Shimano SG-3C41 Användarmanual

Typ
Användarmanual

Denna manual är också lämplig för

SERVICEANVISNINGAR
SG-3R40
SG-3C41
SG-3D55
Ver. 1.1
1
Presentation av INTER-3/Förklaring av tekniken
………………………………
2
Återförsäljarmanual
……………………………………………………………………………………………………………
3
  
SG-3R40, SG-3C41, SG-3D55
    
MONTERING
   
UNDERHÅLL
Felsökning
……………………………………………………………………………………………………………………………………
32
Isärtagning & sammansättning
…………………………………………………………………………
34
  
Verktyg
  
Isärtagning av Inter-3-navet
  
Sammansättning av Inter-3-navet
Reservdelar
…………………………………………………………………………………………………………………………………
46
Utbytbarhet mellan nav
………………………………………………………………………………………………
48
Navdimensioner
……………………………………………………………………………………………………………………
50
EV/reservdelslista
…………………………………………………………………………………………………………………
52
INNEHÅLL
2
Återgå till indexsidan
SG-3R40
INTER-3 Bakre nav (3 växlar)
• Inbyggd växel
» Växlingsfunktionen är oberoende av
pedalrörelserna.
Du kan växla när som helst, när du står still,
cyklar eller bara rullar framåt
• Växlingssupportmekanism
• Vikt: 885 g
• Färgalternativ: svart, silver, vitt
SG-3C41
INTER-3 Bakre nav (3 växlar)
• Inbyggt växelnav för fotbromsversion
• Integrerad fotbroms
• Växlingssupportmekanism
• Vikt: 1 120 g
SG-3D55
INTER-3 Bakre nav (3 växlar)
• Inbyggt växelnav för skivbromsversion
• Växlingssupportmekanism
• Navhylsa i aluminium
• Rotormonteringssystem CENTER LOCK
• Vikt: 945 g
• Färgalternativ: svart, silver
Ytbehandling
• Standardversionen är konstruerad för användning under normala väderförhållanden.
• DX-versionen har en klar ytbeläggning och/eller rostfritt stål.
Den här ytbeläggningen ger ett avancerat korrosionsskydd och rekommenderas därför för användning under svårare väderförhållanden.
Växlingssupportmekanism
TEKNIK
SHIMANO växlingssupportmekanism använder en del av pedalkraften vid nedväxling. Resultatet är snabb och exakt nedväxling med en
mycket lätt känsla.
Fotbroms
SHIMANO NEXUS fotbroms aktiveras genom att trampa bakåt på pedalerna på samma sätt som vanliga fotbromsar. Det unika med
den här bromsen är att bromskraft som överförs till hjulet direkt för den inbyggda fotbromsen SHIMANO NEXUS är oberoende av den
inbyggda växlingsmekanismen i navet. Den genererar också samma bromskraft oavsett växelläge för att möjliggöra komfortabel och
tillförlitlig cykling. Bromskraften aktiveras i enlighet med aktuell ISO-standard.
Navhylsa
Drev
Bromsbelägg
Bromsrulle Bromskam
Manöverdon
Likvärdig bromskraft på alla växlar
Vad är skillnaden mellan versionerna Standard och DX?
3
Återgå till indexsidan
Återförsäljarmanual
SG-3R40
SG-3C41
SG-3D55
4
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
4
Återgå till indexsidan
MONTERING
Montering av handtaget
Montering av REVOSHIFT-reglaget
1
(B)(A)
(C)
(z)
Montera bromshandtaget (B).
(z)
Använd Φ22,2 mm styren.
(A)
Bromshandtagsband
(B)
Bromshandtag
(C)
Styre
Åtdragningsmoment
6–8 Nm
TEKNISKA TIPS
Använd ett bromshandtag med ett band som
är 4,3 mm tjockt eller mindre så att
bromsreglaget och REVOSHIFT-reglaget inte
kommer i vägen för varandra.
2
(A)
Montera REVOSHIFT-reglaget (A).
(A)
REVOSHIFT-reglage
