15
22
16
23
17
24
18
25
19
26
20
27
21
28
- Om händer, handleder eller armar blir trötta eller ömma när du
spelar ska du sluta och vila i flera timmar innan du spelar igen.
- Om du fortsätter att bli öm i händer, handleder eller armar när du
spelar eller efteråt ska du sluta spela och uppsöka läkare.
När du spelar spel på telefonen kan du uppleva tillfälligt obehag i händer,
armar, axlar, nacke eller andra delar av kroppen. Följ instruktionerna för
att undvika problem som seninflammation, karpaltunnelsyndrom eller
andra rubbningar i rörelsesystemet.
SKYDDA DIN HÖRSEL
För att förebygga eventuella hörselskador bör du inte lyssna
på för hög volym under långa perioder. Var försiktig när du
håller enheten nära örat när högtalaren används.
• SEKRETESS:
Observera att du måste respektera gällande lagar och föreskrifter i din
jurisdiktion eller andra jurisdiktioner där du använder mobiltelefonen
angående fotografering och ljudinspelning med telefonen. Enligt sådana
lagar och föreskrifter kan det vara strängt förbjudet att fotografera och/
eller spela in andra personers röster eller något annat personligt
kännetecken och kopiera eller sprida detta, eftersom det kan anses vara
en överträdelse av den personliga integriteten. Det är användarens eget
ansvar att säkerställa att godkännande inhämtas i förväg, om det behövs,
för att spela in privata eller konfidentiella samtal eller fotografera en
annan person. Tillverkaren, säljaren eller leverantören av din mobiltelefon
(däribland operatören) tar inget ansvar för skada som kan uppstå som
resultat av olämplig användning av mobiltelefonen.
• BATTERI:
Se till att telefonen är avstängd innan du tar ur batteriet.
Observera följande försiktighetsåtgärder för batterianvändning:
- Försök inte öppna batteriet (på grund av risk för giftiga ångor och
brännskador).
- Ha inte sönder, montera inte isär och orsaka inte kortslutning av
batteriet.
- Bränn eller kasta inte ett använt batteri i hushållssoporna och förvara
det inte i temperaturer över 60 ºC.
Batterier måste kasseras enligt lokala miljöföreskrifter. Använd endast
batteriet i det syfte det är avsett för. Använd aldrig skadade batterier
eller sådana som inte rekommenderas av TCL Communication Ltd. och/
eller dess partner.
Den här symbolen på telefonen, batteriet och tillbehören
innebär att de här produkterna måste lämnas på en
insamlingsplats när de ska kasseras:
- Kommunala återvinningscentraler har särskilda behållare
för den här typen av utrustning.
- Insamlingsbehållare finns vid försäljningsställen.
De kommer sedan att återvinnas, vilket förhindrar att ämnen sprids i
miljön och komponenterna kan återanvändas.
I länder inom EU:
Dessa insamlingsplatser är kostnadsfria.
Alla produkter med det här märket måste lämnas på dessa
insamlingsplatser.
I jurisdiktioner utanför EU:
Utrustning med den här symbolen får inte slängas i vanliga soptunnor
om din jurisdiktion eller region har lämpliga anläggningar för återvinning
och insamling, den ska i stället lämnas på insamlingsplatser för
återvinning.
VARNING: RISK FÖR EXPLOSION OM BATTERIET ERSÄTTS MED
ETT BATTERI AV FELAKTIGT TYP. KASSERA ANVÄNDA BATTERIER
ENLIGT INSTRUKTIONERNA.
• LADDARE
Nätanslutna laddare fungerar inom ett temperaturintervall på:
0 °C–40 °C.
Laddarna till mobiltelefonen uppfyller säkerhetsstandarden för
användning av informationsteknikutrustning och kontorsutrustning. De
följer även ekodesigndirektivet 2009/125/EC. På grund av olika
tillämpliga elspecifikationer fungerar en laddare som du har köpt i en
jurisdiktion eventuellt inte i en annan jurisdiktion. De ska endast
användas för sitt syfte.
