MAC Audio MPX Mono Bruksanvisning

Kategori
Ljudförstärkare
Typ
Bruksanvisning
32
S
Bäste MAC AUDIO – kund!
Genom köpet av Car HiFi effektförstärkaren MP MONO kan ni tillfredsställa era höga anspråk på
ljudåtergivningen på ett suveränt sätt. MP MONO öppnar nya kvalitéer inom Car HiFi-ljudåtergivningen i bilen,
oavsett om det gäller den enorma effektreserven för lågbas, olinjär distorsionsfaktor (klirr) eller den neutrala
återgivningen. Förstärkaren kännetecknas av låg drivström, snabb kopplingsförmåga samt utmärkt
temperaturstabilitet. Upplev hur denna High Tech-apparat kan förmedla en storslagen ljudkänsla på ett perfekt
sätt. Därtill önskar vi er mycket nöje.
Läs manualen i sin helhet innan ni monterar förstärkaren och tar den i drift.
1. TEKNISK DATA MP MONO
Max. utgångseffekt (1 kHz Sinus Burst 2:8, B+=14,4V) 600 W på 4 Ohm
Nominell utgångseffekt (DIN 45 342, B+=14,4V) 275 W på 4 Ohm
Max. utgångseffekt (1 kHz Sinus Burst 2:8, B+=14,4V) 1000 W på 2 Ohm
Nominell utgångseffekt (DIN 45 342, B+=14,4V) 400 W på 2 Ohm
Högtalarimpedans 2 – 8 Ohm
Frekvensgång 5 – 300 Hz (-3 dB)
Total distorsionsfaktor (DIN 45 403) < 0,05 % (1 kHz)
Brusspänningsavstånd (IEC A) > 100 dB
Ingångskänslighet LOW LEVEL INPUT 0,4 – 4 V
Ingångsimpedans LOW LEVEL INPUT 20 kOhm
Lågpassfilter 40 – 300 Hz, 12 dB per oktav
Subsonicfilter 10 – 40 Hz, 12 dB per oktav
Bas Boost 0...12 dB bei 45 Hz
Försörjning +12 V (10 – 15 V), minus på massa
Säkring 2 x 30 A
Mått (B x H x D) 400 x 59 x 226 mm
Vikt 3,45 kg
VI FÖRBEHÅLLER OSS RÄTTEN TILL TEKNISKA ÄNDRINGAR
2. SÄRSKILDA KÄNNETECKEN
· Komplementär mottaktsslutsteg
· Stabil vid 2 ohm
· Lågpass- (subwoofer) och subsonicfilter med steglöst inställbara delningsfrekvenser
· Steglöst reglerbar equalisering av bastoner
· Justerbar ingångssensitivitet
· Elektronisk skyddskoppling mot kortslutning, likspännings-offset och övertemperatur
· Mute-koppling för reducering av påkopplingsimpulsbrus
· Lågnivåutgångar (cinchkontakter) för anslutning av ytterligare förstärkare
· Kapslade skruvterminaler för högtalare och strömförsörjning
· Driftsindikering (grön LED) och överbelastningsindikering (röd LED)
· Fjärrkontroll för volymkontroll
33
S
3. VIKTIGA HÄNVISNINGAR FÖRE MONTAGE
· Denna apparat lämpar sig endast för anslutning till ett 12-Volt-system med negativ massa.
· Med tanke på strålningsvärmen som utvecklas under drift krävs det en montageplats med god
luftcirkulation. Det är mycket viktigt att kylkroppens kylflänsar inte liggar an mot någon plåt eller annan yta
som skulle kunna begränsa luftcirkulationen. Förstärkaren får ej monteras in i små eller oventilerade
utrymmen (t.ex. i fördjupningen för reservdäcket eller under bilens mattor). Montage i bagageutrymmet
rekommenderas.
· Montera förstärkaren på sådant vis att den är skyddad mot damm och smuts i bästa möjliga mån.
· Se till att ingångs- och utgångskablarna hamnar tillräckligt långt från strömförsörjningskablarna, då
störningsinstrålning i annat fall kan uppträda.
· Beakta att säkringar och manövreringsenheter skall vara åtkomliga efter montage.
· Anläggningens effekt och tillförlitlighet är beroende på montagets kvalité. Låt montaget utföras
företrädesvis av fackman, speciellt i situationer där flera högtalare, eller ett komplext flervägssystem skall
installeras.
4. ANSLUTNINGAR
4.1 STRÖMFÖRSÖRJNING OCH PÅKOPPLINGSAUTOMATIK
Viktig hänvisning: För att undvika kortslutning skall bilbatteriets pluspol kopplas bort innan
installation påbörjas.
De i bilar vanligen förekommande kablage är ej tillräckligt för effektförstärkarens behov. Se till att
strömledningarna till GND och till +12 V-klämman har tillräcklig dimension. För koppling från batteriet till
förstärkarens strömklämmor krävs en ledningsarea på minst 16 mm².
Till en början koppla GND-klämman ihop på förstärkaren med batteriets minuspol. Det är viktigt att en koppling
med god ledningsförmåga utförs. Smutsrester från batteriets anslutningspunkter skall avlägsnas noggrannt. En
lös anslutning kan medföra felfunktion eller störningsljud och olinjär distorsion.
Förstärkarens +12 V-anslutning kopplas nu ihop med batteriets pluspol med hjälp av en strömkabel med
integrerad säkring. Säkringen bör befinna sig i batteriets närhet, av säkerhetsskäl bör kabellängden mellan
batteriets pluspol till säkringen inte överstiga 60 cm. Säkringen sätts in först efter att samtliga
installationsarbeten inklusive högtalaranslutningar är avslutade.
Anslut nu Car HiFi-receiverns remotekabel till styrutgången REM på förstärkaren. För kopplingen mellan
förstärkarens REMOTE-anslutning och styrenheten är en kabel med en area av 0,75 mm² tillräcklig.
4.2 AUDIOKABEL
Vid installation av audiokabeln mellan bilradions Cinch-utgång och förstärkarens Cinch-ingång i bilen ska audio-
och strömförsörjningskabeln ej dras på samma sida i bilen. Bättre är en åtskild installation, dvs den ena kabeln
i höger kabelkanal och den andra i vänster. Dämed reduceras överföring av störningar till audiosignalen.
Detta gäller även för anslutningskabeln till fjärrkontrollen för volyminställningen. Denna kabel bör inte dras på
samma sida som strömförsörjnings-ledningarna, utan tillsammans med audiokabeln.
4.3 HÖGTALARANSLUTNINGAR
· Minsta anslutningsmotståndet uppgår till 2 ohm.
· Anslut aldrig högtalarnas minuspol till fordonets chassi.
· Anslut aldrig +12 V försörjningsspänning till en högtalarutgång. Detta leder till att förstärkarens slutsteg
förstörs.
Om förstärkaren används med låga slutvärden eller om den används felaktigt enligt ovan beskrivet, kan
detta leda till att själva förstärkaren likväl som högtalarna kan förstöras. I detta fall gäller ej garantin.
34
S
5. MANÖVRERINGSENHETER OCH IN-/UTGÅNGAR
5.1 INSTÄLLNING AV INGÅNGSKÄNSLIGHET
Ingångskänsligheten kan anpassas till valfri bilradio eller kassettdäck. Vrid volymkontrollen på bilradion till
mittläget och justera sedan regulatorn för ingångnivån (2) på sådant vis att en median genomsnittlig volym nås.
I detta läge är det säkerställt att det i normalfallet finns tillräckligt med effektreserv vid optimalt
brusspänningsavstånd.
OBS: Testsignaler med hög volym skall bara matas ut kortvarigt för att undvika skador på högtalarna.
5.2 LÅGPASSFILTER MED JUSTERBAR VÄXELFREKVENS
Justera önskad växelfrekvens på regulatorn (4). Därigenom är filtret anpassat till klangkraven av den använda
bashögtalaren. Filtrets höga signaldämpning resulterar i perfekt sänkning av medianer och höga
frekvensområden.
5.3 SUBSONICFILTER
Med hjälp av subsonicfiltret kan de lägsta bastonerna sänkas. Ställ in sänkningen steglöst med regleringen (5).
På så sätt kan du på ett effektivt sätt minimera distorsioner som uppstår vid alltför stora membranrörelser i
högtalarna, utan att den effektiva basnivån reduceras.
5.4 BAS-BOOST
Med hjälp av bas-boost funktionen (3) erhålls lyft och förvrängningskorrektion av de lägre basfrekvenserna.
5.5 FJÄRRKONTROLL TILL VOLYMKONTROLL
Volymen kan dessutom ställas in med den bifogade fjärrkontrollen. Vid montering måste du se till att kabeln till
fjärrkontrollen inte dras på samma sida av fordonet som förstärkarens strömförsörjning. Montera fjärrkontrollen
på instrumentbrädan eller på en annan lättillgänglig plats. Därefter kan du ställa in subwooferns volym
oberoende av inställningarna på bilradion.
5.6 UTGÅNGAR TILL ANSLUTNING AV YTTERLIGARE FÖRSTÄRKARE
Ingångssignalen från INPUT anslutningarna INPUTLoch R (1) vidarekopplas direkt till utgångsanslutningarna
OUTPUT (6) Loch R. OUTPUT anslutningar möjliggör ytterligare anslutning av förstärkare utan extra T-kontakt
och kabel.
BILD 1 STRÖMFÖRSÖRJNINGS- / FJÄRRSTYRNINGSANSLUTNINGAR
(1) Anslutningsklämma GND för massa, till batteriets minuspol
(2) Anslutningsklämma REM för fjärrpåsättning
(3) Anslutningsklämma för +12 V batterispänning
(4) Batteri
(5) Kabelsäkring
(6) Till automatik-antennanslutningen av bilradion
Om bilradion inte är utrustad med automatik-antennanslutning skall denna kabel kopplas ihop med
pluspolen (+) på tändningslåset. I detta fall bör en TILL/FRÅN-brytare kopplas emellan. Se till att denna
brytare stängs av när förstärkaren inte används.
35
S
BILD 2 DRIFT MED EN STEREO-BILRADIO
Om förstärkaren skall styras av en bilradio med 2 utgångskanaler och skall driva 2 högtalare, skall
anslutningarna och inställningarna utföras enligt bild 2. Användning av lågpassfilter beskrivs i kapitel 5.2.
(1) Till bilradion, utgång vänster
(2) Till bilradion, utgång höger
(3) Subwoofer
BILD 3 DRIFT MED BILRADIO MED SUBWOOFERUTGÅNG
(1) Till bilradio, utgång subwoofer
(2) Subwoofer
BILD 4 DRIFT SOM SUBWOOFERFÖRSTÄRKARE GENOM ANVÄNDNING AV EXTRA 4-
KANALSFÖRSTÄRKARE (MP 4000) FÖR 4 SATELLITHÖGTALARE
(1) Till bilradio, utgång vänster fram
(2) Till bilradio, utgång höger fram
(3) Till bilradio, utgång vänster bak
(4) Till bilradio, utgång höger bak
(5) Högtalare vänster fram
(6) Högtalare höger fram
(7) Högtalare vänster bak
(8) Högtalare höger bak
(9) Subwoofer
BILD 5 MANÖVRERINGSENHETER OCH IN-/UTGÅNGER
(1) Lågnivåingång
(2) Regulator för ingångsnivå
(3) Bass boost-reglering
(4) Regulator för växelfrekvens för lågpass
(5) Regulator för växelfrekvens för subsonicfilter
(6) Utgångar för anslutning av fler förstärkare
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56

MAC Audio MPX Mono Bruksanvisning

Kategori
Ljudförstärkare
Typ
Bruksanvisning