Dell Vostro 1710 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Dell™ Vostro™ 1710 servicehandbok
Felsökning Bildskärm
Innan du arbetar inuti datorn Handledsstöd
Hårddisk Fingeravtrycksläsare
WLAN-kort (Wireless Local Area Network - trådlöst lokalt nätverk) Internt kort med Bluetooth®
Fläkt Optisk enhet
Processorns kylningsenhet Moderkortenhet
Processormodul Högtalarenhet
Minne USB-dotterkort
Gångjärnskåpa Batterispärrmontering
Tangentbord Knappcellsbatteri
Strömknapp och multimedieknappdynor Flasha BIOS
Noteringar, anmärkningar och varningar
OBS! En notering innehåller viktig information som kan hjälpa dig att få ut mer av din dator.
ANMÄRKNING: En anmärkning anger antingen risk för skada maskinvara eller förlust av data och förklarar hur du
kan undvika problemet.
VARNING! En varning signalerar risk för skada egendom eller person, eller livsfara.
Om du har köpt en Dell™ n Series-dator gäller inte den information i detta dokument som rör Microsoft
®
Windows
®
operativsystem.
Informationen i det här dokumentet kan komma att ändras.
© 2008 Dell Inc. Med ensamrätt.
Återgivning i någon form utan skriftligt tillstånd från Dell Inc. är strängt förbjuden.
Varumärken använda i den här texten: Dell, DELL logotypen och Vostro är varumärken som tillhör Dell Inc.; Microsoft, Windows, Windows Vista och
Windows-start knapplogotypen är antingen varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Microsoft Corporation i USA och/eller andra länder.
Bluetooth är ett registrerat varumärke som tillhör Bluetooth SIG Inc.
Övriga varumärken kan användas i dokumentet som hänvisning till antingen de enheter som gör anspråk på varumärkena eller deras produkter.
Dell Inc. frånsäger sig allt ägarintresse av andra varumärken än sina egna.
September 2009 Rev. A01
Tillbaka till innehållssidan
Felsökning
Dell™ Vostro™ 1710 servicehandbok
Felsökningsverktyg
Åtgärda problem
Dells tekniska uppdateringstjänst
Dells supportverktyg
Felsökningsverktyg
Diagnostiklampor
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Datorn har tre statuslampor för tangentbordet placerade ovanför tangentbordet. Under normal drift visar tangentbordets
statuslampor aktuell status ( eller av) för funktionerna Num Lock, Caps Lock och Scroll Lock. Om datorn startar utan fel
blinkar lamporna och släcks sedan. Om datorn emellertid inte fungerar som den ska kan du identifiera problemet genom att
med hjälp av lampornas status.
OBS! När datorn har slutfört POST kan Num Lock-lampan förbli tänd beroende BIOS-inställningarna. Mer
information om att använda systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken datorn eller
support.dell.com.
Diagnostikindikatorkoder under POST
Om du skall felsöka ett problem med datorn läser du av sekvensen med statuslamporna på tangentbordet från vänster till
höger (Num Lock, Caps Lock och sedan Scroll Lock). Om det är fel på datorn visar de enskilda lamporna staus genom att
antingen vara , Av eller Blinkande .
Indikatormönster Problembeskrivning Lösningsförslag
Inga minnesmoduler
kunde identifieras.
Om två eller flera minnesmoduler är installerade tar du bort dem (se Ta
bort en minnesmodul). Sedan installerar du en modul (se Sätta tillbaka
en minnesmodul) och startar datorn nytt. Om datorn startar normalt
fortsätter du med att installera ytterligare minnesmoduler (en i taget)
tills du har hittat en felaktig modul eller satt tillbaka alla moduler utan
problem.
Installera fungerande minne av samma typ i datorn om du har något
tillgängligt (se Minne
).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Minnesmoduler har
upptäckts, men ett
minnesfel har
uppstått.
Om två eller flera minnesmoduler är installerade tar du bort dem (se Ta
bort en minnesmodul). Sedan installerar du en modul (se Sätta tillbaka
en minnesmodul) och startar datorn nytt. Om datorn startar normalt
fortsätter du med att installera ytterligare minnesmoduler (en i taget)
tills du har hittat en felaktig modul eller satt tillbaka alla moduler utan
problem.
Installera fungerande minne av samma typ i datorn om du har något
tillgängligt (se Minne
).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett fel på processorn
har uppstått.
Justera processorn (se Ta bort processormodulen).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett möjligt
grafikkortsfel har
uppstått.
Placera om installerade grafikkort.
Om möjligt, installera ett fungerande grafikkort i datorn.
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett möjligt LCD-fel
har uppstått.
Placera om LCD-kabeln (se Ta bort bildskärmsenhet).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett
möjligtbildskärmsfel
har uppstått.
Justera processorn (se Ta bort tangentbordet).
Om tillgängligt ansluter du ett externt tangentbord.
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett möjligt USB-
styrfel har uppstått.
Ta bort eventuella USB-enheter.
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
maskinvarufelsökning
Om en enhet antingen inte upptäcks av operativsystemet eller identifieras men är felaktigt konfigurerad, kan du använda
Enhetshanteraren eller Felsökare för maskinvara för att lösa problemet.
Windows Vista
®
:
1. Klicka på Start-knappen i Windows Vista
, och klicka Hjälp och support.
2. Skriv felsökare för maskinvara i sökfältet och tryck på <Retur> för att starta sökningen.
3. I sökresultaten väljer du det alternativ som beskriver problemet på bästa sätt, och följer resterande
felsökningsinstruktioner.
Windows XP:
1. KlickaStart® Hjälp och support.
2. Skriv felsökare för maskinvara i sökfältet och tryck <Enter> för att starta sökningen.
3. I avsnittet Rätta till ett problem klickar du Felsökare för maskinvara.
4. I listan Felsökare för maskinvara väljer du det alternativ som beskriver problemet på bästa sätt och klickar
Nästa för att följa resterande felsökningsinstruktioner.
Dell Diagnostics
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
När du ska använda Dell Diagnostics
Om du har problem med datorn kan du utföra kontrollerna i Åtgärda problem, och sedan köra Dell Diagnostics innan du
kontaktar Dell för att hjälp.
Starta Dell Diagnostics från hårddisken eller från Drivers and Utilities-mediet som medföljde datorn.
OBS! Cd-skivan Drivers and Utilities är ett tillval och medföljer inte alla datorer.
OBS! Dell Diagnostics fungerar bara Dell-datorer.
Starta Dell Diagnostics från hårddisken
Innan du kör Dell Diagnostics startar du systeminställningsprogrammet och granskar datorns konfigurationsinformation samt
säkerställer att enheten som du vill testa är aktiv och visas i systeminställningsprogrammet. Mer information om att använda
systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken på datorn eller support.dell.com.
Dell Diagnostics finns på en separat diagnostikpartition på hårddisken:
OBS! Om datorn är ansluten (dockad) till en dockningsstation frigör du den. Mer information finns i dokumentationen
som medföljde dockningsstationen.
OBS! Om det inte syns något bildskärmen ska du kontakta Dell Support.
1. Säkerställ att datorn är ansluten till ett eluttag som är känt för att fungera riktigt.
2. Tryck på och håll ner <Fn>-tangenten eller ljudavstängningsknappen och sedan slå på datorn.
OBS! Alternativt kan du välja Diagnostics från engångsstartmenyn för att starta diagnostikverkyget från
partitionen och köra Dell Diagnostics.
Datorn kör PSA (Pre-boot System Assessment), en serie initialtest av moderkortet, tangentbordet, bildskärmen, minnet
och hårddisken etc.
Svara på de frågor som eventuellt visas under genomgången.
Om fel upptäcks under systemgenomgången ska du anteckna felkoden/felkoderna och kontakta Dell
Support.
Om systemgenomgången före start har slutförts utan problem visas meddelandet Booting Dell
Diagnostic Utility Partition. Press any key to continue (Datorn startas från partitionen för Dell
Diagnostic-verktyget. Fortsätt genom att trycka på valfri tangent.).
OBS! Om du får ett meddelande om att ingen partition för diagnosverktyget har hittats kör du Dell Diagnostics
från Drivers and Utilities-mediet (se här startar du Dell Diagnostics från mediet Drivers and Utilities
).
3. Tryck på valfri tangent och starta Dell Diagnostics från diagnostikverktygets partition på hårddisken.
4. Tryck på <Tabb> för att markera Test System (testa system) och tryck sedan på <Enter>.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Test System för att köra ett fullständigt test på datorn. Om du väljer Test
Memory (testa minne) startas test av utökat minne, vilket kan ta 30 minuter eller mer att slutföra. När testet
har slutförts noterar du testresultatet och trycker sedan på valfri tangent för att återgå till föregående meny.
5. I huvudmenyn Main Menu i Dell Diagnostics vänsterklickar du, eller trycker på <Tab> och sedan <Enter>, för att välja
det test du vill köra (se Huvudmenyn i Dell Diagnostics
).
OBS! Skriv upp eventuella felkoder och problembeskrivningar exakt, och följ anvisningarna skärmen.
6. När alla test har slutförts stänger du testfönstret för att återgå till huvudmenyn i Dell Diagnostics.
7. Stäng fönstret Main Menu för att avsluta Dell Diagnostics och starta om datorn.
OBS! Om du får ett meddelande om att ingen partition för diagnosverktyget har hittats kör du Dell Diagnostics
från Drivers and Utilities-mediet (se här startar du Dell Diagnostics från mediet Drivers and Utilities).
här startar du Dell Diagnostics från mediet Drivers and Utilities.
Innan du kör Dell Diagnostics startar du systeminställningsprogrammet och granskar datorns konfigurationsinformation samt
säkerställer att enheten som du vill testa är aktiv och visas i systeminställningsprogrammet. Mer information om att använda
systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken på datorn eller support.dell.com.