• RADIOVÅGOR:
Alla mobiltelefonmodeller måste efterleva internationella standarder
(ICNIRP) eller Europadirektiv 1999/5/EC (R&TTE) innan de kan släppas
ut på marknaden. Att användarens och andra personers hälsa och
säkerhet skyddas är ett viktigt krav i dessa standarder eller detta direktiv.
DEN HÄR ENHETEN UPPFYLLER INTERNATIONELLA RIKTLINJER
FÖR EXPONERING AV RADIOVÅGOR.
3) Ändring eller reparation utförd av person som inte är auktoriserad
av TCL Communication Ltd. eller dess partner eller återförsäljaren,
4) Modifiering, justering eller ändring av programvara eller hårdvara av
enskilda personer är inte auktoriserat av TCL Communication Ltd.
5) Dåligt väder, blixtnedslag, brand, fukt, inträngande av vätskor eller
mat, kemiska produkter, hämtning av filer, krasch, högspänning,
korrosion, oxidering…
Telefonen repareras inte om etiketter eller serienummer (IMEI) har
tagits bort eller ändrats.
Det finns inga uttryckta garantier, varken skrivna, muntliga eller
underförstådda, andra än den här tryckta begränsade garantin eller den
obligatoriska garantin från ditt land eller din jurisdiktion.
I ingen händelse ska TCL Communication Ltd. eller någon av dess
partner hållas ansvariga för indirekta eller följdriktiga skador av vilket
slag det än kan vara, inklusive men inte begränsat till kommersiell eller
ekonomisk förlust eller skada, dataförlust eller imageförlust i den
utsträckning att dessa skador kan friskrivas enligt lag.
Vissa länder/stater tillåter inte uteslutande eller begränsning av
indirekta, tillfälliga eller följdriktiga skador, eller begränsning av
underförstådda garantier, så föregående begränsningar eller uteslutande
kanske inte gäller dig.
Min telefon laddar inte ordentligt
• Se till att du använder ett ALCATEL ONETOUCH-batteri och
laddaren från lådan
• Rensa batterikontakten om den är smutsig.
• Se till att batteriet är korrekt isatt innan du ansluter laddaren.
• Se till att batteriet inte är helt urladdat. Om batteriet är tomt under
en längre tid kan det ta omkring 20 minuter innan
batteriladdarsymbolen visas på skärmen
• Se till att laddningen görs under normala förhållanden (0 °C–+40 °C)
• Kontrollera att nätspänningen är kompatibel när du är utomlands
Min telefon kan inte ansluta till ett nätverk eller så visas
”Ingen tjänst”
• Försök ansluta på en annan plats
• Verifiera nätverkstäckningen med din operatör
• Kontrollera hos din operatör att SIM-kortet är giltigt
• Försök välja tillgängliga nätverk manuellt
• Försök ansluta senare om nätverket är överbelastat
Ogiltigt SIM-kort
• Kontrollera att SIM-kortet har satts i korrekt
• Kontrollera att chippet på SIM-kortet inte är skadat eller repat
• Kontrollera att tjänsten på SIM-kortet är tillgänglig
Det går inte att ringa ut
• Kontrollera att du har slagit rätt nummer och tryck på -knappen
• Kontrollera lands- och riktnummer för internationella samtal
• Kontrollera att telefonen är ansluten till ett nätverk och att nätverket
inte är överbelastat eller otillgängligt
• Kontrollera din abonnemangsstatus med din operatör (kredit, SIM-
kortet giltigt, m.m.)
• Kontrollera att du inte har några spärrade utgående samtal
• Kontrollera att telefonen inte är i flygplansläge
Mobilenheten är en radiosändare och en mottagare. Den är designad att
inte överstiga de exponeringsgränser för radiovågor (elektromagnetiska
fält för radiovågor) som rekommenderas av internationella riktlinjer.
Riktlinjerna utvecklades av en oberoende vetenskaplig organisation
(ICNIRP) och innehåller en betydande säkerhetsmarginal framtagen för
att garantera säkerheten för alla människor, oavsett ålder och
hälsotillstånd.
