HP rp3000 Point of Sale System Användarguide

Typ
Användarguide

Denna manual är också lämplig för

Handboken Felsökning
HP rp3000
© Copyright 2008 Hewlett-Packard
Development Company, L.P. Informationen i
detta dokument kan ändras utan föregående
meddelande.
Microsoft, Windows och Windows Vista är
antingen varumärken eller registrerade
varumärken som tillhör Microsoft
Corporation i USA och/eller andra länder.
Det enda garantiansvaret för HP-produkter
och HP-tjänster definieras i de uttryckliga
garantiavtal som medföljer sådana produkter
och tjänster. Ingenting i denna text skall
anses utgöra ytterligare garantiåtaganden.
HP ansvarar inte för tekniska fel,
redigeringsfel eller för material som
utelämnats i detta dokument.
Detta dokument innehåller information som
omfattas av lagen om upphovsrätt. Ingen del
av detta dokument får kopieras eller
reproduceras i någon form utan skriftligt
medgivande från Hewlett-Packard
Company.
Handboken Felsökning
HP rp3000
Första upplagan (augusti 2008)
Dokumentets artikelnummer: 498353-101
Om den här boken
VARNING: Den här texten ger information om att allvarliga personskador eller dödsfall kan uppstå om
instruktionerna inte följs.
VIKTIGT: Den här texten innehåller varningar om att utrustningen kan förstöras eller information
förloras om inte instruktionerna följs.
OBS! Text framhävd på det här sättet innehåller viktig extra information.
SVWW iii
iv Om den här boken SVWW
Innehåll
1 Diagnostiska funktioner
HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] ............................................................................................ 1
Så här kommer du åt HP Insight Diagnostics ...................................................................... 1
Fliken Överblick ................................................................................................................... 2
Fliken Diagnose (Diagnostik) ............................................................................................... 2
Flicken Test ......................................................................................................................... 3
Flicken Status ...................................................................................................................... 4
Flicken Logg ........................................................................................................................ 4
Fliken Hjälp .......................................................................................................................... 5
Spara och skriva ut information i HP Insight Diagnostics .................................................... 5
Så här hämtar du den senaste versionen av HP Insight Diagnostics .................................. 6
Skydda programvaran .......................................................................................................................... 6
Återställa programvaran ....................................................................................................................... 6
2 Felsökning utan diagnostik
Säkerhet och arbetsmiljö ...................................................................................................................... 8
Innan du ringer Teknisk support ........................................................................................................... 8
Tips ....................................................................................................................................................... 9
Åtgärda allmänna fel .......................................................................................................................... 11
Åtgärda problem med strömförsörjningen .......................................................................................... 15
Åtgärda hårddiskfel ............................................................................................................................ 16
Åtgärda bildskärmsfel ......................................................................................................................... 19
Åtgärda ljudfel .................................................................................................................................... 23
Åtgärda skrivarfel ............................................................................................................................... 25
Åtgärda tangentbords- och musfel ..................................................................................................... 26
Åtgärda problem vid installation av maskinvara ................................................................................. 28
Åtgärda problem med nätverket ......................................................................................................... 30
Åtgärda minnesfel .............................................................................................................................. 33
Åtgärda processorfel .......................................................................................................................... 35
Lösa problem med optiska enheter .................................................................................................... 36
Åtgärda USB-flashenhetsproblem ...................................................................................................... 39
Åtgärda problem med Internetaccess ................................................................................................ 40
Åtgärda problem med programvaran ................................................................................................. 42
Kontakta kundsupport ........................................................................................................................ 43
SVWW v
Bilaga A POST-felmeddelanden
Sifferkoder och textmeddelanden för POST ....................................................................................... 45
Tolka POST diagnostiska lamp- och ljudsignalkoder på frontpanelen ............................................... 51
Bilaga B Lösenordssäkerhet och återställning av CMOS
Återställa datorns lösenordsbygel ...................................................................................................... 55
Radera och återställa CMOS ............................................................................................................. 56
Använda setup-programmet för att återställa CMOS ......................................................... 56
Återställa CMOS-bygel ...................................................................................................... 56
Bilaga C Självtestet DPS (Drive Protection System)
Komma åt DPS med setup-programmet ............................................................................................ 59
Index ................................................................................................................................................................... 60
vi SVWW
1 Diagnostiska funktioner
HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik]
OBS! HP Insight Diagnostics finns med på den DVD-skiva som medföljer vissa modeller.
