SKODA Roomster 5J 11-2014 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning

Denna manual är också lämplig för

SIMPLY CLEVER
ŠKODA Roomster
Instruktionsbok

5J7012737AH
Frord
Du har valt en KODA hjrtligt tack fr ditt frtroende.
Manvrering av bilen, viktig skerhetsinformation, bilvrd, underhll och fel som du sjlv kan tgrda och tek-
niska fordonsdata hittar du i instruktionsboken.
Ls igenom den hr instruktionsboken noggrant och flj anvisningarna i den, eftersom det r en frutstt-
ning fr korrekt anvndning av bilen.
Vi nskar dig mycket gldje med din KODA och att du alltid fr en trevlig frd.
Med vnlig hlsning, KODA AUTO a.s. (nedan kallat KODA eller tillverkare)

5J7012737AH
Innehållsförteckning
Bilens dokumentation 4
Frklaringar 5
Struktur och ytterligare information om denna
informationsbok 6
Förkortningar
Skerhet
Passiv skerhet 8
Allmnna anvisningar 8
Rtt och sker sittstllning 9
Skerhetsblten 11
Anvnda skerhetsblten 11
Bltesupprullningsautomatik och
bltesstrckare 14
Airbagsystem 15
Beskrivning av airbagsystemet 15
Airbagversikt 16
Avaktivera airbag 19
Sker transport av barn 20
Barnstol 20
Fstsystem 23
Manvrering
Frarplats 27
versikt
26
Instrument och kontrollampor
28
Kombiinstrument
28
Multifunktionsdisplay (MFD)
31
Serviceintervallsindikering
34
MAXI DOT-display
35
Kontrollampor
37
Lsa upp och lsa 44
Lsa upp och lsa 44
Centralls 46
Fjrrmanvrering 49
Stldskyddsanordning 50
Bagagerumslucka 51
Elektriska fnsterhissar 52
Mekaniska fnsterhissar 54
Ljus och sikt 55
Ljus 55
Innerbelysning 59
Sikt 60
Vindrutetorkare och vindrutespolare 61
Backspegel 63
Sten och frvaring 65
Framstolar 65
Ryggstd 66
Nackskydd 68
Bagagerum 69
Variabelt lastgolv i bagagerummet 72
Cykelhllare i bagagerummet 73
Takrcke 75
Praktisk utrustning 76
Frvaringsfack 78
Praktik 82
Vrmesystem och klimatanlggning 85
Vrme, ventilation, kylning 85
Vrmesystem 86
Klimatanlggning (manuell klimatanlggning) 87
Climatronic (automatisk klimatanlggning) 90
Kommunikation och multimedia 92
Universell telefonfrberedelse GSM II 92
Rststyrning 97
Multimedia 98
Krning
Start och krning 100
Starta och stnga av motorn 100
Bromsar 101
Manuell vxling och pedaler 103
Automatisk vxellda 103
Inkrning 106
Ekonomisk krning och miljskydd 107
Undvika skador p fordonet 110
Krning utomlands 111
Hjlpsystem 112
Bromshjlpsystemen 112
Parkeringshjlp 113
Farthllare 114
START-STOPP 116
Dcktrycksvervakningssystem 117
Slpvagnskoppling och slpvagn 118
Slpvagnskoppling 118
Slpvagn 122
Driftanvisningar
Bilvrd
125
Servicearbeten, anpassningar och tekniska
ndringar 125
Tvtta bilen 127
Utvndig bilvrd 128
Invndig bilvrd 131
Kontroll och pfyllning 134
Brnsle 134
Motorrum 136
Motorolja 139
Kylvtska 141
2
Innehållsförteckning
Bromsvtska 143
Bilbatteri 144
Hjul 147
Flgar och dck 147
Godknda dck/flgkombinationer 151
Vinterkrning 154
Sjlvhjlp
Ndutrustning och sjlvhjlp 156
Ndutrustning 156
Hjulbyte 157
Reparationssats 160
Starthjlp 163
Bogsera fordon 164
Skringar och gldlampor 166
Skringar 166
Gldlampor 168
Tekniska data
Tekniska data
173
Fordonsdata 173
Alfabetiskt register
3
Innehållsförteckning
Bilens dokumentation
I bilens dokumentation hittar du alltid denna instruktionsbok och servicepla-
nen.
Beroende p utrustning kan bilens dokumentation ocks innehlla en bruksanvis-
ning fr radion resp. en bruksanvisning fr navigationssystemet och i vissa
lnder ocks broschyren P vg.
Instruktionsbok
Denna instruktionsbok gller fr alla karossvarianter av bilen samt fr alla tillhran-
de modellvarianter och fr alla utrustningsniver.
I denna instruktionsbok beskrivs alla mjliga utrustningsvarianter, utan att de
anges som extrautrustning, en viss modellvariant eller som marknadsspecifik
utrustning. Detta innebr att de utrustningskomponenter som beskrivs i denna
bruksanvisning inte ndvndigtvis finns i bilen.
Utrustningen p bilen beror p kpeavtalet fr bilen. Fr frgor om utrusningens om
fattning, kontakta vid behov en KODA-partner.
Bilderna i denna instruktionsbok tjnar bara som illustration. P bilderna kan
mindre detaljavvikelser frekomma i jmfrelse med din bil, bilderna syftar bara till
att ge allmn information.
