3. Övre justering
Justera så att avståndet
mellan yttre plattan på
framväxeln och kedjan är 0 -
0,5 mm.
4. Justering av mellandrevet
När du utför justeringen, skall du sätta
kedjan på det största drevet; fram skall du
sätta kedjan på den mellanliggande
kedjeringen. Justera med hjälp av
ytterhöljets justeringsvred, så att det fria
spelet mellan framväxelns inre platta och
kedjan är 0 - 0,5 mm.
Montering av framväxeln
SIS-justering
Var noga med att följa den ordningsföljd som beskrivs här nedan.
1. Nedre justering
Tag först bort inpassningsblocket Pro-Set. Justera så att
avståndet mellan inre plattan på framväxeln och kedjan är
0 - 0,5 mm.
Pro-Set
inpassningsblock
Kedjans position
Största
drevet
Minsta
kedjeringen
Manövrering av reglage och handtag
■ Växling
INSTANT RELEASE-
mekanismen möjliggör snabba
växlingar, därför att
kabelsträckningen frigörs
omedelbart när du endera
trycker in huvudreglaget eller
det sekundära
frigöringsreglaget.
■ Manövrering av
bromshandtaget
Reglaget återgår alltid till sitt utgångsläge, när det släpps efter
växlingen. När du manövrerar reglaget, skall du alltid komma ihåg
att samtidigt dra runt vevarmen.
Växling från ett litet till ett större kedjedrev
När du trycker in reglaget en gång, utförs en växling med ett steg
från ett litet till ett större kedjedrev.
Exempel:
Från mellandrevet till det största kedjedrevet.
Växling från ett stort till ett mindre kedjedrev
När du trycker in reglaget en gång, utförs en växling med ett steg
från ett stort till ett mindre kedjedrev.
Exempel:
Från det största kedjedrevet till mellandrevet.
Kedja
Framväxelns
inre platta
Växeljusteringsratt
Kedjans position
Minsta
drevet
Största
kedjeringen
Kedjans position
Största
drevet
Mellanliggande
kedjering
Justering av greppbredden
Vi rekommenderar att du justerar greppbredderna för reglage och
handtag till den mest bekväma bredden för växling och bromsning.
Skruv för nedre
justering
FD-M770/M772/M772A
FD-M771/M773
Kedja
Framväxelns inre
platta
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 32 mm.
Montering av bromshandtaget
■ Var noga med att läsa anvisningarna för teknisk service för det främre kedjedrevet FC-M770/M771-K tillsammans med
dessa anvisningar för teknisk service.
FD-M770/M772/M772A
FD-M771/M773
Kedja
Framväxelns
yttre platta
Skruv för övre
justering
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Tryck in reglaget 2 gånger eller mer för att sätta det i det lägsta
läget. När du har tagit bort innerhålets kåpa och öppnat skyddet,
skall du dra vajern genom ytterhöljets justeringsbult. Drag igenom
hela innervajern, så att ändan av innervajern kan sättas på haken
och stäng därefter skyddet.
Innerhålets kåpa
Hake
Innerhålets kåpa
Montera innerhålets kåpa genom att
vrida såsom bilden visar tills det tar
stopp. Vrid inte något mer än detta,
annars kan kåpans gänga skadas.
Skydd
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör
kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller
syrabaserade lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan
brytas av och orsaka allvarliga personskador.”
• Handtaget DUAL CONTROL
ST-M770/ST-M775
används både för växling och bromsning.
Förvissa dig om att du helt förstår och kan utföra växling och bromsning för din cykel. Se bilden beträffande manövreringen.
• Bromsning kan endast utföras med DUAL CONTROL-handtaget. Om du använder frigöringshandtaget för växling (Extra
frigöringsreglage), kan frigöringshandtaget skadas och då kan du tappa kontrollen över cykeln, vilket kan leda till en olycka.
• Om den invändiga delen av handtaget DUAL CONTROL skadas, flyttas handtaget nedåt från sin vanliga position, och den kan
flyttas till en position som gör det svårt att bromsa. Om detta inträffar skall du omedelbart sluta att cykla.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar.
Kontrollera i tabell innan du väljer vilken kedjenit som
skall användas. Om du använder några andra kedjenitar
än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg
som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid den punkt,
där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Var försiktig så att slagen på dina byxor eller andra kläder inte fastnar i kedjan under cykling.
Annars kan du falla av cykeln.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan gå av och orsaka allvarliga
personskador.
• Använd ett främre kedjedrev som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701, CN-
HG93 och CN-HG73. Om ett kedjedrev för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre
kedjedrevet, eller också kan kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
• De två monteringsbultarna för den vänstra vevarmen skall dras fast omväxlande stegvis så att inte varje bult dras fast helt på en
gång. Använd en momentnyckel för att kontrollera att den slutliga fastdragningen ligger inom omfånget 12 - 14 N·m.
När du därefter har cyklat ca. 100 km, skall du använda en momentnyckel för att kontrollera det effektivt vridmomentet igen.
Det är också viktigt att regelbundet kontrollera det effektivt vridmomentet.
Om det effektivt vridmomentet är för lågt, eller om bultarna inte har dragits fast omväxlande stegvis, kan den vänstra vevarmen
falla av och då kan cykeln tippa över.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Observera
• Dessutom skall du kontrollera detta en gång till, om det inte känns som vanligt när du cyklar.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att det inte är något glapp eller slarv i anslutningen. Var också noga med att åter dra
fast vevarmarna och pedalerna igen med regelbundna intervaller.
• Tvätta inte pedalaxelns lager med vatten med högt tryck.
• Om du upptäcker något glapp i lagren, skall vevlagret bytas ut.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet tvätta kedjedreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga
kedjedrevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av kedjedreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut
kedjedreven och kedjan.
• När kedjan är i den position som bilden visar, kan kedjan komma i kontakt med de främre
kedjedreven eller framväxeln och ställa till med oljud.
Om oljudet är ett problem, skall du växla kedjan till närmast större bakre drev eller till
drevet efter detta.
• Fetta in vänster och höger adapter före monteringen.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• Denna framväxel är endast till för användning tillsammans med tre främre kedjedrev. Den kan inte
användas för dubbla främre kedjedrev, därför att växlingspunkterna inte överensstämmer.
• Om du vill montera typen med dragning upptill, skall du välja en ram som har tre hållare för ytterhölje på
det sätt som bilden här till höger visar.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Kontrollera att växlingsvajern och bromsvajern inte kommer i kontakt med varandra under en bromsning. Om de gör det, kan
bromsningen störas.
Montera vajrarna så att de fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt endera hållet.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att
dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Använd inte låsbulten (tillverkad av aluminium) för det sekundära frigöringsreglagets kåpa för att låsa fast det sekundära
frigöringsreglaget.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701 / CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50 / CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Silver
Svart
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Serie
Handtaget DUAL CONTROL
Ytterhölje
Framväxel
Främre kedjedrev
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Anvisningar om teknisk service SI-6MSFA-002
Främre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
För fästestyp
Montera på det sätt som
bilden visar.
Bult
AdapterAdapter
Framväxel
Främre kedjedrev
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Justera in och montera därefter framväxeln såsom bilden visar. Vid
detta tillfälle skall du inte ta bort inpassningsblocket Pro-Set.
Drevkuggarna
skall ligga inom
detta omfång
Pro-Set-mätare
Pro-Set inpassningsblock
Kedjans längd
Lägg till 2 länkar (med kedjan på
både det största drevet och det
största kedjedrevet)
Största drevet
Största
kedjedrevet
Kedja
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i
ändan utan märkning. När du har skurit av
ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
När du har tagit bort den ursprungliga slakheten för vajern, skall
du åter låsa fast den på framväxeln såsom bilden visar.
Normal typ Typ för dragning upptill
Drag
Drag
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Om kedjan faller mot
pedalarmssidan
Om det är svårt att växla mellan
den mellanliggande kedjeringen
till den minsta kedjeringen
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/4 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv)
Lossa skruven för nedre justering
moturs (ca. 1/4 varv).
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns inre platta vid
den största kedjeringen
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns yttre platta vid
den största kedjeringen
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/8 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv)
Om den mellanliggande
kedjeringen hoppas över vid
växling från den största
kedjeringen
Lossa ytterhöljets justeringsvred
moturs (1 eller 2 varv).
Om kedjan faller mot
bottenfästets sida.
Om reglaget känns styvt vid
växling från mellandrevet till det
största kedjedrevet
Drag åt ytterhöljets justeringsvred
medurs (1 eller 2 varv).
Drag åt skruven för nedre
justering medurs (ca. 1/2 varv).
Lossa den övre justeringsskruven
moturs (ca. 1/4 varv).
5. Felsökningstabell
När du har utfört steg 1 - 4, skall du manövrera
växlingshandtaget för att kontrollera växlingen.
(Detta gäller också om det blir svårt att växla under cykling.)
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns inre platta, när
det bakre drevet växlas till det
största drevet medan det
mellanliggande kedjehjulet
används.
Om det är svårt att växla från
den mellanliggande kedjeringen
till den största kedjeringen
< Normal typ >
• FD-M770/M772/M772A
< Typ för dragning upptill >
5 mm insexnyckel
Observera:
Drag igenom
vajern på det sätt
som bilden visar.
Vajerns
monterings
bult
XT
ST-M770 / ST-M775
SIS-SP41
FD-M770 / FD-M771 / FD-M772 / FD-M773 / FD-M770-E / FD-M772A
FC-M770 / FC-M771-K
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
• FD-M771/FD-M773
Effektivt vridmoment:
6 - 7 N·m {60 - 70 kgf·cm}
Observera:
Drag igenom vajern på det sätt
som bilden visar.
FD-M771 FD-M773
Vajerns monteringsbult
Utgångsläge
för reglage
Blir bredare
Blir smalare
2 mm insexnyckel
ST-M770 ST-M775
Extra frigöringsreglage
1:a fingerleden
Reglagets ända
Ca. 2 mm
Utgångsläge
för reglage
Blir smalare
Blir bredare
Främre
Kedjedrev
Bakre drev
Hållare för ytterhölje
Främre kedjedrev
Modell nummer
Kuggkombination för kedjedrev
Bultcirkelns diameter
Vevarmens längd
Kedjelinje
Gängdimensioner
Den plana delen av den yttre plattan
på framväxeln ska vara rakt ovanför
och helt parallell med det största
kedjedrevet. Dra fast med en 5 mm
insexnyckel.
Bredd för vevlagrets hölje
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kedjedrev
(största kedjeringen)
Framväxelns yttre
platta
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
48-36-26T
FC-M771-KFC-M770
104 mm / 64 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
104 mm / 64 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
44-32-22T
SI-6MSFA-002-03
■ Observera
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet och/eller
för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
50 mm 50 mm
44T 44T / 48T
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
44T
FD-M770-E
X
X
22T
12T
–
66° - 69°
FD-M770 FD-M771
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
44T / 48T
FD-M772/M772A
FD-M773
X
X
22T
12T
S, M, L
63° - 66°
Tekniska data
Modell nummer
Normal typ
Typ för dragning upptill
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Minsta skillnad mellan topp- och mellandrev
Diameter för framväxelns monteringsband
Kedjestagets vinkel (
a
)
Kedjelinje som kan användas
X = Finns
Framväxel
Främre kedjedrev som kan användas
Diametrar för monteringsband:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
När du använder S, M-storleken, skall du
använda ett monteringsband med en
diameter på 28,6, 31,8 mm och montera
på en adapter av L-storlek.
Kedjestagets vinkel