Programmet HP Insight Diagnostics gör det möjligt för dig att visa information om datorns
maskinvarukonfiguration och att utföra diagnostiska maskinvarutester av datorns delsystem.
Programmet gör det enklare att effektivt identifiera, diagnostisera och isolera maskinvaruproblem.
Fliken Överblick visas när du startar HP Insight Diagnostics. På den här fliken visas datorns aktuella
konfiguration. Från fliken Överblick kommer du åt flera kategorier av information om datorn. På de
övriga flikarna finns ytterligare information, till exempel diagnostiska testalternativ och testresultat.
Informationen i programmets samtliga fönster kan sparas som en html-fil och lagras på en USB-
flashenhet.
Använd HP Insight Diagnostics för att fastställa om systemet känner av alla installerade enheter i datorn
och om de fungerar som de ska. Du rekommenderas att köra tester efter installation eller anslutning av
nya enheter, även om detta inte är nödvändigt.
Du bör köra tester, spara testresultaten och skriva ut dem så att du har de utskrivna rapporterna
tillgängliga innan du ringer kundtjänst.
OBS! Det är inte säkert att utrustning från andra tillverkare än HP detekteras av HP Insight
Diagnostics.
Så här kommer du åt HP Insight Diagnostics
Om du vill använda HP Insight Diagnostics startar du om datorn från DVD-skivan Dokumentation och
diagnostik (se nedan).
1. Sätt in skivan Dokumentation och diagnostik i datorns optiska läsare när datorn är igång.
2. Stäng av operativsystemet och sedan datorn.
3. Starta datorn. Systemet startas nu från DVD-skivan.
OBS! Om systemet inte startar från den DVD som sitter i den optiska enheten, kan du behöva
ändra datorns startordning i Setup-programmet (F10) så att systemet försöker starta från den
optiska enheten före hårddisken. Mer information finns i Konfigureringshandbok (F10) på DVD-
skivan Dokumentation och diagnostik.
Du kan också ändra startordningen så att systemet startar från den optiska enheten endast denna
gång, genom att trycka på F9-tangenten vid starten.
4. Välj lämpligt språk och klicka på Fortsätt.
SVWW HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] 1
OBS! Du rekommenderas att acceptera standardtangentbordet för ditt språk om du inte önskar
testa ditt speciella tangentbord.
5. På sidan med Licensavtalet (EULA) klickar du på Godkänner, om du godkänner villkoren.
Programmet HP Insight Diagnostics startar med att fliken Överblick visas.
Fliken Överblick
Fliken Överblick visar information om viktig systemkonfiguration.
I fältet Visa nivå kan du välja vyn Sammanfattning för att se en del konfigurationsdata, eller välja vyn
Avancerat för att se alla data i den valda kategorin.
I fältet Kategori kan du välja att visa följande informationskategorier:
Alla – Ger en förteckning över alla informationskategorier om datorn.
Översikt – Ger dig en förteckning över allmän information om datorn.
Arkitektur – Ger information om systemets BIOS- och PCI-enheter.
Inventariespårning – Visar produktnamn, inventarienummer, systemets serienummer och
processorinformation.
Kommunikation – Visar information om inställningarna för datorns parallellportar (LPT) och seriella
(COM) portar, samt information om USB- och nätverksstyrenheter.
Grafik – Visar information om datorns grafikkort.
Inmatningsenheter – Visar information om tangentbordet, musen och andra inmatningsenheter som
är anslutna till datorn.
Minne – Visar information om samtliga minnen i datorn. Detta inkluderar minnesplatser på moderkortet
och alla installerade minnesmoduler.
Diverse – Visar versionsinformation för HP Insight Diagnostics, information som erhållits från datorns
konfigurationsminne (CMOS), BIOS-data för systemhantering och data om moderkortet.
Lagring – Visar information om lagringsmedia som är anslutna till datorn. Den här förteckningen
inkluderar alla fasta diskar och optiska enheter.
System – Visar information om datormodellen, processorn, chassit och BIOS, samt information om
inbyggda högtalare och PCI-bussar.
Fliken Diagnose (Diagnostik)
OBS! Fliken Diagnose (Diagnostik) finns bara i online-versionen av HP Insight Diagnostics.
Diagnostikfunktionen i online-versionen av HP Insight Diagnostics ger bättre systemtillgänglighet tack
vare en serie system- och komponentkontroller som sker i bakgrunden, och som inte påverkar systemets
drift.