1. Sätt i Drivers and Utilities-mediet i den optiska enheten.
2. Starta om datorn.
3. När DELL-logotypen visas trycker du direkt på <F12>.
OBS! Tangentbordsfel kan uppstå om en tangent hålls ned under en längre tid. Undvik att orsaka ett
tangentbordsfel genom att trycka på och släppa <F12> med jämna mellanrum för att öppna Boot Device Menu
(startenhetsmenyn).
Om du väntar för länge och operativsystemets logotyp visas fortsätter du att vänta tills Microsoft Windows har startats.
Stäng sedan av datorn och försök igen.
4. När listan med startenheter visas använder du upp- och nedpilarna för att markera CD/DVD/CD-RW Drive och
trycker sedan på <Enter>.
OBS! Om du använder engångsstartmenyn ändras startordningen endast för den pågående startprocessen. Vid
omstart kommer datorn att starta enligt den startsekvens som finns definierad i systeminställningarna.
5. Tryck på valfri tangent för att bekräfta att du vill starta från cd- eller dvd- skivan.
Om du väntar för länge och operativsystemets logotyp visas fortsätter du att vänta tills Microsoft Windows har startats.
Stäng sedan av datorn och försök igen.
6. Ange 1 för att välja Run the 32 Bit Dell Diagnostics (kör 32-bitars Dell Diagnostics).
7. menyn för Dell Diagnostics anger du 1 för att välja Dell 32-bit Diagnostics for Resource CD (graphical user
interface) (Dells 32-bitars diagnostik för Resource CD (grafiskt användargränssnitt)).
8. Tryck på <Tabb> för att markera Test System (testa system) och tryck sedan på <Enter>.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Test System för att köra ett fullständigt test på datorn. Om du väljer Test
Memory (testa minne) startas test av utökat minne, vilket kan ta 30 minuter eller mer att slutföra. När testet
har slutförts noterar du testresultatet och trycker sedan på valfri tangent för att återgå till föregående meny.
9. huvudmenyn i Dell Diagnostics vänsterklickar du, eller trycker <Tabb> och sedan <Enter>, för att välja det test
du vill köra (se Huvudmenyn i Dell Diagnostics
).
OBS! Skriv upp eventuella felkoder och problembeskrivningar exakt, och följ anvisningarna skärmen.
10. När alla test har slutförts stänger du testfönstret för att återgå till huvudmenyn i Dell Diagnostics.
11. Stäng fönstret Main Menu för att avsluta Dell Diagnostics och starta om datorn.
12. Ta bort Drivers and Utilities-mediet från den optiska enheten.
Huvudmenyn i Dell Diagnostics
När Dell Diagnostics har lästs in visas följande meny:
Option (Alternativ) Function (Funktion)
Test Memory
(Testa minne)
Kör det fristående minnestestet
Test System
(Testa systemet)
Kör systemdiagnostik
Exit (Avsluta) Avsluta diagnostiken
Tryck på <Tabb> för att markera det test du vill köra och tryck sedan på <Enter>.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Test System för att köra ett fullständigt test på datorn. Om du väljer Test
Memory (testa minne) startas test av utökat minne, vilket kan ta 30 minuter eller mer att slutföra. När testet har
slutförts noterar du testresultatet och trycker sedan på valfri tangent för att återgå till den här menyn.
När du har valt Test System (testa systemet) visas följande meny:
Option
(Alternativ)
Function (Funktion)
Express Test Genomför ett snabbtest av enheterna i systemet. Det tar normalt 10 till 20 minuter.
OBS! När Express Test (snabbtest) körs behöver inte användaren göra något. Kör Express Test (snabbtest)
först så ökar chanserna att hitta problemet snabbt.
Extended
Test
Genomför ett ingående test av enheterna i systemet. Det kan normalt ta en timme eller mer.
OBS! När du kör Extended Test (utökat test) måste du svara på frågor då och då.
Custom Test Använd för att testa en specifik enhet eller anpassa test som ska köras.
Symptom
Tree
Det här alternativet låter dig välja test baserat ett av problemets symptom. Det här alternativet listar de
vanligaste symtomen.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Extended Test (utökat test) för att göra en mer ingående kontroll av enheterna
i datorn.
Om du stöter på ett problem under ett test visas ett meddelande med en felkod och en beskrivning av problemet. Skriv upp
felkoden och problembeskrivningen exakt, och följ anvisningarna på skärmen. Om du inte kan lösa problemet kontaktar du
Dell Support.
OBS! Ha datorns servicenummer till hands när du kontaktar Dell support. Datorns servicenummer finns längst upp
varje testsida.
Följande flikar ger ytterligare information om test som körs via alternativen Custom Test (anpassat test) eller Symptom Tree
(symptomträd):
Tab (Flik) Option (Alternativ)
Results Visar testresultatet och eventuella feltillstånd som har påträffats.
Errors Visar feltillstånd som har påträffats, felkoder och problembeskrivningar.
Help Beskriver testet och kan innehålla information om eventuella testkrav.
Configuration Visar maskinvarukonfigurationen för den valda enheten.
Dell Diagnostics hämtar konfigurationsinformation för alla enheter från systeminställningsprogrammet,
minnet och olika interna test och visar sedan informationen i enhetslistan till vänster i skärmbilden.
OBS! Enhetslistan kanske inte innehåller namnen på alla komponenter som är installerade på datorn eller
alla enheter som är anslutna till datorn.
Parameters Med dessa kan du anpassa testet genom att ändra inställningarna.
Felmeddelanden
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Om felmeddelandet (eller något liknande meddelande) inte finns med i listan kan du läsa i dokumentationen för
operativsystemet eller det program som var igång meddelandet visades.
Ett filnamn får inte innehålla något av följande tecken:
\ / : * ? " < > | Använd inte dessa tecken i filnamn.
A required .DLL file was not found (en nödvändig DLL-fil hittades inte)Programmet som du försöker starta hittar
inte en fil som behövs. här tar du bort programmet och installerar om det:
Windows XP:
1. KlickaStart® Kontrollpanelen® Lägg till eller ta bort program® Program och funktioner.
2. Markera det program som du vill ta bort.
3. KlickaAvinstallera.
4. Information om installationen finns i programdokumentationen.
Windows Vista:
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Program® Program och funktioner.
2. Markera det program som du vill ta bort.
3. KlickaAvinstallera.
4. Information om installationen finns i programdokumentationen.
enhetsbokstav:\ is not accessible. The device is not ready (enheten är inte redo)Enheten kan inte läsa. Sätt i en
disk i enheten och försök igen.
Insert bootable media (sätt i ett startbart medium) — Sätt in en startbar diskett, cd eller dvd.
Non-system disk error (diskfel utom systemet)Ta ut disketten ur diskettenheten och starta om datorn.
Not enough memory or resources. Close some programs and try again (otillräckligt minne, stäng några program
och försök igen) — Stäng alla fönster och öppna sedan det program som du vill använda. I en del fall kanske du måste
starta om datorn för att återställa minnesresurserna. I fall provar du med att starta det program som du vill använda först.
Operating system not found (det gick inte att hitta operativsystemet)Kontakta Dell Support.
Åtgärda problem
Följ dessa tips när du felsöker datorn:
Om du lade till eller tog bort en komponent innan problemet uppstod bör du igenom installationsprocedurerna och
se till att komponenten installerades korrekt.
Om en extern enhet inte fungerar bör du se till att enheten är ordentligt ansluten.
Om ett felmeddelande visas skärmen skriver du ned det exakta meddelandet. Meddelandet kan hjälpa
supportpersonalen att diagnostisera och åtgärda problemet.
Om ett felmeddelande visas i ett program läser du i dokumentationen till programmet.
OBS! Metoderna i det här dokumentet är skrivna för standardläget i Windows, så de kanske inte fungerar om Dell-
datorn körs i klassiskt läge.
Batteriproblem
VARNING! Det finns risk för att ett nytt batteri exploderar om det sätts i felaktigt. Byt endast ut batteriet
mot ett av samma eller motsvarande typ som rekommenderas av tillverkaren. Kassera förbrukade
batterier i enlighet med tillverkarens anvisningar.
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Problem med hårddisken
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Kontrollera att Microsoft
®
Windows
®
kan identifiera enheten
Windows XP:
KlickaStart och klicka sedan Den här datorn.
Windows Vista:
KlickaStart och klicka sedanDator.
Om enheten inte visas i listan bör du köra antivirusprogrammet hela enheten för att söka efter och ta bort eventuella
virus. Ibland kan Windows inte identifiera enheten på grund av att datorn har smittats av ett virus.
Testa enheten
Sätt in en annan skiva för att utesluta möjligheten att den första enheten är skadad.
Sätt i en startdiskett och starta om datorn.
Rengör enheten eller disken
Information om rengöring av datorn finns i Dell™ -teknikhandboken på datorn eller support.dell.com.
Kontrollera kabelanslutningarna
Kör Felsökaren för maskinvara
Se maskinvarufelsökning
.
Kör Dell Diagnostics
Se Dell Diagnostics
.
Problem med optisk enhet
OBS! Att moderna optiska enheter vibrerar mycket hastigt är helt normalt och ger upphov till oljud. Det tyder inte
att det är något fel med enheten eller mediet.
OBS! Eftersom olika filtyper används i olika delar av världen fungerar inte alla dvd-skivor i alla dvd-spelare.
Ställ in volymen i Windows
Klicka på högtalarikonen i det nedre högra hörnet av skärmen.
Kontrollera att volymen är genom att klicka på skjutreglaget och dra det uppåt.
Kontrollera att ljudet inte har stängts av genom att klicka i alla rutor som är markerade.
Kontrollera högtalarna och bashögtalaren —
Se Problem med ljud och högtalare
.
Problem med att skriva till en optisk enhet
Stäng andra program
Den optiska enheten måste ta emot en stabil dataström under skrivprocessen. Om flödet avbryts uppstår det fel. Prova med
att avsluta alla andra program innan du försöker skriva till den optiska enheten.