När du sätter fast bromsarmen på ramen bör du se till att använda en armklämma som passar kedjestagets storlek och sätta fast den ordentligt med
klämmans bult eller klämmans mutter enligt angivet åtdragningsmoment. Använd en låsmutter med nyloninlägg (självlåsande mutter) som klämmans
mutter. Det rekommenderas att Shimanos klämmuttrar och armklämmor används. Använd en armklämma som passar kedjestaget.
Om klämmans mutter lossnar från bromsarmen, eller om klämmans bult eller armklämman skadas, kan bromsarmen rotera på kedjestaget och orsaka att
det plötsligt börjar rycka i styret eller att cykelhjulet låser sig och cykeln faller
, vilket kan orsaka allvarliga skador.
VARNING!
5
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
5
Återgå till indexsidan
3
(A)
(B)
Montera det smala greppområdet (A).
Lämna ett mellanrum (B) på 0,5 mm
mellan REVOSHIFT-reglaget och det
smala greppområdet.
(A)
Smalt greppområde
(B)
Mellanrum mellan REVOSHIFT-
reglaget och det smala
greppområdet
4
(A)
Dra åt REVOSHIFT-reglaget
(A) Monteringsbult
Åtdragningsmoment
2–2,5 Nm
2–4 Nm
Montering av växelreglaget (RAPIDFIRE PLUS)
(A)
Säkra växelreglaget med hjälp av
klämskruven (A).
(A)
Klämskruv
Åtdragningsmoment
5
Nm
6
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
6
Återgå till indexsidan
Montering av navet av växelklockstyp
Montering av växelvajern
1
REVOSHIFT-reglage
(A)
RAPIDFIRE PLUS
(A)
Sätt i ytterhöljet i ytterhöljets hållare.
(A).
(A) Ytterhöljets hållare
2
(A)
(B)
(C)
(D)
Sätt i innervajern i länken (B) i
växelklockan.
Lossa innervajerns monteringsmutter (D)
på växelklockan.
Dra innervajern genom vajerjusteringen
(A) längs spåret i länken och mellan
länken och innervajerns
monteringsplatta (C).
(A)
Vajerjustering
(B)
Länk
(C)
Innervajerns monteringsplatta
(D)
Innervajerns monteringsmutter
OBS!
Se till att dra innervajern genom spåret
i
länken.
3
REVOSHIFT-reglage
RAPIDFIRE PLUS
Ställ in växelreglaget på 2.
7
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
7
Återgå till indexsidan
4
(y) (y)
(z)
När innervajern är åtdragen ska du dra
åt innervajerns monteringsmutter medan
du placerar länkens kant mellan de två
vita linjerna på rutan.
(y)
Vita linjer
(z)
Placera länkens kant mellan de
vita linjerna.
5
(z)
Efter att ha dragit åt innervajerns
monteringsmutter ska du kapa
överflödig längd av innervajern.
(z)
Inom 4 mm
8
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
8
Återgå till indexsidan
6
(A)
(B)
Dra åt bottenkåpan (B) med
bottenkåpans fästskruv (A).
(A)
Bottenkåpans fästskruv
(B)
Bottenkåpa
Åtdragningsmoment
0,4–0,7 Nm
(SM-BC03)
0,35–0,55 Nm
(SM-BC04/SM-BC06)
9
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
9
Återgå till indexsidan
Montering av klingan på navet (SM-GEAR)
(z)
(A)
(B)
(C)
(D)
(E)
Placera den högra vattentäta kåpan B (C)
på drivhjulet (D) höger om navets
stomme.
Montera sedan klingan (B) och sätt fast
den på plats med fästringen (A).
(z)
Lägg märke till riktningen
(A) Fästring
(B) Klinga
(C) Högersidans vattentäta kåpa B
(D) Drivhjul
(E) Högersidans vattentäta kåpa A
Montering av klingan på navet (CS-S500 med kedjeskydd)
1
(A)
( B)
(C)
(D)
(z)
(B)
(A)
Montera kedjeskyddet (B) på den högra
vattentäta kåpan A (D) på navets
