Lenovo ThinkPad X200s Service Och Felsökning

Typ
Service Och Felsökning
ThinkPad
®
X200 och X200s
Service och felsökning
ThinkPad
®
X200 och X200s
Service och felsökning
Anmärkning
Innan du börjar använda produkten eller handboken bör du läsa följande:
v Säkerhets- och garantiinformation som följer med i samma paket som den här handboken.
v Information om trådlösa funktioner finns i hjälpsystemet Access - Hjälp och Bilaga D, ”Övrig information”,
sidan 69.
v Information om bestämmelser som följer med i samma paket som den här handboken.
Säkerhets- och garantiinformation och Information om bestämmelser finns upplagda webbplatsen. Om du
vill ha tag dem går du till http://www.lenovo.com/think/support, klickar Troubleshooting och sedan
User’s guides and manuals.
Första utgåvan (Juli 2008)
© Copyright Lenovo 2008.
© Lenovo 2008
Innehåll
Läs detta först . . . . . . . . . . . v
Kapitel 1. Hitta information . . . . . . . 1
Denna handbok och andra publikationer . . . 1
Söka efter information med hjälp av ThinkVan-
tage-knappen . . . . . . . . . . . . 2
Kapitel 2. Sköta och hantera ThinkPad-da-
torn ...............3
Viktiga tips. . . . . . . . . . . . . 3
Tänk var och hur du använder datorn . 3
Var försiktig med datorn . . . . . . . 4
Registrera datorn. . . . . . . . . . 4
Bär datorn rätt sätt . . . . . . . . 4
Anslut det interna modemet ordentligt . . 4
Hantera lagringsmedier och skivenheter
rätt sätt . . . . . . . . . . . . . 4
Ändra inte datorn . . . . . . . . . 5
Tänk dig för när du väljer lösenord . . . 5
Sköta om fingeravtrycksläsaren . . . . . 5
Rengöra datorns hölje . . . . . . . . 6
Rengöra datorns tangentbord . . . . . 6
Rengöra datorns bildskärm . . . . . . 6
Kapitel 3. Lösa problem med datorn . . . 7
Vanliga frågor. . . . . . . . . . . . 7
Starta Programmet för BIOS-inställningar . . 8
Testa datorn . . . . . . . . . . . . 9
Program för testning av hårddisken . . . 10
Felsöka med PC-Doctor från serviceparti-
tionen . . . . . . . . . . . . . 11
Felsökning . . . . . . . . . . . . 11
Felmeddelanden . . . . . . . . . 11
Fel utan felmeddelanden . . . . . . . 18
Problem med minnet . . . . . . . . 20
Problem med lösenord . . . . . . . 20
Problem med tangentbord . . . . . . 21
Problem med pekdon . . . . . . . . 21
Problem vid vänteläge eller viloläge . . . 22
Problem med datorns bildskärm . . . . 24
Problem med batteri . . . . . . . . 27
Problem med nätadaptern . . . . . . 27
Problem med hårddisken eller SSD-enhe-
ten..............28
Problem med fingeravtrycksläsaren . . . 30
Problem med start av datorn . . . . . 30
Kapitel 4. Återställningsalternativ . . . . 33
Introduktion till Rescue and Recovery . . . 33
SSD (Solid state drive) . . . . . . . 33
Återställa fabrikssystemet . . . . . . . 34
Återställa data . . . . . . . . . . . 35
Kapitel 5. Uppgradera och byta enheter . . 37
Byta batteri . . . . . . . . . . . . 37
Uppgradera hårddisken eller SSD-enheten . . 39
Byta minne . . . . . . . . . . . . 46
Kapitel 6. Hjälp och service . . . . . . 51
Hjälp och service . . . . . . . . . . 51
Hjälp webben . . . . . . . . . . 51
Ringa Customer Support Center . . . . . 51
Hjälp var som helst i världen . . . . . . 53
Telefonlista för hela världen. . . . . . . 53
Bilaga A. Garantiinformation . . . . . . 59
Garantiservicealternativ . . . . . . . . 60
Bilaga B. Reservdelar som kunden själv
kan byta ut (CRU) . . . . . . . . . 63
