< FD-M310 / M191 /M190-3/M190A > < FD-M311 >
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Observera:
Drag kabeln på det sätt som
bilden visar.
M310 M191 M190-3/M190A M311
Främre drivsystem
Anvisningar om teknisk service SI-6UJ0A-002
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Använd en 5 mm insexnyckel för att dra fast vajerns låsbult.
Skär av innervajerns överskottslängd och montera därefter den inre
ändans hatt.
SI-6UJ0A-002-03
Växling från ett litet kedjedrev till ett större kedjedrev
(Reglage A)
När du trycker en gång
på reglage (A), utförs en
växling på ett steg från
ett litet kedjedrev till ett
större kedjedrev.
Exempel:
från den mellanliggande
kedjeringen till den
största kedjeringen.
Växling från ett stort kedjedrev till ett mindre
kedjedrev (Reglage B)
När du trycker en gång på reglage (B), utförs en växling på ett
steg från ett stort
kedjedrev till ett mindre
kedjedrev.
Exempel:
från det största
kedjedrevet till det
mellanliggande
kedjedrevet.
Manövrering för växling
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när
det släpps efter en växling.
När du manövrerar något av reglagen, skall du alltid förvissa
dig om att vevarmen vrids samtidigt.
Utgångsläge för reglage (A)
Reglage (B)
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera reglage (B)
två gånger eller mer och
kontrollera på indikatorn
att reglaget är i det lägsta
läget. Tag därefter bort
innerhålets kåpa och sätt
in innervajern.
Innervajer
Innerhålets kåpa
Reglage (B)
Innerhålets kåpa
Justering av greppbredden
Vi rekommenderar att du justerar greppbredderna för reglage
och handtag till den mest bekväma bredden för växling och
bromsning.
A
: Blir smalare
B
: Blir bredare
Montera innerhålets kåpa genom att
vrida såsom bilden visar tills det tar
stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars
kan skruvgängan skadas.
5 mm insexnyckel
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp med en
maximal ytterdiameter på 36 mm.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Höger
Vänster
Rapidfire Plus
Ytterhölje
Framväxel
Främre kedjedrev
Vevlager
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
8 - delat
3 - delat
ST-M310-L
OT-SP40
FD-M311 / FD-M310 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
FC-M361 / FC-M361-8 / FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
CN-HG50 / CN-HG40
SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Drev
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
FC-M361-8 / FC-M311-8
FC-M171 / FC-M131 FC-M171 / FC-M131FC-M361 / FC-M311
FD-M191FD-M311 / FD-M310
42T-32T-22T 48T-38T-28T 42T-34T-24T
42T-32T-22T
48T-38T-28T
—— — —
170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm 170 mm 170 mm
BC 9/16" X 20 T.P.I. (Engelsk gängning)
BB-UN26 (-K)
FD-M190-3
X
X
18T
8T
S, M, L
63°- 66°
47,5 /50 mm
FD-M191
X
X
20T
10T
S, M, L
47,5 /50 mm
FD-M311/FD-M310
X
X
20T
10T
S, M, L
63°- 66° / 66°- 69°
47,5/50 mm
FD-M190A
X
X
18T
8T
S, M, L
66°- 69°
47,5/50 mm
Modellnummer
Kuggkombination för kedjedrev
Bultcirkelns diameter
Vevarmens längd
50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t *Kedjelinje som kan användas
FD-M190-3 / FD-M190AFramväxel som kan användas
Pedalgängans gängdimensioner
Gängdimensioner
*
t = Kedjehusets tjocklek (1,5 -- 2,1 mm)
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Tekniska data
Normal typ
Typ för dragning upptill
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Minsta skillnad mellan topp och mellandrev
Diameter för framväxelns monteringsband
Kedjestagets vinkel (
a
)
Kedjelinje som kan användas
Diametrar för monteringsband: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (Använd adaptern för storlekarna S och M.)
