16
S
Ljudåtergivning med simulerad akustik
2 Lyssna på testtonen och styr volymnivåerna i
ljudet via de olika högtalarna så att nivåerna styrs
till samma nivå vid lyssningsläget.
• Vrid på BALANCE på förstärkarens framsida
för att styra volymbalansen mellan främre,
höger och vänster högtalare.
• Styrning av volymnivå i ljudet via mellersta
högtalare: tryck på CENTER LEVEL + eller – på
fjärrkontrollen.
• Styrning av volymnivå i ljudet via bakre
högtalare: tryck på REAR LEVEL + eller – på
fjärrkontrollen.
3 Tryck på TEST TONE på fjärrkontrollen för att
koppla ur testtonen.
Alla de anslutna högtalarnas volymnivå kan styras
samtidigt
Vrid på MASTER VOL.
Val av fördröjningstid
Ljudkvaliteten vid ljudåtergivning med Dolbys akustik
förbättras genom att ljudet till bakre högtalare fördröjs
(fördröjningstid DELAY). När lämplig tangent för val
av fördröjningstid trycks in, ändras fördröjningstiden
med 0,1 millisekunders steg. Räckvidden vid styrning
av fördröjningstid är från 15 till 30 ms. När de bakre
högtalarna till exempel har placerats i ett stort rum
eller på långt avstånd från lyssningsläget,
rekommenderar vi val av en kortare fördröjningstid.
1 Återge ett källjud som kodats med DOLBY
SURROUND.
2 Tryck lämpligt antal gånger på DPC MODE, så att
indikatorn SURROUND tänds.
3 Vrid på ratten PARAMETER för att välja
fördröjningstid.
Den för närvarande valda fördröjningstiden visas
i teckenfönstret.
4 Vrid på ratten LEVEL för att välja önskad
fördröjningstid.
Styrning av ekvalisatorn
Det är möjligt att styra basen och diskanten i ljudet,
som återges vid högtalarna.
Följ anvisningarna under rubriken Styrning av
ekvalisatorn på sid. 17.
Olika sätt att utnyttja förvalda
ljudfält
Denna förstärkare använder digital signalprocessering
för att simulera ljudeffekterna hos olika
lyssningsmiljöer, så som biografsalonger och
konsertsalar (o.s.v.). Parametrarna för ljudåtergivning
med simulerad akustik kan ändras för att skapa en
skräddarsydd lyssningsmiljö.
Simulering av rumsstorlek (ROOM SIZE)
Innan ljud når våra öron reflekteras det många gånger
mellan vänster och höger väggar, taket och golvet. I ett
stort rum tar det längre tid för ljudet att studsa från en
yta till en annan än i ett mindre rum.
Med parametern ROOM SIZE kan utbredningen av
tidiga reflexioner ändras för att simulera ett
ljudmässigt större (L) eller mindre (S) rum. Mellanläget
används för standardrum utan simulerade
förändringar.
Simulering av väggmaterial (WALL TYPE)
När ljud reflekteras från mjuka material, så som
draperier, reduceras de högfrekventa delarna. Hårda
väggar reflekterar ljud mycket bättre och ändrar inte
ljudets frekvens i någon större utsträckning.
Med parametern WALL TYPE kan nivån på de höga
frekvenserna ändras för att anpassa lyssningsmiljön
genom att simulera en mjukare (S) eller hårdare (H)
vägg. Mellanläget används för rum med neutrala
väggar (gjorda av trä).
Simulering av lyssningsposition
(FRONT/REAR och LEFT/RIGHT)
Om lyssningspositionen är långt fram i rummet
kommer en stor del av ljudet direkt från de främre
högtalarna. Ju längre bak lyssningspositionen är desto
större del av ljudet är reflekterat. På motsvarande sätt
ändras det reflekterade ljudet om lyssningspositionen
flyttas från vänster till höger och vice versa.
Med parametrarna FRONT/REAR och LEFT/RIGHT
kan balansen mellan direkt och reflekterat ljud ändras
för att passa gällande lyssningsposition.
I parametern FRONT/REAR betecknar F rummets
främre del och R betecknar dess bakre del. Mellanläget
betecknar rummets mitt.
I parametern LEFT/RIGHT betecknar L rummets
vänstra del och R dess högra del. Mellanläget
betecknar rummets mitt.