stomme, och montera sedan högersidans
vattentäta kåpa B (A) på drivhjulet (C).
(z)
Lägg märke till riktningen
(A)
Högersidans vattentäta kåpa B
(B)
Kedjeskydd
(C)
Drivhjul
(D)
Högersidans vattentäta kåpa A
OBS!
Använd inte en klinga för inåtvänd
sammansättning med 16 Tänder eller mindre.
Annars kommer högersidans vattentäta kåpa
A att komma i kontakt med klingan.
10
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
10
Återgå till indexsidan
2
(D)
(C)
(B)
(A)
Montera klingan CS-S500 (C)
drivhjulet (D) höger om navets stomme
med skyddsplattan (B) vänd utåt, och
sätt fast den på plats med fästringen (A).
(A)
Fästring
(B)
Skyddsplatta
(C)
Klinga CS-S500
(D)
Drivhjul
11
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
11
Återgå till indexsidan
Montering av navet på ramen (för skivbromsar)
1
(A) (B) (C)
Montera bromskivan (A) på navet.
(A) Bromskiva
(B) Bromsskivans monteringsring
(C) TL-LR10
Åtdragningsmoment
40 Nm
< När kedjans åtdragningsanordning inte används >
2
(A)
(B)
Montera kedjan på drevet, och sätt
sedan navaxeln (B) i dropout (A).
(A) Dropout
(B) Navaxel
< När kedjans åtdragningsanordning används >
2
(A)
Montera kedjan på drevet, och sätt
sedan navaxeln i dropout.
När kedjans åtdragningsanordning
används (A) Se till att läsa den
medföljande instruktionsmanualen för
kedjespännaren CT-S500.
(A) Kedjespännare
12
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
12
Återgå till indexsidan
3
(A)
(z)
Placera anti-vridbrickan (A) på vänster
sida om navaxeln från den yttre sidan.
Vid det här laget, vrid navaxeln och
montera antivridbrickan så att den
utstickande delen på brickan passar in i
spåret i dropout.
(z)
Den utstickande delen bör vara på
dropoutsidan.
Montera antivridbrickan så att
den utstickande delen sitter fast
ordentligt i dropoutspåret på
fram- och baksidan av navaxeln.
(A) Anti-vridbricka
OBS!
Använd en antivridbricka som passar formen
för dropout.
Dropout
Anti-vridbricka
(för användning vänster sida)
Märkning /
Färg
Storlek
Standard
2 / Gul
Ө ≤ 20°
Ө ≤ 38°
Omvänt
Ө = 0°
Omvänt
(helt kedjeskydd)
Ө = 0°
Vertikal 8L / Grön
Ө = 60° - 90°
Märkning
13
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
13
Återgå till indexsidan
4
(A)
(B)
Dra åt slakheten i kedjan och sätt fast
hjulet på ramen med en 3,2 mm bricka
(A) och en 9 mm navmutter (B) på höger
sida och en kapselmutter på navaxelns
vänstra sida.
(A) Bricka (3,2 mm)
(B) Navmutter (9 mm)
Åtdragningsmoment
30–45 Nm
OBS!
Kontrollera att navaxeln på höger sida sticker
ut ungefär 8 till 13 mm från navmutterns
ändyta.
Dropout
Navaxel
Navmutter
(9 mm)
Bricka (3,2 mm)
Klinga
8–13 mm
Total bredd för dropout och
kedjespännare: 6,5-10 mm
När navet monteras på ramen kan
kedjeskyddet lossna, och därför bör du
kontrollera att kedjeskyddet är ordentligt
monterat så att det inte lossnar.
Om monteringen inte sker på rätt sätt
kommer oljud att uppstå.
Kedjeskydd
14
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
14
Återgå till indexsidan
Montering av navet på ramen (för rullbromsar)
1
(A) (B)
(z)
Sätt i splines på navstommen (B) med
splines på inter-M-bromsen (A), och dra
sedan tillfälligt åt bromsenhetens
fästmutter.
(z)