Framväxel
Kedjestagets
vinkel
Modellnummer
X = Finns
Främre kedjedrev
Vevlager som kan användas BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Vevlager
Modellnummer BB-ES25 (-K)BB-UN26 (-K)
123 mm
LL123 (K)
126 mm
126 (K)
—
—
BB-UN26 (-K)
122,5 mm
—
D-NL K—
D-NL—
Spindellängd
Kedjelinje 47,5 mm
Kedjelinje 50 mm
Kedjelinje
47,5 mm + t *
Montering av framväxel, vevlager och
främre kedjedrev
Kedjedrev
(största
kedjedrevet)
Framväxelns
yttre platta
Använd specialverktygen (TL-UN65 and TL-UN74-S) för att
montera vevlagret
1 och framväxeln så att de är vända åt det
håll som bilden visar. Montera adaptern 2.
Använd den sprintlösa vevarmsavdragaren (TL-FC10) för att
montera det främre kedjedrevet 3.
Justera och montera därefter framväxeln på det sätt som
bilden visar. Vid detta tillfälle skall du inte demontera
inpassningsblocket Pro-Set.
Den plana delen av den yttre
plattan på framväxeln ska vara
rakt ovanför och helt parallell
med det största kedjedrevet. Dra
fast med en 5 mm insexnyckel.
Effektivt vridmoment för adapter/vevlager:
50 - 70 N·m (500 - 700 kgf·cm)
Effektivt vridmoment för främre kedjehjul:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Drevkuggarna
skall finnas inom
detta omfång
Pro-Set mätare
Pro-Set inpassningsblock
1 Vevlager2 Adapter
Framväxel
3 Främre kedjedrev
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kedjans längd
Lägg till två länkar (när
kedjan sitter på både det
största drevet och det
största kedjedrevet)
När du har åtgärdat kabelns ursprungliga slakhet, skall du åter
sätta fast den på framväxeln såsom bilden visar.
Normal typ Typ för dragning
upptill
Drag
Drag
4. Justering av mellandrevet
När du utför justeringen, skall du sätta kedjan på det största
drevet; fram skall du sätta kedjan på det mellanliggande
kedjedrevet. Justera med hjälp av ytterhöljets justeringsvred, så att
det fria spelet mellan framväxelns inre platta och kedjan är 0 - 0,5
mm.
Kedja
Framväxelns
inre platta
Kedjans position
Största
drevet
Mellanliggande
kedjering
Om kedjan faller mot pedalarmssidan
Om det är svårt att växla från det
mellanliggande kedjedrevet till det
största kedjedrevet
Om det är svårt att växla mellan det
mellanliggande kedjedrevet till det
minsta kedjedrevet
Om det uppstår kontaktstörningar
mellan kedjan och framväxelns inre
platta vid det största kedjedrevet
Om det uppstår kontaktstörningar
mellan kedjan och framväxelns yttre
platta vid det största kedjedrevet
Om det mellanliggande kedjedrevet
hoppas över vid växling från det
största kedjedrevet
Om det uppstår kontaktstörningar
mellan kedjan och framväxelns inre
platta, när det bakre drevet växlas till
det största drevet medan det
mellanliggande kedjedrevet används.
Om kedjan faller mot vevlagret sida.
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/4 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv).
Lossa skruven för nedre justering
moturs (ca. 1/4 varv).
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/8 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv)
Lossa ytterhöljets justeringsvred
moturs (1 eller 2 varv).
Drag åt ytterhöljets justeringsvred
medurs (1 eller 2 varv).
Drag åt skruven för nedre
justering medurs (ca. 1/2 varv).
5. Felsökningstabell
När du har utfört steg 1 - 4, skall du manövrera växelreglaget för
att kontrollera växlingen. (Detta gäller också om det blir svårt att
växla under cykling.)
Ytterhöljets justeringsvred
Största drevet
Största
kedjedrevet
Kedja
Allmän säkerhetsinformation
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701 / CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50 / CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Silver
Svart
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat antal
drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts
ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att
skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp.
• Var försiktig så att slagen på dina byxor eller andra kläder inte fastnar i kedjan
under cykling. Annars kan du falla av cykeln.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är tillräckligt sträckt eller om
den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om du inte gör detta, kan kedjan brytas av och då kan du falla av cykeln.