Bilaga C. Funktioner och specifikationer 65
Funktioner . . . . . . . . . . . . 65
Specifikationer . . . . . . . . . . . 67
Bilaga D. Övrig information . . . . . . 69
Övrig information . . . . . . . . . . 69
Information om exportklassificering . . . 70
Anmärkning om elektromagnetisk strålning 71
FCCs (Federal Communications Commis-
sion) deklaration om överensstämmelse . . 71
Information om elektromagnetisk strålning
klass B (för användare i Kanada) . . . . 72
Avis de conformité à la réglementation
d’Industrie Canada . . . . . . . . . 72
Intyg om överensstämmelse med EU-direk-
tiv..............72
© Copyright Lenovo 2008 iii
Intyg om klass B-överensstämmelse enligt
EU:s EMC-direktiv (2004/108/EG) EN
55022 . . . . . . . . . . . . . 73
Klass B-deklaration från VCCI (Japan) . . 74
Information om EUs WEEE-märkning . . . 74
Information för användare i USA . . . . . 74
Information om ENERGY STAR-märkta
modeller . . . . . . . . . . . . . 75
Information om regler och bestämmelser . . 77
Varumärken. . . . . . . . . . . . 79
Index . . . . . . . . . . . . . . 81
iv ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
Läs detta först
Se till att du följer de här skötselråden att du får nytta och nöje av din
dator under lång tid framöver. Om datorn inte sköts rätt sätt finns det risk
för fysiska obehag eller skador eller att datorn inte längre fungerar som
avsett.
Skydda dig själv mot den värme som datorn avger.
När datorn är påslagen eller batteriet håller att laddas,
kan datorns undersida, handledsstödet och andra delar bli
varma. Hur mycket värme som avges beror
systemaktiviteten och batteriets laddningsnivå.
Om datorn är i kontakt med huden under längre tid kan
huden bli irriterad, även genom kläder.
v Ha inte datorn i knäet och undvik att låta händerna eller
någon annan del av kroppen komma i kontakt med
varma delar av datorn under en längre tid.
v Gör regelbundet paus i tangentbordsarbetet och flytta bort
händerna från handledsstödet.
Skydda dig själv mot den värme som nätadaptern avger.
När nätadaptern är ansluten till ett eluttag och till datorn
blir adaptern varm.
Om adaptern är i kontakt med huden under längre tid kan
huden bli irriterad, även genom kläder.
v Låt inte adaptern komma i kontakt med kroppen när du
använder adaptern.
v Använd aldrig adaptern för att värma dig.
Skydda datorn mot väta.
Håll vätskor borta från datorn för att undvika spill och ris-
ken för elektriska stötar.
© Copyright Lenovo 2008 v
Skydda kablarna mot skador.
Kablarna kan skadas om de hanteras hårdhänt.
Dra kommunikationskablarna och sladdarna från
nätadapter, mus, tangentbord, skrivare och alla andra
elektroniska enheter att de inte kommer i kläm av
datorn eller andra föremål. Se också till att kablarna är
dragna att ingen behöver trampa eller snubbla
dem. Utsätt inte kablarna för annan behandling som kan
störa datorns funktion.
Skydda datorn och data när du flyttar datorn.
Innan du flyttar en dator som har en hårddisk gör du något
av följande och ser efter att strömbrytaren är släckt:
Stäng av datorn.
Tryck Fn+F4 att datorn går över i vänteläge.
Tryck Fn+F12 att datorn går över i viloläge.
det här sättet minskar du risken att skada datorn och att
data går förlorade.
Hantera datorn varsamt.
Repa inte datorn och utsätt den inte för slag eller tryck. Pla-
cera inte något tungt datorn, skärmen eller externa enhe-
ter.