KODA AUTO a.s. arbetar stndigt med vidareutveckling av alla typer och model-
ler. Rtt till ndringar frbehlles vad gller leveransens utformning, utrustning och
teknik. Den information som lmnas i denna instruktionsbok verensstmmer
med informationsstatus vid tidpunkten fr tryckningen.
Inga ansprk kan grundas p uppgifter, bilder och beskrivningar i denna instruk-
tionsbok.
Serviceplan
Serviceplanen innehller dokumentation fr verlmnandet av bilen, information
om garanti och servicetillfllen.
Bruksanvisning fr radion
Bruksanvisningen fr radion innehller en beskrivning av manvreringen av ra-
dion, ngra funktioner och fordonssystem.
Bruksanvisning fr navigationssystemet
Bruksanvisningen fr navigationssystemet innehller en beskrivning av manvrer-
ingen av navigationssystemet, ngra funktioner och fordonssystem.
Broschyren P vg
Broschyren P vg innehller telefonnummer till importrer och kundservicestllen i
ngra lnder samt ndnummer.
4
Bilens dokumentation
Frklaringar
Begrepp som anvnds
I bilens dokumentation anvnds fljande begrepp i samband med servicearbeten
p bilen.
- verkstad som p ett fackmssigt stt genomfr servicearbeten p
bilar av mrket KODA. En fackverkstad kan vara en KODA-partner, en
KODA-servicepartner, eller en oberoende verkstad.
- verkstad som enligt avtal med tillverkaren KODA
AUTO a.s. eller dennes terfrsljare r behrig att utfra servicearbeten p bilar
av mrket KODA eller att slja originaldelar frn KODA.
- fretag som av tillverkaren KODA AUTO a.s. eller dennes
terfrsljare r auktoriserat att slja nya bilar av mrket KODA och, om tillmp-
ligt, genomfra service p dessa bilar med originaldelar frn KODA samt slja
KODA originaldelar.
Symbolfrklaring
En versikt av de symboler som anvnds i instruktionsboken och en kort betydel-
sefrklaring.
Hnvisning till den inledande modulen av ett kapitel med viktig informa-
tion och skerhetsanvisningar.
Fortsttning av modulen p nsta sida.
Anger situationer d bilen br stannas snarast mjligt.
Registrerat varumrke.
Textvisning p MAXI DOT-displayen.
Textvisning p segmentdisplayen.
VARNING
Texter med denna symbol uppmrksammar dig p att olycks- och skaderisk
eller risk fr livsfara freligger.
VIKTIGT
Texter med denna symbol uppmrksammar dig p att risk fr fordonsskada eller
eventuella funktionsfel freligger.
Miljövård
Texter med denna symbol innehller information om miljskydd samt tips om
ekonomisk krning.
"Fackverkstad"
"KODA-servicepartner"
"KODA-partner"
Observera
Texter med denna symbol innehller tillggsinformation.
5
Frklaringar
Struktur och ytterligare information om denna
informationsbok
Instruktionsbokens struktur
Instruktionsboken r hierarkiskt indelad i fljande omrden:
Avsnitt (t.ex. skerhet) - rubriken p avsnittet anges alltid lngs ned till vnster p
sidan
Huvudkapitel (t.ex. airbag-system) - rubriken p huvudkapitlet anges alltid
lngs ned till hger p sidan
Kapitel (z. B. airbag-versikt)
Inledning till tema - modulversikt inuti kapitlet, inledande informa-
tion om kapitelinnehll, eventuellt om gllande anvisningar fr hela kapitlet
Modul (t.ex. ) frontairbags
Informationsskning
Vid informationsskning i instruktionsboken rekommenderar vi att anvnda
skordsindexet i slutet av instruktionsboken.
Riktningsangivelser
Alla riktningsangivelser, som "vnster", "hger", "fram", "bak", gller i bilens frdrikt-
ning.
Enheter
Volym-, vikt-, hastighets- och lngdangivelser anges i metriska enheter, om
inget annat anges.
Displayvisning
I denna bruksanvisning anvnds indikeringen p MAXI DOT-displayen fr display-
visningen i kombiinstrumentet, svida inget annat anges.
6
Struktur och ytterligare information om denna informationsbok
Förkortningar
Förkortning Förklaring
varv/min Motorvarvtal per minut
ABS Lsningsfritt bromssystem
AG Automatisk vxellda
AGM Fordonsbatterityp
ASR Antispinnsystem
CO
2
Koldioxid
DPF Dieselpartikelfilter
DSG Automatisk dubbelkopplingsvxellda
EDS Elektronisk differentialsprr
ECE Frenta nationernas ekonomiska kommission fr Europa
EPC Kontroll motorelektronik
ESC Stabiliseringssystem
ET Flgarnas inpressningsdjup
EU Europeiska unionen
GSM globalt system fr mobil kommunikation
HBA Bromsassistent
HHC Assistent fr start i backe
kW Kilowatt, mttenhet fr motoreffekt
MDI Ingngar fr anslutning av externa enheter
MFD Multifunktionsdisplay
MG Manuell vxellda
N1
En skpbil som uteslutande eller vervgande r konstruerad fr
godstransport
Nm Newtonmeter, mttenhet fr motorns vridmoment
PIN Personligt identifikationsnummer
SIM-kort Ett kort fr identifiering av mobilntdeltagaren
TDI CR
Dieselmotor med turboladdning och insprutningssystem av
typen common-rail
TSI Bensinmotor med turboladdning och direktinsprutning
VIN Fordonets identifikationsnummer
7
Förkortningar
Skerhet
Passiv skerhet
Allmnna anvisningar
Inledning
I detta kapitel finns information om:
Fre varje frd
8
Krskerhet 8
Skerhetsutrustning 8
I detta avsnitt finns viktig information, tips och anvisningar p temat passiv
skerhet i bilen.