Det finns två typer av funktionalitet på fliken Diagnose (Diagnostik): Smart Array Drive Diagnosis
(Diskenhetskontroll) och Power Supply Diagnosis (Strömförsörjningskontroll).
Med strömförsörjningskontrollen kan duigenom statusen för vissa strömförsörjningsmodeller.
Diskkontrollen är den viktigaste maskinvarudiagnostiken och används för att kontrollera hårddiskar som
är anslutna till Smart Array-styrenheter och vissa MSA-produkter (Modular Smart Array). Diskkontrollen
2 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
har stöd för enheter av typen SCSI, SATA (Serial Advanced Technology Attachment) och SAS (Serial
Attached SCSI) som är anslutna till Smart Array-styrenheter och vissa MSA-styrenheter som
konfigurerats som en del av en logisk volym. Diagnostikfunktionen kontrollerar hårddiskarnas status
genom att gå igenom den funktionshistorik som enheten lagrar och viss information som skickas av
Smart Array- eller MSA-styrenheten. Erfarenheten visar att funktionshistoriken är ett mycket bra sätt att
diagnosticera problem med diskenheter.
Systems Insight Manager (SIM) och diagnostikfunktionen är nu de enda verktyg som kan användas för
att verifiera användarens rätt till ersättningsdiskar enligt garantiavtalet.
Funktionen Smart Array Drive Diagnosis ska användas:
Om du vill få en ersättningsdisk för en diskenhet som inte fungerar.
Om System Insight Manager rapporterar att en diskenhet inte fungerar.
Om det uppstår dataförluster eller lagringsrelaterade problem utan att lysdiodlarm eller
felmeddelanden visas.
Om du har problem med inkonsekventa, intermittenta eller återkommande diskenhetsfel.
Om du vill kontrollera en logisk volyms status.
OBS! Med Smart Array Drive Diagnosis kan du identifiera flera diskenheter i en och samma volym
som bör ersättas även om de fungerar normalt.
Så här diagnosticerar du en logisk volym:
1. Klicka på fliken Diagnose (Diagnostik).
2. Expandera Storage (Lagring) genom att klicka på plustecknet (+) under Smart Array Drive
Diagnosis (Diskenhetskontroll).
3. Klicka på den logiska volym som du vill kontrollera och klicka på knappen Diagnose
(Diagnosticera).
4. De logiska volymernas status visas på fliken Status när diagnostiken är klar.
Flicken Test
Du kan också använda fliken Test för att välja vilka delar av systemet som ska testas. Du kan också
välja testtyp och testläge.
Det finns tre olika testtyper att välja mellan:
Snabbtest—Ger ett förutbestämt script där ett urval av varje maskinvarukomponent provas. Detta
kräver inget ingripande från användaren varken i Oövervakat eller Interaktivt läge.
Fullständigt test—Ger ett förutbestämt script där varje maskinvarukomponent testas fullständigt.
Det finns fler tester tillgängliga i det Interaktiva läget, men dessa kräver användarens medverkan.
Anpassat testGer mest flexibilitet när det gäller att ha kontroll över ett systemtest. I det
Anpassade testet kan du välja vilka speciella enheter, tester och testparametrar som körs.
SVWW HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] 3
Du kan välja mellan två testlägen för varje testtyp:
Interaktivt läge—Ger maximal kontroll över testprocessen. Diagnostikprogrammet kommer att be
dig om information under test som kräver din medverkan. Du kan också få avgöra huruvida ett test
har lyckats eller inte.
Oövervakat läge—Visar inga instruktioner på skärmen och kräver ingen medverkan av
användaren. Om fel uppstår visas dessa när testet har slutförts.
Så här börjar du testprocessen:
1. Klicka på fliken Test.
2. Välj fliken för den testtyp du vill köra: Snabb, Fullständig eller Anpassad.
3. Välj Testläge: Interaktivt läge eller Oövervakat läge.
4. Välj hur du vill att testet ska utföras, antingen Antal slingor eller Total testtid. När du väljer att
köra testet över ett visst antal slingor anger du antalet slingor som ska utföras. Om du vill utföra
det diagnostiska testet under en viss tidsperiod anger du tiden i minuter.
5. Välj enheten du vill testa från listan om du utför ett Snabbtest eller ett Fullständigt test. Klicka på
knappen Expandera och välj enheterna som ska testas eller klicka på knappen Kontrollera alla
om du utför ett Anpassat test.
