Kör Felsökaren för maskinvara — Se Felsökare för maskinvara.
Problem med nätverket
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet är det viktigt att du läser igenom och
följer de säkerhetsanvisningar som medföljde datorn. Mer säkerhetsinformation finns på hemsidan för
regelefterlevnad på www.dell.com/regulatory_compliance.
Kontrollera kontakten på nätverkskabeln — Kontrollera att nätverkskabeln är ordentligt ansluten både på datorns
baksida och till nätverksjacket.
Kontrollera nätverkslamporna på datorns baksida — Om länkintegritetslampan inte lyser (se avsnittet "Om datorn" i din
installationshandbok och lathund) betyder det att det inte finns någon nätverkskommunikation. Byt ut eller sätt tillbaka
nätverkskabeln.
Starta om datorn och försök att logga in i nätverket igen.
Kontrollera nätverksinställningarna — Kontakta nätverksadministratören eller den som installerade nätverket och
kontrollera att nätverksinställningarna är korrekta och att nätverket fungerar.
Kör Felsökaren för maskinvara — Se Felsökare för maskinvara
.
Problem med strömförsörjningen
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet är det viktigt att du läser igenom och
följer de säkerhetsanvisningar som medföljde datorn. Mer säkerhetsinformation finns på hemsidan för
regelefterlevnad på www.dell.com/regulatory_compliance.
Om strömindikatorn lyser blått och datorn inte svarar — Se Strömindikatorer
.
Om strömindikatorn blinkar blått — Datorn är i vänteläge. Tryck på någon av tangenterna på tangentbordet, flytta musen
eller tryck på strömknappen för att återgå till normalläge.
Om strömindikatorn är släckt — Datorn är antingen avstängd eller får ingen ström.
Sätt i nätkabeln igen i nätkontakten på datorns baksida och eluttaget.
Ta bort alla eventuella förgreningsdosor, förlängningssladdar och strömskydd och prova om datorn startar som den
ska.
Kontrollera att eventuella grenuttag som används är anslutna till ett eluttag och är påslagna.
Kontrollera att eluttaget fungerar genom att ansluta något annat till det, exempelvis en lampa.
Kontrollera att huvudströmkabeln och frontpanelkabeln är ordentligt anslutna till moderkortet (se Komponenter på
moderkortet).
Om strömlampan blinkar med gult sken, pipkod 3 — Datorn får ström, men det kan vara fel på moderkortet.
Kontrollera att spänningsomkopplaren är inställd för att motsvara den nätspänning som används där du bor (om
tillämpligt).
Kontrollera att alla komponenter är rätt installerade och att alla kablar är ordentligt anslutna till moderkortet
(seKomponenter på moderkortet
).
Om strömindikatorn lyser med fast gult sken — Det kan vara fel på en enhet, eller också är den felaktigt installerad.
Kontrollera att processorströmkabeln är ordentligt ansluten till moderkortets strömkontakt (POWER2) (se Komponenter
på moderkortet).
Ta bort och installera om alla minnesmoduler (se Byta ut eller lägga till en minnesmodul).
Ta bort och installera om eventuella expansionskort, inklusive grafikkort (se PCI- och PCI Express-kort).
Eliminera störningar — Några möjliga störningskällor är: