Magnat Power Core Four Bruksanvisning

Kategori
Bilförstärkare
Typ
Bruksanvisning

Denna manual är också lämplig för

32
Bäste MAGNAT – kund!
Genom köpet av Car HiFi effektförstärkaren POWER CORE FOUR kan ni tillfredsställa era höga anspråk på ljudåtergivningen på ett
suveränt sätt. POWER CORE FOUR öppnar nya kvalitéer inom Car HiFi-ljudåtergivningen i bilen, oavsett om det gäller den enorma
effektreserven för lågbas, olinjär distorsionsfaktor (klirr) eller den neutrala återgivningen. Förstärkaren kännetecknas av låg drivström,
snabb kopplingsförmåga samt utmärkt temperaturstabilitet. Genom ihopkoppling av två förstärkarkanaler till en förstärkare i bryggdrift kan
bättre dynamik tillsammans med högre uteffekt erhållas. Upplev hur denna High Tech-apparat kan förmedla en storslagen ljudkänsla på
ett perfekt sätt. Därtill önskar vi er mycket nöje.
Läs manualen i sin helhet innan ni monterar förstärkaren och tar den i drift.
1. TEKNISK DATA
Stereo / Bryggad
Max. utgångseffekt (1 kHz Sinus Burst 2:8, B+=14,4V) 4 x 250 W / 2 x 700 W på 4 Ohm
Nominell utgångseffekt (DIN 45 324 B+=14,4V) 4 x 100 W / 2 x 280 W på 4 Ohm
Max. utgångseffekt (1 kHz Sinus Burst 2:8, B+=14,4V) 4 x 350 W på 2 Ohm
Nominell utgångseffekt (DIN 45 324, B+=14,4V) 4 x 140 W på 2 Ohm
Högtalarimpedans (Stereo) 2 – 8 Ohm
Frekvensgång 5 – 50 000 Hz (-3 dB)
Total distorsionsfaktor (DIN 45 403) < 0,05% (1 kHz)
Överhörningsdämpning (IEC 581 ) > 60 dB (1 kHz)
Brusspänningsavstånd (IEC A) > 100 dB
Ingångskänslighet LOW LEVEL INPUT 200 mV – 6 V
Ingångsimpedans LOW LEVEL INPUT 20 kOhm
Lågpassfilter (kanal 1 och 2) 30 – 150 Hz, 12 dB per oktav
Högpassfilter 10 – 200 Hz, 12 dB per oktav
Bas Boost (kanal 1 och 2) 0...12 dB bei 45 Hz
Försörjning +12 V (10 – 14,4 V), minus på massa
Säkring 2 x 40 A
Mått (B x H x D) 382 x 41 x 198 mm
Vikt 3,6 kg
VI FÖRBEHÅLLER OSS RÄTTEN TILL TEKNISKA ÄNDRINGAR
2. SÄRSKILDA KÄNNETECKEN
· Komplementär mottaktsslutsteg
· Automatisk Till/Från koppling via bilradio
· Kanal 1 och 2:
· Högpass- och lågpassfilter (bandpass) med steglöst inställbar frånskiljarfrekvens
· Steglöst reglerbar equalisering av bastoner
· Kanal 3 och 4:
· DUPE koppling för duplicering av filternas utgångssignal från kanal 1 och 2 (Bandpass och Bass Boost) till kanal 3 och 4.
· Steglös justerbar högpassfilter
· Justerbar ingångssensitivitet
· Bryggningsbar 4-/2-kanal-drift
· Tri-mode drift
· Elektronisk skyddskoppling mot kortslutning, likspännings-offset och övertemperatur
· Mute-koppling för reducering av påkopplingsimpulsbrus
· Lågnivåutgångar (cinchkontakter) för anslutning av subwooferförstärkare
· Driftsindikering (grön LED) och överbelastningsindikering (röd LED)
3. VIKTIGA HÄNVISNINGAR FÖRE MONTAGE
· Denna apparat lämpar sig endast för anslutning till ett 12-Volt-system med negativ massa.
· Med tanke på strålningsvärmen som utvecklas under drift krävs det en montageplats med god luftcirkulation. Det är mycket viktigt
att kylkroppens kylflänsar inte liggar an mot någon plåt eller annan yta som skulle kunna begränsa luftcirkulationen. Förstärkaren
får ej monteras in i små eller oventilerade utrymmen (t.ex. i fördjupningen för reservdäcket eller under bilens mattor). Montage i
bagageutrymmet rekommenderas.
· Montera förstärkaren på sådant vis att den är skyddad mot damm och smuts i bästa möjliga mån.
· Se till att ingångs- och utgångskablarna hamnar tillräckligt långt från strömförsörjningskablarna, då störningsinstrålning i annat fall
kan uppträda.
· Beakta att säkringar och manövreringsenheter skall vara åtkomliga efter montage.
· Anläggningens effekt och tillförlitlighet är beroende på montagets kvalité. Låt montaget utföras företrädesvis av fackman, speciellt i
situationer där flera högtalare, eller ett komplext flervägssystem skall installeras.
33
4. ANSLUTNINGAR
4.1 STRÖMFÖRSÖRJNING OCH PÅKOPPLINGSAUTOMATIK
Viktig hänvisning: För att undvika kortslutning skall bilbatteriets pluspol kopplas bort innan installation påbörjas.
De i bilar vanligen förekommande kablage är ej tillräckligt för effektförstärkarens behov. Se till att strömledningarna till GND och till +12
V-klämman har tillräcklig dimension. För koppling från batteriet till förstärkarens strömklämmor krävs en ledningsarea på minst 25 mm².
Till en början koppla GND-klämman ihop på förstärkaren med batteriets minuspol. Det är viktigt att en koppling med god ledningsförmåga
utförs. Smutsrester från batteriets anslutningspunkter skall avlägsnas noggrannt. En lös anslutning kan medföra felfunktion eller
störningsljud och olinjär distorsion.
Förstärkarens +12 V-anslutning kopplas nu ihop med batteriets pluspol med hjälp av en strömkabel med integrerad säkring. Säkringen bör
befinna sig i batteriets närhet, av säkerhetsskäl bör kabellängden mellan batteriets pluspol till säkringen inte överstiga 60 cm. Säkringen
sätts in först efter att samtliga installationsarbeten inklusive högtalaranslutningar är avslutade.
Anslut nu Car HiFi-receiverns remotekabel till styrutgången REM på förstärkaren. För kopplingen mellan förstärkarens REMOTE-
anslutning och styrenheten är en kabel med en area av 0,75 mm² tillräcklig.
4.2 AUDIOKABEL
Vid installation av audiokabeln mellan bilradions Cinch-utgång och förstärkarens Cinch-ingång i bilen ska audio- och strömförsörjningskabeln
ej dras på samma sida i bilen. Bättre är en åtskild installation, dvs den ena kabeln i höger kabelkanal och den andra i vänster. Dämed
reduceras överföring av störningar till audiosignalen.
4.3 HÖGTALARANSLUTNINGAR
· I normalt driftsläge (d.v.s. en högtalare på varje enskild förstärkarkanal) är det minsta slutmotståndet 2 Ohm per kanal.
· I bryggad drift (två förstärkarutgångar ihopkopplade) dubblas det minsta slutmotståndet till 4 Ohm.
· I tri-driftsläge får impedansen per kanal inte ligga lägre än 2 Ohm.
· Anslut aldrig högtalarnas minuspol till fordonets chassi.
· Anslut aldrig +12V försörjningsspänning till en högtalarutgång. Detta leder till att förstärkarens slutsteg förstörs.
Om förstärkaren används med låga slutvärden eller om den används felaktigt enligt ovan beskrivet, kan detta leda till att själva
förstärkaren likväl som högtalarna kan förstöras. I detta fall gäller ej garantin.
5. MANÖVRERINGSENHETER OCH IN-/UTGÅNGAR
5.1 INSTÄLLNING AV INGÅNGSKÄNSLIGHET
Ingångskänsligheten kan anpassas till valfri bilradio eller kassettdäck. Vrid volymkontrollen på bilradion till mittläget och justera sedan
regulatorn för ingångnivån (4) och (5) på sådant vis att en median genomsnittlig volym nås. I detta läge är det säkerställt att det i normalfallet
finns tillräckligt med effektreserv vid optimalt brusspänningsavstånd.
OBS: Testsignaler med hög volym skall bara matas ut kortvarigt för att undvika skador på högtalarna.
5.2 HÖGPASSFILTER MED JUSTERBAR VÄXELFREKVENS
Om förstärkaren skall användas som förstärkare för satellithögtalare (medel-/diskant-högtalare) sätts brytaren (8) i resp. (9) „HP“. Justera
önskad växelfrekvens på regulatorn (6) resp. (7). Därmed förstärks endast frekvenserna ovanför inställd växelfrekvens. Därmed kan
distorsion vid låga frekvenser och små satellithögtalare p.g.a för stort membranlyft minimeras effektivt, utan att för den skull reducera
basnivån.
5.3 BANDPASSFUNKTION FÖR KANAL 1 OCH 2
Med hjälp av de i kanal 1 och 2 inbyggda filtren kan ett bandpass förverkligas genom att koppla till hög- och lågpassfiltret samtidigt.
Omkopplaren (8) måste stå på „LP/BP“. Nu kan man med kontrollen (6) ställa in den undre gränsfrekvensen och med kontrollen (10) den
övre gränsfrekvensen för bandpasset. Denna funktion kan användas till matning av en subwoofer (högpassreglering (6) till 10 Hz) eller
till realisering av en kickbas (högpassreglering (6) till ca. 80 till 100 Hz). Djuppassregleringen ställer du in på önskad övergångsfrekvens.
Därigenom är filtret anpassat till klangkraven av den använda bashögtalaren. Filtrets höga signaldämpning resulterar i perfekt sänkning
av medianer och höga frekvensområden.
5.4 BAS-BOOST
Med hjälp av bas-boost funktionen (12) erhålls lyft och förvrängningskorrektion av de lägre basfrekvenserna.
5.5 FILTERVALOMKOPPLARE KANAL 3 OCH 4 (9), FILTERPOSITION DUPE
I positionen DUPE får kanal 3/4 ingångssignalen från förförstärkaren för kanalerna 1/2 och övertar filterinställningarna från kanal 1/2
(Bandpass, Bass Boost). Ljudvolymen för kanal 3/4 kan ställas in oberoende av kanalparet 1/2.
5.6 OMKOPPLARE FÖR KANALLÄGET 2CH/4CH (11)
I 2-kanalläget (position “CH2“) får förstärkarens kanal 3/4 ingångssignalen från cinchkontakterna för kanalerna 1/2. Omkopplaren gör
användningen av extra T-stycken överflödig.
34
5.7 UTGÅNGAR TILL ANSLUTNING AV YTTERLIGARE FÖRSTÄRKARE
Ingångssignalen från LINE INPUT anslutningarna CH1, CH2, CH3, CH4 (1 och 2, bild 7) summeras och vidarekopplas direkt till
utgångsanslutningarna OUTPUT (3). OUTPUT anslutningar möjliggör ytterligare anslutning av en subwoofer-förstärkare utan extra
T-kontakt och kabel.
BILD 1 STRÖMFÖRSÖRJNINGS- / FJÄRRSTYRNINGSANSLUTNINGAR
(1) Anslutningsklämma GND för massa, till batteriets minuspol
(2) Anslutningsklämma REM för fjärrpåsättning
(3) Anslutningsklämma för +12 V batterispänning
(4) Batteri
(5) Kabelsäkring
(6) Till automatik-antennanslutningen av bilradion
Om bilradion inte är utrustad med automatik-antennanslutning skall denna kabel kopplas ihop med pluspolen (+) på tändningslåset.
I detta fall bör en TILL/FRÅN-brytare kopplas emellan. Se till att denna brytare stängs av när förstärkaren inte används.
BILD 2 4 KANALS - DRIFT
Om förstärkaren skall styras av en bilradio med 4 utgångskanaler och skall driva 4 högtalare, skall anslutningarna och inställningarna
utföras enligt bild 2:
(1) Till bilradio, utgång vänster fram
(2) Till bilradio, utgång höger fram
(3) Till bilradio, utgång vänster bak
(4) Till bilradio, utgång höger bak
(5) Högtalare vänster fram
(6) Högtalare höger fram
(7) Högtalare vänster bak
(8) Högtalare höger bak
BILD 3/4 3 KANALS - DRIFT
I 3-kanals-drift används högpassfiltret för kanal 1/2, samt lågpassfiltret för kanal 3/4. Dess användning förklaras i avsnitt 5.
BILD 3
Om förstärkaren skall styras av en bilradio med stereoutgång och om den skall driva stereo-satellithögtalare samt en subwoofer skall
anslutningarna och inställningarna utföras enligt bild 3.
(1) Till bilradio, utgång vänster
(2) Till bilradio, utgång höger
(3) Satellithögtalare vänster
(4) Satellithögtalare höger
(5) Subwoofer
BILD 4
Om förstärkaren skall styras av en bilradio med stereoutgång och separat subwooferutgång och skall driva stereo-satellithögtalare samt
en subwoofer skall anslutningarna och inställningarna utföras enligt bild 4.
(1) Till bilradio, utgång vänster
(2) Till bilradio, utgång höger
(3) Till bilradio, utgång subwoofer
(4) Satellithögtalare vänster
(5) Satellithögtalare höger
(6) Subwoofer
BILD 5 2 KANALS - DRIFT
Om förstärkaren skall lämna högre effekt för att driva två subwoofer skall anslutningarna och inställningarna utföras enligt bild 5.
Bandpassfiltrets insats beskrivs i kapitel 5.
(1) Till bilradio, utgång vänster
(2) Till bilradio, utgång höger
(3) Subwoofer
(4) Subwoofer
35
BILD 6 DRIFT SOM FÖRSTÄRKARE FÖR 4 ST SATELLITHÖGTALARE OCH EN SUBWOOFER GENOM ANVÄNDNING AV
EXTRA 1-KANAL-FÖRSTÄRKARE (POWER CORE ONE)
(1) Till bilradio, utgång vänster fram
(2) Till bilradio, utgång höger fram
(3) Till bilradio, utgång vänster bak
(4) Till bilradio, utgång höger bak
(5) Högtalare vänster fram
(6) Högtalare höger fram
(7) Högtalare vänster bak
(8) Högtalare höger bak
(9) Subwoofer
BILD 7 MANÖVRERINGSENHETER OCH IN-/UTGÅNGAR
(1) Lågnivåingångar (kanal 3/4)
(2) Lågnivåingångar (kanal 1/2)
(3) Lågnivåutgångar (Summasignal från CH1, CH2, CH3, CH4)
(4) Regulator för ingångsnivå kanal 1/2
(5) Regulator för ingångsnivå kanal 3/4
(6) Regulator för växelfrekvens för högpass (kanal 1/2)
(7) Regulator för växelfrekvens för högpass (kanal 3/4)
(8) Väljare FULL / HP (högpassfilter) / LP/BP (bandpass) för kanal 1/2
(9) Väljare FULL / HP (högpassfilter) / DUPE för kanal 3/4
(10) Regulator för växelfrekvens för lågpass (kanal 1/2)
(11) Kanalläges-väljare
(12) Bass boost-reglering (kanal 1/2)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56

Magnat Power Core Four Bruksanvisning

Kategori
Bilförstärkare
Typ
Bruksanvisning
Denna manual är också lämplig för