Inpassa splines
(A) Inter M-broms
(B) Navstomme
OBS!
Om du drar åt bromsenhetens fästmutter helt
kan det blir svårt att snurra hjulet när
armklämman sedan monteras.
Läs instruktionsmanualen för Inter
M-bromsen för detaljer om montering av
Inter M-bromsen.
2
(A)
(B)
Montera kedjan på drevet, och sätt
sedan navaxeln (A) i dropout (B).
(A) Navaxel
(B) Dropout
3
(A) (z)
Placera anti-vridbrickan (A) på vänster
sida om navaxeln från den yttre sidan.
Vid det här laget, vrid navaxeln och
montera antivridbrickan så att den
utstickande delen på brickan passar in i
spåret i dropout.
(z)
Den utstickande delen bör vara på
dropoutsidan.
Montera antivridbrickan så att
den utstickande delen sitter fast
ordentligt i dropoutspåret på
fram- och baksidan av navaxeln.
(A)
Anti-vridbricka (guld)
OBS!
När du monterar ett ställ på navaxeln ska
du placera anti-vridbrickan på stället från
utsidan, så att den utstickande delen sätts
in i spåret i stället.
När du monterar en del som ett
stänkskärmsstag på navaxeln ska du placera
i det på utsidan av anti-vridbrickan.
Anti-vridbricka
Stänkskärmsstag
Rörpostsstag
Ställ
15
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
15
Återgå till indexsidan
4
(C)
(D)
(A) (B)
Montera Inter M-bromsens bromsarm (C)
på kedjestaget (A) med en armklämma,
(B) och dra tillfälligt åt klämbulten och
klämmuttern löst.
Dra sedan åt bromsenhetens fästmutter (D).
(A) Kedjestag
(B) Armklämma
(C) Bromsarm
(D) Bromsenhetens fästmutter
Åtdragningsmoment
20–25 Nm
OBS!
Om det inte går att tillfälligt fästa
bromsarmen på kedjestaget på grund av
felinpassning mellan bromsarmen, så som
bilden visar, ska du lossa bromsenhetens
fästmutter och vrida bromsarmen innan du
tillfälligt fäster den på kedjestaget. Dra sedan
åt bromsenhetens fästmutter.
< För en 170,3 mm lång axel >
5
(A)
Dra åt slakheten i kedjan och sätt fast
hjulet på ramen med flänsmuttern (A).
(A) Flänsmutter
Åtdragningsmoment
30–45 Nm
OBS!
Kontrollera att navaxeln på höger sida sticker
ut 8 till 13 mm från flänsmutterns ändyta.
8–13 mm
Total bredd för dropout och
kedjespännare: 4-7,5 mm
Klinga
Navaxel
Flänsmutter
(11 mm)
Dropout
16
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
16
Återgå till indexsidan
< För en 189,4 mm lång axel >
5
(C) (C) (D)
(A) (B)
Om den totala bredden på dropout och
andra delar så som ställ och
stänkskärmsstag (B), på höger sida av
navaxeln, är 8,5-11,5 mm
Dra åt navaxelns högra sida med två
3,2mm brickor (C) och en 9 mm
navmutter (D).
Sätt fast navaxelns vänstra sida med en
3,2 mm bricka och en 9 mm navmutter.
Exempel: Montera delarna så som bilden
visar.
(A) Kedjespännare
(B) Stänkskärmsstag
(C) Bricka (3,2 mm)
(D) Navmutter (9 mm)
(E) Rörpostsstag
(F) Ställ
(G) Bricka (2 mm)
(H) Navmutter (7 mm)
Åtdragningsmoment
30–45 Nm
OBS!
Om något av fallen som beskrivs i det här
steget förekommer ska du kontrollera att
navaxeln på höger sida sticker ut 8 till 13 mm
från navmutterns ändyta.
(C) (D)
(A) (B) (E)
Om den totala bredden på dropout och
andra delar så som ställ och
stänkskärmsstag, på höger sida av
navaxeln, är 11,5-14,5 mm
Sätt fast navaxelns båda sidor med en
3,2 mm bricka (C) och en 9 mm
navmutter (D).