Riktlinjerna för exponering av radiovågor använder en måttenhet som
kallas SAR (Specific Absorption Rate). SAR-gränsen för mobilenheter är
2,0 W/kg.
SAR-tester genomförs med hjälp av standardiserade funktionspositioner
där enheten sänder på högsta certifierade nivå på alla testade
frekvensband. De högsta SAR-värdena enligt ICNIRP-riktlinjerna för den
här enhetsmodellen är:
ALCATEL 1016D:
Maximal SAR för den här modellen och förhållanden när
den noterades�
Huvud-SAR
GSM 900 0.686 W/kg
Kroppsburen SAR
GSM 900 0.360 W/kg
Under användning är SAR-värdena för den här enheten oftast mycket
lägre än de värden som anges ovan. Det beror på att av
systemeffektivitetsskäl och för att minska störning på nätverket minskas
telefonens energi när full kraft inte behövs för samtalet. Ju lägre
energieffekt för enheten, desto lägre SAR-värde.
Kroppsburen SAR-testning har gjorts på ett avstånd av 1,0 cm. För att
uppfylla riktlinjerna för RF-exponering vid kroppsburen hantering ska
enheten vara på minst det här avståndet från kroppen. Om du inte
använder ett godkänt tillbehör måste du se till att den produkt du
använder är fri från metall och att den håller telefonen på det indikerade
avståndet från kroppen.
Organisationer som World Health Organization och US Food and Drug
Administration har fastställt att om människor är oroliga och vill minska
exponeringen kan de använda en handsfree-enhet för att hålla telefonen
borta från huvud och kropp under telefonsamtal eller minska den tid
som tillbringas med telefonen.
Det går inte att ta emot inkommande samtal
• Kontrollera att telefonen är på och ansluten till ett nätverk
(kontrollera om nätverket är överbelastat eller otillgängligt)
• Kontrollera din abonnemangsstatus med din operatör (kredit, SIM-
kortet giltigt, m.m.)
• Kontrollera att du inte har vidarekopplat inkommande samtal
• Kontrollera att du inte har spärrat vissa samtal
• Kontrollera att telefonen inte är i flygplansläge
Numret för den som ringer visas inte när ett samtal tas emot
• Kontrollera att den här tjänsten ingår i ditt abonnemang
• Den som ringer ringer från dolt nummer
Jag hittar inte mina kontakter
• Kontrollera att SIM-kortet inte är trasigt
• Kontrollera att SIM-kortet är isatt ordentligt
• Importera alla kontakter som är sparade på SIM-kortet till telefonen
Ljudkvaliteten för samtalen är dålig
• Du kan justera volymen under ett samtal genom att trycka på
volymknappen
• Kontrollera nätverksstyrkan
• Kontrollera att mottagaren, kontakten och högtalaren på telefonen är
rena
Jag kan inte använda funktionerna som beskrivs i handboken
• Kontrollera med din operatör att den här tjänsten ingår i ditt
abonnemang
• Kontrollera att den här funktionen inte kräver ett tillbehör från
ALCATEL ONETOUCH.
När jag väljer ett nummer bland mina kontakter kan jag inte
ringa numret
• Kontrollera att du skrev in numret korrekt när du sparade det
• Kontrollera att du har angett landsprefix om du ringer ett
utlandsnummer
Jag kan inte lägga till en kontakt i mina kontakter
• Kontrollera att SIM-kortkontakter inte är fullt, ta bort några filer från
SIM-kortet eller spara filerna i telefonkontakter
De som ringer mig kan inte lämna meddelanden i min
röstbrevlåda
• Kontakta din nätverksoperatör för att kontrollera
tjänstetillgängligheten
Jag kommer inte åt min röstbrevlåda
• Kontrollera att din operatörs röstbrevlåda är korrekt angiven i
”Meddelanden\röstbrevlåda”
• Försök senare om nätverket är upptaget
Den blinkande -ikonen visas på min viloskärm
• Du har sparat för många SMS på SIM-kortet. Ta bort några eller
arkivera dem i telefonminnet.