Vi har hr sammanstllt vad man br veta om skerhetsblten, airbags, barnstolar
och barnskerhet.
VARNING
Detta kapitel innehller viktig information fr frare och passagerare vid kon-
takt med bilen.
Ytterligare information om skerhet fr frare och passagerare finns ven i
nsta kapitel i denna bruksanvisning.
Hela dokumentationen br alltid medfras vid frd med bilen. Detta gller
srskilt om bilen lnas ut eller sljs.
Fre varje frd
Läs och beakta först på sidan 8.
Fr din egen skerhet och fr passagerarnas skerhet br fljande punkter beaktas
fre varje krning:
Skerstll att all belysning och blinkersen fungerar felfritt.
Kontrollera att vindrutetorkaren fungerar korrekt och att torkarbladen be-
finner sig i felfritt skick.
Skerstll att samtliga rutor r rena s att god sikt fs.
Stll in backspeglarna s att sikten bakt skerstlls.
Kontrollera att speglarna inte r vertckta.
Kontrollera dcktrycket.
Kontrollera nivn av motorolja, bromsvtska och kldmedel.
Fst medfrda kollin ordentligt.
De tilltna axelbelastningarna och fordonets totalvikt fr inte verskridas.
Stng alla drrar samt motorhuven och bagagerumsluckan.
Se till att inga freml kan hindra pedalerna.
Skydda barn genom att spnna fast dem i en lmplig barnstol som r korrekt
fastspnd » sidan 20, Sker transport av barn.
Inta rtt sittlge » sidan 9, Rtt och sker sittstllning. Upplys dina passage-
rare om att de mste inta rtt sittlge.
Krskerhet
Läs och beakta först på sidan 8.
Som frare br du ansvaret fr dig och dina passagerare. Om din krskerhet pver-
kas, utstts bde du sjlv och dina medtrafikanter fr fara.
Drfr mste fljande anvisningar beaktas:
Lt inte uppmrksamheten avledas frn trafiksituationen, t.ex. genom passa-
gerare eller ett telefonsamtal.
Kr aldrig fordonet om din krfrmga r pverkad av exempelvis medicin, alkohol
eller droger.
Flj trafikreglerna och verskrid inte den maximalt tilltna hastigheten.
Anpassa fordonets hastighet efter krbanans tillstnd, trafiksituationen och
vderfrhllandena.
Kr aldrig fr lnge, ta regelbundna pauser - minst varannan timme.
Skerhetsutrustning
Läs och beakta först
på sidan 8.
Fljande punkter beskriver endast en del av skerhetsutrustningen i fordonet:
Trepunktsblten fr samtliga sittplatser.
Blteskraftbegrnsare fr framstolar.
Bltesstrckare fr framstolar.
Hjdjusterbart skerhetsblte i framstolarna.
Frontairbag fr frare och passagerare.
Sidoairbags.
Huvudairbags.
Frankringspunkter fr barnstol med ISOFIX-system.
Frankringspunkter fr barnstol med TOP TETHER-system.
8
Skerhet
Nackskydd instllbara i hjdled.
Instllbar ratt.
All skerhetsutrustning samverkar fr att ge frare och passagerare bsta mjliga
skydd.
Skerhetsutrustningen hjlper varken frare eller passagerare om dessa inte sit-
ter p rtt stt eller om de inte stller in eller anvnder utrustningen p rtt stt.
Ett skerhetsblte som anvnds felaktigt kan vid en olycka orsaka skador genom
den utlsta airbagen.
Rtt och sker sittstllning
Inledning
I detta kapitel finns information om:
Rtt sittstllning fr fraren
9
Instllning av rattlge 10
Rtt sittstllning fr frampassageraren 10
Rtt sittstllning fr passagerare i bakstet 10
Exempel p felaktig sittstllning 11
VARNING
Framstolar och samtliga nackskydd mste alltid vara rtt instllda efter
kroppsstorleken, och skerhetsbltena mste vara korrekt fastspnda fr att
skerstlla att fraren och passagerarna skyddas p bsta mjliga stt.
Samtliga passagerare mste p rtt stt kunna koppla det skerhetsblte som hr
till sittplatsen. Barn mste vara fastspnda med lmpligt skerhetssystem » si-
dan 20, Sker transport av barn.
Om en felaktig sittstllning intas utstter sig passageraren fr livsfara om en
airbag lser ut vid en olycka.
Om passagerarnas rygg inte sitter korrekt mot ryggstdet lper de hgre ska-
derisk genom att bltet kommer att sitta fel.
Under frd fr ryggstdet inte vara lutat fr lngt bak eftersom skerhetsbltets
och airbagsystemets funktion i s fall pverkas negativt - skaderisk!
Rtt sittstllning fr fraren
Bild 1 Rtt avstnd frn frare till ratten/rtt nackskyddsinstllning
Läs och beakta först
på sidan 9.