• Det är viktigt att regelbundet kontrollera de effektiva vridmomenten för vevarmarna och pedalerna. När du har cyklat
ca. 100 km, skall du kontrollera de effektiva vridmomenten igen. Om de effektiva vridmomenten är för låga, kan
vevarmarna eller pedalerna falla av så att cykeln tippar över framåt och orsaka allvarliga personskador.
• Kontrollera att det inte finns några sprickor i vevarmarna innan du börjar cykla. Om det finns några sprickor, kan
vevarmen brytas av och då kan du falla av cykeln.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga
personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla
allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
• Om kedjan sitter på det minsta eller mellersta kedjedrevet, finns det risk för personskador från kuggspetsarna på det
största kedjedrevet.
Observera
• Dessutom skall du kontrollera detta en gång till, om det inte känns som vanligt när du cyklar.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att det inte är något glapp eller slarv i anslutningen. Var också noga med att
åter dra fast vevarmarna och pedalerna igen med regelbundna intervaller.
• Vid montering av pedalerna skall du sätta en aning fett på gängorna för att förhindra att pedalerna kärvar. Använd en
momentnyckel för att dra fast pedalerna ordentligt. Effektivt vridmoment: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. Den högra
pedalarmen har högergänga och den vänstra pedalarmen har vänstergänga.
• Tvätta inte pedalaxelns lager med vatten med högt tryck.
• Om du upptäcker något glapp för lagrets axel, skall du byta ut pedalaxelns lager.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet tvätta kedjedreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom
kan en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att
förlänga kedjedrevens och kedjans livslängd.
• Slagen på dina byxor kan bli smutsiga av kedjan när du cyklar.
• Om kedjan faller av kedjedreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut kedjedreven och kedjan.
• När kedjan är i den position som bilden visar, kan kedjan komma i kontakt med
de främre kedjedreven eller framväxeln och ställa till med oljud. Om oljudet är ett
problem, skall du växla kedjan till närmast större bakre drev eller till drevet efter
detta.
• Fetta in vevlagret innan det monteras.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det
specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• Denna framväxel är endast till för användning med tre främre kedjedrev. Den
kan inte användas med endast dubbla främre kedjedrev, därför att
växlingspunkterna inte överensstämmer.
• Om du vill montera typen med dragning upptill, skall du välja en ram som har tre hållare för
ytterhölje på det sätt som bilden här till höger visar.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det
går åt båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växlingshandtaget inte kommer i kontakt
med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern
glider mjukt.
• De reglage som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en kompetent cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering,
underhåll eller användning.
Hållare för ytterhölje
Ändtapp Länktapp
Förstärkt förbindningstapp
VARNING
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör
kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller
syrabaserade lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan
kedjan brytas av och orsaka allvarliga personskador.”
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du
väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt
kedjenit verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas,
vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
UPPMÄRKSAMMA
Främre
Kedjedrev
Bakre drev
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du
skära i ändan utan märkning. När du
har skurit av ytterhöljet, skall du
avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Insättning av innervajern
Sätt in innervajern i ytterhöljet från ändan med märkningen.
Fetta in från ändan med märkningen, så att vajern fungerar
på rätt sätt.
Sätt fast samma yttre ändkåpa på den avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Märkning
SIS-justering
Var noga med att följa den ordningsföljd som beskrivs här
nedan.
1. Nedre justering
Tag först bort inpassningsblocket Pro-Set. Justera så att
avståndet mellan inre plattan på framväxeln och kedjan är
0 - 0,5 mm.
Pro-Set inpassningsblock
Kedjans position
Största drevet
Minsta
kedjeringen
3. Övre justering
Justera så att avståndet mellan yttre plattan på framväxeln och
kedjan är 0 - 0,5 mm.
Kedjans position
Minsta drevet
Största
kedjedrevet
Kedja
Framväxelns
inre platta
Kedja
Framväxelns yttre
platta
Skruv för övre
justering
Skruv för nedre
justering
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
FD-M311