4. För säkerhets skull skall du kontrollera
att E-Thru-spaken sitter längs
framgaffeln, när den är i sitt CLOSE-
läge. Använd endast handkraft för att
trycka på E-Thru-spaken med
handflatan, tills den flyttas hela vägen till
CLOSE-läget. Kontrollera att den sida av
E-Thru-spaken som har märkningen
“CLOSE” är vänd bort från hjulet.
Kontrollera också att E-Thru-spaken och
framgaffeln är parallella. Kontrollera att
E-Thru-spaken flyttas till det läge som
bilden visar när den är i sitt CLOSE-läge.
Om den inte är i korrekt läge måste
axelmuttern justeras. Se avsnittet
”Justering av axelmuttern” för ytterligare
upplysningar om hur detta görs.
1. Passa in framhjulets navskuldra korrekt
mot försänkningen i framgaffelns ända.
Montering av hjulet
Innan du monterar hjulet, skall du ta
bort alla främmande partiklar och
damm från gaffeländans hål,
axelmuttern och axelns öppning.
Främmande partiklar eller damm kan
förhindra en korrekt montering av E-
Thru-systemet, och om navet samt
axeln inte har monterats korrekt, kan
hjulet falla av och resultatet kan bli
allvarliga personskador.
Gaffeländans
försänkning
Navskuldra
Axelmutter
Allmän säkerhetsinformation
SI-27U0A-001-03
Vad är E-Thru-navet?
Det är en mekanism som använder en enda E-Thru-
spakmanöver för navet för att enkelt montera och ta
bort hjulet.
E-Thru-navets funktion
När E-Thru-navet sätts i CLOSE-läget, flyttas
spakmuttern inåt. Den kraft som därmed utvecklas,
låser fast framgaffeln och håller hjulet stadigt på
plats.
CLOSE-läget
CLOSE-läget
OPEN-läget
Lägeskontroll
OPEN-läget
E-Thru-spak
E-Thru-spakens mutter
Axelmutter
1. Sätt in axelmuttern i gaffeländans hål på höger sida av framgaffeln
såsom bilden visar och därefter dra fast axelmuttern låsbult.
*
Axelmutterns låsbult medföljer som
tillbehör till framgaffeln.
2. Flytta E-Thru-spaken till OPEN-läget och sätt in den i gaffeländans hål på
motsatt sida om där axelmuttern finns. Tryck genom E-Thru-spakaxeln
hela vägen tills den når fram till axelmuttern på den andra sidan.
3. Vrid på E-Thru-spaken för att skruva in E-Thru-spakaxeln i
axelmuttern. Öppna och stäng E-Thru-spaken, samt dra
fast E-Thru-spakaxeln i axelmuttern till den punkt där ett
visst motstånd känns när E-Thru-spaken är i ett läge
parallellt med navaxeln medan den flyttas till CLOSE-läget.
Flytta E-Thru-spaken från CLOSE-läget till OPEN-läget och vrid därefter på
E-Thru-spaken för att ta bort E-Thru-spakens axel från axelmuttern. När E-
Thru-spakens axel har tagits bort från axelmuttern, skall du ta bort E-Thru-
spakens axel från hjulet.
2. Vid fastdragning av axelmutterns låsbult skall
du justera dess vinkel så att axelmutterns
låsbult går in i styrhålet i axelmuttern. Drag fast
axelmutterns låsbult i det läge, där den nedre
delen av spåret i axelmuttern och mitten av
axelmutterns låsbult är inpassade mot
varandra såsom bilden visar.
*
Läs i bruksanvisningen om framgaffeln för
andra detaljer som t.ex. det effektiva
vridmomentet för axelmutterns låsbult.
Funktionsmetod
Montering av axelmuttern
Borttagning av hjulet
1. Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
2. Använd en 6-ekers (tre-kors) eller 8-ekers (fyra-kors) metod när
du sätter dit ekrarna. Du kan inte använda en radiell metod.
Metod för ekerplacering
DETALJER ATT KONTROLLERA FÖRE CYKLIN
1. Kontrollera alltid E-Thru-naven före cykling, för att förvissa
dig om att hjulen har monterats korrekt på cykelramen.
Detta är särskilt viktigt efter att du har parkerat cykeln på
allmän plats.
2. Kontrollera att E-Thru-spakarna har tryckts helt till CLOSE-
läget (spaksidan med märkningen “CLOSE” måste vara
vänd bort från hjulet). Såsom bilden visar måste spakarna
lyftas, inte roteras.
SNABBKONTROLL
Lyft upp cykeln så att hjulet är fritt från marken och slå hårt
nedåt några gånger mot däckets överdel såsom visas i Bild 1.
Skaka också hjulet från sida till sida såsom visas i Bild 2 för
att kontrollera att hjulet absolut inte är löst på något sätt.
Denna kontroll är ingen garanti för att E-Thru-spaken har
dragits fast med korrekt effektivt vridmoment. Om du inte är
säker på att E-Thru-spaken har dragits fast på rätt sätt, skall
du upprepa monteringsproceduren enligt avsnittet ”Montering
av hjulet” i bruksanvisningen innan du börjar cykla.
CLOSE-läget
OPEN-läget
Om du inte är säker på att du kan montera SM-AX60 själv,
skall du be din cykelverkstad att utföra monteringen åt dig.
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Anvisningar om teknisk service SI-27U0A-001
SM-AX60
E-Thru 8 mm
Innan du monterar axelmuttern, skall du ta bort alla främmande partiklar
och damm från hålet i gaffeländan och axelmuttern. Främmande
partiklar eller damm kan förhindra en korrekt montering av E-Thru-
systemet och resultatet kan bli allvarliga personskador.
