Behringer C-3 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Bruksanvisning
STUDIO CONDENSER
MICROPHONE
Dual-Diaphragm Studio Condenser Microphone
2
STUDIO CONDENSER MICROPHONE C-3 Bruksanvisning
Varning
Uttag markerade med symbolen
leder elektrisk strömstyrka
som är tillräckligt stark för att utgöra en risk
för elchock. Använd endast högkvalitativa,
kommersiellt tillgängliga högtalarkablar med
förhandsinstallerade ¼"TS-kontakter. All annan
installering eller modikation bör endast utföras
av kompetent personal.
Den här symbolen hänvisar
till viktiga punkter om
användning och underhåll i
den medfölljande dokumentationen. Varvänlig
och läs bruksanvisningen.
Försiktighet
Minska risken för elektriska stötar
genom att aldrig ta av höljet
upptill på apparaten (eller ta av baksidan).
Inuti apparaten nns det inga delar som kan
repareras av användaren. Endastkvalicerad
personal får genomföra reparationer.
Kondensatormikrofoner är extremt
känsliga mot fukt. Mikrofonen får
inte användas i närheten av vatten
(t ex. badkar, tvättställ, diskbänk, tvättmaskin,
bassänger etc). Vid röstupptagning, sätt alltid det
medföljande skyddet över mikrofonen, för att
skydda kapseln mot fukt.
Apparaten får endast anslutas till
energikälla med de data som anges
i bruksanvisningen.
Förebygg att mikrofonen faller mot
underlaget, då detta skulle kunna
skada den svårt. Garantin gäller inte
för skador som användaren själv orsakat.
Efter varje användningstillfälle
ska mikrofonen tas ur hållaren,
torkas av med en mjuk trasa och
läggas ner i sin väska. Placera alltid en påse
med fuktabsorberande kristaller nära
mikrofonens huvudände.
BEGRÄNSAD GARANTI
TEKNISKA SPECIFIKATIONER OCH UTSEENDE KAN
ÄNDRAS UTAN MEDDELANDE. INFORMATIONEN
HÄRI ÄR KORREKT VID TIDPUNKTEN DÅ
DEN UTGAVS. ALLAVARUMÄRKEN TILLHÖR
RESPEKTIVE ÄGARE. MUSICGROUPÅTAR SIG
INGET ANSVAR FÖR FÖRLUSTER SOM PERSONER
KAN RÅKA UT FÖR OM DE FÖRLITAR SIG HELT
ELLER DELVIS PÅ NÅGON BESKRIVNING,
NÅGOT FOTOGRAFI ELLER PÅSTÅENDE SOM
FINNS HÄRI. FÄRGER OCH SPECIFIKATIONER
KAN VARIERA NÅGOT BEROENDE PÅ
PRODUKT. MUSICGROUP PRODUKTER SÄLJS
ENDAST AV AUKTORISERADE FÖRSÄLJARE.
LEVERANTÖREROCH FÖRSÄLJARE ÄR
INTE OMBUD FÖR MUSICGROUP OCH HAR
ABSOLUT INGEN BEFOGENHET ATT BINDA
MUSICGROUP TILL NÅGOT UTTRYCKLIGT
ELLER UNDERFÖRSTÅTT ÅTAGANDE ELLER
REPRESENTATION. DENNA MANUAL ÄR
UPPHOVSRÄTTSSKYDDAD. INGEN DEL AV
DENNA MANUAL FÅR REPRODUCERAS ELLER
ÖVERFÖRAS I NÅGON FORM ELLER PÅ NÅGOT
TT, ELEKTRONISKT ELLER MEKANISKT
INKLUSIVE FOTOKOPIERING OCH INSPELNING
AV NÅGOT SLAG, FÖR NÅGOT SYFTE UTAN
UTTRYCKLIG SKRIFTLIG TILLÅTELSE AV
MUSICGROUPIPLTD.
ALLA RÄTTIGHETER FÖRBEHÅLLES.