Var försiktig när du bär datorn.
v Använd en väska som skyddar datorn.
v Packa inte datorn i en trång väska.
vi ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
Kapitel 1. Hitta information
Denna handbok och andra publikationer
ger hjälp när du packar upp din ThinkPad
®
och börjar använda den. Här får
du tips för nya användare.
finns information om hur du sköter din ThinkPad-dator, grundläggande fel-
sökning, återställningsprocedurer, hjälp och service samt garantin för datorn.
Felsökningsinformationen i den här handboken gäller endast problem som gör
att du inte kommer åt den omfattande onlinehandboken Access - Hjälp, som
är förinstallerad ThinkPad-datorn.
är en omfattande handbok i elektronisk form som ger svar de flesta frågor
du kan ha om datorn, hjälper dig att konfigurera förinstallerade funktioner
och verktyg samt lösa problem med datorn. Du öppnar Access - Hjälp
något av följande sätt:
v Tryck ThinkVantage
®
-knappen. Klicka Starta inbyggd hjälp under
Snabblänkar i Productivity Center.
v Klicka Start, flytta pekaren till Alla program och sedan till ThinkVan-
tage. Klicka Access - Hjälp.
innehåller allmänna säkerhetsanvisningar och fullständiga Lenovo
®
Garanti-
villkor.
Installationsanvisningar
I den här Service och felsökning
Access - Hjälp
Säkerhets- och garantiinformation
© Copyright Lenovo 2008 1
kompletterar den här handboken. Läs den här informationen innan du använ-
der ThinkPad-datorns funktioner för trådlös anslutning. ThinkPad-datorn
uppfyller radiokommunikations- och säkerhetsnormerna i de länder och regio-
ner där datorn har godkänts för trådlös användning. Användarna måste
installera och använda sina ThinkPad-datorer i enlighet med respektive lands
bestämmelser om radiokommunikation.
Söka efter information med hjälp av ThinkVantage-knappen
Den blå ThinkVantage-knappen kan vara användbar i många lägen när datorn
fungerar som den ska, men även när den inte gör det. Tryck ThinkVantage-
knappen öppnasThinkVantage Productivity Center, där du hittar förkla-
rande bilder och anvisningar som är lätta att följa att du kommer igång
med att använda datorn.
Du kan också använda ThinkVantage-knappen om du vill avbryta datorns
normala startordning och i stället starta arbetsutrymmet i Rescue and Reco-
very
®
, som fungerar oberoende av Windows
®
och är dolt från operativsyste-
met.
Information om bestämmelser
2 ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
Kapitel 2. Sköta och hantera ThinkPad-datorn
Datorn är visserligen tålig och fungerar utan problem under normala förhål-
landen, men det är ändå några saker du bör tänka på. Om du följer de här
skötselråden kommer du att nytta och nöje av din dator under lång tid
framöver.
I ”Läs detta först” sidan v finns de flesta viktiga anvisningar du behöver
för att använda datorn.
Viktiga tips
Tänk var och hur du använder datorn
v Förvara förpackningsmaterialet utom räckhåll för barn, eftersom plastpå-
sarna medför kvävningsrisk.
v Placera inte datorn i närheten av magneter, påslagna mobiltelefoner, elek-
triska apparater eller högtalare (inom 15 cm).
v Utsätt inte datorn för extrema temperaturer (under 5 °C/41 °F eller över 35
°C/ 95°F).
v En del apparater, t.ex. flyttbara bordsfläktar eller luftrenare, kan producera
negativt laddade joner. Om datorn är i närheten av en sådan apparat och
utsätts för luft som innehåller negativt laddade joner kan datorn bli laddad
med elektrostatisk energi. Laddningen kan laddas ur via dina händer när
du rör vid tangentbordet eller någon annan del av datorn, eller via in- och
utmatningsenheter som är anslutna till datorn. Även om den elektrostatiska
urladdningen går i motsatt riktning jämfört med urladdning från din kropp
eller dina kläder, utgör den ändå en risk för datorns funktion.
