SVENSKA
13
Kortet visar en av sju uppgifter. Skattletaren måste lösa uppgiften
så snabbt som möjligt. De olika uppgifterna beskrivs i översikten
“Uppgifterna“ på sidan 6.
När spelaren har löst uppgiften, kan denne bestämma om han eller hon
vill plocka upp ett nytt kort, eller frivilligt avsluta sitt drag.
Skattletandet pågår tills att ...
• ... skattletaren ropar “Stopp“!
Denne avslutar då sitt drag och får som belöning alla kort som han eller
hon har vänt på i denna omgång. De vunna korten lägger spelaren upp
och ned i en hög framför sig.
• ... sanden i timglaset har runnit ned!
När det sista sandkornet har runnit igenom timglaset, ropar den spelare
som först upptäcker det: ”Stopp!“ Skattletaren har riskerat för mycket
denna gång och som straff måste han eller hon lägga tillbaka alla de
insamlade korten under denna omgång längst ned i kortstapeln.
Sedan är nästa spelare den nya skattletaren.
OBS: Om det finns uppvända skatter i mitten av spelplanen om uppgiften
i denna omgång var att lösa “skatt-memory“, läggs dessa tillbaka upp
och ned, och blandas om ordentligt.
Den nya skattletaren får nu korthögen, tärningen och klossarna, och hans
eller hennes spelomgång kan börja.
Slut på spelet
Spelet är slut när alla spelare har varit skattletare tre gånger var. Alla
räknar ihop värdena på guldmynten (1, 2 eller 3) på sina kort. Barn som
ännu inte kan räkna, får hjälp av medspelarna.
Den vinner som har samlat ihop mest guld. Om det är oavgjort vinner den
som har flest kort framför sig. Om det är oavgjort även nu, vinner dessa
spelare tillsammans.
Variant för yngre skattletare
I denna spelvariant räknar man inte ihop guldet på korten, utan antalet
vunna kort. Den som har flest kort, vinner spelet. Om det är oavgjort, vin-
ner de med lika många kort.
Lös uppgiften
Vänd på ytterligare
kort eller avsluta
rundan frivilligt
Slut på omgången:
skattletaren ropar
”Stopp!“
eller
en medspelare
ropar “Stopp!“
nästa spelare
var och en
skattletare tre
gångar = slut
de flesta guldmynten
= seger