Fr din egen skerhet och fr att minska risken fr skador vid en olycka ska du be-
akta anvisningarna nedan.
Stll in frarstolen i lngdriktningen s att pedalerna kan trampas ned helt med
ltt bjda ben.
Stll in ryggstdet s att ratten i vre punkten kan ns med ltt vinklad arm.
Stll in ratten s att avstndet
A
mellan ratten och brstbenet uppgr till minst
25 cm » bild 1. Stll in ratten » sidan 10, Instllning av rattlge.
Stll in nackskyddet s att dess verkant om mjligt r p samma hjd som vre de-
len av huvudet
B
.
Spnn fast skerhetsbltet p rtt stt » sidan 11, Anvnda skerhetsblten.
Stll in stol och nackskydd » Sidan 65.
VARNING
Inta rtt sittlge fre frden och ndra inte detta sittlge under frden. Frvissa dig
om att dina passagerare intar rtt sittstllning och att de inte ndrar den under
frd.
Hll ett avstnd till ratten p minst 25 cm och ett avstnd mellan ben och in-
strumentbrda i omrdet kring knairbagen p minst 10 cm. Om detta minsta
avstnd inte hlls kan airbagsystemet inte skydda - livsfara!
9
Passiv skerhet
VARNING (fortsättning)
Hll bda hnderna i rattens yttre krans i positionerna klockan "9" och klock-
an "3" nr du kr. Hll aldrig i ratten i positionen klockan "12" eller i ngot annat
grepp (till exempel i rattnavet eller p rattkransens insida). Om den frmre air-
bagen lser ut kan svra skador uppst p armar, hnder och huvud.
Se till att det inte finns ngra freml i frarens fotutrymme, eftersom fremlen
i hndelse av en kr- eller bromsmanver kan hamna bland pedalerna. Det gr d
kanske inte att frikoppla, bromsa eller ge gas.
Instllning av rattlge
Bild 2
Justerbar ratt: Spak under ratten
Läs och beakta först på sidan 9.
Rattlget kan stllas in i hjd- och lngdriktning.
Vrid lsspaken under ratten nedt » bild 2.
Stll in ratten i nskad position.
Tryck lsspaken uppt s lngt det gr.
VARNING
Lsspaken fr rattinstllningen mste vara sprrad under frd fr att ratten inte
oavsiktligt ska ndra lge - olycksrisk!
Stll aldrig in ratten under frd utan endast vid stillastende fordon!
Rtt sittstllning fr frampassageraren
Läs och beakta först på sidan 9.
Fr frampassagerarens skerhet och fr att minska risken fr skador vid en olycka
ska du beakta anvisningarna nedan.
Skjut tillbaka passagerarstolen s lngt som mjligt. Frampassageraren mste
sitta minst 25cm frn instrumentbrdan s att airbagen gr strsta mjliga nytta
om den lses ut.
Stll in nackskyddet s att dess verkant om mjligt r p samma hjd som vre de-
len av huvudet
B
» bild 1 på sidan 9 » Sidan 9.
Spnn fast skerhetsbltet p rtt stt » Sidan 11.
Stll in stol och nackskydd » Sidan 65.
I undantagsfall kan airbagen p passagerarsidan kopplas frn » sidan 19, Avak-
tivera airbag.
VARNING
Hll ett avstnd till instrumentbrdan p minst 25cm. Om detta minsta avstnd
inte hlls kan airbagsystemet inte skydda - livsfara!
Hll ftterna hela tiden i fotutrymmet under frd - lgg aldrig upp ftterna p in-
strumentbrdan, mot fnstret eller p sittdynan. I hndelse av en inbromsning
eller olycka utstter du dig annars fr en frhjd skaderisk. Om en airbag lser ut
kan en felaktig sittstllning frorsaka ddsfall!
Rtt sittstllning fr passagerare i bakstet
Läs och beakta först
på sidan 9.
I syfte att minska skaderisken vid en hftig inbromsning eller vid en olycka br
passagerarna beakta fljande vad gller ryggstdet.
Stll in nackskyddet s att dess verkant om mjligt r i samma hjd som vre de-
len av huvudet
B
» bild 1 på sidan 9 » Sidan 9.
Spnn fast skerhetsbltet p rtt stt » sidan 11, Anvnda skerhetsblten.
Anvnd ett lmpligt barnstolssystem om barn ska ka med i bilen » sidan 20,
Sker transport av barn.
Stll in stol och nackskydd » Sidan 65.
10
Skerhet
Exempel p felaktig sittstllning
Läs och beakta först på sidan 9.
Maximal skyddsverkan frn skerhetsbltet uppns endast med korrekt fastspnt
skerhetsblte.
En felaktig sittstllning reducerar skyddsfunktionerna och frhjer skaderisken
genom att bltesbandet lper felaktigt.
Fraren br ansvaret fr sig sjlv och fr passagerarna, speciellt barn. Lt aldrig en
passagerare inta fel sittstllning under krning.
Fljande lista innehller information som mste beaktas fr att undvika allvarliga
skador eller livshotande skador. Denna lista r inte fullstndig, men innehller
ngra punkter som uppmrksammar dig p problemet.
Fljande anvisningar ska beaktas under krning:
St inte upp.
St inte p stena.
St inte p kn p stena.
Luta inte ryggstdet fr lngt tillbaka.
Luta dig inte ver instrumentbrdan.