© 2013 MUSICGroupIPLtd.
Trident Chambers, Wickhams Cay, P.O. Box 146,
Road Town, Tortola, British Virgin Islands
Viktiga
säkerhetsanvisningar
3
STUDIO CONDENSER MICROPHONE C-3 Bruksanvisning
1. Matning
Kondensatormikrofonen kräver en fantommatning/hjälpspänning (+48 V) för att
kunna användas. Om mikrofonen är ansluten till en mikrofoningång med aktiverad
fantommatning visas detta genom att kontrolldioden lyser. Vi åtar oss inget ansvar
r skador på din C-3 som kan återras till bristande hjälpspänning. Stäng av ljudet i
återgivningssystemet innan du sluter hjälpspänningskretsen.
2. Riktningskarakteristik
Din C-3 är en stormembransmikrofon med dubbelmembran. På så sätt kan du välja
mellan tre olika riktningskarakteristika – njure, kula och åtta. Dessa slls in med hjälp
av brytaren på baksidan av mikrofonen.
2.1 Njure (Unidirektionell)
Mikrofoner med denna riktningskarakteristik (ställning: mitten, ) tar företrädesvis
upp ljudet framifrån och mindre från sidan. Ljud som träar mikrofonen bakifrån
tonas i högsta möjliga grad bort. Njurkarakteristiken är särskilt lämpad för riktat
instrument- eller enkelsångsavtagande.
2.2 Åtta (Bidirektionell)
Mikrofoner med åttakarakteristik (ställning: till vänster, ) är lämpade för ljud som träar
mikrofonen framifrån eller bakifrån. Ljud från sidan eller oväsen underifrån och ovanifrån
tonas bort. På så sätt kan den exempelvis användas som moderationsmikrofon för t
talare. Om så önskas, kan även en genljuds- eller ekoeekt produceras. För detta placeras
mikrofonen mellan ljudkällan och en vägg. Direktljudet når framifn till membranet.
Det från väggen reekterade ljudet når med ett fördröjande det andra av de båda
membranen på baksidan av mikrofonen. Det bildas ett genljud eller till och med ett eko.
Genom att ändra avståndet mellan mikrofonen och väggen ändras fördröjningstiden.
2.3 Kula (Omnidirektionell)
Om C-3 används med kulkarakteristiken (ställning: till höger, ) är den lika lämpad för
ljud från alla riktningar. Mikrofoner med kulkarakteristik kallas därav också “oriktade”.
Särskilt goda resultat ger denna karakteristik vid upptagningar, där det naturliga
kringljudet uttryckligen önskas eller då era ljudkällor delas på C-3.
4
STUDIO CONDENSER MICROPHONE C-3 Bruksanvisning
3. Low-cut Filter och Nivåsänkning
Low-cut ltret aktiveras genom den vänstra brytaren på framsidan av mikrofonen
(ställning: till vänster, ). På så sätt kan du ltrera bort djupfrekventa störningar,
som exempelvis stegljud, pop-ljud och vindljud. Med aktiverat Low-cut lter uppnår du
vid närupptagning en nästan linjär frekvensgång.
Genom den högra brytaren på mikrofonens framsida kopplas -10 dB nivåsänkningen in
(ställning: till höger, -10 dB). Den är framför allt lämpad vid upptagning av impulsaktiga
tonkällor med högt ljudtryck (t.ex. från en bastrumma).
4. Installation av Mikrofonen
Figur 4.1: Fästande av mikrofonhållare
På din mikrofon nns en hållare fastskruvad, som kan sättas fast på mikrofonställ
med "- eller ⁄"-gänga. En adapter bifogas med mikrofonen. Lossa först mikrofonen
(1) från hållaren (2) genom att ta bort den stora ngängade skruven (3) i änden av
mikrofonen. Fäst hållaren vid mikrofonstativet, sätt därefter tillbaka mikrofonen i
hållaren och dra åt skruven.