Datorn är utformad och tillverkad att effekterna av elektrostatisk ladd-
ning ska minimeras. En elektrostatisk laddning ovanför en viss nivå kan
dock öka risken för elektrostatisk urladdning. Tänk därför följande när
du använder datorn i närheten av en apparat som avger negativt laddade
joner:
Undvik direkt exponering av datorn för luften från en apparat som pro-
ducerar negativt laddade joner.
Håll datorn och kringutrustning långt borta som möjligt från appara-
ten.
Jorda om möjligt datorn för att underlätta den elektrostatiska urladd-
ningen.
© Copyright Lenovo 2008 3
Anm: Alla apparater av den här typen ger inte upphov till någon större
mängd elektrostatisk laddning.
Var försiktig med datorn
v Lägg ingenting (inte ens papper) mellan skärmen och tangentbordet eller
under tangentbordet eller handledsstödet.
v Datorns bildskärm är utformad för att fällas upp och användas i en vinkel
lite större än 90 grader. Fäll inte upp skärmen i en vinkel större än 180 gra-
der eftersom det kan skada gångjärnen.
v Vänd inte datorn upp och ned när nätadaptern är ansluten. Om du gör det
kan nätadapterns kontakt sönder.
Registrera datorn
v Registrera dina ThinkPad-produkter hos Lenovo (besök följande webbplats:
http://www.lenovo.com/register). Genom att registrera datorn ökar du
möjligheterna att tillbaka den om den skulle komma bort eller bli stulen.
Dessutom kan Lenovo informera dig om eventuella uppgraderingar.
Bär datorn rätt sätt
v Innan du flyttar datorn måste du ta ut alla skivor, stänga av alla
anslutna enheter och koppla loss kablar och sladdar.
v Lyft alltid datorn i tangentbordsdelen. Lyft aldrig datorn i bildskärmen.
Anslut det interna modemet ordentligt
v Datorns modem kan bara anslutas till en analog telefonlinje, som allmänna
telenätet. Anslut aldrig modemet till en digital telefonväxel. Analoga tele-
fonlinjer är vanligast i bostadshus medan digitala telefonlinjer oftast finns
hotell och i kontorsbyggnader. Om du är osäker vilken typ av tele-
fonledning du använder kan du fråga telebolaget.
v Vissa datormodeller har både en Ethernetport och en modemport. Se till att
du ansluter kabeln till rätt port.
Hantera lagringsmedier och skivenheter rätt sätt
v Om datorn har en optisk enhet ska du inte röra vid ytan en skiva eller
linsen facket.
v Stäng inte CD- eller DVD-facket innan du hör att skivan klickar plats i
facket.
v Följ anvisningarna i dokumentationen som levererades tillsammans med
maskinvaran när du installerar en hårddisk, SSD-enhet eller optisk enhet,
och tryck inte enheten om det inte behövs.
v Stäng av datorn om du ska byta ut hårddisken eller SSD-enheten.
v När du har bytt den primära hårddisken eller SSD-enheten sätter du till-
baka skyddet i enhetsfacket.
v Förvara externa och flyttbara hårddiskar liksom optiska enheter i deras för-
packningar när de inte används.
4 ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
v Innan du installerar någon av följande enheter bör du röra vid ett metall-
bord eller ett jordat metallföremål. sätt minskar du risken att det
kommer statisk elektricitet från dig själv. Statisk elektricitet kan skada enhe-
ten.
Minnesmodul
PCI Express-minikort
ExpressCard
Smartkort
Minneskort, t.ex. SD-kort, fickminne (Memory Stick) och multimediekort
Anm: När du överför data till eller från ett Flash Media-kort, t.ex. ett SD-kort,
ska du inte sätta datorn i vänteläge eller viloläge innan överföringen är klar.
Annars finns det risk för att data skadas.