Axelmutterns
låsbult
Axelmutter
Styrhål
Axelmutter
Axelmutterns
låsbult
1. Skruva in E-Thru-spakaxeln i axelmuttern i steg 3 i avsnittet “Montering
av hjulet”, och vrid därefter axelmuttern för att justera så att E-Thru-
spaken flyttas till det korrekta CLOSE-läget och kontrollera därefter
vridmomentet när spaken är i CLOSE-läget.
2. Vrid E-Thru-spaken till OPEN-läget
för att helt frigöra E-Thru-spakaxeln
från axelmuttern. Vid detta tillfälle
skall du endast vrida på E-Thru-
spaken utan att dra i den, så att E-
Thru-spakaxeln inte dras ut från
gaffeländan på axelmutterns sida.
3. Lossa axelmuttern så att den kan
vridas. Tag inte bort axelmutterns låsbult helt vid detta tillfälle.
5. Upprepa denna justering tills den korrekta monteringskraften uppnås vid
det korrekta spakläget.
4. Lossa axelmutterns låsbult så att axelmuttern kan vridas fritt.
• Om det går för lätt att flytta E-Thru-spaken till CLOSE-läget, skall du
vrida axelmuttern medurs. Axelmuttern kan justeras i steg på 1/8 varv.
Drag fast axelmutterns låsbult så att mitten av axelmutterns låsbult är
inpassad mot den nedre ändan av spåret i axelmuttern såsom bilden
visar. (Läs i bruksanvisningen om framgaffeln för andra detaljer som t.ex.
det effektiva vridmomentet för axelmutterns låsbult.)
• Om E-Thru-spakens effektiva vridmoment, som kontrollerades i steg 1, är
för kraftigt så att E-Thru-spaken inte lätt kan
flyttas till CLOSE-läget, skall du vrida
axelmuttern moturs för att minska det effektiva
vridmomentet. Vrid axelmuttern gradvis i steg på
1/8 varv och inte allt på en gång, för att sätta det
effektiva vridmomentet på det maximala läge
som medgör att E-Thru-spaken kan
flyttas.
Effektivt vridmoment:
5 - 7.5 N·m {50 - 75 kgf·cm}
Justering av axelmuttern
Inte OK
[]
Om E-Thru-spaken sitter på
vänster sida av framgaffeln
OK
Bild 1 Bild 2
• FÖRE ANVÄNDNING SKALL DU NOGGRANT LÄSA IGENOM BRUKSANVISNINGEN FÖR
SYSTEMET E-THRU 8MM. KONTAKTA DIN ÅTERFÖRSÄLJARE, OM DU HAR NÅGRA FRÅGOR.
FELAKTIG MONTERING AV NAVET KAN LEDA TILL ALLVARLIGA KROPPSSKADOR. FÖRVARA
BRUKSANVISNINGEN PÅ LÄMPLIG PLATS FÖR FRAMTIDA REFERENS.
• SM-AX60 kan användas i kombination med en speciell framgaffel
och ett specialnav. Om den används i kombination med någon
annan framgaffel eller nav, kan hjulet lossna från cykeln medan du
cyklar och resultatet kan bli allvarliga kroppsskador.
• If SM-AX60 inte monteras korrekt på cykeln, kan hjulet falla av från
cykeln under cykling och resultatet kan bli allvarliga personskador.
• Om E-Thru-spaken sitter på vänster sida (rotorsidan) av
framgaffeln, skall du sätta E-Thru-spaken i det läge som visas i bild
1 och kontrollera att E-Thru-spaken inte hindrar rotorn (bild 2).
Dessutom skall du kontrollera att inte heller framgaffeln och E-Thru-
spaken hindrar varandra. Om hjulet inte har låsts fast ordentligt, kan
något hinder mellan någon av dessa delar göra att hjulet faller av
från cykeln under cykling och resultatet kan bli allvarliga
personskador.
• Vidrör inte rotorn medan du hanterar E-Thru-systemet. Dessutom
skall du inte manövrera E-Thru-spaken medan hjulet roterar. Rotorn
är mycket vass och allvarliga personskador kan uppstå om du
vidrör den.
• Bromscalipers och rotor blir mycket heta när bromsarna används.
För att undvika brännskador, skall du vara noga med att kontrollera
att bromsdelarna har svalnat tillräckligt efter cykling, innan du
hanterar E-Thru-systemet.
• Innan du monterar hjulet, skall du ta bort alla främmande partiklar
och damm från gaffeländans hål, axelmuttern och axelns öppning.
Främmande partiklar eller damm kan förhindra en korrekt montering
av E-Thru-systemet, och om navet samt axeln inte har monterats
korrekt, kan hjulet falla av och resultatet kan bli allvarliga
personskador.
• Var noga med att endast manövrera E-Thru-spaken för hand. Använd inga verktyg som t.ex. en
hammare för att dra fast E-Thru-spaken, därför att detta kan skada både E-Thru-systemet och
framgaffeln.
Observera
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Inte OK
OK
Bild 1
Bild 1
E-Thru-
spak
Rotor
Hjulets
rotationsriktning
Vänster sida fram Höger sida fram
Axelmutter
Axelmutterns
låsbult
Låsvridmoment:
Svagare
Låsvridmoment:
Kraftigare
E-Thru-
spak
Rotor
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
VARNING
VARNING
VARNING