Ligg inte i bakstet.
Sitt inte enbart p den frmre delen av sitsen.
Luta dig inte t sidan i sitsen.
Luta dig inte ut genom fnstret.
Stick inte ut ftterna genom fnstret.
Placera inte ftterna p instrumentbrdan.
Placera inte ftterna p sittdynan.
Lt inte ngon ka i golvutrymmet.
Kr inte utan skerhetsblte.
Uppehll dig inte i bagagerummet.
Skerhetsblten
Anvnda skerhetsblten
Inledning
Bild 3
Fastspnd frare
I detta kapitel finns information om:
Den fysikaliska principen fr en frontalkollision 13
Spnna fast och ta av skerhetsblten 13
Blteshjdinstllning fr framstolarna 14
Skerhetsblte fr bakstets mittplats 14
Ett rtt fastspnt skerhetsblte ger ett bra skydd vid en olycka. Man minskar ris-
ken att skadas och kar chansen att verleva vid en svr olycka.
Ett rtt fastspnt skerhetsblte hller bilens passagerare i rtt sittstllning » bild 3.
Skerhetsbltena minskar rrelseenergin i avsevrd grad. Dessutom frhindrar det
okontrollerade rrelser vilka annars kan medfra allvarliga skador.
Passagerare med rtt fastspnda skerhetsblten gynnas i hg grad av det faktum
att rrelseenergin fngas upp s bra som mjligt av bltet.
ven framvagnens struktur och andra passiva skerhetssystem i fordonet, t.ex.
airbagsystemet, bidrar till bsta mjliga reducering av rrelseenergin. Den upp-
komna energin minskas drmed och skaderisken sjunker.
Vid transport av barn mste speciella skerhetsaspekter beaktas » sidan 20,
Sker transport av barn.
11
Skerhetsblten
VARNING
Spnn alltid fast skerhetsbltet fre all krning - ven i stadstrafik! Detta gller
ven passagerare i bakstet - skaderisk!
ven gravida kvinnor mste alltid anvnda skerhetsbltet. Endast d garanteras
bsta skydd fr det ofdda barnet » sidan 13, Spnna fast och ta av sker-
hetsblten.
Maximal skyddsverkan med skerhetsbltet uppns endast med korrekt
sittstllning » sidan 9, Rtt och sker sittstllning.
Framstolarnas ryggstd fr inte lutas fr lngt bakt eftersom skerhetsbltet d
frlorar sin skyddsverkan.
VARNING
Anvisningar fr korrekt placering av bltesremmen
Observera alltid korrekt placering av sjlva skerhetsbltet. Ett feldraget
skerhetsblte kan leda till skador till och med vid en ltt olycka.
Stll in hjden p skerhetsbltet s att skulderbandsdelen lper ungefr ver
skuldrans mitt och under inga omstndigheter ver halsen.
Ett fr lst sittande skerhetsblte kan leda till skador, eftersom kroppen vid
en olycka p grund av rrelseenergin kan rra sig lngre framt och drmed brom-
sas upp hftigt av bltet.
Bltesbandet fr inte lpa ver hrda eller mtliga freml (t.ex. kulspetspennor,
nyckelknippor osv.). De hr fremlen kan orsaka skador.
VARNING
Anvisningar fr hantering av skerhetsblten
Bltesbandet fr inte klmmas, vridas eller skava ver skarpa kanter.
Se upp s att inte skerhetsbltet klms nr drren stngs.
VARNING
Anvisningar fr korrekt anvndning av skerhetsblten
Tv personer (ven barn) fr aldrig spnnas fast med ett skerhetsblte, sker-
hetsbltet fr heller inte lggas ver ett barn som sitter i knt p passageraren.
Lstungan fr endast anbringas i den lsdel som hr till respektive sittplats.
Fel anvndning av skerhetsbltet pverkar skyddsverkan och skaderisken kar.
Lstungans bltesls fr inte tppas igen eftersom lstungan d inte kan lsa.
Mnga kldskikt och lst sittande plagg (t.ex. verrock ver kavaj) pverkar en
korrekt sittstllning och skerhetsbltets funktion.
VARNING (fortsättning)
Anvnd inga klmmor eller liknande freml som kan hindra skerhetsbltets
tdragningsfunktion. Ett fr lst sittande skerhetsblte kan leda till skador, ef-
tersom kroppen vid en olycka p grund av rrelseenergin kan rra sig lngre
framt och drmed bromsas upp hftigt av bltet.
Skerhetsbltena i bakstet kan endast uppfylla sin funktion ordentligt om
ryggstden r riktigt sprrade » Sidan 67.
VARNING
Anvisningar fr sktsel av skerhetsblten
Bltesbandet ska hllas rent. Smutsiga bltesband kan pverka den automa-
tiska bltesupprullarens funktion » sidan 133, Skerhetsblten.
Skerhetsbltena fr inte demonteras eller frndras p ngot vis. Frsk inte att
utfra reparationer p skerhetsbltena sjlv.
Kontrollera tillstndet p skerhetsbltena regelbundet. Blten med konstate-
rade skador p vven, infstningarna, upprullningsautomatiken eller lsdelarna
ska bytas av en fackverkstad.
Skadade skerhetsblten, vilka anvnts under en olycka och drmed strckts,
mste bytas - helst av en fackverkstad. Dessutom ska skerhetsbltets infst-
ningar kontrolleras.