Ändra inte datorn
v Det är bara auktoriserade ThinkPad-servicetekniker som får ta isär och
reparera datorn.
v Blockera inte spärrarna som håller bildskärmen öppen eller stängd.
Tänk dig för när du väljer lösenord
v Kom ihåg dina lösenord. Om du glömmer ett administratörslösenord eller
lösenord för hårddisken, kan Lenovos auktoriserade serviceleverantör inte
återställa det och du kan tvingas byta ut systemkortet, hårddisken eller
SSD.
Sköta om fingeravtrycksläsaren
Fingeravtrycksläsaren kan skadas eller fungera sämre om du
v repar läsarens yta med ett hårt och spetsigt föremål
v skrapar läsarens yta med nageln eller något hårt föremål
v rör vid läsaren med ett smutsigt finger
Om något av följande inträffar, torkar du försiktigt av läsarens yta med en
torr, mjuk och luddfri trasa:
v Läsarens yta är smutsig eller fläckig.
v Läsarens yta är våt.
v Läsaren misslyckas ofta med att registrera eller autentisera ditt fingerav-
tryck.
Kapitel 2. Sköta och hantera ThinkPad-datorn 5
Rengöra datorns hölje
Den här uppgiften
Rengör datorn och följande sätt:
1. Blanda lite rengöringsmedel (får ej innehålla slipmedel eller starka kemika-
lier, t.ex. syror eller baser). Använd 5 delar vatten och 1 del rengöringsme-
del.
2. Fukta en svamp med blandningen.
3. Krama ur överflödig vätska ur svampen.
4. Torka ren kåpan med svampen med en cirkelrörelse, och se till att inte
överflödig vätska rinner in i datorn.
5. Torka bort rengöringsmedlet.
6. Skölj svampen med rent vatten.
7. Torka kåpan med den rena svampen.
8. Torka kåpan igen med en torr, luddfri trasa.
9. Vänta tills kåpan torkat helt och ta bort eventuella fibrer som fastnat från
trasan.
Rengöra datorns tangentbord
1. Fukta en mjuk, luddfri trasa med lite isopropylalkohol (finns apoteket).
2. Torka av alla tangenter med trasan. Torka av en tangent i taget. Om du
försöker torka av flera tangenter samtidigt kan trasan fastna i och skada
tangenterna intill. Se till att ingen vätska droppar eller mellan tangen-
terna.
3. Låt tangenterna torka.
4. Du kan ta bort smulor och damm under tangenterna med hjälp av en blås-
borste eller genom att blåsa kalluft med en hårtork.
Anm: Spruta inte rengöringsmedel direkt tangentbord eller bildskärm.
Rengöra datorns bildskärm
1. Torka försiktigt av bildskärmen med en torr, mjuk, luddfri trasa. Om du
ser ett märke som liknar en repa bildskärmen kan det vara en fläck
som överförts från tangentbordet eller TrackPoint
®
-styrpinnen om något
tryckt mot locket utifrån.
2. Torka försiktigt bort fläcken med en mjuk, torr trasa.
3. Om fläcken inte försvinner fuktar du en mjuk, luddfri trasa med rent vat-
ten, eller en 50/50-blandning av isopropylalkohol och vatten utan förore-
ningar.
4. Vrid ur mycket av vätskan som möjligt.
5. Torka skärmen igen. Se till att ingen vätska droppar in i datorn.
6. Var noga med att torka av skärmen innan du stänger den.
6 ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
Kapitel 3. Lösa problem med datorn
Vanliga frågor
I det här avsnittet besvaras vanligt förekommande frågor och du får veta var
du hittar detaljerade svar. Mer information om de olika publikationer som föl-
jer med i förpackningen med ThinkPad-datorn finns i ”Denna handbok och
andra publikationer” sidan 1.
Vilka säkerhetsåtgärder bör jag vidta innan jag börjar använda min Think-
Pad-dator?
I häftet Säkerhets- och garantiinformation finns detaljerad säkerhetsinfor-
mation.
Hur kan jag förhindra problem med min ThinkPad-dator?