6. Klicka på knappen Starta test längst ned till höger på skärmen. Fliken Status visas automatiskt.
På fliken uppdateras information om testet automatiskt. När testet är klar visas information om
enheten på fliken Status.
7. Om det uppstår några fel kan du klicka på fliken Logg och klicka på Fellogg för att få mer
information och visa rekommenderade lösningar.
Flicken Status
På fliken Status visas status för de valda testen. Vilken typ av test som kördes (Snabbtest,
Fullständigt eller Anpassat) visas också. Förloppsindikatorn visar hur stor del av testen som har
slutförts. När testningen pågår visas knappen Avbryt test som du kan använda om du vill stoppa testet.
När testningen är klar ersätts knappen Avbryt testning med knappen Testa igen. Om du klickar på
knappen Testa igenrs den senaste testomgången igen. Du kan använda knappen om du vill köra
samma test utan att på nytt behöva ange uppgifterna på fliken Test.
På fliken Status visas också:
Vilka enheter som testas
Teststatus (körs, avslutat eller misslyckades) för varje enhet som testas
Det övergripande testfortskridandet för alla enheter som testas
Testfortskridandet för varje enhet som testas
Den förbrukade testtiden för varje enhet som testas.
Flicken Logg
På fliken Logg finns flikarna Diagnostiklogg, Testlogg och Fellogg.
4 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
Diagnostikloggen visar hur många gånger en logisk enhet har diagnosticerats, och hur många gånger
den logiska enheten har rapporterat en felstatus. Rapportering av felstatus betyder inte att en hårddisk
i den logiska volymen har identifierats som icke-fungerande av diagnostikverktyget. Använd verktyget
ACU (Array Configuration Utility) för att visa detaljinformation om den logiska enhetens status.
Testloggen visar alla tester som har utförts, antalet gånger som respektive test utförts, antalet gånger
testet misslyckats och den tid det tog att slutföra varje test. Med knappen Radera testlogg raderas
innehållet i Testloggen.
Felloggen visar vilka enheter som visat sig vara felaktiga under det diagnostiska testet och innehåller
följande informationskolumner.
Avsnittet Enhet visar den enhet som testas.
Avsnittet Test visar typen av testkörning.
Avsnittet Beskrivning beskriver felet som hittades under det diagnostiska testet.
I Rekommenderad åtgärd ges en rekommenderad åtgärd som bör utföras för att åtgärda den
felaktiga maskinvaran.
I Antal misslyckanden visas antalet gånger som enheten har genomgått ett misslyckat test.
Under Felkod visas felets numeriska felkod. Felkoderna finns definierade på fliken Hjälp.
Med knappen Radera fellogg raderas innehållet i Felloggen.
Fliken Hjälp
På fliken Hjälp finns flikarna HP Insight Diagnostics, Felkoder och Testkomponenter.
HP Insight Diagnostics-fliken innehåller hjälpavsnitt inklusive sök- och indexfunktioner.
Fliken Felkoder ger en beskrivning av alla numeriska felkoder som kan uppträda i fliken Fellogg
fliken Logg. Till varje kod hör ett Meddelande och en åtgärd för Rekommenderad reparation som bör
vara till hjälp för att lösa problemet. Ange felkoden i rutan överst på fliken och klicka Finn felkoder
för att snabbt hitta en felkodsbeskrivning.
Fliken Testkomponenter visar lågnivåinformation om de tester som körs.
Spara och skriva ut information i HP Insight Diagnostics
Du kan spara den information som visas på Översikt- och Logg-flikarna i HP Insight Diagnostics på ett
USB 2.0-flashenhet (64 MB eller mer). Du kan inte spara informationen på hårddisken. Systemet skapar
automatiskt en html-fil som ser likadan ut som bildskärmens information.
1. Sätt in en USB 2.0-flashenhet (kapaciteten måste vara minst 64 MB). USB 1.0-flashenheter kan
ej användas.
2. Klicka Spara i nedre högra hörnet på skärmen.
3. Välj Spara på disketten eller Spara på USB-key.
4. Skriv in ett filnamn i rutan Filnamn och klicka på knappen Spara. En html-fil sparas nu på USB-
flashenheten.
SVWW HP Insight Diagnostics [insynsdiagnostik] 5
OBS! Ta inte bort USB-nyckeln förrän du ser ett meddelande om att html-filen har skrivits till
mediet.
5. Skriv ut informationen som du har sparat på den lagringsenhet som du valt.
OBS! Om du vill avsluta HP Insight Diagnostics klickar du på knappen Avsluta diagnostik i skärmens
nedre vänstra hörn och tar därefter ut DVD-skivan Dokumentation och diagnostik ur den optiska
enheten.
Så här hämtar du den senaste versionen av HP Insight Diagnostics
1. Gå till http://www.hp.com.
2. Klicka på länken Software & Drivers Downloads (Hämta program- och drivrutinsuppdateringar).
3. Ange ditt produktnummer (till exempel rp3000) i textrutan och tryck på Retur.
4. Välj din datormodell.
5. Markera vilket operativsystem du använder.
6. Klicka på länken Diagnostic (Diagnostik).
7. Klicka på HP Insight Diagnostics Offline Edition.
8. Välj ett språk och klicka på Download.
OBS! I den information som du hämtar finns information om hur du skapar en startbar DVD-skiva.
Skydda programvaran
Om du vill skydda programvaran från förlust eller skada bör du ha en säkerhetskopia av
systemprogramvaran, alla program och relaterade filer som är lagrade på hårddisken. Mer information
om hur du säkerhetskopierar datafiler finns i dokumentationen om operativsystemet och
säkerhetskopieringsprogrammet.
Återställa programvaran
Systemprogramvaran kan återställas till de ursprungsinställningar som datorn levererades med. Använd
återställningsskivorna som medföljde datorn om du vill återställa systemet.
På vissa modeller finns HP Backup and Recovery Manager förinstallerat på hårddisken. HP Backup
and Recovery Manager är ett enkelt och mångsidigt program som du kan använda för att:
skapa återställningspunkter för att kunna säkerhetskopiera hela systemet inkrementellt
säkerhetskopiera hela hårddisken till ett enda arkiv
säkerhetskopiera enstaka filer
Säkerhetskopieringar kan schemaläggas så att de görs automatiskt vid angivna intervall, och de kan
också startas manuellt. Återställningen kan göras från hårddiskens återställningspartition eller från
återställningsskivorna.
OBS! HP rekommenderar starkt att du skapar en uppsättning återställningsskivor direkt innan du
börjar använda datorn och att du schemalägger regelbundna, automatiska säkerhetskopieringar med
återställningspunkter.
6 Kapitel 1 Diagnostiska funktioner SVWW
HP Backup and Recovery Manager tillhandahåller två grundläggande återställningsmetoder. Den första,
återställning av filer och mappar, fungerar i Windows®. Den andra, PC-återställning, kräver en återstart
med återställningspartitionen eller från återställningsskivorna. Tryck F11 vid starten när du ser
meddelandet Press F11 for Emergency Recovery när du ska starta från återställningspartitionen.
SVWW Återställa programvaran 7
2 Felsökning utan diagnostik
I det här kapitlet finns information om hur du upptäcker och löser enkla problem med till exempel
hårddisk, optisk enhet, grafik, ljud, minne och programvara. Om du får problem med datorn kan du
mer information om möjliga orsaker och rekommenderade lösningar i tabellerna i detr kapitlet.
OBS! Mer information om specifika felmeddelanden som kan visas på skärmen under självtestet
POST (Power-On Self-Test) när datorn startas finns i Bilaga A,
POST-felmeddelanden på sidan 44.
Säkerhet och arbetsmiljö
VARNING: Överdriven användning av datorn eller dålig arbetsställning kan leda till allt från obehag
till allvarliga skador. I handboken Säkerhet och arbetsmiljö
http://www.hp.com/ergo finns mer
information om hur arbetsplatsen ska utformas så att den blir säker och bekväm. Denna utrustning har
testats och uppfyller kraven för en digital enhet i klass B enligt paragraf 15 i amerikanska FCC:s
regelverk. Mer information finns i handboken Säkerhet och föreskrifter.
Innan du ringer Teknisk support
Om du har problem med datorn kan du pröva följande innan du ringer teknisk support.
Kör diagnostikverktyget. Mer information finns i
Diagnostiska funktioner på sidan 1.
Kör DPS-testet (Drive Protection System) i setup-programmet. Mer information finns i
Konfigureringshandbok (F10).
Kontrollera om strömlampan på datorns framsida blinkar rött. Blinkande lampor är felkoder som
hjälper dig att identifiera felet. Mer information finns i Bilaga A
POST-felmeddelanden
på sidan 44.