Stäng av vänteläget i Windows innan du bränner en skiva
Information om att ställa in strömalternativ finns i Dell™ -teknikhandboken datorn ellersupport.dell.com. Du kan
även söka med sökordet vänteläge i Windows Hjälp och support för information om strömhanteringslägen.
Problem med hårddisken
Kör en diskkontroll
Windows XP:
1. KlickaStart och klicka på Den här datorn.
2. Högerklicka Lokal disk C:.
3. KlickaEgenskaper® Verktyg® Kontrollera nu.
4. KlickaSök efter skadade sektorer och försök att reparera dem och klicka Start.
Windows Vista:
1. KlickaStart
och Dator.
2. Högerklicka Lokal disk C:.
3. KlickaEgenskaper® Verktyg® Kontrollera nu.
Fönstret Kontroll av användarkonto kan visas. Om du är administratör för datorn klickar du Fortsätt; kontakta
annars administratören för att fortsätta med den önskade åtgärden.
4. Följ anvisningarna på skärmen.
Problem med IEEE 1394-enheter
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
OBS! Datorn stöder endast IEEE 1394a-standarden.
Kontrollera att kabeln till IEEE 1394-enheten är rätt ansluten till enheten och till uttaget i datorn
Kontrollera att IEEE 1394-enheten har aktiverads i systeminställningarna Mer information om att använda
systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken på datorn eller support.dell.com.
Kontrollera att Windows hittar IEEE 1394-enheten
Windows XP:
1. KlickaStart och Kontrollpanelen.
2. Under Välj en kategori klickar duPrestanda och underhåll® System® Systemegenskaper® Maskinvara®
Enhetshanteraren.
Windows Vista:
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Maskinvara och ljud.
2. KlickaEnhetshanteraren.
Om IEEE 1394-enheten finns med i listan, har Windows hittat den.
Om du har problem med en IEEE 1394-enhet från Dell
Kontakta Dell Support.
Om du har problem med en IEEE 1394-enhet som inte är från DellKontakta tillverkaren av IEEE 1394-enheten.
Problem med låsningar och programvara
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Datorn startar inte
Kontrollera indikatorlamporna —
Se Problem med strömförsörjningen
.
Se till att nätkabeln sitter ordentligt i datorn och i eluttaget.
Datorn slutar svara på kommandon
ANMÄRKNING: Du kan förlora data om du inte kan stänga av datorn på det vanliga sättet via operativsystemet.
Stäng av datornOm datorn varken svarar på tangentnedtryckningar eller musrörelser håller du strömbrytaren intryckt i
minst 8-10 sekunder tills datorn stängs av. Starta sedan om datorn.
Ett program slutar att svara
Avsluta programmet —
1. Tryck på <Ctrl><Skift><Esc> samtidigt för att visa Aktivitetshanteraren.
2. Klicka på fliken Program.
3. Klicka på det program som inte längre svarar.
4. KlickaAvsluta aktivitet.
Ett program kraschar ofta
OBS! Det finns oftast installationsanvisningar för programvaran i tillhörande dokumentation eller medföljande
diskett, cd eller dvd.
Kontrollera programdokumentationen
Avinstallera och installera om programmet om det behövs.
Ett program är avsett för en tidigare version av Windows
Kör guiden för programkompatibilitet
Windows XP:
Guiden Programkompatibilitet konfigurerar program att de körs i en miljö som liknar tidigare operativsystem.
1. KlickaStart® Alla program® Tillbehör® Guiden Programkompatibilitet® Nästa.
2. Följ anvisningarna på skärmen.
Windows Vista:
Guiden Programkompatibilitet konfigurerar program att de körs i en miljö som liknar tidigare operativsystem före Windows
Vista.
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Program® Använd ett äldre program med den här Windows-
versionen.
2. KlickaNästa när välkomstsidan visas.
3. Följ anvisningarna på skärmen.
En helt blå skärm visas
Stäng av datorn
Om datorn varken svarar på tangentnedtryckningar eller musrörelser håller du strömbrytaren intryckt i minst 8-10 sekunder
tills datorn stängs av. Starta sedan om datorn.
Andra programproblem
Felsökningsinformation finns i dokumentationen till programvaran. Du kan också kontakta tillverkaren av
Se till att programmet är kompatibelt med det operativsystem som är installerat på datorn.
Se till att datorn uppfyller de minimikrav för maskinvara som krävs för att köra programmet. Dokumentationen för
programmet innehåller mer information.
Se till att programmet är rätt installerat och konfigurerat.
Kontrollera att enhetsdrivrutinerna inte står i konflikt med andra program.
Avinstallera och installera om programmet om det behövs.
Säkerhetskopiera filerna omedelbart.
Använd ett antivirusprogram för att kontrollera att det inte finns virus hårddisken, disketterna, cd- eller dvd-
skivorna
Spara och stäng alla öppna filer och program och stäng av datorn via menyn Start
Problem med minne
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Vid meddelande om otillräckligt minne —
Spara och stäng alla öppna filer och avsluta alla öppna program som du inte använder för att se om detta löser
problemet.
Dokumentationen för programmen anger minimikraven för minne. Installera vid behov mer minne (se Sätta tillbaka en
minnesmodul).