Observera
Vid anvndning av skerhetsbltet, flj gllande nationella bestmmelser.
12
Skerhet
Den fysikaliska principen fr en frontalkollision
Bild 4 Inte fastspnd frare/inte fastspnd passagerare i bakstet
Läs och beakta först på sidan 12.
S snart fordonet r i rrelse uppstr en rrelseenergi, s kallad kinetisk energi, svl i
fordonet som i de kande.
Storleken p den kinetiska energin beror till strsta delen p fordonets hastighet
och p vikten av fordonet och de kande. Vid kande hastighet och tilltagande
vikt mste mer energi reduceras i hndelse av en olycka.
Fordonets hastighet r dock den mest betydande faktorn. Nr till exempel has-
tigheten frdubblas frn 25km/tim till 50km/h, fyrfaldigas rrelseenergin.
Uppfattningen att man kan hlla emot kroppen med hnderna vid en ltt olycka r
felaktig. Redan vid lga kollisionshastigheter blir de krafter som verkar p krop-
pen s hga att de inte kan hllas emot.
ven om man kr med en hastighet p 3050 km/h, kan de krafter som verkar p
kroppen vid en olycka ltt komma att verstiga motsvarande ett ton (1000kg).
Vikten hos en person som vger 80kg "kar" till exempel till 4,8ton (4800kg) vid
en hastighet p 50km/h.
Vid en frontalkollision slungas kande som inte r fastspnda framt och slr okon-
trollerat i delar inuti fordonet, som t.ex. ratt, instrumentbrda eller vindruta
» bild 4 -
. De kan under vissa omstndigheter ven slungas ut ur fordonet, vil-
ket kan ge upphov till allvarliga eller till och med livshotande skador.
ven passagerare i bakstet mste sitta fastspnda annars kan de slungas okon-
trollerat genom fordonet vid en olycka.
En passagerare som inte sitter fastspnd i bakstet utstter inte bara sig sjlv fr
fara, utan ocks de kande i framstolarna » bild 4 -
.
Spnna fast och ta av skerhetsblten
Bild 5 Spnna fast/ta av skerhetsblte
Bild 6 Placering av skulder- och bckenblte/placering av bltesbandet p
gravid kvinna
Läs och beakta först på sidan 12.
Anvndning
Stll in framstet och nackskyddet rtt innan du tar p bltet » Sidan 68.
Dra lngsamt bltesbandet frn lstungan ver brst och bcken.
Stick in lstungan i blteslset » bild 5 -
fr stet tills den klickar i hrbart.
Provdra i bltet fr att kontrollera att lstungan sitter ordentligt fast i lset.
En plastknapp i bltesbandet hller lstungan i greppriktigt lge.
Fr att skerhetsbltet ska skydda maximalt r det mycket viktigt att bltesbandet
dras korrekt.
13
Skerhetsblten
Skulderbltesdelen fr aldrig lpa ver halsen, utan ska lpa ungefr mitt ver skuldran
och ligga an bra p verkroppen. Hftbltesdelen ska ligga ver bckenet och fr inte
lpa ver buken, och ska alltid sitta t ordentligt » bild 6 -
.
ven gravida kvinnor mste alltid anvnda skerhetsbltet. Endast d garanteras bsta
skydd fr det ofdda barnet.
Hos gravida kvinnor mste bckenbltesdelen placeras s lgt som mjligt ver bcke-
net, s att inget tryck utvas ver buken » bild 6 -
.
Lossa
Lossa skerhetsbltet endast nr fordonet str stilla.
Tryck in den rda knappen i blteslset » bild 5 -
, lstungan hoppar ut.
Fr tillbaka skerhetsbltet manuellt s att det lttare rullas upp helt och hllet och
inte vrids.
VIKTIGT
Se upp s att inte lstungan skadar drrpanelen eller andra delar av kupn nr sker-
hetsbltet tas av.
Blteshjdinstllning fr framstolarna
Bild 7
Framstol: Blteshjdinstllning
Läs och beakta först på sidan 12.
Med hjlp av blteshjdinstllningen kan dragningen av det frmre skerhetsbltet an-
passas efter kroppen i omrdet kring skuldran.
Tryck p omlnkningsbeslaget och skjut det uppt eller nedt i nskad riktning
» bild 7.
Kontrollera att omlnkningsbeslaget har lst ordentligt genom att rycka i bltet.
Skerhetsblte fr bakstets mittplats
Läs och beakta först på sidan 12.
Skerhetsbltet fr bakstets mittplats r frankrat i bagagerummet p vnster sida i
innertaket.
Anvndning
Dra ut skerhetsbltet med tv lstungor ur innertakshllaren.
Stick in lstungan i nden av bltet i blteslset p vnster sida tills det hrs att den
lser fast.
Den andra lstungan, vilken r skjutbar p skerhetsbltet, dras ver brstkorgen och
sticks in i blteslset p hger sida tills det hrs att den lser fast.
Gr ett dragprov i skerhetsbltet fr att kontrollera att bda lstungorna har lst or-
dentligt i lsen.
Lstungorna p bltet i bakstets mottplats har en annan utformning och passar
endast i det tillhrande blteslset. Om det inte gr att f en lstunga att lsa i bltesl-
set, beror detta troligen p att det r fel lstunga.
Lossa
Lossa skerhetsbltet som d du spnde fast det, fast i omvnd ordning.