Om bildskärmen är tom ansluter du den till en annan bildskärmskontakt om sådan finns. Du kan
även byta ut bildskärmen mot en bildskärm som du vet fungerar.
Om du är ansluten till ett nätverk kan du ansluta en annan dator med en annan kabel till ditt
nätverksuttag. Nätverkskontakten eller kabeln kan vara trasig.
Om du nyligen installerade ny maskinvara tar du bort den och kontrollerar om datorn då fungerar.
Om du nyligen installerade ny programvara avinstallerar du denna och kontrollerar om datorn då
fungerar.
Om du använder Windows operativsystem kan du starta datorn i Felsäkert läge för att undersöka
om den startar utan att alla drivrutiner har laddats. Använd ”Den senast kända konfigurationen
när du startar operativsystemet.
8 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
Vi hänvisar även till den heltäckande online-hjälpen på adressen
http://www.hp.com/support.
Mer information finns i följande
Tips på sidan 9 i den här handboken.
I HP Instant Support Professional Edition finns självdiagnostiska verktyg som du kan använda för att
lättare lösa problem online. Om du behöver kontakta HP-support använder du chattfunktionen i HP
Instant Support Professional Edition. Du kommer till HP Instant Support Professional Edition på
adressen:
http://www.hp.com/go/ispe.
Business Support Center (BSC) finns på adressen
http://www.hp.com/go/bizsupport. Här finns
uppdaterad online-supportinformation, programvara och drivrutiner, och du kan också hitta andra
användare och HP-experter över hela världen.
Om det blir nödvändigt att ringa teknisk support bör du tänka på följande för att säkert få den service
du behöver:
Sitt framför datorn när du ringer.
Skriv ner datorns serienummer och produktnummer samt bildskärmens serienummer innan du
ringer.
Se till att ha tid för felsökningen tillsammans med serviceteknikern.
Ta bort all maskinvara som nyligen har installerats i systemet.
Ta bort all programvara som nyligen har installerats i systemet.
Återställ systemet till ursprungligt skick med hjälp av återställningsskivorna som du skapade i HP
Backup and Recovery Manager.
VIKTIGT: När du återställer systemet raderas alla data på hårddisken. Kom ihåg att säkerhetskopiera
alla datafiler innan du påbörjar återställningen.
OBS! För försäljningsinformation och garantiuppgraderingar (Care Packs) ber vi dig kontakta
närmaste auktoriserade återförsäljare.
Tips
Om du stöter på mindre problem med dator, bildskärm eller programvara studerar du följande lista med
allmänna förslag innan du går vidare:
Kontrollera att datorn och bildskärmen är anslutna till ett fungerande elektriskt vägguttag.
Kontrollera att datorn är påslagen och att den gröna strömlampan lyser.
Kontrollera att bildskärmen är påslagen och att bildskärmslampan lyser.
Kontrollera om strömlampan på datorns framsida blinkar rött. Blinkande lampor är felkoder som
hjälper dig att identifiera felet. Mer information finns i Bilaga A
POST-felmeddelanden
på sidan 44.
Öka ljusstyrka och kontrast på bildskärmen om bilden är svag.
Håll en tangent nedtryckt. Om systemet avger ljudsignaler fungerar tangentbordet korrekt.
Kontrollera att inga kablar är lösa eller felaktigt anslutna.
”Väck” datorn genom att trycka på en tangent på tangentbordet eller genom att trycka på
strömknappen. Om datorn ”sover” stänger du av den genom att hålla strömknappen intryckt i minst
SVWW Tips 9
fyra sekunder och trycker sedan på knappen igen för att starta om datorn. Om det inte går att
stänga av datorn drar du ur nätsladden, väntar några sekunder och sätter sedan tillbaka den.
Datorn startar om automatiskt om du har ställt in omstart efter strömavbrott i setup-programmet.
Om datorn inte startar om automatiskt trycker du på strömknappen för att starta den.
Konfigurera om datorn efter installation av maskinvara som inte stöder Plug&Play. Instruktioner
finns i
Åtgärda problem vid installation av maskinvara på sidan 28.
Kontrollera att alla nödvändiga drivrutiner är installerade. Om du t.ex. använder en skrivare behöver
du drivrutiner för just den modellen.
Ta ut alla startbara media (cd-skiva och/eller USB-enhet) innan du startar datorn.
