Elanslutning, allmänt PerfectView
186
7 Elanslutning, allmänt
7.1 Kabeldragning
I
Anvisning
Använd om möjligt originalgenomföringar eller andra genomföring-
ar som t.ex. fogar, ventilationsgaller eller oanvända anslutningar
för anslutningskablarna. Om det inte finns lämpliga genomföringar
måste man borra hål för kablarna. Kontrollera först att det finns till-
räckligt mycket plats för borrspetsen.
I
Anvisning
Ej fackmässig kabeldragning och kabelanslutning leder ofta till
felaktiga funktioner eller skador på komponenterna. Korrekt kabel-
dragning och anslutning är en nödvändig förutsättning för att kom-
ponenterna ska fungera felfritt och länge.
Beakta därför följande anvisningar:
z Drag om möjligt alltid kablarna inne i fordonet, där de är bättre skyddade
än på utsidan.
Om kablarna dras på utsidan: se till att de sätts fast ordentligt (med extra
kabelband, isoleringsband etc).
z Drag inte kablarna tätt intill heta och/eller rörliga delar (avgasrör,
drivaxlar, generator, fläkt, värmeaggregat osv); kablarna kan skadas.
z Isolera anslutningskablarnas stickkontakter och kopplingar/skarvar (även
i fordonet) tätt med bra isoleringsband så att de skyddas mot vatten och
fukt (bild a B, sida 7). Bäst lämpar sig vulkaniserande tätningstejp, t.ex.
från 3M.
z Beakta, när kablarna dras (bild 3, sida 4), att
– de inte böjs eller vrids för mycket,
– de inte skaver mot kanter,
– skydd används om de dras genom genomföringar med vassa kanter.
z Fäst kabeln säkert i fordonet så att man inte kan fastna i den. Använd t.ex.
kabelband, isloeringsband eller lim.
z Skydda borrhål i karosseriet så att det inte kan komma in vatten, t. ex.
genom att sätta in kabeln med tätningsmassa och spruta tätningsmassa
på kabeln och genomföringen.
_M59L_EB_10s.book Seite 186 Dienstag, 22. Januar 2008 4:59 16