Fr tillbaka bltet fr hand s att bltesremmen rullar upp sig lttare, inte tvinnar sig
och inte skadar klderna.
VARNING
Efter att bltet lossats ska du hlla fast det och lta det rullas upp sakta tills
de tv lstungorna hamnar i innertaksfstet och skras med en magnet - skade-
risk.
Ls aldrig upp bda lstungorna samtidigt.
Bltesupprullningsautomatik och bltesstrckare
Inledning
I detta kapitel finns information om:
Bltesupprullningsautomatik 14
Bltesstrckare 15
Bltesupprullningsautomatik
Varje skerhetsblte r utrustat med en upprullningsautomatik.
14
Skerhet
Nr man drar lngsamt i skerhetsbltet har bltet full rrelsefrihet. Om man rycker i
skerhetsbltet blockeras detta av upprullningsautomatiken.
Bltena lser ocks vid en full inbromsning, vid acceleration, vid krning i backar
och i kurvor.
VARNING
Om skerhetsbltet inte blockerar nr man rycker i det ska det omgende kon-
trolleras p en fackverkstad.
Bltesstrckare
Skerheten fr fastspnda frare och passagerare hjs med hjlp av bltesstrckare p
de frmre skerhetsbltenas upprullningsanordningar.
Vid en frontalkollision av en bestmd svrighetsgrad kommer skerhetssker-
hetsbltet att strckas automatiskt. Bltesstrckarna kan lsa ut ven om skerhetsbl-
tet inte r plagt.
Vid sidokollision av en viss svrighetsgrad strcks skerhetsbltet p olyckssidan
automatiskt.
Vid ltt frontalkollision, sidokollision, pkrning bakifrn, om fordonet slr runt och
vid olyckor dr inga strre krafter r verksamma framtill, kommer bltesstrckarna
inte att lsas ut.
VARNING
Alla arbeten p bltesstrckarsystemet, ssom demontering och montering av
systemkomponenter till fljd av andra reparationsarbeten, fr endast utfras
av en fackverkstad.
Systemets skyddsfunktion rcker endast fr en olycka. Om bltesstrckarna
har lst ut, mste hela systemet bytas ut.
Observera
Nr bltesstrckarna utlses frigrs rk. Detta tyder inte p en brand i fordonet.
Vid skrotning av fordonet eller delar av bltesstrckarsystemet r det viktigt att
gllande nationella bestmmelserna beaktas. Dessa freskrifter r vlknda fr KODA
servicepartner, och hos dessa kan man ven f utfrligare information.
Airbagsystem
Beskrivning av airbagsystemet
Inledning
I detta kapitel finns information om:
Systembeskrivning 16
Utlsning av airbag 16
Airbagsystemet erbjuder tillsammans med skerhetsbltena ett extra skydd fr
passagerarna vid kraftiga frontal- och sidokollisioner.
VARNING
Observera att en airbag erbjuder bsta mjliga skyddsverkan endast i
samverkan med ett fastspnt skerhetsblte.
En airbag r ingen ersttning fr skerhetsblten, utan en del av fordonets to-
tala passiva skerhetskoncept.
Fr att de kande i fordonet ska skyddas med strsta mjliga verkan nr airba-
gen lser ut, mste framstolarna vara riktigt instllda efter kroppsstorleken
» sidan 9, Rtt och sker sittstllning.
Nr barn inte har satt p bilbltet, lutar sig fr lngt framt eller intar en annan
felaktig sittstllning, utstts de i hndelse av en olycka fr en frhjd olycksrisk.
VARNING
Anvisningar fr hantering av airbagsystem
Om en strning freligger ska airbagsystemet omgende kontrolleras av en
fackverkstad. Det finns annars risk fr att airbagen inte lser ut vid en olycka.
Inga ndringar fr utfras p delar i airbagsystemet.
Alla arbeten p airbagsystemet och in- och frnkoppling av systemkompo-
nenter p grund av andra reparationsarbeten (t.ex. byte av ratt) fr endast ut-
fras av en fackverkstad.
Genomfr aldrig ndringar p frmre sttfngare eller p karosseriet.
Det r frbjudet att manipulera enskilda delar av airbagsystemet, eftersom
detta kan leda till att en airbag lser ut.
Airbagsystemets skyddsfunktion rcker endast fr en olycka. Om en airbag
har lst ut mste airbagsystemet bytas.
15
Airbagsystem
Systembeskrivning
Läs och beakta först på sidan 15.
Funktionsstatus fr airbagsystemet visas genom kontrollampan
i kombiin-
strumentet » Sidan 42.
Nr airbags lser ut, fylls de med gas och blses upp.
Nr en airbag lser ut frigrs en grvit eller rd, oskadlig gas. Det r fullt normalt och
kommer inte frn ngon brand i fordonet.
Airbagsystemet bestr av fljande moduler (beroende p utrustning):
Elektronisk styrenhet.
Frontairbag fr frare och passagerare » Sidan 17.
Sidoairbags » Sidan 18.
Huvudairbags » Sidan 18.
En airbagkontrollampa i kombiinstrumentet » Sidan 42.
Nyckelbrytare fr frampassagerarairbag » Sidan 19.
En kontrollampa fr aktivering/avaktivering av frampassagerarens airbag i in-
strumentbrdans mittdel » Sidan 19.