Se ”Läs detta först” sidan v, och även Kapitel 2, ”Sköta och hantera
ThinkPad-datorn”, sidan 3 i den här handboken. Du hittar fler tips
i följande avsnitt i Access - Hjälp:
v Förebygga problem
v Felsökning
Vilka är de viktigaste maskinvarufunktionerna min nya ThinkPad-da-
tor? Se ”Om datorn” i Access - Hjälp.
Var hittar jag detaljerade specifikationer för min ThinkPad-dator?
Se http://www.lenovo.com/think/support.
Jag behöver uppgradera en enhet eller Jag behöver byta något av följande:
hårddisken, SSD, PCI Express-minikort, minne, tangentbordet eller hand-
ledsstödet.
I Bilaga B, ”Reservdelar som kunden själv kan byta ut (CRU) ”,
sidan 63 i den här handboken finns en lista över delar som du kan
byta ut själv samt information om var anvisningar för bytet av kom-
ponenterna finns.
Min dator fungerar inte som den ska.
Se ”Problemlösning” i Access - Hjälp. I den här handboken beskrivs
metoder för felsökning som du kan använda när du inte kommer åt
Access - Hjälp datorn.
Anm: Se Access - Hjälp om datorn är igång och du kommer åt Access - Hjälp. I det här kapitlet finns
information om vad du gör ifall du inte kommer åt Access - Hjälp.
© Copyright Lenovo 2008 7
Var finns återställningsskivorna?
Datorn kan ha levererats med en eller flera återställningsskivor eller
Windows-skiva beroende modell. De återställningsmetoder som
Lenovo i stället erbjuder förklaras närmare i ”Återställa
fabrikssystemet” sidan 34 i den här handboken.
Hur kontaktar jag Customer Support Center?
Se Kapitel 6, ”Hjälp och service”, sidan 51 i den här handboken.
Telefonnummer till närmaste Customer Support Center finns i ”Tele-
fonlista för hela världen” sidan 53.
Var hittar jag garantiinformation?
I häftet Säkerhets- och garantiinformation finns detaljerad garantiinfor-
mation. Information om tillämplig garanti för din dator, bland annat
om garantitid och typ av garantiservice, finns i Bilaga A,
”Garantiinformation”, sidan 59.
Starta Programmet för BIOS-inställningar
Den här uppgiften
Datorn har ett program för BIOS-inställningar (IBM BIOS Setup Utility), där
du kan ange olika konfigurationsparametrar.
v Config: Ändra datorns konfiguration.
v Date/Time: Ställa in datum och tid.
v Security: Säkerhetsfunktioner.
v Startup: Ställa in startordning.
v Restart: Starta om datorn.
v HDD diagnostic program: Köra felsökning av hårddisken eller eller SSD-
enheten.
här startar du Programmet för BIOS-inställningar:
1. Du kan skydda dig mot oavsiktliga dataförluster genom att säkerhetsko-
piera datorns register. Mer information finns i ”Grundläggande” i Access -
Hjälp.
2. Stäng av datorn och starta den sedan igen.
3. När ThinkPad-logotypen visas trycker du omedelbart F1 för att starta
Programmet för BIOS-inställningar.
Om du har lagt in ett administratörslösenord visas huvudmenyn i Pro-
grammet för BIOS-inställningar när du har skrivit lösenordet. Du kan
starta programmet genom att trycka Enter i stället för att ange lösenor-
det. Du kan inte ändra de parametrar som är lösenordsskyddade. Mer
information finns i direkthjälpen.
4. Markera den inställning du vill ändra med hjälp av piltangenterna. När
inställningen är markerad trycker du Enter. En undermeny visas.
8 ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
5. Ändra inställningarna till de värden du vill använda. Du ändrar ett värde
genom att trycka någon av tangenterna F5 eller F6. Om inställningen
innehåller en undermeny öppnar du den genom att trycka Enter.
6. Tryck F3 eller Esc när du ska stänga undermenyn. Om en undermeny
lägre nivå visas, trycker du flera gånger Esc tills du ser Programmet
för BIOS-inställningar-menyn.
Anm.Om du vill återställa inställningarna till de ursprungliga värdena
trycker du F9, läses standardinställningarna in. Du kan också välja
ett alternativ undermenyn Restart för att återställa de , eller avbryta
ändringarna.
7. Välj Restart och tryck sedan Enter. Flytta markören till det alternativ
du vill använda för omstarten och tryck sedan Enter. Datorn startas
om.
Testa datorn
Den här uppgiften
Om du har problem med datorn kan du göra en felsökning med hjälp av pro-
grammet PC-Doctor
®
for Windows.
Gör här när du vill köra PC-Doctor for Windows:
1. Klicka Start.
2. Flytta pekaren till Alla program och sedan till PC-Doctor for Windows.
3. Klicka PC-Doctor for Windows.
Resultat
Du hittar mer information om PC-Doctor for Windows i programmets direkt-
hjälp.
Viktigt:
v Om du behöver hjälp eller ytterligare information om problemet
väljer du något av följande:
Lenovo Troubleshooting Center
Uppdatera datorns drivrutiner
Systeminformation
v Felsökningarna kan ta flera minuter eller ännu längre. Se till att du
har den tid som behövs för att genomföra hela testet. Avbryt det
inte medan det pågår.
Kapitel 3. Lösa problem med datorn 9
Om du förbereder dig för att kontakta Customer Support Center bör du
skriva ut testrapporten att du snabbt kan förse supportteknikern med den
information som behövs.
Program för testning av hårddisken
Den här uppgiften
Om hårddisken eller SDD-enheten inte fungerar som den ska kanske du kan
hitta orsaken till problemet genom att köra programmet för testning av hård-
disken
Programmet för BIOS-inställningar.
här startar du felsökningsprogrammet:
1. Stäng av datorn och starta sedan om den.
2. När ThinkPad-logotypen visas trycker du omedelbart F1 för att starta
Programmet för BIOS-inställningar.
3. Välj HDD diagnostic program med piltangenterna och tryck Enter. Fel-
sökningsprogrammets meny öppnas.
4. Välj Main hard disk drive eller Ultrabay hard disk drive med piltangen-
terna. Tryck Enter startas felsökningsprogrammet. Felsökningspro-
grammet utför ett lästest och ett hastighetstest av den valda enheten och
rapporterar sedan resultaten.
5. Om felsökningsprogrammet returnerar felmeddelanden ringer du till
Customer Support Center för att hjälp. Felsökningsprogrammet kan
returnera det ena eller båda av följande felmeddelanden:
För huvudlagringsenheten:
v Felkod 0000: Läsverifieringen misslyckades (Read verification failed)
v Felkod 0100: Hastighetstestet misslyckades (Speed test failed)
v Felkod 0200: Styrenhetstestet misslyckades (Controller Diag failed)
För Ultrabay
-lagringsenhet:
v Felkod 0002: Läsverifieringen misslyckades (Read verification failed)
v Felkod 0102: Hastighetstestet misslyckades (Speed test failed)
v Felkod 0202: Styrenhetstestet misslyckades (Controller Diag failed)
6. Om du inte får något felmeddelande med felsökningsprogrammet men
fortfarande har problem, gör du här:
v Läs anvisningarna i avsnittet Introduktion till Rescue and Recovery i
Access - Hjälp, och kör programmet för testning av hårddisken eller SSD.
v Hämta PC-Doctor for DOS för datorn från följande webbplats: http://
www.lenovo.com/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo
&lndocid=tpad-matrix .
10 ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
Felsöka med PC-Doctor från servicepartitionen
Den här uppgiften
Genom att använda PC-Doctor via arbetsutrymmet i Rescue and Recovery,
som finns i hårddiskens servicepartition, kan du felsöka systemet utan att
starta operativsystemet.
