Dell OptiPlex 755 Användarguide

Typ
Användarguide
Dell™OptiPlex™755User'sGuide
Minitornsdator
Stationärdator
Liten dator (small form factor)
Superliten dator (ultra small form factor)
Tillbakatillinnehållssidan
Avancerade funktioner
Användarhandbok
LegacySelect
Övervakningochstyrning
Fysisksäkerhet
TPM-modul (Trusted Platform Module)
Säkerhetshanteringsprogram
Datorspårningsprogram
Omsmartkortochfingeravtrycksläsare
Lösenordsskydd
Systeminställningar
StartafrånenUSB-enhet
Bygelinställningar
Raderabortglömdalösenord
Rensa CMOS-inställningar
Hyperthreading och Multi-Core(flertråds)teknink
EnergisparfunktionerförWindowsXPochWindowsVista
Om RAID-konfigurationer
LegacySelect
LegacySelect-teknikenärenlösningmedkomplett,delviselleringetstödföräldreversionersombaseraspågemensammaplattformar,hårddiskavbildningar
ochsupportavdelningensarbetsmetoder.Administratörengeskontrollviasysteminställningsprogrammet,DellOpenManage™ITAssistantelleranpassningar
påfabrik.
MedLegacySelectkanadministratöreraktiveraellerinaktiverakontakterochmedieenheterelektroniskt,inklusiveseriellakontakter,USB-kontakter, en
parallellkontakt, en diskettenhet, PCI-platser och en PS/2-mus.Kontakterochmedieenhetersominaktiverasfrigörresurser.Dumåstestartaomdatornföratt
ändringarnaskaträdaikraft.
Övervakningochstyrning
DASH
DASH (Desktop and mobile Architecture for System Hardware - arkitekturförmaskinvaraistationärochbärbardator)ärettinitativfrånDMTF-hantering
(Desktop Management Task Force - aktivitetskraftförhanteringavstationärdator)somstandardiserardehanterbaragränssnittenförbärbarochstationär
maskinvara.FokuseringenförDASH-arkitekturenärattmöjliggörafjärrhanteringavstationäraochbärbaradatorresurserpåettstandardsättsomärhelt
oberoendeavdriftläget.DatornstödertidigareversioneravDASH-initiativetmedbl.a.följandehanteringsprofiler:
l Grundläggandestationär/bärbar
l Energisparfunktioner
l Startkontroll
l CPU
l Systemminne
l Fläkt
l Strömförsörjning
l Givare
l Fysisktillgång
l Programvarulager
ActiveManagementTechnology(teknikföraktivadministration)
IntelActiveManagementTechnology(iAMT)geflersäkrasystemhanteringsfunktionersomreducerarIT-kostnader,tillåterbättreidentifiering,återställningoch
skyddförnätverksanslutnadatortillgångar.MediAMT,lanmanhanteradatoreroavsettomdatornärpåslagenellerinte,elleromoperativsytemetärfrustet.
OBS! OmduharvaltattanvändaIngen”(intehanteringsbar)ellerASF,kanduintedrafördelavDASH-funktionerna och profilerna.
OBS! iAMTkankonfigurerasviaDCM(DellClientManager)2.1.1ellersenare.FullständiginformationomhurmankonfigurerariAMTfinnsi
dokumentationenförDellClientManager2.1.1(ellersenare)påwww.dell.com\openmanage. Mer information om Dells iAMT-implementering finns i
Client Systems Management Administrator's Guide(administratörshandbokförklientsystemshantering)påDellssupportwebbplats,support.dell.com.
HuvudfördelarnaföriAMTär:
l Färrebesöktillskrivbordsplatser
l Automatiseringavfleradmininistrationsfunktionerviaprogramvaraförsystemadminstration
l Ökadsäkerhet
iAMT-funktioner
Grundfunktioner
l Möjlighetattidentifiera,spåraochinventeratillgångarinär- ellerfrånvarandeoperativsystem.Datornmåstevaraanslutentillelnätetochnätverket.
l Möjlighetattsättapåochstängaavdatornpåoavsettoperativsystemetstillstånd.
Avancerade funktioner
l Möjlighetattåtgärdaproblempådistans(1-till-1) via omdirigering av textbaserad konsol (Serial-over-LAN) och IDE-omdirigering.
l Förstärktsäkerhetviaagentnärvaro(möjliggöridentifieringavborttagnaagenter)ochnätverkskontroll(kretsbrytare)ochprogramversionskontroll.
FöljandeiAMT-relateradefelmeddelandenunderlättarvidfelsökningaviAMT:
Out of Band-administration
TermenOutofBandavsermöjlighetenattkunnaadministreraendatordäroperativsystemetsaknasellerbefinnersigiettinstabilttillstånd,ellerom
strömmenärfrånslagen.DetendasomkrävsförattmanskakunnahanteraensådandatorärattAMT-funktionenäraktiveradochennätverkskabelansluten
tilldetinbyggdanätverkskortet.
ÖppnaiAMT-inställningar
IntelsgränssnittMEBx(ManagementEngineBIOSExtension)styrOptiPlexiAMT-funktionernaochinställningsalternativen.MEBxanvändsföratt:
l Aktivera eller inaktivera iAMT
l StällainiAMT-lägen
l StällainiAMT-konfigurationslägen
FörattkunnaseMEBxstartsidantryckerdupå<Ctrl><p>understartprocessenefterdetattdusattpådatorn.StandardlösenordetförMEBxäradmin.
Inaktivera iAMT
iAMTärsomstandardaktiveradidenfastaprogramvaranME(ManagementEngine).DukandockväljaattinaktiveraiAMT-funktionen.
SåhärinaktiverarduiAMT:
1. Tryckpå<Ctrl-P>förattöppnainställningsprogrammetMEBxochangedittlösenord.
2. VäljIntel®ME Configuration (Intel®ME-konfiguration)® Intel ME Features Control(kontrollöverIntelME-funktioner)® Manageability (hantering)
Feature Selection (funktionsval).
3. VäljNone (ingen).
OBS! Ytterligarehanteringsprogramochinköpkrävsförvissaavföljandefunktioner.
Felmeddelande
Beskrivning
SERVICE_MODE jumper: The service mode jumper is installed (SERVICE_MODE-
bygel:Bygelnförservicelägeärinstallerad)
FlyttaintepåSERVICE_MODE-bygeln. AMT kommer inte att fungera
korrekt.Dennabygelanvändsendastvidtillverkning.
MEMORY: Unsupported memory configuration. Populate DIMM1. (MINNE:
Minneskonfigurationenstödsej.FyllpåmedminneiDIMM1).
DetgårinteattstartaME.AMTfungerarinteomdetsaknasminnei
DIMM1.
OBS! DumåsteändrastandardlösenordetförMEBxförattkunnagöraändringarikonfigurationsinställningarna.
4. VäljReturn to Previous Menu (återgåtillföregåendemeny)tvågånger.
Ändringarträderikraftnärdatornstartasom.
USB-anslutning
iAMTkanaktiverasmedhjälpavenUSB-nyckel och Dell Client Manager. USB-nyckelnmåste:
l Vara formaterad med FAT16-filsystem utan systemfiler
l Endastinnehållafilensetup.bin
FörattaktiveraAMTmedhjälpavenUSB-nyckel,måstenyckelnsittaienUSB-port innan datorn startas. Under uppstarten visar BIOS ett meddelande om att
AMTäraktiverat.
Alert Standard Format
ASFärenDMTF-hanteringsstandardsomspecificerarvarningsteknikerförhändelsersominträffarinnanoperativsystemetstartaselleromoperativsystemet
saknas.Standardenärutformadförattgeupphovtillvarningarvidmöjligasäkerhets- ochfeltillståndnäroperativsystemetärivilolägeellerstängsav.ASF
ersättertidigarevarningsteknikersomangerattoperativsystemsaknas.
Datornstöderföljandevarningarochfjärrfunktioneriversion1.032.0avASF:
ASFgörattRMCP-meddelanden(RemoteManagementandControlProtocol)kanutbytasmellanenkonsolpåenannandatorochenklientdatorsomäri
tillståndetpre-operating system”(operativsystemet har inte laddat) eller operating system-absent”(operativsystemet saknas). RMCP-meddelanden kan
skickasochinstrueraklientdatornattstarta,stängaavsigellerstartaom.
Om du vill ha mer information om Dells ASF-implementeringläserduASF User's Guide(ASFAnvändarhandbok)ochASF Administrator's Guide (ASF
Adminstratörshandbok),somfinnspåwebbplatsenförDellSupportpåadressensupport.euro.dell.com.
DellOpenManage™-program
Du kan hantera datorn via IT Assistant och Dell OpenManage Client Instrumentation (OMCI).
