3. Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas
mot drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd
genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största
drevet och den största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser
är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan hämtas upp på rätt
sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
4. Ytterhöljets längd
(1) Lossa justeringsskruven för B-sträckning tills den finns i det
läge som bilden visar.
(2) Kontrollera att det finns tillräcklig slakhet i ytterhöljet. Passa
därefter in ytterhöljet mot den nedre
kanten av ytterhöljets hållare vid
bakväxeln och skär därefter bort all
överflödig längd för ytterhöljet.
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Anvisningar om teknisk service SI-5WM0A-002
RD-M662
Lägg till 2 länkar (med kedjan på både det
största drevet och det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Bakväxel
• Om det är svårt att montera hjulet, skall du montera snabbfrigöringsspaken på rotorsidan.
Om du gör detta, skall du kontrollera att snabbfrigöringsspaken inte kommer i kontakt med rotorn
och att den inte bränner.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller
syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka
skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se
nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder några
andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för den
aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att
kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av
ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon
annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om
den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en
förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp,
utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i
allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte
utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket
kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats
för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns
bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en
tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar.
Använd aldrig i kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om
styret vrids så långt det går åt båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att
växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids så
långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet
DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra
växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att
försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet
roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering för att ställa in
så att övre rulltrissan är inpassad mot den
yttre linjen för det minsta drevet, när du tittar
bakifrån.
2. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre
rulltrissan flyttas till en punkt direkt i linje med
det största drevet.
Justering
Skruv för
övre justering
Övre rulltrissan
Drag
Mindre än 30 mm
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Största drevet
Skruv för
nedre justering
5. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på det minsta kedjedrevet och det största drevet
och vrid vevarmen för att växla. Vrid därefter justeringsskruven för
B-sträckning för att justera
så att styrtrissan inte
kommer i kontakt med
drevet, men inte så nära att
den kommer i kontakt med
kedjan. Sätt därefter kedjan
på det minsta drevet och
upprepa ovanstående för
att förvissa dig om att
trissan inte kommer i
kontakt med drevet.
<Kontroll av avståndet mellan det största drevet och
styrtrissan>
Sätt bakväxeln i läget för den lägsta växeln,
stoppa hjulet och kontrollera därefter att
avståndet från kanten av styrtrissan till kanten
av det största drevet ligger inom omfånget 5 -
6 mm. Vrid vevarmen för att växla och
kontrollera att det inte finns någon kärvhet i
växlingskänslan. Om du byter ut antalet kuggar för drevkassetten,
skall du utföra denna inställning igen.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv för
B-sträckning
Observera:
Avståndet mellan den yttre stoppen och ytterhöljets hållare på
bakväxeln kan ändras när bakfjädringen rör sig, så fastställ därför
längden för ytterhöljet vid den punkt där denna längd är som allra
störst.
Observera:
Sätt dit innervajern så att den sticker ut mindre
än ca. 30 mm och kontrollera därefter att
innervajern inte kommer i kontakt med hjulets
ekrar. Ha hjulet stillastående medan du utför
detta steg.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Ytterhölje
Ytterhöljets hållare
Övre rulltrissan
Yttre linje för minsta
drevet
(2)
(1)
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa
tänkbara prestanda.
RD-M662
SGS
9
45T
11T
22T
GS
9
35T
11T
22T
Serie
RAPIDFIRE (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Drevkombinationer som kan användas
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
6. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 8:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till
7:e drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 8:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
7:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
7:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför handtaget till sitt utgångsläge (det läge där
handtaget är i läget för 8:ans drev och har släppts) och
vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i kontakt med
7:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida ytterhöljets justeringsvred en
aning medurs för att dra åt, tills ljudet försvinner och kedjan går runt
jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
11 - 32T, 11 - 34T
SLX
SL-M660
SIS-SP41
RD-M662
SGS / GS
FH-M665
9
CS-HG80
CN-HG73
SM-SP17
Montering av bakväxeln
5 mm insexnyckel
Växelöra
Fäste
Åtdragningsmoment
för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Observera: Du skall regelbundet
kontrollera att det inte finns något
gap mellan växelörat och fästet på
det sätt som visas på bilden. Om det
finns ett gap mellan dessa två delar,
kan det uppstå problem med
växlingen.