Gör här när du vill köra PC-Doctor:
1. Stäng av datorn och starta den sedan igen.
2. När ThinkPad-logotypen visas trycker du ThinkVantage-knappen.
Arbetsutrymmet i Rescue and Recovery öppnas.
3. Klicka Diagnose hardware.
Resultat
Du hittar mer information om PC-Doctor i programmets direkthjälp.
Felsökning
Om du inte hittar ditt problem här går du till Access - Hjälp. I nästa avsnitt
beskrivs endast problem som kan göra att du inte kommer åt hjälpsystemet.
Felmeddelanden
Anm:
1. I tabellerna kan x stå för vilket tecken som helst.
2. Den version av PC-Doctor som avses här är PC-Doctor for Windows.
Meddelande Lösning
0176: System
Security - The Sys-
tem has been
tampered with.
Meddelandet visas om du har tagit bort säkerhetskretsen och
återinstallerat den, eller installerat en ny. Du kommer tillrätta
med felet genom att starta Programmet för BIOS-inställningar.
Om detta inte löser problemet lämnar du in datorn service.
0182: Bad CRC2.
Enter BIOS Setup
and load Setup
defaults.
Checksumman för CRC2-inställning i EEPROM stämmer inte.
Starta Programmet för BIOS-inställningar genom att trycka
F1. Tryck F9 och sedan Enter, läses
standardinställningarna in. Starta om datorn genom att trycka
F10 och sedan Enter.
0185: Bad startup
sequence settings.
Enter BIOS Setup
and load Setup
defaults.
Checksumman för startordningsinställningen i EEPROM stäm-
mer inte. Starta Programmet för BIOS-inställningar genom att
trycka F1. Tryck F9 och sedan Enter, läses
standardinställningarna in. Starta om datorn genom att trycka
F10 och sedan Enter.
Kapitel 3. Lösa problem med datorn 11
Meddelande Lösning
0190: Critical low-
battery error
Datorn stängdes av för att batterispänningen var för låg.
Anslut nätadaptern till datorn och ladda batteriet eller byt till
ett fulladdat batteri.
0191: System
Security - Invalid
remote change
requested.
Ändringen av systemkonfigurationen misslyckades. Bekräfta
åtgärden och försök igen. Du kommer tillrätta med felet genom
att starta Programmet för BIOS-inställningar.
0199: System
Security - Security
password retry
count exceeded.
Meddelandet visas om du angivit fel administratörslösenord
mer än tre gånger. Bekräfta lösenordet och försök igen. Du
kommer tillrätta med felet genom att starta Programmet för
BIOS-inställningar.
01C8: More than one
modem devices are
found. Remove one
of them. Tryck
<Esc> för att fort-
sätta.
Ta bort ett av modemdotterkorten. Tryck annars Esc om du
vill bortse från varningsmeddelandet. Om detta inte löser pro-
blemet lämnar du in datorn service.
01C9: More than one
Ethernet devices are
found. Remove one
of them. Tryck
<Esc> för att fort-
sätta.
ThinkPad-datorn har en inbyggd Ethernetfunktion och du kan
inte lägga till ytterligare en sådan funktion genom att installera
en Ethernetenhet, t.ex. ett Mini-PCI Ethernetkort eller ett
Ethernetdotterkort. Om detta felmeddelande visas, tar du bort
den Ethernetenhet som du installerade. Tryck annars Esc
om du vill bortse från varningsmeddelandet. Om detta inte
löser problemet lämnar du in datorn service.
0200: Hard disk
error
Hårddisken eller SSD fungerar inte. Kontrollera att hårddisken
eller SSD är ordentligt ansluten. Kör Programmet för BIOS-
inställningar; och kontrollera sedan att hårddisken inte är
avaktiverad i menyn Startup.
12 ThinkPad
®
X200 och X200s Service och felsökning
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92

Lenovo ThinkPad X200s Service Och Felsökning

Typ
Service Och Felsökning