SIM-kortet är PIN-låst
• Kontakta nätverksoperatören för att få PUK-koden (Personal
Unblocking Key)
Så får du batteriet att räcka längre
• Se till att du laddar helt och hållet (minst 3 timmar)
• Efter en delladdning är batterinivåindikatorn eventuellt inte exakt.
Vänta minst 20 minuter efter borttagning av laddaren för att få en
exakt indikation
• Sätt på bakgrundsbelysningen på begäran
Mer information finns på www.alcatelonetouch.com
Ytterligare information om elektromagnetiska fält och allmän hälsa finns
på följande webbplats: http://www.who.int/peh-emf.
Telefonen har en inbyggd antenn. För optimal drift ska du undvika att
röra den eller förstöra den.
Eftersom mobiltelefoner har flera olika funktioner kan de användas på
andra positioner än mot örat. Under sådana omständigheter följer
enheten riktlinjerna när den används med headset eller USB-datakabel.
Om du använder ett annat tillbehör ska du se till att den produkt du
använder är fri från metall och att den håller telefonen minst 1,0 cm från
kroppen.
• LICENCER
eZiText™ och Zi™ är varumärken som tillhör
Zi Corporation och/eller dess dotterbolag.
Telefongaranti ������������������
Telefonen har garanti mot brister eller fel som inträffar vid normal
användning under garantiperioden på tolv (12)
månader
(1)
från inköpsdatum enligt ursprungsfakturan.
Batterier
(2)
och tillbehör som säljs med telefonen har också garanti
mot defekt som uppstår under de första sex (6) månaderna
(1)
från
inköpsdatum enligt ursprungsfakturan.
I händelse av att telefonen har en defekt som hindrar dig att använda
den normalt måste du omedelbart informera din återförsäljare och
visa upp din telefon med inköpsbevis.
Om defekten bekräftas kommer din telefon, eller del därav, att ersätts
eller repareras. En reparerad telefon och tillbehör har en (1)
månads
(1)
garanti för samma defekt. Reparation eller ersättning kan
utföras med renoverade komponenter med motsvarande
funktionalitet.
Den här garantin omfattar kostnaden för delar och arbete, men
exkluderar andra kostnader.
Den här garantin gäller inte defekter på telefonen och/eller tillbehör
på grund av (utan begränsning):
1) Att anvisningarna för användning eller installation eller för
teknik- och säkerhetsstandarder tillämpliga i det geografiska
område där telefonen används inte följs,
2) Anslutning till utrustning som inte medföljer eller inte
rekommenderas av TCL Communication Ltd.,
Låt inte barn använda telefonen och/eller leka med telefonen och
tillbehören utan övervakning.
Observera att telefonen kan innehålla ämnen som kan orsaka en
allergisk reaktion när du byter hölje.
Hantera alltid telefonen med försiktighet och förvara den på en ren och
dammfri plats.
Låt inte telefonen exponeras för ogynnsamma väder- eller
miljöförhållanden (fukt, regn, inträngande vätskor, damm, havsluft, m.m).
Tillverkarens rekommenderade drifttemperatur ligger mellan −10°C
och +55°C.
Över 55 °C kan läsbarheten för telefonens skärm försämras, men det
är tillfälligt och inte allvarligt.
Nödsamtalsnummer kanske inte kan ringas på alla mobilnätverk. Du bör
aldrig förlita dig enbart på telefonen för nödsamtal.
Öppna inte, montera inte isär och försök inte att reparera din
mobiltelefon själv.
Tappa, kasta eller böj inte telefonen.
Måla den inte.
Använd endast batterier, batteriladdare och tillbehör som
rekommenderas av TCL Communication Ltd. och dess partner och som
är kompatibla med din telefonmodell. TCL Communication Ltd. och
dess partner friskriver sig från ansvarsskyldighet för skada som orsakas
av andra laddare eller batterier.
Kom ihåg att ta säkerhetskopior eller ha en utskriven notering av all
viktig information som lagras i telefonen.
Vissa personer kan få epilepsianfall eller minnesluckor av att utsättas för
blinkande ljus eller när de spelar videospel. Dessa anfall eller
minnesluckor kan inträffa även om personen aldrig tidigare har haft ett
anfall eller en minneslucka. Om du har haft anfall eller minnesluckor,
eller om någon i din familj upplevt det, bör du rådgöra med läkare innan
du spelar videospel på telefonen eller aktiverar en funktion med
blinkande ljus.
Föräldrar bör övervaka barnens användning av videospel eller andra
funktioner som innehåller blinkande ljus på telefonen. Alla personer bör
avbryta användning och konsultera läkare om något av följande
symptom upplevs: kramp, ögon- eller muskelryckning, medvetslöshet,
ofrivilliga rörelser eller förvirring. För att begränsa sannolikheten av
sådana symptom bör du vidta följande försiktighetsåtgärder:
- Spela inte och använd inte en funktion med blinkande ljus om du är
trött eller behöver sova.
- Ta minst 15 minuters paus varje timme.
- Spela i ett rum där alla lampor är tända.
- Spela så långt bort från skärmen som möjligt.
Allmän information ��������
• Internetadress: www.alcatelonetouch.com.
• Direktnummer: se ”TCL Communication Services”-
broschyren eller gå till vår webbplats.
• Adress: Room 1910-12A, Tower 3, China HK City, 33 Canton
Road, Tsimshatsui, Kowloon, Hong Kong.
• Elektroniskt märkning: Tryck Inställningar\ Regelverk och
säkerhet eller tryck *#07#. Här hittar du mer information om
märkning
(1)
.
På webbplatsen hittar du vårt avsnitt med vanliga frågor (FAQ). Du kan
också kontakta oss via e-post och ställa vilken fråga som helst.
En elektronisk version av den här användarhandboken finns tillgänglig
på engelska och andra språk enligt tillgängligheten på vår server:
www.alcatelonetouch.com
Din telefon är en mottagare/sändare som fungerar på GSM-nätverk
med (850/900/1800/1900) MHz-band.
Den är utrustningen följer de nödvändiga kraven och andra
relevanta villkor i direktiv 1999/5/EC. Hela kopian av
överensstämmelseförsäkran för din telefon kan hämtas från vår
webbplats: www.alcatelonetouch.com
Skydd mot stöld
(2)
Din telefon identifieras av ett IMEI (telefonserienummer) som finns på
förpackningsetiketten och i telefonens minne. Vi rekommenderar att du
noterar numret första gången du använder telefonen genom att ange
*#06# och förvara det säkert. Det kan begäras av polisen eller din
operatör om telefonen blir stulen. Med det här numret kan mobiltelefonen
blockeras och det förhindrar att en obehörig person använder den, även
med ett annat SIM-kort.
Friskrivning
Det kan finnas vissa skillnader mellan användarhandbokens
beskrivning och telefonens funktion, beroende på den
programvaruversion telefonen har eller specifika operatörstjänster.
TCL Communication ska inte hållas juridiskt ansvariga för sådana
skillnader, om de förekommer, eller för potentiella konsekvenser
därav, vars ansvar helt och hållet ligger på operatören.
(1)
Det beror på land.
(2)
Kontakta din nätverksoperatör för att kontrollera tjänstetillgängligheten.
Säkerhet och användning
Vi rekommenderar att du läser det här kapitlet noggrant innan du
använder telefonen. Tillverkaren friskriver sig från ansvarsskyldighet för
skada som uppstår till följd av olämplig användning eller användning som
motstrider anvisningarna häri.
•TRAFIKSÄKERHET:
Studier visar att användning av mobiltelefon vid bilkörning utgör en
stor fara, även när handsfree används (bilkit, headset ...) och bilförare
ombeds att låta bli att använda sina mobiltelefoner när bilen är i
rörelse.
Använd inte telefonen för att lyssna på musik eller radio medan du
kör. Att använda hörlurar kan vara farligt och är förbjudet i vissa
områden.
När telefonen är på kan dess elektromagnetiska strålning störa bilens
elektroniska system, såsom ABS-bromsar, låsningsfria bromsar eller
krockkuddar. Så här ser du till att inga problem uppstår:
- placera inte telefonen ovanpå instrumentbrädan eller inom
krockkuddens utlösningsområde
- kontrollera med bilhandlaren eller biltillverkaren för att säkerställa
att instrumentbrädan är skyddad mot mobiltelefonens RF-energi.
•ANVÄNDNINGSVILLKOR:
Du rekommenderas att stänga av telefonen då och då för att
optimera dess prestanda.
Stäng av telefonen innan du går ombord på ett flygplan.
Stäng av telefonen när du är på sjukhus och liknande, förutom inom
särskilda områden. Precis som mycket av den utrustning som används
nuförtiden kan mobiltelefoner störa andra elektriska eller
elektroniska enheter eller annan utrustning som använder
radiofrekvenser.
Stäng av telefonen när du är nära gas eller brännbara vätskor. Åtlyd
alla skyltar och anvisningar som finns i bränsledepåer, på
bensinstationer eller på kemiska fabriker eller i annan potentiellt
explosiv atmosfär.
När telefonen är avstängd ska den hållas minst 15 cm bort från
medicinska hjälpmedel som pacemaker, hörapparat eller insulinpump,
m.m. När du använder telefonen ska du helst hålla den mot det öra
som är längst ifrån enheten.
För att undvika hörselförsämring ska du svara på samtalet innan du
sätter telefonen till örat. Flytta även handenheten bort från örat när
du använder handsfree eftersom den förstärkta volymen kan orsaka
hörselnedsättning.
Felsökning �������������������������
Innan du kontaktar servicecentret ber vi att du följer instruktionerna
nedan:
• Du rekommenderas att ladda ( ) batteriet helt för optimal
funktion.
• Undvik att lagra stora mängder data i telefonen eftersom det kan
påverka prestandan.
• Använd Formatera användardata (1) för att genomföra
telefonformatering (om du vill utföra formatering av användardata
(1)
,
håller du ned #-knappen samtidigt som du trycker på strömknappen
när telefonen är avstängd). ALLA användardata: Kontakter,
meddelanden och filer förloras permanent. Du rekommenderas
starkt att säkerhetskopiera telefondata och profil innan formatering.
Det går inte att slå på min telefon
• Kontrollera batterikontakter, ta bort och sätt i batteriet igen och slå
sedan på telefonen
• Kontrollera batterinivån, ladda i minst 20 minuter
• Om den fortfarande inte fungerar, använda Formatera
användardata
(1)
för att återställa telefonen.
Min telefon har låst sig och har inte svarat på flera minuter
• Starta om telefonen genom att trycka och hålla ner -knappen
• Ta ur batteriet och sätt i det igen, starta sedan om telefonen
• Om den fortfarande inte fungerar, använda Formatera
användardata
(1)
för att återställa telefonen.
Min telefon stänger av sig själv
• Se till att strömknappen inte kan kommas åt av misstag
• Kontrollera batteriladdningsnivån
• Om den fortfarande inte fungerar, använda Formatera
användardata
(1)
för att återställa telefonen.
ALCATEL är ett varumärke som tillhör
Alcatel-Lucent och används under licens av
TCL Communication Ltd.
Alla rättigheter förbehållna © Copyright 2015
TCL Communication Ltd.
TCL Communication Ltd. förbehåller
sig rätten att ändra material eller teknisk
specifikation utan förvarning.
SKYDDA DIN HÖRSEL
För att förebygga eventuella hörselskador bör du inte
lyssna på för hög volym under långa perioder. Var försiktig
när du håller enheten nära örat när högtalaren används.
(1)
Garantiperioden kan variera från land till land.
(2)
Livslängden för ett laddningsbart mobiltelefonbatteri när det gäller
samtalstid/standbytid och total livslängd beror på hur det används
och nätverkskonfiguration. Batterier är förbrukningsvaror och
specifikationerna fastställer att du bör ha optimal prestanda under de
första sex månaderna efter inköp och i ungefär 200 laddningar till.
(1)
Formatering av användardata ALLA användardata på telefonen:
Kontakter, meddelanden och filer förloras permanent. Lagra telefondata på
SIM-kortet innan du formaterar