Exempel: Montera delarna så som bilden
visar.
(G)(B) (H)
(F)
(E)
(A)
Om den totala bredden på dropout och
andra delar så som ställ (F) och
stänkskärmsstag, på höger sida av
navaxeln, är 14,5-17 mm
Dra åt navaxelns båda sidor med en 2mm
bricka (G) och en 7 mm navmutter (H).
Exempel: Montera delarna så som bilden
visar.
17
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
17
Återgå till indexsidan
6
(C)
(B)
(z)
(A)
Fäst Inter M-bromsens bromsarm (C)
stadigt på kedjestaget (A) med
armklämman (B).
(z)
Om bromsarmen dras åt med för
mycket kraft kommer hjulet bli
svårt att snurra.
Var noggrann med att inte
montera med för mycket kraft.
(A) Kedjestag
(B) Armklämma
(C) Bromsarm
Åtdragningsmoment
2–3 Nm
OBS!
När du monterar armklämman ska du sätta
fast klämbulten medan du håller klämmans
mutter med en 10 mm skruvnyckel.
Efter att ha monterat armklämman ska du
kontrollera att klämbulten sticker ut
ungefär 4 mm från klämmutterns ände.
Cirka 4 mm
Armklämma
Klämbult
(M6 × 16 mm)
BromsarmKlämmutter
18
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
18
Återgå till indexsidan
Montering av bromsvajern
1
(z)
( C)
(A) (B)
Placera kabeljusteringsbulten (A) så att
den är 15–17 mm från bromsarmens
ände, (B) och dra sedan innervajern
genom bromsarmens kabeljusteringsbult
och sedan genom hålet i innervajerns
fästbult (C).
(z)
Bör vara 15–17 mm
(A) Skruv för vajerjustering
(B) Bromsarm
(C) Hål i innervajerns fästbult
2
(z)
(A)
Kontrollera att ytterhöljets båda ändar
har satts fast ordentligt i
vajerjusteringsskruvarna (A) i både
bromshandtaget och bromsarmen.
(z)
Ytterhöljets båda ändar bör sitta
fast ordentligt.
(A) Vajerjusteringsskruv
3
(z)
(A)
(C)
(B)
Dra tillbaka länken (A) tills den stannar.
När du sedan drar innervajern (C) för att
spänna åt vajern så långt det går, ska du
dra åt innervajerns fästmutter (B).
(A) Länk
(B) Innervajerns fästmutter
(C) Innervajer
Åtdragningsmoment
6–8 Nm
OBS!
Sätt innervajern så att den går under länken,
så som bilden visar (z).
19
https://si.shimano.com/DM/SG0005
Klicka här för den senaste återförsäljarmanualen
19
Återgå till indexsidan
Justering av bromsvajern
1
(z)
När du har kontrollerat att hjulet inte
snurrar smidigt när bromsvajern dras åt
ska du trycka in bromshandtaget cirka
10 gånger så långt det går, för att
genomföra bromsvajerns
inkörningsperiod.
(z)
Tryck in ungefär 10 gånger
OBS!
Om bromskabeln inte genomgår sin
inkörningsperiod kommer den att behöva
justeras igen efter en kort tids användning.
2
(z)
(A)
Vrid vajerjusteringen (A) så att det finns
ett mellanrum på cirka 15 mm (z) i
bromshandtaget.
*
Mellanrummet i bromshandtaget
äravståndet från positionen där
bromshandtaget inte manövreras till
positionen där man plötsligt känner
bromskraft när bromshandtaget
trycksin.
(A) Vajerjustering
3
(A)
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för
att kontrollera bromsprestandan ska du
sätta fast vajerjusteringsbulten med
vajerjusteringsmuttern (A).
(A) Vajerjusteringsmutter
Åtdragningsmoment
1–2 Nm
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58

Shimano SG-3C41 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Denna manual är också lämplig för