Installera om minnesmodulerna (se Minne) för att säkerställa att kommunikationen mellan datorn och minnet fungerar
som den ska.
Kör Dell Diagnostics (se Dell Diagnostics).
Om du har andra minnesproblem
Installera om minnesmodulerna (se Minne) för att säkerställa att kommunikationen mellan datorn och minnet fungerar
som den ska.
Se till att du följer riktlinjerna för installation av minne (se Sätta tillbaka en minnesmodul).
Kontrollera att det minne du använder passar för datorn. Mer information av den typ av minne som stöds av datorn
finns i installations- och referenshandboken till datornsupport.dell.com.
Kör Dell Diagnostics (se Dell Diagnostics).
Problem med strömförsörjningen
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Om strömindikatorn lyser grönt och datorn inte svarar — Se Diagnostiklampor
.
Om strömindikatorn är släcktDatorn är endera avstängd eller får ingen ström.
Sätt i nätkabeln igen i nätkontakten datorns baksida och eluttaget.
Ta bort alla eventuella förgreningsdosor, förlängningssladdar och strömskydd och kontrollera att datorn startar som
den ska.
Kontrollera att eventuella grenuttag som används är anslutna till ett eluttag och är påslagna.
Kontrollera att eluttaget fungerar genom att ansluta något annat till det, exempelvis en lampa.
Eliminera störningarNågra möjliga störningskällor är:
Förlängningssladdar för ström, tangentbord och mus
För många enheter anslutna till samma grenuttag
Flera förgreningsdosor anslutna till samma eluttag
Problem med ljud och högtalare
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Inget ljud från högtalarna
OBS! Volymkontrollen på vissa MP3-spelare och andra mediespelare åsidosätter volyminställningarna i Windows.
Kontrollera alltid att volymen på mediespelaren inte är avstängd eller nedvriden.
Ställ in volymen i WindowsKlicka eller dubbelklicka på högtalarikonen i det nedre högra hörnet av skärmen. Kontrollera
att volymen är uppskruvad och att ljudet inte är avstängt.
Koppla från eventuella hörlurarHögtalarna kopplas från automatiskt när ett par hörlurar ansluts till uttaget
frontpanelen.
Avlägsna eventuella störningarKontrollera möjliga störningskällor genom att stänga av fläktar, lysrör eller
halogenlampor i närheten.
Kör Felsökaren för maskinvaraSe maskinvarufelsökning.
Inget ljud i hörlurarna
Kontrollera att hörlurskabeln är anslutenSe till att kontakten till hörlurarna är ordentligt ansluten i uttaget. Se
installations- och snabbreferenshandboken till datornsupport.dell.com.
Ställ in volymen i WindowsKlicka eller dubbelklicka på högtalarikonen i det nedre högra hörnet av skärmen. Kontrollera
att volymen är uppskruvad och att ljudet inte är avstängt.
Problem med grafik och bildskärm
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
ANMÄRKNING: Om datorn levererades med ett PCI Express-grafikkort installerat behöver du inte ta bort det om du
installerar ytterligare grafikkort. Kortet behövs emellertid för felsökning. Om du tar bort kortet ska du förvara det
en säker plats. Information om ditt grafikkort finns på support.dell.com.
Kontrollera indikatorlamporna —
Se Diagnostiklampor
.
Kontrollera bildskärmens inställningar
Se Dell™-teknikhandboken datorn eller support.dell.com.
Ändra bildskärmsinställningarna i Windows —
Windows XP:
1. KlickaStart® Kontrollpanelen® Utseende och teman.
2. Klicka på det område som du vill ändra eller klicka ikonen Bildskärm.
3. Prova andra inställningar under Färgkvalitet och Skärmupplösning.
Windows Vista:
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Maskinvara och ljud® Anpassning® Bildskärmsinställningar.
2. Justera Upplösning och Färginställningar efter behov.
Endast en del av bildskärmen är läslig
Anslut en extern bildskärm
1. Stäng av datorn och anslut en extra bildskärm till datorn.
2. Slå på datorn och den externa bildskärmen samt justera ljusstyrkan och kontrasten.
Om den externa bildskärmen fungerar kan det hända att datorns bildskärm eller grafikkort är trasigt. Kontakta Dell Support.
Dells tekniska uppdateringstjänst
Dells tekniska uppdateringstjänst skickar e-postmeddelanden när det finns program- och maskinvaruuppdateringar för datorn.
Tjänsten är gratis och innehåll, format och brevfrekvens kan anpassas.
Anmäl dig till Dells tekniska uppdateringstjänst genom att besöka support.dell.com/technicalupdate.
Dells supportverktyg
Dells supportverktyg är installerat på datorn och går att starta från Dells support -ikonen i aktivitetsfältet eller från
Start-knappen. Använd det här verktyget för att skaffa dig information för att lösa ett problem, skaffa uppdateringar av
program och undersöka om allt står rätt till med datorn.
Starta Dells supportverktyg
Dells supportverktyg startar du från -ikonen i aktivitetsfältet eller från Start-knappen.
Om ikonen för Dells supportverktyg inte visas i aktivitetsfältet:
1. Klicka Start® Alla program® Dell Support® Dell Support Settings.
2. Markera Show icon on the taskbar (visa ikonen i aktivitetsfältet).
OBS! Om Dells supportverktyg inte kan öppnas via Start-menyn kan du till support.dell.com och ladda ner
programvaran.
Dells supportverktyg är anpassad efter din dator.
Ikonen
i aktivitetsfältet har olika funktion beroende om du klickar, dubbelklickar eller högerklickar på den.
Klicka på ikonen för Dells supportverktyg
Klicka eller högerklicka på ikonen för att utföra följande åtgärder:
Kontrollera datormiljön.
Visa inställningarna för funktionen Dell Support.
Öppna hjälpfilen för funktionen Dell Support.
Visa Vanliga frågor och svar.
Mer information om funktionen Dell Support.
Stäng av funktionen Dell Support.
Dubbelklicka på ikonen för Dells supportverktyg
Dubbelklicka på ikonen om du själv vill kontrollera datormiljön, läsa svaren vanliga frågor, öppna hjälpfilen för Dells
supportverktyg och titta på programmets inställningar.
Klicka på frågetecknet (?) längst upp i fönstret Dell Support om du vill ha mer information om funktionen Dell Support.
Tillbaka till innehållssidan
Tillbaka till innehållssidan
Bildskärm
Dell™ Vostro™ 1710 servicehandbok
Bildskärmsenhet
Bildskärmsramen
Bilsskärmspanel
Bildskärmskabel
Kamera- och mikrofonmontering
Bildskärmsenhet
Ta bort bildskärmsenhet
VARNING! Innan du börjar med följande procedur följer du säkerhetsanvisningarna som medföljde datorn.
1. Följ anvisningarna i Innan du arbetar inuti datorn
.
2. Koppla bort antennen från WLAN-kortet (se Ta bort ett WLAN Card
).
3. Ta bort, med datorn med bottensidan uppåt, de båda M2.5 x 8-mm- skruvarna som ansluter bildskärmsmonteringen till
datorns båda hörn.
4. Ta bort, med datorn med bottensidan uppåt, M2.5 x 5-mm-skruven längst ner i batterifacket nära datorns kant.
5. Ta bort gångjärnskåpan (se Ta bort gångjärnskåpan
).
6. Ta bort tangentbordet (se Ta bort tangentbordet
).
7. Ta bort, med datorn upprätt, i sekvensiell ordning de tre numrerade M2.5 x 5-mm-skruvarna från
bildskärmsmonteringen.
8. Ta bort skruven som säkrar bildskärmskabeln till bildskärmsmonteringens bas.
9. Koppla bort bildskärmskabeln från bildskärmskontakten på moderkoret.
ANMÄRKNING: Säkerställ att antennkablarna inte fastnar under plastflikarna på handledsstödet.
10. Lyft bort antennkablarna från plastflikarna under handledsstödet och skjut ut antennkabeln under handledsstödet.
11. Lyft ut bildskärmsmonteringen ur datorn.
1 bildskärmskabel 2 bildskärmsmontering
3 antennkablar
Sätta tillbaka bildskärmsenheten
VARNING! Innan du börjar med följande procedur följer du säkerhetsanvisningarna som medföljde datorn.
Den här proceduren förutsätter att du har slutfört borttagningsproceduren Ta bort bildskärmsenhet
.
1. Rikta in bildskärmens gångjärn mot hålen i datorns bas och sedan sänker du ner bildskärmen på plats.
ANMÄRKNING: Säkerställ att bildskärmskabeln och antennkablarna är riktigt dragna och fastsatta under plastflikarna
på handledsstödet.
2. Ta bort, med datorn upprätt, i sekvensiell ordning de tre numrerade M2.5 x 5-mm-skruvarna från
bildskärmsmonteringen.
3. Dra antennkablarna under plastflikarna på handledsstödet.
4. Skjut antennkablarna genom hålet i handledsstödet och datorns bas.
5. Anslut bildskärmskabeln till bildskärmskabelkontakten på moderkortet.
6. Ta bort skruven som säkrar bildskärmskabeln till bildskärmsmonteringens bas.
7. Sätt i sekventiell ordning tillbaka de fya numrerade M2.5 x 5-mm- skruvarna i bildskärmsmonteringens bas.
8. Sätt tillbaka tangentbordet (se Sätta tillbaka tangentbordet
).
9. Sätt tillbaka gångjärnskåpan (se Sätta tillbaka gångjärnskåpan
).
10. Stäng bildskärmen och vänd datorn upp och ned.
11. Sätt tillbaka, med datorn med bottensidan uppåt, skruven längst ner i batterifacket nära datorns kant.
12. Sätt tillbaka de båda M2.5 x 8-mm-skruvarna som ansluter bildskärmsmonteringen till datorns båda hörn.
13. Återanslut antennen till WLAN-kortet (se Sätta tillbaka ett WLAN-kort
).
Bildskärmsramen
Ta bort bildskärmsinfattningen
VARNING! Innan du börjar med följande procedur följer du säkerhetsanvisningarna som medföljde datorn.
1. Följ anvisningarna i Innan du arbetar inuti datorn
.
2. Koppla bort antennen från WLAN-kortet (se Ta bort ett WLAN Card
).
3. Ta bort gångjärnskåpan (se Ta bort gångjärnskåpan
).
4. Ta bort tangentbordet (se Ta bort tangentbordet
).
5. Ta bort bildskärmsenheten (se Ta bort bildskärmsenhet
).
6. Ta bort de åtta gummidämparna runt bildskärmens kant.
7. Ta bort de fyra M2.5 x 5-mm-skruvarna och de fyra ansatskruvarna runt bildskärmens kant.
1 M2.5 x 5-mm-skruvar (4) 2 gummidämpare (8)
3 M2.5 x 5-mm-ansatsskruvar (4) 4 bildskärmsram
ANMÄRKNING: Att ta bort infattningen från kåpan erfordrar extrem försiktighet för att undvika skada på infattningen.
8. Börja med den mellersta nedre delen av bildskärmspanelen och använd fingrarna för att skilja infattningen från kåpan
samt lyft sedan i kanterna på insidan för att separera resten av infattningen.
Sätta tillbaka bildskärmsramen
VARNING! Innan du börjar med följande procedur följer du säkerhetsanvisningarna som medföljde datorn.
Den här proceduren förutsätter att du har slutfört borttagningsproceduren Ta bort bildskärmsinfattningen
.
1. Börja i valfritt hörn och använd fingrarna för att försiktigt klämma fast infattningen på plats för att säkra den på kåpan.
2. Sätt tillbaka de fyra M2.5 x 5-mm-skruvarna och de fyra ansatskruvarna runt bildskärmens kant.
3. Sätt tillbaka de åtta gummidämparna runt bildskärmens kant.
4. Sätt tillbaka bildskärmsmonteringen (se Sätta tillbaka bildskärmsenheten
).
5. Sätt tillbaka tangentbordet (se Sätta tillbaka tangentbordet
).
6. Sätt tillbaka gångjärnskåpan (se Sätta tillbaka gångjärnskåpan
).
7. Återanslut antennen till WLAN-kortet (se Sätta tillbaka ett WLAN-kort
).
Bilsskärmspanel
Ta bort bildskärmspanelen
VARNING! Innan du börjar med följande procedur följer du säkerhetsanvisningarna som medföljde datorn.
1. Följ anvisningarna i Innan du arbetar inuti datorn
.
2. Koppla bort antennen från WLAN-kortet (se Ta bort ett WLAN Card
).
3. Ta bort gångjärnskåpan (se Ta bort gångjärnskåpan
).
4. Ta bort tangentbordet (se Ta bort tangentbordet
).
5. Ta bort bildskärmsenheten (se Ta bort bildskärmsenhet
).
6. Ta bort bildskärmsinfattningen (se Ta bort bildskärmsinfattningen
).
7. Ta bort de båda M2.5 x 5-mm-skruvarna på gångjärnen.
8. Lyft bort bildskärmsmonteringens övre kant från ndet övre höljet.
9. Ta bort de båda M2 x 3-mm-skruvarna från bildskärmens gångjärn.
1 M2.5 x 5-mm-skruvar (2) 2 M2 x 3-mm-skruvar (8)
3 bildskärmspanel 4 kåpa
Sätta tillbaka bildskärmspanelen
VARNING! Innan du börjar med följande procedur följer du säkerhetsanvisningarna som medföljde datorn.
Den här proceduren förutsätter att du har slutfört borttagningsproceduren Ta bort bildskärmspanelen
.
1. Ta bort de båda M2 x 3-mm-skruvarna från bildskärmens gångjärn.
2. Placera bildskärmspanelmonteringen i kåpan.
3. Rikta in styrstiften högst upp på bildskärmsgångjärnspanelerna och placera bildskärmspanelen i kåpan.
4. Sätt tillbaka de båda M2.5 x 5-mm-skruvarna i gångjärnen.
5. Sätt tillbaka bildskärmsinfattningen (se Sätta tillbaka bildskärmsramen
).
6. Sätt tillbaka bildskärmsmonteringen (se Sätta tillbaka bildskärmsenheten
).
7. Sätt tillbaka tangentbordet (se Sätta tillbaka tangentbordet
).
8. Sätt tillbaka gångjärnskåpan (se Sätta tillbaka gångjärnskåpan
).
9. Återanslut antennen till WLAN-kortet (se Sätta tillbaka ett WLAN-kort
).
Bildskärmskabel
Ta bort bildskärmskabeln
VARNING! Innan du börjar med följande procedur följer du säkerhetsanvisningarna som medföljde datorn.
1. Följ anvisningarna i Innan du arbetar inuti datorn
.
2. Koppla bort antennen från WLAN-kortet (se Ta bort ett WLAN Card
).
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70

Dell Vostro 1710 Användarmanual

Typ
Användarmanual