NA
D
30
S
OBS: När PORTABLE har valts kommer signalen
från den portabla källan att blandas med den källa
som valts på bakpanelen. Detta skapar vanligtvis inte
några problem om den valda källan är i stoppläge.
Trots detta kan det vara att föredra att en oanvänd
ingång används eller, om alla ingångar är upptagna,
att alla stängs av genom att lätt trycka på en
ingångsvalsknapp så att alla knapparna är i frånkop-
plat (yttre) läge. Kontrollera också att Tape Monitor-
knappen är i yttre läge.
När Portable-knappen är i yttre läge kommer den
valda signalen från den bakre panelen att matas till
portable record-jacket. För att spela in från en ingång
på linjenivå måste Tape monitor-knappen vara i yttre
läge. För att spela in från ett kassettband måste den
vara intryckt.
Tape Monitor: Tape monitor-knappen gör att du kan
lyssna på utgångssignalen från ett kassettdäck eller
signalprocessor ansluten till tape-jacken på baksidan.
Tryck in för att koppla på den, tryck igen (yttre läge)
för att koppla bort den.
När Tape monitor är på matas den källa som valts
med ingångsvalsknappen till Tape Rec-jacken för
inspelning eller behandling, signalen som återvänder
från kassettbandspelaren eller signalprocessorn väljs
för lyssning.
Tape Monitor påverkar ej signaler som spelas in
från den bakre panelens ingångar till Tape Rec. Den
blandas dock med signaler som går till Portable
Record (se ovan).
Om du har en bandspelare med tre huvuden som
tillåter övervakning “off the tape” kan du höra upp-
spelningssignalen från kassettbandspelaren omedel-
bart efter det att den spelats in för att kontrollera dess
kvalitet genom att trycka in Tape monitor-knapparna
på både förstärkaren och inspelningsenheten.
På inspelningsenheter med två huvuden, Hi Fi
VCR-enheter och de flesta digitala inspelningsen-
heter, kommer “övervakningssignalen” som kan höras
under inspelningen inte från bandet utan är den sig-
nal som passerar genom inspelningsenhetens elek-
troniska delar (inklusive dess inspelningsnivåkon-
troller). I dessa fall gör TAPE MONITOR att du kan
kontrollera vänster/höger-balansen på signalen när
den spelas in.
OBS: om TAPE MONITOR är inkopplad utan att en
inspelningsenhet är ansluten till Tape Play, kommer
du enbart att höra den källa som är ansluten till
Portable Play. Om ingenting är anslutet till den ingån-
gen kommer du inte att höra någonting - oavsett
inställningarna på andra kontroller.
Tape Dubbing: Tvåvägsdubbning är möjligt. För att
spela in från en Portabel källa måste Portable-knap-
pen vara intryckt och Tape Monitor i yttre läge. För att
spela in från en bandspelare till en portabel enhet
måste Portable-knappen vara i yttre läge och Tape
Monitor intryckt. Övervakning av inspelningssignalen
är endast möjlig vid dubbning till en portabel enhet
genom att använda dess hörtelefoner.
OBS: kopiering på band är en bekvämlighet
avsedd för personligt bruk. Om du kopierar kommer-
siellt producerade inspelningar och säljer eller ger
bort kopiorna kan du kanske göra intrång på copy-
right eller en egendomsrätt som producenten av
inspelningen kan tänkas ha.
8. INPUT SELECTOR (VIDEO, AUX, TUNER,
CD) INGÅNGSVÄLJARE (VIDEO, AUX,
TUNER, CD)
Dessa knappar väljer ingångssignalen på
förstärkarens bakre panel. Den valda ingångssig-
nalen matas också till TAPE REC vid inspelning.
9. VOLUME LEFT/RIGHT (VOLYM
VÄNSTER/HÖGER)
Volymkontrollen ställer in den totala ljudnivån på
både vänster och höger kanal. Den har ingen effekt
på nivån på de signaler som matas till TAPE REC
eller PORTABLE RECORD.
Volymkontrollen består av två oberoende friktion-
skopplade kontroller för vänster och höger kanal. För
att ändra balansen mellan vänster/höger, håll fast en
del och ställ in den andra på önskad nivå. Den bakre
delen styr den vänstra kanalen, den främre delen styr
den högra kanalen.
Genom att vrida ned volymen helt på båda kanaler-
na kan balansen mellan vänster och höger kanal åter-
ställas. Indikatorskårorna är återigen i linje med
varandra.
BILAGA:
ATT FÅ BÄST PRESTANDA FRÅN DIN
NAD 310 FÖRSTÄRKARE
Se till att högtalarna arbetar i fas.
Stereohögtalare måste arbeta i fas med varandra
för att ge en fokuserad ljudbild och så att de förstärk-
er och inte utjämnar de låga frekvenserna hos varan-
dra. Om det är lätt att flytta dina högtalare kan fasin-
ställningen enkelt kontrolleras. Anslut högtalarna,
placera dem mitt emot varandra på några centimeters
avstånd, spela lite musik och lyssna. Byt uttag på led-
ningarna på baksidan på EN av högtalarna och
lyssna igen. Den anslutning som ger kraftfullaste och
fylligaste basutgången är den rätta. Anslut ledningar-
na säkert i högtalarnas uttag, se till att inga lösa trå-
dar lämnas kvar som kan nudda fel uttag och skapa
en kortslutning. Flytta sedan högtalarna till sina
avsedda platser.
Om det är svårt att placera högtalarna mitt emot
varandra, måste fasinställningen förlita sig på polar-
iteten hos de anslutna ledningarna. Observera att
SPEAKER-uttagen på förstärkaren är färgkodade: på
varje kanal har det röda uttaget positiv “+” polaritet
och det svarta uttaget negativ “-”. Uttagen på högta-
larnas baksida är också märkta med polariteten, anti-
ngen med röda och svarta kontakter eller med etiket-
ter: “+”, för positivt, “-”, för negativt. Som en regel
gäller att det positiva (röda) uttaget på förstärkaren
bör anslutas till det positiva uttaget på förstärkaren på
varje kanal.
För att underlätta detta, är högtalarkabelns två led-
ningar olika för varje kanal, antingen färgen på själva