln)
#7 ZONE OUT (BALANCED)-anslutningar
• Dessa XLR-anslutningar ger en symmetrisk
linjeutsignal med oberoende reglering via
zonnivåkontrollerna på frontpanelen. Signalen
påverkas inte av Master Level-kontrollen.
• Anslut dessa anslutningar till de symmetriska, analoga
ingångarna på en förstärkare eller konsol.
• Stiftuppsättning 1. Gemensam 2. Hög 3. Låg
• Passande kontakt: Cannon XLR-3-31 eller
motsvarande.
OBSERVERA:
Kortslut inte hög eller låg signal med det gemensamma
stiftet.
#8 BOOTH OUT-anslutning
• Dessa stereo RCA-anslutningar ger en osymmetrisk
linjeutsignal med oberoende reglering via Booth-
nivåkontrollerna på frontpanelen. Signalen påverkas
inte av Master Level-kontrollen.
• Anslut dessa anslutningar till de osymmetriska,
analoga ingångarna på en förstärkare eller konsol.
#9 X-EFFECT-anslutning
• Anslut denna anslutning till fjärrkontrollutaget på DN-
2100F eller DN-2600F med en kabel med 3,5 mm
stereominikontakt.
$0 SUBWOOFER-utgång
• Detta 1/4”-monouttag ger en monolinjeutsignal från
Main Out. Signalen kan regleras med Master Level-
faderkontrollen.
• Anslut utgången till subwooferingången på en
förstärkare.
$1 TAPE OUT-anslutningar
• Dessa stereo RCA-anslutningar ger en linjeutsignal.
Signalen påverkas inte av Master Level-
faderkontrollen. Utsignalen styrs av Ch. -fadernivån.
• Anslutningarna är avsedda för en bandspelare men
kan även användas för anslutning av annan utrustning.
Utsignalen styrs av CH. -fadernivån.
$2 EFFECT-anslutning
• Dessa 1/4” stereoanslutningar möjliggör extern
signalbehandling av programsignalen i stereo.
• Om anslutningarna används måste du se till att både
in- och utgångar ansluts, eftersom det i annat fall inte
hörs något ljud.
$3 DIGITAL 1, 2, 3, 4-ingångar
• Dessa RCA-anslutningar används för att ta emot
signaler från digital utrustning.
• Vi rekommenderar bruk av en 75 Ù/ohms kabel med
RCA-kontakter för bästa resultat vid digital
signalöverföring. (Säljs i radiohandeln)
$4 LINE 2, 4, 6, 7, 8-ingångar
• Dessa stereo RCA-anslutningar tar emot
osymmetriska linjenivåsignaler från annan utrustning.
$5 Ch 3, 4 FADER-utgångar
• Anslut dessa utgångar till Fader-ingångarna på DN-
1800F, DN-2100F eller DN-2600F med kabel med 3,5
mm stereominikontakter.
$6 PHONE 1, 2, 3, / LINE 1, 3, 5-ingångar
• Dessa stereo RCA-ingångar tar emot osymmetriska
signaler från en skivspelarförstärkare (RIAA) för MM-
pickup (rörlig magnet) eller en linjesignal från annan
passande utrustning, t.ex. en CD-spelare.
$7 PHONE 1, 2, 3, / LINE 1, 3, 5-omkopplare
• Dessa omkopplare kopplar om ingången från
skivspelarnivå till linjenivå.
• Om en skivspelare inte ansluts skall omkopplarna
användas för att koppla om ingången till
linjenivåingång.
$8 Jordningsskruv för skivspelare
• Denna skruv används för att jorda en ansluten
skivspelare.
Terminalen är endast avsedd för jordning av
skivspelare och inte för jordning av anläggningen.
$9 MAIN MIC-ingång
• Neutrik-kombianslutning.
• Tar emot en symmetrisk mikrofonsignal via en XLR-
anslutning eller en osymmetrisk mikrofonsignal via
1/4” monoanslutningar.
%0 AUX MIC-ingång
• Tar emot en osymmetrisk mikrofonsignal via 1/4”
monoanslutningar.