Avgaskontrollsystem
Kontrollampan tänds efter att tändningen slagits till.
Om kontrollampan inte slocknar efter att motorn startats eller lyser under färd,
föreligger det ett fel i en avgasrelaterad komponent. Det av motorstyrningen val-
da nödprogrammet gör det möjligt att med försiktigt körsätt köra till närmaste
fackverkstad.
Elektromekanisk servostyrning
Kontrollampan tänds i några sekunder när tändningen slås till.
Om kontrollampan lyser konstant efter att tändningen slagits till eller under färd,
föreligger det ett fel i den elektromekaniska servostyrningen.
›
Om den gula kontrollampan lyser, finns ett partiellt fel på servostyrningen och
styrkrafterna kan vara högre.
›
När den röda kontrollampan lyser , föreligger ett totalt bortfall av servostyr-
ningen och styrhjälpen har försvunnit (väsentligt högre styrkraft).
Ytterligare information » Sidan 56.
Observera
■
Om den gula kontrollampan slocknar efter en förnyad start av motorn och en
kort färd, är det inte nödvändigt att uppsöka en fackverkstad.
■
Om bilbatteriet kopplats från och därefter kopplats till på nytt, tänds den gula
kontrollampan efter att tändningen slagits till. Kontrollampan ska slockna efter
en kort körsträcka.
Motoroljetryck
Kontrollampan tänds i några sekunder när tändningen slås till.
Om kontrollampan efter start av motorn inte slocknar eller börjar blinka under
färd, stanna och stäng av motorn. Kontrollera oljenivån och fyll på motorolja om
det krävs» sidan 105, Kontrollera motoroljenivån.
Som varningston ljuder en akustisk signal.
Om det under rådande omständigheter inte är möjligt att fylla på motorolja, fort-
sätt inte köra. Det kan leda till svåra motorskador, låt därför motorn vara av-
stängd och begär hjälp från en fackverkstad.
Om kontrollampan blinkar, kör inte vidare., även om oljenivån är OK. Låt inte mo-
torn gå ens på tomgång. Uppsök hjälp från en fackverkstad.
VARNING
Om man av tekniska skäl måste stanna, skall fordonet ställas på ett säkert av-
stånd till vägtrafiken, motorn stängas av och varningsblinkers slås på» si-
dan 32, Omkopplare för varningsblinkers .
VIKTIGT
Den röda oljetryckkontrollampan är ingen oljenivåindikering! Därför ska oljeni-
vån kontrolleras regelbundet, helst vid varje tankning.
Kontroll motorelektronik
Kontrollampan (Electronic Power Control) tänds några sekunder när tändning-
en slås till.
Om kontrollamporna nte slocknar eller lyser efter att motorn startat, eller
tänds under körning, föreligger ett fel i motorstyrningen. Det av motorstyrningen
valda nödprogrammet gör det möjligt att med försiktigt körsätt köra till närmaste
fackverkstad.
Kølevæsketemperatur/kølevæskeniveau
Kontrollampan tänds i några sekunder när tändningen slås till.
Om kontrollampan inte slocknar eller börjar blinka under färd, är kylvätsketem-
peraturen för hög eller kylvätskenivån för låg.
Som varningssignal ljuder en akustisk signal.
Stanna i detta fall bilen, stäng av motorn och kontrollera kylvätskenivån. Fyll om
nödvändigt på kylvätska.
Om det under rådande omständigheter inte är möjligt att fylla på kylvätska, fort-
sätt inte köra. Det kan leda till svåra motorskador, låt därför motorn vara av-
stängd och begär hjälp från en fackverkstad.
Om kylvätskenivån ligger inom föreskrivet område, kan en förhöjd temperatur fö-
rorsakas av en funktionsstörning i kylfläkten. Kontrollera spärren för kylfläkten,
byt om nödvändigt ut denna » sidan 132, Säkringar i motorrummet.
£
18
Handhavande