(1)
(2)
(3)
5
STUDIO CONDENSER MICROPHONE C-3 Bruksanvisning
I allmänhet bör mikrofonen vara placerad lodrätt i hållaren framför klangkällan.
Mikrofonens vinkel i förhållande till klangkällan påverkar upptagningens klang så det är
lämpligt att experimentera med olika inställningar för att uppnå önskad klang. I detta
syfte går det att vrida mikrofonen i hållaren om du lossar skruven något och sedan drar
åt den igen.
Skulle det vara nödvändigt att böja mikrofonen ur den vertikala sllningen nns det en
led avsedd för detta i den hållare som medföljer.
Undvik skador på gängningen genom att inte dra åt skruvarna alltför hårt.
Naturligtvis kan du också lossa C-3 från hållaren och fästa den i en i handeln
förekommande mikrofonspindel.
5. Audioanslutning
Använd en balanserad XLR-kabel med följande pin-beläggning: Pin 1 = skärm, Pin 2 = +,
Pin 3 = -. Eftersom alla kontaktpunkter är belagda med guld bör din mikrofonkabel också
ha en guldbelagd hankontakt.
6. Avstämning/Inställning av Grundsoundet
Ställ in GAIN-kontrollen till mixerbordets mikrofonkanal eller till mikrofonförstärkaren så
att peak-LED inte tänds alls eller bara mycket sällan. Mikrofonkanalens eq-kontroll ska s
kvar i mellanläget; Low-cut lter och nivåsänkning bör kopplas ur. Försök uppnå önskad
klang genom att förändra mikrofonens position i förhållande till klangkällan eller i själva
studions upptagningsrum. Ofta kan det vara till hjälp att i studions upptagningsrum slla
upp resonansväggar i olika vinklar i förllande till signalkällan.
Först när du har fått fram det avsedda grundsoundet kan du sätta in equalizers och
signalprocessorer – men sparsamt. Mindre är ofta mer!
Till följd av den extremt lineära frekvenskurvan och den höga klangupplösningen hos din
C-3 kan du avstå från högfrekvent “EQing” som skulle påverka signalen starkt och lyfta
brusskalan onödigt. På så sätt bevarar man den klarhet som tyvärr lätt går förlorad vid
signalblandning och annan signalbehandling.
6
STUDIO CONDENSER MICROPHONE C-3 Bruksanvisning
45˚
90˚
135˚
180˚
135˚
90˚
45˚
5 dB
10 dB
15 dB
20 dB
25 dB
Super Cardioid
Figure 8
Omni
Polaritetsdiagram
dB
10
-10
-20
20 50 100 200 500 1000 2000 5000 10000 20000 Hz
0
Cardioid
Figure 3
Omni
Low Cut
-10 dB
Frekvensgång
7
STUDIO CONDENSER MICROPHONE C-3 Bruksanvisning
7. Specikationer
Funktionsprincip Kondensator, 16-mm-membran
Riktningskarakteristik Njure, Åtta, Kula
Anslutning guldbelagd balanserad XLR-anslutning
Tomgångsfältfaktor -40 dBV/pa (10 mV/pa)
Frekvensrespons 40 Hz - 18 kHz
Gränsljudtrycksnivå 142 dB
(< 0,5% THD @ 1 kHz)
Ekvivalent ljudtrycksnivå 23 dBA (IEC 651)
Dynamikomfång 119 dB
Nominell impedans 350
Nätspänning/Säkring
Matning +48 V
Strömförbrukning 7,0 mA
Fysisk/Vikt
Mått  hus: 54 mm
längd: 180 mm
Vikt ca. 0,42 kg
BEHRINGER Spezielle Studiotechnik GmbH bemödar sig om att alltid erbjuda högsta möjliga kvalitet. Specifikationer kan komma
att ändras utan föreende meddelande. Våra produkters utseende och prestanda kan i vissa fall avvika från given information
och illustrationer.
We Hear You
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Behringer C-3 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning