■ Montering av rotorn
<SM-RT61>
Montera rotorn samt rotorns fastdragningsplatta på navet. Montera och drag
därefter fast bultarna på det sätt som visas i Fig. 1.
<SM-RT62/52>
Fig. 1
Fastdragningsplatta
Rotor
Nav
Rotorns fasthållningsbultar
(torxnyckel nr. T25)
3. Fastlåsning av kabeln
Placera innervajern på det sätt
som bilden visar och drag därefter
fast vajerns monteringsbult.
6. Tryck in bromshandtaget ca. 10
gånger, tills det kommer i kontakt
med styrhandtaget. Kontrollera att
det inte finns några problem med
några delar, samt att rotorn och
beläggen inte hindrar varandra när
hjulet roteras.
7. Vrid kabelns justeringsvred för att sträcka kabeln, om den inte är sträckt.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
4. Medan du håller bromshandtaget intryckt, skall du sätta bromsens calipers på
sina rätta platser och därefter dra fast fasthållningsbultarna för bromsens
calipers.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
5. Lossa caliperns justeringsskruv två
klicksteg.
Kabelns fasthållningsbult
Innervajer
Tryck in ca.
10 gånger
■ Justering när beläggen blir utslitna
Använd en 3 mm insexnyckel för att dra fast beläggets justeringsskruv på calipern
så att båda avstånden (A) och (B) blir 0,2 - 0,4 mm.
Om bromsbeläggen har slitits ned till tjockleken 0,5 mm, skall bromsbeläggen
bytas ut.
Byte av bromsbelägg
1. Tag bort cykelns hjul från ramen och tag därefter bort bromsbeläggen på det
sätt som bilden visar.
2. Lossa beläggens justeringsskruv
och vrid kabelns justeringsbultar
medurs vid bromshandtaget för att
lossa dem.
Bromsbelägg
Bromsbelägg
Rotor
Kabelns justeringsbult
Saxsprint
BR-M465 / BR-M495
BL-M510 / ST-M510
SM-RT61, SM-RT62/52
B01S
Anvisningar om teknisk service SI-8A10B-001
4. När du har kontrollerat att brombeläggen och rotorn inte kommer i kontakt med
varandra, skall du kontrollera att det inte uppstår några problem när
bromshandtaget trycks in.
Rotorns monteringsring
TL-LR15
Skons justeringsskruv
Skons justeringsskruv
(0.2 – 0.4 mm)(0.2 – 0.4 mm)
Skons justeringsskruv
3. <BR-M465>
Montera nya bromsbelägg. Därefter
skall du böja ut saxsprinten.
<BR-M495>
Montera de nya bromsklotsarna. Vid
detta tillfälle får du inte glömma bort att
montera låsringen.
Drag fast beläggens justeringsskruv så
att det fria spelet mellan
bromsbeläggen och rotorn blir 0,2 - 0,4
mm.
<BR-M465>
<BR-M495>
<BR-M495>
<BR-M465>
Låsring
3 mm insexnyckel
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Bromscaliper
Bromshandtag
Rotor
Bromskabel
Bromsbeläggsenhet (bromsbelägg av harts)
Allmän säkerhetsinformation
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar
i öppningarna på den roterande rotorn.
• Justera innervajern så att den utskjutande delen blir kortare än 20 mm.
Om den utskjutande delen är längre, kan ändan av innervajern fastna i
rotorn, vilket kan göra att hjulet låser sig och att cykeln tippar över
framåt och leder till allvarliga skador.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används.
Vidrör dem därför inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du
har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig. Innan du gör något
försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har
kylts ned tillräckligt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt,
innan du börjar cykla.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att bromsbeläggens tjocklek är
0,5 mm eller tjockare.
• Om oljud uppstår när du bromsar, kan det betyda att bromsbeläggen har
slitits ned till sin gräns. Kontrollera bromsbeläggens tjocklek, när du har
kontrollerat att bromssystemet har kylts ned tillräckligt.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och
bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du
rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på
rätt sätt.
• Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern omedelbart om några
sådana problem upptäcks. Om du inte gör detta, kanske bromsarna inte fungerar på rätt
sätt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln.
För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om snabbfrigöringsspaken finns på samma sida som rotorn, finns det risk för att den
kan hindra rotorn. Kontrollera därför att delarna inte kontaktar varandra.
• Det är viktigt att du helt förstår manövreringen av din cykels bromssystem. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller orsakar
en olycka, som kan vålla svåra skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika
sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du skall använda cykeln.
Detta kan uppnås genom att du pratar med din fackkunnige cykelhandlare och läser
igenom cykelns bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Skivbromsen M465/M495 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara prestanda, när
den används i kombination med BR-M465/M495 (bromscalipers), BL-M510 /ST-M510
(bromshandtag), SM-RT61, SM-RT62/52 (rotor) och Shimanos bromsbeläggsenhet
(B01S). Det bromshandtag som används, skall vara ett tvåfingershandtag
för V-bromsar, som till exempel BL-M510/ST-M510. Om du använder
skivbromsen i kombination med 4-fingershandtag som till exempel BL-
T400/ST-T400, kommer bromskraften att bli högre.
Detta gör att cykeln vid vissa tillfällen, som till exempel vid vissa
cyklingspositioner eller total vikt, kan tippa över, och att skador kan uppstå
om du inte är tillräckligt varsam.
Byt ut bromsbeläggen om deras indikatorer för nedslitning blir synliga.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En
glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
• Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften ökar gradvis allt eftersom under
inkörningen. Förvissa dig om att du är medveten om alla sådana ökningar av
bromskraften, när du använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak
inträffar när bromsbeläggen eller rotorn byts ut.
Observera
• Rotorn SM-RT52 skall användas tillsammans med bromsbelägg av harts. Om den
används tillsammans med bromsbelägg av metall, kommer bromsbeläggen att slitas
ut mycket snabbt.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn och
calipern komma i kontakt med varandra.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
Indikatorer för
bromsbeläggens
förslitning
UPPMÄRKSAMMA
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
VARNING
Kortare än
20 mm
Montering
■ Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och höger
sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den högra
sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2
Använd ett styrhandtag med en
maximal ytterdiameter på 32 mm.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Använd skyddshandskar och vrid rotorn
medurs på det sätt som visas i Fig. 2.
Medan du gör detta, skall du dra fast
rotorns fasthållningsbultar i den ordning
som bilden visar.
Använd en vanlig skruvmejsel eller liknande för att stuka kanterna av
fastdragningsplattan över bultskallarna på det sätt som visas i Fig. 3.
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Fig. 2 Fig. 3
Fastdragningsplatta
■ Montering av bromshandtaget
Använd en 5 mm insexnyckel vid monteringen.
■ Montering av calipers
1.
Montera cykelhjulet. Lossa caliperns
fasthållningsbultar och montera
därefter bromsens calipers på
ramen, så att de fungerar på både
vänster och höger sida.
Caliperklammans
bult
Caliperns fasthållningsbultar
2. Använd skyddshandskar och vrid adaptern moturs, medan du drar fast
caliperklammans bult.
Caliperklammans bult
Adapter
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Lås fast de tre bultarna med en kåpa på det sätt som bilden visar, detta för
att förhindra att bultarna lossnar.
Kåpor
< Fram > < Bak >
■ För stångtyp
Kåpa
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
SI-8A10B-001-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
* TORX är ett registrerat
varumärke för Camcar LLC.