Om du har installerat ett annat operativsystem än det förinstallerade, måste du kontrollera att det
stöds av systemet.
Om systemet har stöd för flera installerade videoinsignaler (inbyggt, PCI- eller PCI-Express-kort),
(inbyggd video endast på vissa modeller) och en bildskärm, måste bildskärmen anslutas till den
bildskärmskontakt som angivits som primär VGA-adapter. Vid uppstart inaktiveras de övriga
videokontakterna och om bildskärmen är ansluten till en av dessa kommer den inte att fungera.
Du kan välja standardinställning för VGA-adaptern i setup-programmet.
VIKTIGT: Om datorn är ansluten till nätspänning är moderkortet alltid strömförande. För att inte skada
moderkortet och dess komponenter måste du dra ur nätsladden innan du öppnar datorn.
10 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
Åtgärda allmänna fel
De allmänna problem som beskrivs i det här avsnittet kan du förmodligen enkelt lösa själv. Om problemet
kvarstår eller om du är osäker på om du kan klara av det kontaktar du en auktoriserad återförsäljare.
VARNING: Om datorn är ansluten till nätspänning är moderkortet alltid strömförande. För att minska
risken för personskada på grund av elektrisk stöt eller varma ytor måste du dra ut nätsladden ur
vägguttaget och låta de interna systemkomponenterna svalna innan du rör vid dem.
Leta upp lampan på moderkortet. Om lampan fortfarande lyser tar systemet fortfarande emot ström.
Stäng av datorn och dra ur nätsladden innan du fortsätter.
Tabell 2-1 Åtgärda allmänna fel
Datorn verkar vara låst och stängs inte av när strömknappen trycks in.
Orsak
Åtgärd
Programstyrningen av knappen fungerar inte. 1. Håll knappen intryckt under minst 4 sekunder tills datorn
stängs av.
2. Dra ut nätsladden ur vägguttaget.
Datorn reagerar inte när ett USB-tangentbord eller en USB-mus används.
Orsak
Åtgärd
Datorn är i viloläge. Tryck på strömknappen för att fortsätta från viloläge.
VIKTIGT: När du vill fortsätta från viloläge får du inte hålla
strömknappen intryckt i mer än fyra sekunder. I annat fall
stängs datorn av och du förlorar osparade data.
Systemet har låst sig. Starta om datorn.
Datorns datum och klockslag är felaktiga.
Orsak
Åtgärd
RTC-batteriet (realtidsklocka) kanske måste bytas.
OBS! Om datorn är ansluten till ett fungerande eluttag
förlängs livstiden för RTC-batteriet.
Återställ först tid och datum under Kontrollpanelen (du kan
också använda setup-programmet för att uppdatera RTC-
datumet och klockan). Om problemet kvarstår kan du försöka
med att ersätta RTC-batteriet. Mer information om hur du
installerar ett nytt batteri finns i Referenshandboken. Du kan
också kontakta en auktoriserad återförsäljare och be om att få
hjälp med att ersätta RTC-batteriet.
Markören kan inte flyttas med pil-tangenterna på det numeriska tangentbordet.
Orsak
Åtgärd
Num Lock-funktionen kan vara på. Tryck Num Lock-tangenten. Num Lock-lampan ska inte lysa
om du ska använda pil-tangenterna. Num Lock-funktionen kan
stängas av (eller sättas på) från setup-programmet.
SVWW Åtgärda allmänna fel 11
Det finns inget ljud eller ljudvolymen är för låg.
Orsak
Åtgärd
Systemets ljud kan vara inställt på låg volym eller vara
avstängt.
1. Kontrollera att ljudet inte är avstängt i F10 BIOS-
inställningarna.
2. Kontrollera att externa högtalare är korrekt anslutna och
påslagna, och att högtalarnas volymkontroll är korrekt
inställd.
3. Använd operativsystemets volymkontroll för att se till att
högtalarna inte är avstängda eller för att höja volymen.
Ljudenheten kan vara ansluten till fel uttag på datorns baksida. Kontrollera att enheten är ansluten till rätt uttag datorns
baksida.
Dålig prestanda.
Orsak
Åtgärd
Processorn är överhettad. 1. Kontrollera att kylluftcirkulationen i datorn inte är
blockerad.
2. Kontrollera att fläktarna är anslutna och att de fungerar
(vissa fläktar är bara på vid behov).
3. Kontrollera att processorns kylfläns är korrekt monterad.
Hårddisken är full. Överför data från hårddisken för att få ökat minnesutrymme på
hårddisken.
För litet minnesutrymme. Öka minnesutrymmet.
Hårddisken är fragmenterad. Defragmentera hårddisken.
Program som du öppnade tidigare frigjorde inte reservminne
till systemet.
Starta om datorn.
Det finns virus på hårddisken. Kör virusprogram.
Du kör alltför många program samtidigt. 1. Stäng onödiga program för att frigöra minnesutrymme.
Vissa program körs i bakgrunden och du kan avsluta dem
genom att högerklicka på deras ikoner i aktivitetsfältet.
Om du vill förhindra att dessa program startas när datorn
startas går du till Start > Kör och skriver msconfig. Gå
till fliken Autostart i verktyget Systemkonfiguration och
avmarkera de program som inte ska startas automatiskt.
VIKTIGT: Avmarkera inte program som måste startas
automatiskt för att systemet ska fungera riktigt.
2. Öka minnesutrymmet.
Vissa program, särskilt spel, innebär en påfrestning på det
grafiska delsystemet.
1. Sänk det aktuella programmets bildskärmsupplösning
eller ta del av informationen som ges i programmets
dokumentation, där det finns förslag om hur prestandan
kan förbättras genom justering av programparametrarna.
2. Öka minnesutrymmet.
3. Uppgradera bildskärmsupplösningen.
Okänd orsak. Starta om datorn.
Tabell 2-1 Åtgärda allmänna fel (fortsättning)
12 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
Datorn stängs av automatiskt och strömlampan blinkar rött två gånger, en per sekund, följt av två sekunders uppehåll,
och sedan piper datorn två gånger. (Ljudsignalerna upphör efter fem omgångar, men lamporna fortsätter att blinka).
Orsak
Åtgärd
Processorns termiska skydd har löst ut:
En fläkt kan vara blockerad eller trasig.
ELLER
Processorns kylfläns är felaktigt monterad.
1. Kontrollera att datorns ventilationshål inte är blockerade.
2. Öppna locket, tryck på strömbrytaren och se efter om
fläkten snurrar. Om fläkten inte rör sig kan du kontrollera
att fläktens kabel är ansluten till systemkretskortets
kontakt.
3. Om fläkten inte rör sig även om den är ansluten, kan du
ersätta fläktenheten.
4. Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller
servicegivare.
Systemet startar inte och lamporna på datorns framsida blinkar inte.
Orsak
Åtgärd
Systemet kan inte starta. Håll strömknappen intryckt mindre än fyra sekunder. Om
hårddisklampan lyser grönt:
1. Ta bort expansionskorten ett i taget tills lysdioden på
moderkortet tänds.
2. Byt ut moderkortet.
ELLER
Håll strömknappen intryckt mindre än fyra sekunder. Om
hårddisklampan inte lyser grönt:
1. Kontrollera att datorn är ansluten till ett fungerande
eluttag.
2. Öppna datorn och kontrollera att strömknappen är
ansluten till moderkortet som den ska.
3. Kontrollera att elkabeln är korrekt ansluten till
moderkortet.
4. Kontrollera om lysdioden på moderkortet lyser. Om den
gör det byter du ut strömbrytarskyddet.
5. Om dioden på moderkortet inte lyser byter du ut
strömförsörjningsenheten.
6. Byt ut moderkortet.
Det går inte att mata ut en DVD- eller CD-skiva i den optiska läsaren.
Orsak
Åtgärd
Skjutluckan som skyddar den optiska enheten är stängd. Lås upp luckan med den medföljande nyckeln (om det behövs)
och skjut luckan hela vägen ned.
Tabell 2-1 Åtgärda allmänna fel (fortsättning)
SVWW Åtgärda allmänna fel 13
Det går inte att öppna skjutluckan som skyddar den optiska enheten.
Orsak
Åtgärd
Skjutluckan är låst. Lås upp luckan med den medföljande nyckeln och skjut luckan
hela vägen ned.
Fel spänning på COM-porten.
Orsak
Åtgärd
Byglarna för COM-porten är felaktigt inställda. Mer information om hur du gör bygelinställningar för COM-
portarna finns i avsnittet ”Konfigurera ström till en serieport” i
Referenshandboken.
14 Kapitel 2 Felsökning utan diagnostik SVWW
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66

HP rp3000 Point of Sale System Användarguide

Typ
Användarguide
Denna manual är också lämplig för