4S F 125-3 E277sv1_02.doc
S m ö r j n i n g Växel/växelhuvud
Påfyllning eller byte av växelfett är endast erforderligt
efter eventuella reparationer, dock senast efter 300
driftstimmar.
Originalfett: Smörjfett "G1"
TRUMPF beställnings-nr. 139440
Alternative
fetter:
BLASER Blasolube 308
BP Energrease HTB2
FUCHS Renoplex EP 1
MOBIL Mobiltemp SHC 32
S m ö r j n i n g tryckluftmotor
Skadegörelse
Tryckluftmotorns smörjning är mycket
viktig. Redan kortvaring drift utan
smörjning medför att motorn inte längre
fungerar.
En apparat för smörjning med oljedimma skall
sättas in tryckluftledningen (t.ex. Atlas Copco DIM 25).
Kontroll av motorns försörjning med olja
När motorn är igång hålls ett stycke papper framför
öppningen för den utgående luften vid motorhöljet.
Om oljefläckar bildas är tillförseln av olja tillräcklig.
Rekommenderade oljor (smörjning tryc-
kluftmotor):
• BP Energol RD 80 (-15 till +10° C),
• BP Energol RD-E80 (+10 till +30° C),
• Shell Tellus Oil 15 (-15 till +10° C),
• Torculla 33 (+10 till +30° C).
Rengöring
För att undvika strypning resp. effektreduktion skall
silen 327 rengöras var 10 ie driftstimme.
En bild av silen 327 finns i reservdelslistan.
Lamellbyte
Maskinens effekt reduceras om lamellerna blir för hårt
slitna.
Lamellbyte och alla andra reparationer måste utföras
av fackkunnig personal!
Lamellsats (4 st) vid tryckluftmotorns rotor. En
bild finns i reservdelslistan, se position 315.
Reparationer
Risk för skador
Lufttryckverktygen överensstämmer med
gällande säkerhetsbestämmelser. Repara-
tioner får endast utföras av fackkunnig
personal, annars utsätts användaren för risk
för olycksfall.
Använd endast originalreservdelar.
Var god beakta uppgifterna på effektskylten.
TRUMPF-representanternas adresser finns i
slutet av bruksanvisningen.