ITAssistantkonfigurerar,hanterarochövervakardatorerochandraenheteriettföretagsnätverk.ITAssistanthanterartillgångar,konfigurationer,händelser
(varningar)ochsäkerhetfördatorersomärutrustademedstandardadministrationsprogram.DetstöderinstrumenteringsomföljerSNMP- och CIM-
standarderna.
OmduvillhainformationomITAssistantläserduhandbokenDell OpenManage IT Assistant User's Guide(handbokförDellOpenManageITAssistant)somfinns
påwebbplatsenförDellSupportpåadressensupport.euro.dell.com.
DellOpenManageClientInstrumentationärettprogramsomgördetmöjligtförfjärrhanteringsprogramsomITAssistantattgöraföljande:
l Kommaåtinformationomdatorn,exempelvishurmångaprocessorerdenharochvilketoperativsystemsomkörs.
l Övervakadatornstillstånd,exempelvisgenomattlyssnaefteröverhettningsvarningarfråntemperaturgivareellervarningaromhårddiskfelfrån
lagringsenheter.
EttsystemmedDellOpenManageClientInstrumentationkonfigureratiettnätverkdärITAssistantanvändsäretthanteratsystem.Omduvillhainformation
omDellOpenManageClientInstrumentationläserduhandbokenDell OpenManage Client Instrumentation User's Guide(handbokförDellOpenManageClient
Instrumentation)somfinnspåwebbplatsenförDellSupportpåadressensupport.euro.dell.com.
OBS! Nyckelnfårintevarastartbar.
Varning
Beskrivning
Chassis: Chassis Intrusion Physical Security Violation/Chassis Intrusion
Physical Security Violation Event Cleared(Chassi:Chassiintrång Fysiskt
intrång/chassiintrång Varningenomettintrångharåtgärdats)
Ettdatorchassimedchassiintrångsfunktion(tillvalpåvissa
datorer)installeradochaktiveradharöppnatselleren
chassiintrångvarningharåtgärdats.
CPU: Emergency Shutdown Event (Processor:Nödavstängning)
Processornärförvarmochnätaggregatetharstängtsav.
Cooling Device: Generic Critical Fan Failure/Generic Critical Fan Failure Cleared
(Kylenhet:Allmäntoåterkalleligtfelpåfläkten/allmäntoåterkalleligtfelpåfläktenhar
åtgärdats)
Fläktensvarvtalliggerutanförangivnagränserellersåhar
problemetmedvartvtaletåtgärdats.
Temperature: Generic Critical Temperature Problem/Generic Critical Temperature
Problem Cleared (Temperatur:Allmäntoåterkalleligtproblemmedtemperaturen/allmänt
oåterkalleligtproblemmedtemperaturenharåtgärdats)
Datornstemperaturliggerutanförangivnagränsereller
problemetmeddatornstemperaturharåtgärdats.
Battery Low(Lågbatterispänning)
Batterietidatornharenspänningpå2,2Vellerlägre.
OBS! AntingenfinnsDellOpenManage™- ellerDell™ClientManager-programfördindator.Defyllerbehovetavsystemhanteringsmöjligheter.Mer
information om DCM finns i Dell Client Manager (DCM).
Dell Client Manager (DCM)
Dell Client Manager-konsolen (DCM)
Dell Client Manager-konsolen(DCM)gerdigmöjlighetattkonfigurera,hanteraochövervakaDell-datoreriettföretagsnätverkviaettenkeltgrafisktgränssnitt.
Med DCM-konsolenkanduhanteratillgångar,konfigurationer,händelser(varningar),statusenochsäkerhetenfördatorersomärutrustademed
hanteringsprogramenligtbranschstandard.MerinformationomvilkastandarderDCMstödjerfinnspåadressenwww.altiris.com.
Information om DCM-konsolenfinnspåwww.altiris.comellerDellssupportwebbplatspåadressensupport.dell.com.
Med DCM-konsolenkanduäven:
l Kommaåtinformationomdatorn,exempelvishurmångaprocessorerdenharochvilketoperativsystemsomkörs.
l Övervakadatornstillstånd,exempelvisgenomattlyssnaefteröverhettningsvarningarfråntemperaturgivareellervarningaromhårddiskfelfrån
lagringsenheter.
l Ändradatornstillstånd,exempelvisgenomattuppdateraBIOS,ändraBIOS-inställningarnaellerstängaavdenfrånenannandator.
MedDellClientManagerinstalleradpåenkonsolochklientprogrammetpåklientdatorernaärsystemethanterat.MerinformationomDCMfinnspåDells
supportwebbplatspåadressendell.support.com.
Fysisksäkerhet
Identifieringavchassiintrång
Dennafunktion(somäretttillvalpåvissadatorer)visarattchassitöppnadesochvarnaranvändaren,omdetärinstalleratochaktiverat.Såhärändrardu
inställningenförChassis Intrusion(chassiintrång):
1. Startasysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet).
2. TryckpånedåtpilarnaochgåtillalternativetSystem Security(systemsäkerhet).
3. Öppnapopup-menynföralternativetSystem Security(systemsäkerhet)genomatttryckapå<Enter>.
4. TryckpånedåtpilförkommatillinställningenChassis Intrusion(chassiintrång).
5. Tryckpå<Enter>förattväljaettinställningsalternativ.
6. Tryckpå<Enter>engångtillnärduharändratinställningen.
7. Avslutaochsparasysteminställningarna.
Möjligainställningar
l On (aktiverat) OmdatorkåpanöppnasändrasinställningentillDetected(identifierat)ochföljandevarningsmeddelandevisasnästagångdatorn
startas:
Alert! Cover was previously removed.(Varning!Kåpanharvaritborttagen).
OmduvillåterställainställningenDetected(identifierat)skadustartasysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet). Vid
alternativet Chassis Intrusion(chassiintrång)tryckerdupåvänster- ellerhögerpilenförattmarkeraReset(återställ)ochväljersedanOn (aktiverat),
On-Silent (aktiverat-tyst) eller Off (inaktiverat).
l On-Silent (aktiverat-tyst;standardinställning) OmdatorkåpanöppnasändrasinställningentillDetected (identifierat). Det visas inget
varningsmeddelandeunderstartsekvensennästagångdatornstartas.
l Off (inaktiverat) Ingenintrångsövervakningskerochingameddelandenvisas.
Hänglåsringochuttagförsäkerhetskabel
Användnågonavföljandemetoderförattskyddadatorn:
OBS! AntingenfinnsDell™ClientManager(DCM)ellerDellOpenManage™-programfördindator.Defyllerbehovetavsystemhanteringsmöjligheter.Mer
information om Dell OpenManage-produkter finns i DellOpenManage™-program.
OBS! OmadministratörslösenordetanvändsmåstedukännatilldetförattkunnaåterställainställningenförChassis Intrusion(chassiintrång).
l Användbaraetthänglåselleretthänglåsochensäkerhetskabel.
Deträckermedetthänglåsförattförhindraattdatornöppnas.
Ensäkerhetskabelsomdrasruntettfastföremålanvändstillsammansmedetthänglåsförattförhindraattdatornflyttasavnågonobehörigperson.
l Anslutstöldskyddet(finnsihandeln)tilluttagetförsäkerhetskabelpådatornsovansida.
Stöldskyddbeståroftaaventvinnadmetallkabelmedtillhörandelåsanordningochnyckel.Dendokumentationsommedföljerinnehåller
monteringsinstruktioner.
TPM-modul (Trusted Platform Module)
TPMärenmaskinvarubaseradsäkerhetsfunktionsomkananvändasförattskapaochhanteradatorgenereradekrypteringsnycklar.Ikombinationmed
säkerhetsprogramvarahöjerTPM-modulenbefintlignätverks- ochdatorsäkerhetgenomattfunktionersomfilskyddochskyddade-post aktiveras. TPM-
funktionenaktiverasviaettalternativisysteminställningsprogrammet.
Aktivera TPM-funktionen
1. Aktivera TPM-programvaran:
a. Startaomdatornochtryckpå<F2>underuppstartenförattaktiverasysteminställningsprogrammet.
b. VäljSecurity(säkerhet)® TPM Security (TPM-säkerhet)ochtryckpå<Enter>.
c. Under TPM SecurityväljerduOn (aktivera).
d. Tryckpå<Esc>förattavslutainställningsprogrammet.
e. Om promten visar det, kickar du Save/Exit.
2. Aktivera TPM-konfigurationsprogrammet:
a. Startaomdatornochtryckpå<F2>underuppstartenförattaktiverasysteminställningsprogrammet.
b. VäljSecurity(säkerhet)® TPM Activation (TPM-aktivering)ochtryckpå<Enter>.
c. VäljActivate (aktivera) under TPM Activation (TPM-aktivering)ochtryckpå<Enter>.
d. Närprocessenärklarstartardatornantingenomautomatisktellersåombedsduattstartaomdatorn.
Säkerhetshanteringsprogram
Medhjälpavsäkerhetshanteringsprogrammetkanmananvändafyraolikafunktionerförattskyddadatorn:
l Inloggningshantering
l Verifieringförestart(medhjälpavfingeravtrycksläsare,smartkortellerlösenord)
OBS! Pådeultrasmådatorernafinnssäkerhetskabelnsuttagpådatornsbaksida(seBaksida).
OBS! Innanduköperettstöldskyddbördukontrolleraattdengårattanslutatilluttagetförsäkerhetskabelpådatorn.
OBS! KrypteringstödsenbartomoperativsystemetstödjerTPM.MerinformationfinnsidokumentationentillTPM-programmetochhjälpfilernasom
medföljerprogramvaran.
ANMÄRKNING:FörattsäkraTPM-dataochkrypteringsnycklarföljerdusäkerhetskopieringsrutinernaiavsnittetomarkiveringochåterställningihjälpfilen
förEMBASSYSecurityCenter.OmsäkerhetskopiornainteärfullständigaelleromduförlorardemellerdeskadaskanDellintehjälpatillattåterställa
den krypterade informationen.
OBS! DubehöverbaraaktiveraTPMengång.
l Kryptering
l Hantering av privat information
InformationomhurprogrammetochdeolikasäkerhetsfunktionernaanvändsfinnsistartguidenGetting Started Guideförprogrammet:
KlickapåStart® Alla program® Wave Systems Corp® Getting Started Guide(kommaigång).
Datorspårningsprogram
Datorspårningsprogramkangöraattduhittardindatoromduförlorardenellerdenblirstulen.Programmetäretttillvalochdukanköpadetnärdubeställer
datorn eller kontakta din Dell-återförsäljareförattfåmerinformationomdenhärsäkerhetsfunktionen.
Omsmartkortochfingeravtrycksläsare
Smartkortärbärbara,kreditkortstoraenhetersomärutrustademedinternaintegreradekretsar.Påkortetsovansidabrukardetfinnaseninbäddadprocessor
underenguldplatta.Smartkortensminimalastorlekochdeintegreradekretsarnagördemtillvärdefullaverktygvadgällersäkerhet,lagringavdataoch
specialprogram.MedsmartkorthöjsdatorsäkerhetentackvareattsmartkortetkombinerasmedenPIN-kodsomenbartanvändarenkännertill.Detärett
säkraresättattverifieraanvändareänattenbartanvändalösenord.
FingeravtrycksläsarenärenenhetsomduskyddarDell-datornmed.Avläsarenärensensorpåenexternenhet.Närdudrarettfingeröverläsarenavläser
datornvemduärgenomdittunikafingeravtryck.
Lösenordsskydd
Systemlösenord
Möjligainställningar
Dukaninteändraellerangeettnyttsystemlösenordomnågotavföljandetvåalternativvisas:
l Set (tilldelat) Ettsystemlösenordhartilldelats.
l Disabled (inaktiverat) Systemlösenordetharinaktiveratsgenomenbygeländringpåmoderkortet.
Dukanbaratilldelaettsystemlösenordnärföljandealternativvisas:
l Not Set (inte tilldelat) Ingetsystemlösenordhartilldelatsochlösenordsbygelnpåmoderkortetsitteriaktivtläge(standardinställning).
Tilldelaettsystemlösenord
Omduvilllämnafältetutanattangenågotsystemlösenordkandufortsättatillnästafältgenomatttryckapåellertangentkombinationen<Shift>.Dukan
ocksåtryckapå<Esc>närsomhelstinnansteg5ärklart.
1. Startasysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet) och kontrollera att Password Status(statusförlösenord)harvärdet
Unlocked(ejlåst).
2. Markera System Password(systemlösenord)ochtrycksedanpåvänster- ellerhögerpilen.
AlternativetändrastillEnter Password(angelösenord)följtavetttomtfältinomhakparenteser,därdukanskrivain32tecken.
3. Skrivdetnyasystemlösenordet.
Dukananvändaupptill32tecken.Dukanraderateckenmedanduskrivergenomatttryckapå<Backspace>ellervänsterpil.Lösenordetärinte
skiftlägeskänsligt.
OBS! Datorspårningsprogramsäljsinteivissaländer.
OBS! Omduharettdatorspårningsprogramochdatornförsvinnerellerblirstulenmåstedukontaktaföretagetsomtillhandahållerspårningstjänsten
ochrapporteraattdatornärborta.
OBS! Smartkortfunktionenellerfingeravtrycksläsarenkanskeinteärinstalleradpådindator.
ANMÄRKNING:Ävenomlösenordgerettvisstskyddförinformationenpådatornärdeinteidiotsäkra.Omdubehöverbättresäkerhet,åliggerdetdig
attinförskaffaochanvändaytterligareskydd,såsomexempelvisettkrypteringsprogram.
ANMÄRKNING:Omdulämnardatornigångochobevakadutanatthatilldelatnågotsystemlösenord,elleromdulämnardatornolåstsåattnågonkan
avaktiveralösenordetgenomattändraenbygel,såkanvemsomhelstkommaåtdatasomduharlagratpåhårddisken.
Vissatangentkombinationerkaninteanvändas.Omduförsökerskrivainensådankombinationhörsettpip.
Närdutryckerpåentangentvisasenplatshållareförvartochettavdemifältet.
4. Tryckpå<Enter>.
Omdetnyasystemlösenordetärkortareän32teckenfyllshelafältetimedplatshållare.AlternativetändrassedantillVerify Password(bekräfta
lösenord)följtavännuetttomtfältinomhakparenteser,därdukanskrivain32tecken.
5. Bekräftalösenordetgenomattskrivadetengångtillochtryckapå<Enter>.
LösenordsinställningenändrastillSet (tilldelat).
6. Avslutasysteminställningsprogrammet.
Lösenordsskyddetträderikraftnärdustartaromdatorn.
Skrivainsystemlösenordet
Närdustartarellerstartaromdatornvisasföljandeledtextpåskärmen.
Om Password Status(lösenordsstatus)ärinställdpåLocked(låst):
Type the password and press <Enter>(skrivlösenordetochtryckpå<Enter>).
Omduhartilldelatettadministratörslösenordgodtardatorndetävensomsystemlösenord.
Omduskriverinettfelaktigtellerofullständigtsystemlösenordvisasföljandemeddelandepåskärmen:
** Incorrect password(felaktigtlösenord).**
Omduskriverinettfelaktigtellerofullständigtsystemlösenordenandragångvisassammameddelandepåskärmenigen.Tredjegångenduskriverinett
felaktigtellerofullständigtsystemlösenordvisasföljandemeddelande:
** Incorrect password(felaktigtlösenord).**
Number of unsuccessful password attempts(antalfelaktigaförsökattangeettlösenord): 3
System halted(systemetstängsav)! Must power down(stängerav).
Ävenefterattduharstängtavdatornochstartatdenigenvisasföregåendemeddelandevarjegångduskriverinettfelaktigtellerofullständigt
systemlösenord.
Tabortellerändraettbefintligtsystemlösenord
1. Startasysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet).
2. Markera System Password(systemlösenord)ochtryckpå<Enter>.
3. Angesystemlösenordetnärduombedsgöradet.
4. Raderadetbefintligasystemlösenordetgenomatttryckatvågångerpå<Enter>.InställningenändrastillNot Set (inte tilldelat).
Om Not Set(intetilldelat)visasharsystemlösenordettagitsbort.OmNot Setintevisasstartarduomdatorngenomatttryckapå<Alt><b>och
uppreparsedansteg3och4.
5. OmduvilltilldelaettnyttlösenordföljerduanvisningarnaiavsnittetTilldelaettsystemlösenord.
6. Avslutasysteminställningsprogrammet.
Administratörslösenord
Möjligainställningar
Dukaninteändraellerangeettnyttadministratörslösenordomnågotavföljandetvåalternativvisas:
l Set (tilldelat) Ettadministratörslösenordhartilldelats.
l Disabled (inaktiverat) Administraörslösenordetharinaktiveratsgenomenbygeländringpåmoderkortet.
OBS! DukananvändaPassword Status(lösenordsstatus)tillsammansmedSystem Password(systemlösenord)ochAdmin Password
(administratörslösenord)förattytterligareskyddadatornmototillåtnaändringar.
Dukanbaratilldelaettadministratörslösenordnärföljandealternativvisas:
l Not Set (inte tilldelat) Ingetadministratörslösenordhartilldelatsochlösenordsbygelnpåmoderkortetsitteriaktivtläge(standardinställning).
Tilldelaettadministratörslösenord
Administratörslösenordetkanvaradetsammasomsystemlösenordet.
1. Startasysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet) och kontrollera att Admin Password(administratörslösenord)har
värdetNot Set (inte tilldelat).
2. Markera Admin Password(administratörslösenord)ochtrycksedanpåvänster- ellerhögerpilen.
Duombedsskrivainochbekräftalösenordet.Omduskrivernågototillåtetteckenhörsettpip.
3. Angeochbekräftalösenordet.
NärduharbekräftatlösenordetändrasinställningenAdmin Password(administratörslösenord)tillSet(tilldelat).Nästagångduöppnar
systeminställningsprogrammetombedsduangeadministratörslösenordet.
4. Avslutasysteminställningsprogrammet.
ÄndringariAdmin Password(administratörslösenord)träderikraftomedelbart(dubehöverintestartaomdatorn).
Användadatornmedettaktiveratadministratörslösenord
NärduöppnarsysteminställningsprogrammetäralternativetAdmin Password(administratörslösenord)markeratochduombedsskrivainlösenordet.
Omduinteskriverinkorrektlösenordkandubaravisa,meninteändra,alternativisysteminställningsprogrammet.
Tabortellerändraettbefintligtadministratörslösenord
Omduvilländraettbefintligtadministratörslösenordmåsteduvetavadlösenordetär.
1. Startasysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet).
2. Angeadministratörslösenordet.
3. Markera Admin Password(administratörslösenord)ochtrycksedanpåvänster- ellerhögerpilenföratttabortdetbefintligaadministratörslösenordet.
InställningenändrastillNot Set (inte tilldelat).
OmduvilltilldelaettnyttadministratörslösenordföljerduanvisningarnaiavsnittetTilldelaettadministratörslösenord.
4. Avslutasysteminställningsprogrammet.
Inaktiveraettlösenordsomduharglömtochangeettnyttlösenord
Merinformationomhurduåterställersystem- och/elleradministratörslösenordfinnsiavsnittetRaderabortglömdalösenord.
Systeminställningar
Översikt
Användsysteminställningsprogrammetförföljande:
l Ändrasystemkonfigurationsinformationennärduharlagttill,ändratellertagitbortmaskinvaraidatorn
l Ställainellerändraettalternativsomanvändarenkanvälja,texanvändarlösenordet
OBS! Omdebådalösenordenärolikakanduanvändaadministratörslösenordetsomettalternativtsystemlösenord.Systemlösenordetkandockinte
användasiställetföradministratörslösenordet.
OBS! DukananvändaPassword Status(lösenordsstatus)tillsammansmedAdmin Password(administratörslösenord)förattskyddasystemlösenordet
mototillåtnaändringar.
l Taredapåhurmycketminnedatornanvänderellerangevilkentypavhårddisksomärinstallerad
Innanduanvändersysteminställningsprogrammetrekommenderarviattduantecknarinformationensomvisaspåskärmenisysteminställningsprogrammet
ochsparardenförframtidabehov.
Startasysteminställningsprogrammet
1. Starta (eller starta om) datorn.
2. Tryckpå<F2>såfortdenblåDELL™-logotypen visas.
Omduväntarförlängeochoperativsystemetslogotypvisas,fortsätterduattväntatillsMicrosoft®Windows®harstartats.Stängsedanavdatorn(se
ochförsökigenStängaavdatorn).
Systeminställningsprogrammetsolikasidor
Isysteminställningsprogrammetvisasaktuellellerändringsbarkonfigurationsinformationomdatorn.Informationenärindeladitregrupper:alternativlistan,
fältmedaktivaalternativochtangentfunktioner.
Alternativisysteminställningsprogrammet
Options List (alternativlista) Dethärfältetvisaspåvänstersidai
systeminställningsfönstret.Fältetbeståravenbläddringslistamedalternativsomanger
datorns konfiguration, inklusive installerad maskinvara, energisparfunktioner och
säkerhetsfunktioner.
Rullauppåtochnedåtilistanmedupp- ochnedpilarna.Närettalternativmarkerasvisar
Option Field(alternativfältet)merinformationomalternativetifrågaochdessaktuella
ochmöjligainställningar.
Option Field(alternativfält) Dethärfältetinnehåller
informationomvarjealternativ.Idethärfältetkanduvisa
aktuellainställningarochgöraändringariinställningarna.
Markeraettalternativmedhöger- ochvänsterpiltangenten.
Aktiveradetgenomatttryckapå<Enter>.
Key Functions (tangentfunktioner) Dethärfältetvisasunder
Option Field(alternativfält)ochvisartangenterochderas
funktioneridetaktivasysteminställningsfältet.
OBS! Beroendepådatornochvilkaenhetersomärinstalleradevisaskanskeinteallaalternatividenhärlistanpådindator.
System
System Info
(systeminformation)
Visar datorns namn, BIOS-version, servicekod, expresskod(itillämpligafall)ochinventariebeteckning.Ingaavdessafält
gårattändra.
Processor Info
(processorinformation)
Identifierar CPU-typen, busshastigheten, klockfrekvensen och L2-cacheminnets storlek. Visar huruvida processorn har funktion
förflertrådsteknikochharflerakärnorsamthuruvidadenstödjer64bitar.Ingaavdessafältgårattändra.
Memory Info
(minnesinformation)
Visardetinstallerademinnetstyp,storlek,hastighetochkanalläge(dubbeltellerenkelt)samtinformationom
minneskortsplatsen.FörvarjekortplatsmedenminnesmodulvisasDIMM-storleken, rang, typ och organisation. En tom
minneskortplats betecknas som Tom. Ingaavdessafältkanändras.
PCI Info (PCI-information)
Identifierar eventuella installerade PCI- eller PCI Express-kort.Ingaavdessafältgårattändra.
Date/Time (datum/tid)
Visar aktuellt datum och aktuell tid.
Boot Sequence
Datornförsökerstartafråndeenhetersomärangivnaidenhärlistan.Viadettaalternativkandustyra/ändrastartsekvensen
(startsekvens)
(se Startsekvens).
Drives (enheter)
Diskette Drive (diskettenhet)
(Internal standard)
Dethäralternativetaktiverarellerinaktiverardiskettenheten.AlternativenärOff, Internal,
USB och Read Only (Inaktiverad, Intern, USB, Skrivskyddad).
OBS! Om USBärmarkeratskadukontrolleraattalternativetUSBController(USB-styrdon)
underOnboardDevices(enheteridatorn)harvärdetOn(på).
SATA 0 through SATA n (SATA 0 till SATA n)
Identifierar,aktiverarochinaktiverarenheternasomärkoppladetillSATA-kontakternapå
moderkortetochvisarhårddiskarnaskapacitet.
OBS! Dessa alternativ visas som SATA 0 through SATA 3förenminitornsdator,SATA 0
through SATA 2 förenstationärdatoroch,SATA 0 och SATA 1 för förenlitenoch
superliten dator.
External SATA (extern SATA)
Identifierar,aktiverarochinaktiverarenheternasomärkoppladetilleSATA-kontakternapå
moderkortetochvisarhårddiskarnaskapacitet.
OBS! Dettaalternativfinnsintepåsuperlitendator.
SATA Operation (SATA-drift)
(RAID Autodetect/AHCI default for mini-tower and desktop)
(RAID Autodetect/AHCI-standardförminitornsdatoroch
stationärdator)
(AHCI-standardförlitenochsuperlitendator)
Alternativförminitornsdatorochstationärdator:
l RAIDAutodetect/AHCI(RAIDförsigneradeenheter,annarsAHCI)
l RAIDAutodetect/ATA(RAIDförsigneradeenheter,annarsATA)
l RAIDOn(SATAärkonfigureradförRAIDförvarjestart)
OBS! NärdatornbefinnersigiAutodetect-lägetkonfigurerasenhetensomRAIDomen
RAID-signaturupptäckspåenheten.IannatfallkonfigurerasenhetensomAHCIellerATA.
Alternativförlitenochsuperlitendator:
l AHCI
l ATA
SMART Reporting (SMART-rapporter)
(Off(av),standardvärde)
Meddenhärinställningenavgörsomfelpåinternaenheterskarapporterasnärdatorn
startas.
Onboard devices (inbyggda enheter)
Integrated NIC (inbyggt
nätverkskort)
(On(på),standardvärde)
Aktiverarellerinaktiverardetinbyggdanätverkskortet.Inställningarnaär On(på),Off (av) eller On w/ PXE(påmedPXE).Omdu
harvaltinställningenOn w/ PXEförsökerdatornstartafrånnästaenhetistartlistanomenstartrutinintegåratthittapå
nätverksservern.
Integrated Audio
(inbyggt ljud)
(On(på),standardvärde)
Aktiverar eller inaktiverar det inbyggda ljudstyrenheten.
USB Controller (USB-
styrenhet)
(On(på),standardvärde)
Aktiverar eller inaktiverar den interna USB-styrenheten. Alternativet No Boot(startainte)innebärattstyrdonetaktiveras,men
detgårinteattstartadatornfrånenUSB-enhet.
OBS! OperativsystemmedstödförUSBhittarUSB-diskettenheteroavsettinställningenNo Boot (starta inte).
Rear Quad/Triad USB
(bakre fyra/tre USB-
portar)
(On(på),standardvärde)
AktiverarellerinaktiverardeövreUSB-portarnapådatornsbaksida.
Rear Dual USB (bakre
dubbla USB-portar)
(On(på),standardvärde)
Aktiverar eller inaktiverar de undre USB-portarnapådatornsbaksida.
Front USB (USB-portarpå
framsidan)
(On(på),standardvärde)
Aktiverar eller inaktiverar USB-portarnapåframsidan.
PCI Slots (PCI-platser)
(On(på),standardvärde)
Aktiverar eller inaktiverar alla PCI- och PCI Express-kortplatser.
LPT Port Mode (LPT-
portläge)
(PS/2 standard)
Avgördriftlägetfördeninternaparallellporten.Off(av)innebärattportenärinaktiverad.ATinnebärattportenärkonfigurerad
förAT-kompatibilitet. PS/2 innebärattportenärkonfigureradförPS/2-kompatibilitet. EPPinnebärattportenärkonfigureradför
det dubbelriktade protokollet EPP. ECPinnebärattportenärkonfigureradfördetdubbelriktadeprotokolletECP.
OBS! OmdugerinställningenLPT Port Mode (LPT-portläge)värdetECP visas LPT Port DMA i alternativmenyn.
LPT Port Address (LPT-
portadress)
Avgörvilkenadresssomdeninbyggdaparallellportenanvänder.
Serial Port #1 (seriell
port nr 1)
(Auto standard)
Avgörhurdenseriellaportenfungerar.
Auto,standardinställningen,konfigurerarautomatisktenkontakttillenvissport(COM1 eller COM3).
Serial Port #2 (seriell
port nr 2)
(Auto standard)
Avgörhurdenseriellaportenfungerar.
OBS! Endast aktiverat om ett PS/2-serieportkortärinstallerad.
Auto,standardinställningen,konfigurerarautomatisktenkontakttillenvissport(COM2 eller COM4).
Video (bild)
Primary Video(primär
bildskärm)
(Auto standard)
Denhärinställningenavgörvilketgrafikkortsomärdetprimära,Auto eller Onboard/Card(inbyggt/kort).OmduväljerAuto
användsdetinstucknagrafikkortet.
OBS! Ett PCI Express-grafikkortanvändsiställetfördetinbyggdagrafikkortet.
Performance (prestanda)
HyperThreading(flertrådsteknik)
(On(på),standardvärde)
Alternativetförflertrådsteknikvisasominstalleradprocessorharfunktionförflertrådsteknik.
Avgöromdenfysiskaprocessornuppförsigsomomdenvoreenellertvålogiskaprocessorer.Vissaprograms
prestandaförbättrasmedfleralogiskaprocessorer.On(på)innebärattflertrådsteknikäraktiverat.
Multiple CPU Core (flera
processorkärnor)
(On(på),standardvärde)
Avgörhuruvidaprocessornharenellertvåkärnoraktiverade.On(på)aktiverardenandrakärnan.
Virtualization (virtualisering)
(Off(av),standardvärde)
AngerhuruvidaenVMM(virtualmachinemonitor,virtuelldatorgranskare)kananvändadeytterligarefunktionersom
Intelsvirtualiseringstekniktillhandahåller.
VT for Direct I/O(VTfördirektI/O)
AngerhuruvidaenVMM(virtualmachinemonitor,virtuelldatorgranskare)kananvändadeytterligarefunktionersom
IntelsvirtualiseringsteknikfördirektI/Otillhandahåller.StandardinställningenärOff(Av).
Trusted Execution(betroddkörning)
AngerhuruvidaenMVMM(measuredvirtualmachinemonitor,avpassadvirtuelldatorgranskare)kananvändade
ytterligarefunktionersomIntelsteknikförbetroddkörningtillhandahåller.StandardinställningenärOff(Av).
Virtual Appliance (virtuell
anordning)
AngerhuruvidaenvirtuellanordningkananvändadeytterligarefunktionersomIntelsteknikförinbäddad
informationtillhandahåller.StandardinställningenärOff(Av).
VA Config Lock(spärrförVA-
konfiguration)
AngerhuruvidagränssnittetförACPI-konfigurationavvirtuellanordningärlåstellerinte.Dettaalternativharingen
effektnärvirtuellanordningärinaktiverad.StandardinställningenärUnlocked(ejlåst).
SpeedStep
(Off(av),standardvärde)
Aktiverar Intel®SpeedStep®förallaprocessoreridatornsomstöds.Denhärinställningenändrarprocessorns
effektförbrukningochfrekvens.
OBS! Datornäreventuelltinteutrustadmeddethäralternativet.
Limit CPUID Value(begränsaCPUID-
värdet)
(Off(av),standardvärde)
BegränsardethögstavärdesomprocessornsstandardfunktionCPUIDstödjer.Vissaoperativsystemgårinteatt
installera om det maximala CPUID-värdetsomstödsärstörreäntre.
HDD Acoustic Mode(HDDakustikläge)
(Kringgåstandardvärde)
l Quiet (tyst) Hårddiskenkörssåtystsommöjligt.
l Performance (prestanda) Hårddiskenkörsmedhögstahastighet.
l Bypass (kringgå) Datornvarkentestarellerändrardenaktuellaakustiklägesinställningen.
l Suggested (rekommenderat) Hårddiskenkörspådennivåsomtillverkarenavenhetenharrekommenderat.
OBS! Omduväxlartillprestandalägetkanenhetenkommaattlåtamer,mendessprestandapåverkasinte.Omdu
ändrarakustikinställningenändrasintehårddiskavbildningen.
Security(säkerhet)
Unlock Setup(låsupp
inställningsprogrammet)
Omettadministratörslösenordanvändsgesanvändarenmöjlighetattändrasysteminställningarna.Ange
administratörslösenordetnärdetefterfrågasförattlåsauppsysteminställningsprogrammet.Omanvändarenangerfel
lösenordvisasfältenisysteminställningsprogrammet,mendegårinteattändra.
Admin Password
(administratörslösenord)
(Not Set (inte angivet)
standard)
Visardetaktuellatillståndetförsysteminställningsprogrammetslösenordochgerdigmöjlighetattbekräftaochtilldelaett
nyttadministratörslösenord.
System Password
(Systemlösenord)
(Not Set (inte angivet)
standard)
Visartillståndetförsystemlösenordetochgörattdukantilldelaochverifieraettnyttsystemlösenord.
SATA 0-n Password(lösenord
förSATA)
(Not Set (inte angivet)
standard)
Visardetaktuellatillståndetförhårddiskenslösenordochgörattdukantilldelaettlösenordtillennyhårddiskoch
verifiera det.
Password Changes
(lösenordsändring)
(Unlocked(ejlåst)standard)
Avgörhursystemlösenordet och administratörslösenordetförhållersigtillvarandra.Locked(låst)hindrarenanvändare
som inte har ett giltigt administratörslösenordfrånattändrasystemlösenordet. Unlocked(ejlåst)innebäratten
användaresomharettgiltigtsystemlösenordkanändradet.
Chassis Intrusion
(chassiintrång)
(On-Silent (aktiverat-tyst)
standard)
Närdethäralternativetärinstalleratochaktiveratvarnasanvändarenomattdatorkåpanharöppnatsnästagångdatorn
startasom.InställningarnaärOn (aktiverat), On-Silent (aktiverat-tyst;standardinställning)ochOff (inaktiverat).
Intrusion Detected (intrång
upptäckt)
Bekräftarochslåravlarmetomattnågonharöppnatchassit.
TPM Security (TPM-säkerhet)
(Off(av),standardvärde)
Aktiverar eller inaktiverar TPM-säkerhetsenheten(TrustedPlatformModule).
TPM Activation (TPM-
aktivering)
(Deactivate (inaktivera)
standard)
Aktiverar eller inaktiverar TPM-säkerhetsenheten(TrustedPlatformModule).AlternativetClear (rensa) tar bort alla data
somharlagratsavdenanvändaresomaktiveradeochanvändeTPM.
OBS! OmdetskagåattaktiveraTPMmåstealternativetTPM Security (TPM-säkerhet)havärdetOn(på).
Execute Disable
(exekveringsskydd)
(On(på),standardvärde)
Aktiverar eller inaktiverar minnesskyddstekniken Execute Disable.
Computrace
(Deactivate (inaktivera)
standard)
Aktiverar eller inaktiverar BIOS-gränssnittetförtillvalstjänstenComputracefrånAbsoluteSoftware.Dennavalfria
övervakningstjänstärenseparatprodukt.
Activate permanently(aktiverapermanent)aktiverargränssnittetmellanBIOSochComputrace.Disable permanently
(inaktiverapermanent)inaktiverargränssnittetmellanBIOSochComputrace.Deactivate temporarily(inaktiveratemporärt)
inaktiverargränssnittetmellanBIOSochComputrace.
OBS! OmduaktiverartjänstengodkännerduattdataskickasfråndindatortillComputraceserver.
Power Management (energisparfunktioner)
AC Recovery
(nätåterställning)
(Off(av),standardvärde)
Avgörhurdatornreagerarnärströmmenkommertillbakaefterettströmavbrott.Off(av)innebärattdatornförbliravstängdnär
strömavbrottetharavhjälpts.Dumåstetryckapåströmbrytarenpåframsidanavdatorninnandensättsigång.On(på)innebär
attdatornsättspånärströmavbrottetharavhjälpts.Last(senaste)innebärattdatornåtergårtillsittsenastetillståndinnan
detstängdesav.
Auto Power On
(automatisk start)
(Off(av),standardvärde)
Angerattdatornskasättaspåautomatiskt.Off(av)innebärattfunktionenstängsav.Everyday(varjedag)innebärattdatorn
sättspåvarjedagviddentidpunktsomangesiAuto Power Time(tidpunktförautomatiskstart).Weekdays (arbetsdagar)
innebärattdatornsättspåvarjedagfrånmåndagtillochmedfredagviddentidpunktsomangesiAuto Power Time (tidpunkt
förautomatiskstart).
Startsekvens
Meddenhärfunktionenkanduändrastartsekvensenförenheter.
OptionSettings(alternativinställningar)
OBS! Dennafunktionfungerarinteomdustängeravdatornmedströmbrytarenpåettgrenuttagelleröverspänningsskydd.
Auto Power Time (tidför
automatisk start)
Angernärdatornskasättaspåautomatiskt.
Tiden anges i tolvtimmarsformat (timmar:minuter).Duändrarstarttidengenomatttryckapåhöger- ellervänsterpilarnaföratt
ökaellerminskasiffrornaellergenomattskrivainönskadtidifältenfördatumochtid.
Low Power Mode
(energisparläge)
(Off(av),standardvärde)
Om du har valt Low Power Mode(energisparläge)kommerdatornintelängreattstartafrånHibernate(viloläge)ellerOff(från
atthavaritav)omdenfårettmeddelandeomattstartavianätverkskortetpåmoderkortet.
Remote Wake-Up
(fjärråterställningtill
normalläge)
(Off(av),standardvärde)
Meddethäralternativetkandatornåterställastillnormallägenärettnätverkskortellerettmodemsomkanhantera
fjärråterställningfårenåterställningssignal.
On(aktiverat)ärstandardinställningen.On w/ Boot to NIC(aktiveratmedstartfrånnätverkskortet)möjliggörattdatorn
försökerstartafrånettnätverkinnandatornstartasenligtdennormalastartsekvensen.
OBS! Normaltkandatornfjärrstartasfrånvänteläge,vilolägeellernärdenäravstängd.NärLow Power Mode(påmenyn
Power Management[energisparfunktioner])äraktiveratkansystemetbarafjärrstartasfrånSuspend(vänteläge).
Suspend Mode (vänteläge)
(S3 standard)
Angerdatornsvänteläge.AlternativenärS1,ettväntelägedärdatornkörspålågeffekt,ochS3,ettväntelägedäreffekten
minskasellerstängsavfördeflestakomponenter,mendärsystemminnetfortfarandeäraktivt.
Maintenance(underhåll)
Service Tag (servicekod)
Visar datorns servicekod.
SERR Message (SERR-
meddelande)
(On(på),standardvärde)
VissagrafikkortkräverattSERR-meddelandet ska vara inaktiverat.
Load Defaults (läsin
standardvärden)
Återställersysteminställningarnatillfabriksinställningarna.
Event Log
(händelselogg)
Gördetmöjligtatttittapåhändelseloggen.PostermärksmedR,somstårförRead(läst),ochU,somstårförUnread(inteläst).
Mark All Entries Read(markeraattallaposterharlästs)innebärattettRhamnartillvänsteromallaposter.Clear Log (rensa
loggen) rensar händelseloggen.
POSTBehavior(uppträdandevidsjälvtest)
Fastboot (snabbstart)
(On(på),standardvärde)
Närdenhärfunktionenäraktiveradstartardatornsnabbaregenomattvissakompatibilitetssteghoppasöver.Off(av)innebär
attingasteghoppasöverdådatornstartas.On(på)innebärattdatornstartarsnabbare.
Numlock Key (Numlock-
tangent)
(On(på),standardvärde)
Avgörhurdenumeriskatangenternatillhögerpåtangentbordetfungerar.Off(av)innebäratttangenternapådennumeriska
knappsatsen fungerar som piltangenter. On(på)innebäratttangenternapådennumeriskaknappsatsengerifrånsigsiffror.
POST Hotkeys
(snabbtangenter under
självtestet)
(Setup & Boot Menu
(inställnings- och
startmeny), standard)
Avgörhuruvidatangenternasommåstetryckasnedförattöppnainställningsprogrammet eller snabbstartsfunktionen visas
närdatornstartas.Setup & Boot Menu(inställnings- ochstartmeny)innebärattbäggemeddelandenvisas(F2=inställningaroch
F12=startmeny). Setup(inställningar)görattendastinställningsmeddelandetvisas(F2=inställningar).Boot Menu (startmeny)
visar endast meddelandet Quickboot (snabbstart) (F12=startmeny). None(inget)innebärattingetmeddelandevisas.
MEBx Hotkey
(snabbtangent)
AngerhuruvidatangenternasommåstetryckasnedförattöppnaMEBx-inställningsprogrammetskavisasnärdatornstartas.
StandardinställningenärOn(På).
Keyboard Errors
(tangentbordsfel)
(Report (rapportera)
standard)
OmvärdetärReport(rapportera;aktiverat)ochettfelupptäcksundersjälvtestet,visarBIOSfelmeddelandetochberdigatt
tryckapå<F1>förattfortsättaellerpå<F2>förattstartasysteminställningsprogrammet.
OmvärdetärDo Not Report(rapporterainte;inaktiverat)ochettfelupptäcksundersjälvtestet,visarBIOSfelmeddelandetoch
fortsätterattstartadatorn.
l USB Device (USB-enhet) DatornförsökerstartafrånUSB-enheten. Om den saknar operativsystem visas ett felmeddelande.
l Onboard or USB Floppy Drive (inbyggd diskettenhet eller USB-diskettenhet) Datornförsökerstartafråndiskettenheten.Omdetintegårattstarta
fråndendiskettsomsitteridiskettenheten,elleromdetintefinnsnågondiskettienheten,visasettfelmeddelande.
l Onboard SATA Hard Drive (inbyggd SATA-hårddisk) DatornförsökerstartafråndenprimäraATA-hårddisken.Omdenenhetensaknar
operativsystem visas ett felmeddelande.
l Onboard or USB CD-ROM Drive (inbyggd cd-enhet eller USB-cd-enhet) Datornförsökerstartafråncd-enheten.Omdetintefinnsnågoncd-skiva i
enheten, eller om den saknar operativsystem, visas ett felmeddelande.
l Onboard Network Controller(inbyddgnätverkskontroll) Datornförsökerstartafrånnätverkskontrollen.Omdensaknaroperativsystemvisasett
felmeddelande.
Ändrastartsekvensentillfälligt
Dukant.ex.användadennafunktionenförattfådatornattstartafråncd-enhetensåattdukanköraDellDiagnostikm.h.a.Drivers and Utilities skivan, men
duvillattdatornskastartafrånhårddiskennärdiagnostikenärfärdig.DukanävenanvändadenhärfunktionenförattstartaomdatornfrånenUSB-enhet, t
ex en diskettenhet, ett minneskort eller cd-enhet.
1. OmdustartarfrånenUSB-enhet, ansluter du den till en USB-port.
2. Starta (eller starta om) datorn.
3. Tryckpå<F12>närdetstårF2 = Setup, F12 = Boot Menulängstupptillhögerpåskärmen.
OmduväntarförlängeochoperativsystemetslogotypvisasbörduväntatillsskrivbordetiMicrosoftWindowsvisas.Stängsedanavdatorn(seStänga
av datorn)ochförsökigen.
Boot Device Menu(Startenhetsmeny)visasmedallatillgängligastartenheter.Varjeenhetharensiffraintillsig.
4. Längstnedpåmenynangerdunumretpådenenhetsomduvillstartadatornmeddenhärgången.
OmdutillexempelstartarfrånettUSB-minne markerar du USB Device (USB-enhet)ochtryckerpå<Enter>.
Ändrastartsekvensenpermanent
1. Startasysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet).
2. AnvändpiltangenternaförattmarkeraalternativetBoot Sequence(startsekvens)ochtryckpå<Enter>förattvisapopup-menyn.
3. Tryckpåupp- ochnedpilarnaförattförflyttadigilistanmedenheter.
4. Aktiveraellerinaktiveraenenhetgenomatttryckapåmellanslag.(Aktiveradeenhetermarkerasmedettbockmärke.)
5. Tryckpå<Shift><UpArrow>eller<Shift><DownArrow>förattflyttadenvaldaenhetenuppellernerilistan.
StartafrånenUSB-enhet
Minnespinne
1. SättiminneskortetienUSB-port och starta om datorn.
2. Tryckpå<F12>närdetstårF12 = Boot Menulängstupptillhögerpåskärmen.
BIOS-systemetidentifierarenhetenochläggertillalternativetUSB-enhetpåstartmenyn.
3. PåstartmenynväljerdudetnummersomvisasbredvidUSB-enheten.
OBS! OmdustartarfrånenUSB-diskettenhet,måsteduförstangeUSBsomdiskettenhetisysteminställningsprogrammet(seSysteminställningar).
OBS! OmduvillstartafrånenUSB-enhetmåsteenhetenvarastartbar.Kontrolleraattdenärstartbaridokumentationenförenheten.
OBS! Skrivnerdenaktuellastartsekvensenifallduvillåterställaden.
OBS! OmduvillstartafrånenUSB-enhetmåsteenhetenvarastartbar.Kontrolleraattdenärstartbaridokumentationenomenheten.
DatornstartarfrånUSB-enheten.
Diskettenhet
1. IsysteminställningsprogrammetgerdualternativetDiskette Drive (diskettenhet)värdetUSB.
2. Sparainställningarnaochavslutaprogrammet.
3. Anslut USB-diskettenheten,sättienstartbardiskettochstartaomdatorn.
Bygelinställningar
Minitornsdatorochstationärdator
Liten dator
Superliten dator
Bygel
Inställning
Beskrivning
PSWD
Lösenordsfunktionernaäraktiverade(standardinställning).
Raderabortglömdalösenord
1. FöljanvisningarnaiInnandusätterigång.
2. Plockabortdatorkåpan.
3. LetauppbygelnPSWDpåmoderkortet(denhartvåstift)ochraderalösenordetgenomatttabortbygeln.SeBygelinställningar.
4. Sätttillbakadatorkåpan(seSättatillbakadatorkåpan).
5. Anslutdatornochbildskärmentilleluttagenochsättpådem.
6. StängavdatornefterattskrivbordetiMicrosoft®Windows®visas (se Stängaavdatorn).
7. Stängavbildskärmenochkopplalossdenfråneluttaget.
8. Taurdatornsströmkabelfrånvägguttagetochtrycksedanpåströmbrytarenförattjordamoderkortet.
9. Öppnadatorkåpan.
10. Letaupplösenordsbygeln(somhartvåstift)påmoderkortetochaktiveralösenordsfunktionenigengenomattsättaditbygeln.
11. Sätttillbakadatorkåpan(seSättatillbakadatorkåpan).
12. Återanslutdatornochkringutrustningentilleluttagenochstartadem.
13. Tilldela ett nytt system- och/elleradministratörslösenord.
Rensa CMOS-inställningar
1. FöljanvisningarnaiInnandusätterigång.
2. Plockabortdatorkåpan.
3. SåhäråterställerdudeaktuellaCMOS-inställningarna:
a. Hittalösenords(PSWD)ochCMOS(RTC_RST)byglarnapåmoderkortet(seBygelinställningar).
Lösenordsfunktionernaärinaktiverade.
RTCRST
Realtidsklockanharinteåterställts.
Realtidsklockanhållerpåattåterställas(tillfälligtbyglad).
med bygel utan bygel
VARNING! InnandubörjarbörduföljasäkerhetsinstruktionernaiProduktinformationsguiden.
ANMÄRKNING:Detta raderar system- ochadministrationslösenordet.
ANMÄRKNING:Omduansluterennätverkskabelansluterdudenförsttillnätverksuttagetiväggenochsedantilldatorn.
OBS! Dettaaktiverarlösenordsfunktionen.Närdugårinisysteminställningsprogrammet(seStartasysteminställningsprogrammet),visasbådesystem
ochadministratörslösenordetsomNot Set (Inteinställt)vilketbetyderattlösenordsfunktionenäraktiveradmenattingetlösenordvalts.
VARNING! InnandubörjarbörduföljasäkerhetsinstruktionernaiProduktinformationsguiden.
b. Tabortlösenordsbygelnfrånstiften.
c. PlaceralösenordsbygelnpåRTC_RSTstiftenochväntaica5sekunder.
d. TabortlösenordsbygelnfrånRTC_RSTstiftenochsätttillbakadenpålösenordsstiften.
4. Sätttillbakadatorkåpan(seSättatillbakadatorkåpan).
5. Återanslutdatornochkringutrustningentilleluttagenochstartadem.
Hyperthreading och Multi-Core(flertråds)teknink
FlertrådsteknikFlertrådsteknikärenIntel-tekniksomkanförbättradatornsprestandagenomattenfysiskprocessorfungerarsomtvålogiskaprocessorer,
varvidvissajobbkankörassamtidigt.FlerkärnsprocessorerinnehållertvåellerfleraberäkningsenheteriettendaCPU-paket.Beräkningskapacitetenökar
liksomförmågantillmultikörning.IntelharimplementeratdennateknikisinaDual-Core- och Quad-Core-processorer.Dessaprocessorerhartvårespektive
fyraberäkningsenheter.VirekommenderarattduanvänderMicrosoftWindowsXPServicePack1(SP1)ellersenare,ellerWindowsVistasomoptimeratsför
dessa teknologier
Ävenomfleraprogramkandranyttaavflertrådsteknologin,finnsdetvissaprogramsomintefungerarsåbraisambandmeddem,ochmankanblitvungen
attbegäraenuppdateringfrånprogramtillverkaren.Kontaktaprogramtillverkarenföruppdateringarochinformationomhurmananvänderflertrådsteknologi
medprogramvaran.Förattseomdatornanvänderflertrådsteknologi,kollarduisysteminställningsprogrammetochtittarunderprestandaflikenförattseom
detfinnsettalternativförflertrådsteknologi(seSysteminställningar).
EnergisparfunktionerförWindowsXPochWindowsVista
Alternativ i Windows XP
MedhjälpavenergisparfunktionernaiMicrosoftWindowsXPkanmanreduceradenmängdenergidatornförbrukarnärdenärpåslagenochinteanvänds.Du
kanreduceraströmmentillbarabildskärmenellerhårddisken,ellersåkanduanvändavänte- ellervilolägetförattreduceraströmmentillheladatorn.När
datorngårurettenergisparlägeåtergårdentilldettillstånddenbefannsiginärdenförsattesidettaläge.
Vänteläge
Medväntelägetskerenergibesparninggenomattbildskärmenochhårddiskenstängsavefterenförbestämdtidsperiod.Närdatorngårurväntelägetåtergår
dentilldettillstånddenbefannsiginärdenförsattesivänteläge.
Såhärställerduinväntelägetsåattdetaktiverasefterendefinieradtidsperiodavinaktivitet:
1. KlickapåStart® Kontrollpanelen® Väljenkategori® Prestandaochunderhåll.
2. Under ellerväljenikonpåKontrollpanelen klickar du Energialternativ.
Förattomedelbartaktiveraväntelägetutaneninaktivitetsperiod,klickarpåStart® Stängavdatorn® Vänteläge.
Dulämnarväntelägetgenomatttryckapånågontangentellerflyttamusen.
Viloläge
Vilolägetspararpåel,eftersomsystemetsdatakopierastillensärskildplatspåhårddiskenochdatornsedanstängsavhelt.Närdatorngårurviloläget
återställsskrivbordettilldettillstånddetbefannsiginärdenvilolägetaktiverades.
Såhäraktiverarduviloläget:
1. KlickapåStart® Kontrollpanelen® Väljenkategori® Prestandaochunderhåll.
2. Under ellerväljenikonpåKontrollpanelen klickar du Energialternativ.
3. DefinieravilolägesinställningarnapåflikenEnergischema, Avancerat och Viloläge.
ANMÄRKNING:Omduansluterennätverkskabelansluterdudenförsttillnätverksuttagetiväggenochsedantilldatorn.
OBS! IWindowsXPProfessionalingårsäkerhets- ochnätverksfunktionersomintefinnsiWindowsXPHomeEdition.NärenWindowsXPProfessional-
datoräranslutentillettnätverk,visasolikasäkerhets- ochnätverksalternativivissafönster.
OBS! Hurmanaktiverarvänte- ochvilolägenvarierarberoendepåoperativsystem.
ANMÄRKNING:Omdatornutsättsförströmavbrottiväntelägetkandatagåförlorade.
Tryckpåströmbrytarenförattgåfrånvilolägetillaktivtläge.Detkantaenlitenstundfördatornattkommaurviloläget.Tangentbordetochmusenfungerar
inteiviloläget.Detgårdärförinteattförsättadatorniaktivtlägegenomatttryckapåentangentellerflyttamusen.
Förvilolägetkrävsenspecialfilpåhårddiskenochdenmåstevaratillräckligtsåattalltinnehållidatorminnetfårplats.DennafilskapasilämpligstorlekavDell
påfabriken.Omdatornshårddiskskadas,återskapasvilolägesfilenautomatisktiWindowsXP.
Egenskaperförenergialternativ
Definieraväntelägesinställningar,vilolägesinställningarochandraenergiinställningarifönstretEgenskaperförenergialternativ. Såhäröppnardufönstret
Egenskaperförenergialternativ:
1. KlickapåStart® Kontrollpanelen® Väljenkategori® Prestandaochunderhåll.
2. Under ellerväljenikonpåKontrollpanelen klickar du Energialternativ.
3. VäljenergiinställninggenomattgåinunderEnergischema fliken, Avancerad fliken, och Vilolägeflikensombeskrivsiföljandeavsnitt.
Fliken Energischema
Varjestandardenergiinställningkallasförettschema.OmduvillanvändaettavWindowsstandardschemanväljerduettsådantilistrutanEnergischema.
Inställningarnaförvarjeschemavisasifältenunderschemanamnet.Varjeschemaharsinaegnainställningarförnärdatornskaförsättasipauslägeoch
väntelägesamtnärbildskärmenochhårddiskenskastängasav.
I listrutan Energischemavisasföljandescheman:
l Alltidpå (standard) Omduvillattdatornskakörasutanenergibesparing.
l Hem- eller kontorsdator Om du vill att hem- ellerkontorsdatornskakörasmedliteenergibesparing.
l Bärbardator Omdatornärenbärbardatorsomduanvändervidresor.
l Presentation Omduintevillhanågraavbrottidatordriften(ingenenergibesparing).
l Minimala energisparfunktioner Omduvillattdatornskakörasmedminimalenergibesparing.
l Max batteri Omdatornärenbärbardatorochdendrivsavbatteriernaunderenlängretid.
OmduvilländrastandardinställningarnaförettschemaklickardupålistrutanifältenStängavbildskärmen, Stängavhårddiskarna, Försättivänteläge eller
Försättivilolägeochväljerentidsgränsilistansomvisas.Tidsgränsändringardugörförettschemablirpermanentaistandardinställningarfördettaschema,
såvidaduinteklickarpåSpara somochangerettnyttnamnfördetändradeschemat.
Fliken Avancerat
PåflikenAvancerat kan du:
l Placera energialternativikonen iWindowsaktivitetsfältetförsnabbåtkomst.
l Konfigureradatornsåattlösenordmåsteangesinnanvänte- ellervilolägetlämnas.
l Programmeraströmknappensåattdenaktiverarvänte- ellervilolägeellerstängeravdatorn.
DuprogrammerardessafunktionergenomattklickapåettalternativimotsvarandelistrutaochklickardärefterpåOK.
Flikenviloläge
PåflikenVilolägekanduaktiveraviloläget.OmduvillanvändavilolägesinställningarnasåsomdeärdefinieradepåflikenEnergischema markerar du
kryssrutan AktiverastödförvilolägepåflikenViloläge.
Förmerinformationomenergisparfunktioner:
1. Klicka Start® Hjälpochsupport® Prestandaochunderhåll.
2. IfönstretPrestandaochunderhållklickardupåalternativetförenergibesparing i datorn.
Alternativ i Windows Vista
MedhjälpavenergisparfunktionernaiMicrosoftVistakanmanreduceradenmängdenergidatornförbrukarnärdenärpåslagenochinteanvänds.Dukan
reduceraströmmentillbarabildskärmenellerhårddisken,ellersåkanduanvändavilolägetförattreduceraströmmentillheladatorn.Närdatorngårurett
ANMÄRKNING:Omduställerinsåatthårddiskenstängsavförebildskärmenkandatornupplevassomlåst.Återställdåtillaktivttillståndgenomatt
tryckapåentangentellerklickamedmusen.Undvikdettaproblemgenomattalltidställainsåattbildskärmenstängsavförehårddisken.
energisparlägeåtergårdentilldettillstånddenbefannsiginärdenförsattesidettaläge.
Viloläge
Ivilolägetspararduelgenomattbildskärmenochhårddiskenstängsavefterenförbestämdtidsperiodavinaktivitet.Närdatorngårurvilolägetåtergården
tilldettillstånddenbefannsiginärdenförsattesiviloläge.
VilolägetiWindowsVistaaktiverasgenomattduklickarpåStart ,klickarpåpilenlängstnedtillhögeriStart-menynochdärefterklickarpåViloläge.
Dulämnarvilolägetgenomatttryckapånågontangentellerflyttamusen.
Viloläge
Vilolägetspararpåel,eftersomsystemetsdatakopierastillensärskildplatspåhårddiskenochdatornsedanstängsavhelt.Närdatorngårurviloläget
återgårdentilldettillstånddenbefannsiginärdenförsattesiviloläge.
VilolägetiWindowsVistaaktiverasmanuelltgenomattduklickarpåStart ,klickarpåpilenlängstnedtillhögeriStart-menynochdärefterklickarpå
Viloläge.
Ställainenergisparfunktioner
DukananvändaEnergialternativiWindowsförattkonfigureradatornsenergisparfunktioner.
ÖppnafönstretEgenskaperförenergialternativgenomattklickapåStart ® Kontrollpanelen® Systemochunderhåll® Energialternativ.
Om RAID-konfigurationer
IdettaavsnittfinnsenöversiktavdenRAID-konfigurationdueventuelltvaldenärduköptedatorn.DetfinnsfleraolikaRAID-konfigurationer inom
dataindustrinförolikaanvändningsområden.DelldatorerstöderRAIDnivå0ochRAIDnivå1.EnRAIDnivå0konfigurationrekommenderasförhögprestanda
program,medansenRAIDnivål1konfigurationrekommenderasföranvändaresomönskarenhögrenivåavdataintegritet.
DetmåstefinnstvåfysiskaenheteridatornförattIntelsRAID-styrenhetskakunnaskapaenRAIDnivå-konfiguration. Enheterna ska vara i samma storlek.
Omenenhetärstörreblireventuelltendelavutrymmetotilldelatochkandärmedinteanvändas.
Kontrollera att RAID fungerar
Information om RAID-konfigurationenvisaspåbildskärmenviduppstartinnanoperativsystemetläsesin.OmRAIDinteärkonfigureradvisasmeddelandetnone
defined (odefinierad) under RAID Volumes (RAID-volymer)följtavenlistaöverdefysiskaenheternaidatorn.OmenRAID-volymidentifieras,kanduifältet
StatusseaktuellstatusförRAID-konfigurationen.IfältetStatusfinnsinformationomföljandetillstånd:
l Normal RAID-konfigurationen fungerar korrekt.
l Degraded (skadad) Enavhårddiskarnafungerarinte.Datornärfortfarandestartbar,menRAIDfungerarinteochdatakopierasintetilldenandra
enheten.
l Rebuild(återuppbyggnad) Efterettskadattillståndhardatornupptäcktersättning/anslutningtillensekundärhårddiskochkommerattautomatiskt
återställaRAID-konfigurationennästagångoperativsystemetläsesin.
RAIDNivå0
RAIDnivå0använderenlagringstekniksomkallasdata stripingförattgehögdatatillgänglighet.Datastripingärenmetodsomskriverdatasegmenteller
stripes(rader),iföljdpådenfysiskaenheten(-erna)förattskapaenstorvirtuellenhet.Datastripingtillåterenavenheternaattläsadatanmedansden
andraenhetenletarefterochläsernästasegment.
OBS! RAIDnivåernagårinteirangordning.EnRAIDnivå1konfigurationärintebättreellersämreänenRAIDnivå0konfiguration.
OBS! OmduköpteDell-datornmedRAID,ärdenkonfigureradmedtvåhårddiskarisammastorlek.
ANMÄRKNING:PågrundavattenRAIDnivå0konfigurationintegernågondataredundans,förlorasalldataomenhetengårsönder.Förattskydda
dindatamedansduanvänderenRAIDnivå0konfiguration,börduregelbundetskapaskyddskopior.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244
  • Page 245 245
  • Page 246 246
  • Page 247 247
  • Page 248 248
  • Page 249 249
  • Page 250 250
  • Page 251 251
  • Page 252 252
  • Page 253 253
  • Page 254 254
  • Page 255 255

Dell OptiPlex 755 Användarguide

Typ
Användarguide