- 37 -
Beskrivning av de enskilda lärprogrammen
Här hittar du detaljerad information om de olika lärprogram som
kan användas.
G 1 - Grundläggande räkneoperationer
För att välja det här programmet trycker du på knappen
>
G 1 j. Den första räkneuppgiften kommer upp på displayen
q. Strecken i resultatvisningen 2% talar om hur många siror
som ska nnas i det riktiga resultatet.
Tryck på . . .
>
knappen t om apparaten ska räkna division
knappeny om apparaten ska räkna multiplikation
knappen u om apparaten ska räkna subtraktion
knappen i om apparaten ska räkna addition.
Skriv in resultatet med sierknapparna och tryck på ENTER
> o.
Apparaten betygsätter dina resultat på 3 sätt:
Antingen visas ett ledset (• fel) eller ett glatt ( rätt) ansikte,
en motsvarande melodi spelas (bara om den akustiska funk-•
tionen är aktiverad)
och om det resultat som matats in var rätt kommer (ännu) en •
pokal (%) upp på displayen q.
Om du inte skriver in något alls på ca 20 sekunder kommer
>
uppgiften att klassas som olöst eller resultatet som felaktigt.
Om du inte lyckades lösa uppgiften kommer den att visas
>
en andra gång. Om du inte lyckas då heller visas det rätta
svaret på displayen q och du får en ny uppgift att lösa.
Tryck på ENTER
> o om du vill hoppa över en räkneuppgift.
Om det är första gången du får den här uppgiften kommer
apparaten att ge dig chansen att lösa den en gång till.
Om du då trycker på ENTER o igen visas rätt resultat på
displayen q och du får en ny uppgift att lösa.