Observera
Airbagsystemet r underhllsfritt under hela sin livslngd.
Vid frsljning av fordonet mste kparen f den fullstndiga dokumentationen. Ob-
servera att information om den eventuellt bortkopplade passagerarairbagen
ingr i detta!
Vid skrotning av fordonet eller delar av airbagsystemet r det viktigt att gllan-
de nationella bestmmelser beaktas.
Utlsning av airbag
Läs och beakta först
på sidan 15.
En airbag blses upp p brkdelen av en sekund och med hg hastighet fr att kun-
na erbjuda extra skydd vid en olycka.
Airbagsystemet r funktionsklart frst efter att tndningen slagits p.
Vid speciella olyckssituationer kan flera airbags utlsas samtidigt.
Vid en ltt frontal- eller sidokollision, vid pkrning bakifrn, om fordonet vlter eller
om fordonet slr runt lser airbagarna inte ut.
Utlsningsfaktorer
De relevanta utlsningsfrhllandena fr respektive situation fr airbagsystemet lter
sig inte faststllas schablonmssigt. En viktig roll spelar exempelvis faktorer som
beskaffenheten av det freml som fordonet kolliderar med (hrt, mjukt), kolli-
sionsvinkel, fordonets hastighet m.m.
Avgrande fr huruvida airbagen lser ut r inbromsningsfrloppet. Styrenheten
analyserar kollisionsfrloppet och utlser aktuellt skerhetssystem.
Om den fordonsinbromsning som upptrder och mts under en kollision ligger
under de referensvrden som finns i styrenheten, kommer airbagarna inte att
lsas ut trots att fordonet kan deformeras mycket kraftigt under olyckan.
Vid kraftiga frontalkollisioner lser fljande airbags ut:
Frontairbag fr frare.
Frontairbag fr frampassagerare.
Vid kraftiga sidokollisioner lser fljande airbags ut:
Sidoairbag fram p olyckssidan.
Huvudairbag p olyckssidan.
Vid en airbagutlsning intrffar fljande:
innerbelysningen tnds (nr omkopplaren fr innerbelysningen str i drrkontaktl-
ge),
varningsblinkers sls p,
alla drrar lses upp,
brnsletillfrseln avbryts till motorn.
Airbagversikt
Inledning
I detta kapitel finns information om:
Frontairbags
17
Sidoairbags 18
Huvudairbags 18
16
Skerhet
Frontairbags
Bild 8 Frar-frontairbag i ratten/frampassagerarairbag i instrumentbrdan
Bild 9 Skert avstnd frn ratten/gasfyllda airbagar
Airbagsystemet erbjuder ett extra skydd fr huvud och brstkorg fr frare och
framstespassagerare vid kraftiga frontalkollisioner.
Frarens frontairbag r monterad i ratten » bild 8 -
.
Frontairbagen fr passageraren finns i instrumentbrdan ovanfr handskfacket
» bild 8 -
.
Om airbagen lser ut, blses denna upp framfr fraren och frampassageraren
» bild 9 -
. Nr man slungas in i den fullt uppblsta airbagen dmpas frarens
resp. passagerarens rrelse framt och skaderisken fr huvud och verkropp mins-
kar.
VARNING
Anvisningar fr rtt sittstllning
Det r viktigt fr frare och passagerare att hlla ett avstnd p minst 25cm till
ratten resp. instrumentbrdan
A
» bild 9. Om detta minsta avstnd inte hlls
kan airbagsystemet inte skydda - livsfara! Dessutom mste framstolarna och
nackskydden alltid vara riktigt instllda efter kroppsstorleken.
Airbagen utvecklar en stor kraft nr den lser ut. Vid en felaktig sittstllning
eller stolsplacering kan det leda till skador.
Mellan de personer som sitter fram och airbagens arbetsomrde fr det inte
finnas ytterligare personer, djur eller freml.
VARNING
Frontairbag och transport av barn
Kr aldrig med barn fritt sittande utan blte i fordonets framstol. Om airba-
gar lser ut i hndelse av en olycka, kan barn skadas svrt eller ddas!
Vid anvndning av barnstol p passagerarstolen dr barnet sitter med ryggen
i frdriktningen, mste passagerarens frontairbag alltid avaktiveras » si-
dan 19, Avaktivera airbag. Om detta inte sker kan barnet skadas svrt av
frampassagerarens utlsta airbag eller till och med ddas. Vid transport av
barn i passagerarstet ska gllande nationella bestmmelser betrffande nytt-
jande av barnstolar beaktas.
VARNING
Allmnna anvisningar
Ratten och ytan p airbagmodulen i instrumentbrdan framfr passageraren
fr inte frses med klisteretiketter eller tckas ver eller p annat stt bearbetas.
Dessa delar fr endast rengras med en torr eller med ltt vattenfuktad trasa.
Inga delar ssom mugghllare, telefonfsten m.m. fr monteras p kpan ver air-
bagmodulen eller i dess omedelbara nrhet.
Lgg aldrig freml p ytan av passagerarens airbagmodul i instrumentbrdan.
Observera
Fordon som r utrustade med frar-frontairbag r frsedda med texten  p
ratten.
Fordon som r utrustade med frampassagerar-frontairbag r frsedda med tex-
ten

p instrumentbrdan p passagerarsidan.
17
Airbagsystem
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196

SKODA Roomster 5J 11-2014 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Denna manual är också lämplig för