9. IN OCH UTGÅNG FÖR BANDSPELARE 1
Anslutning för något analogt inspelnings- och uppspelningsmedium
(t.ex. kassettdäck) av någon typ. Anslut en kabel från kassettdäckets
ljudutgångar till TAPE 1 IN kontakter för uppspelning och lyssning.
Anslut en andra kabel till kassettdäckets ljudingångar och till TAPE 1
OUT på S100 för inspelning.
10. FÖRFÖRSTÄRKARUTGÅNG PRE 1
& PRE 2 (OBALANSERAT)
Anslutningar för effektförstärkare, signalprocessor eller ett par aktiva
högtalare. Anslut en RCA kabel till ingången på effektförstärkaren,
processorn eller de aktiva högtalarna och till antingen PRE 1 och PRE
2 OUT kontakterna. Både PRE 1 och PRE 2 lämnar samma utsignal
och kan användas samtidigt till t.ex. bi-amping.
Signalen på PRE OUT regleras med volym och balanskontrollen på
S100. Dessa utgångarna kan användas till effektförstärkare,
signalprocessor eller ett par aktiva högtalare med obalanserade
ingångar.
11. BALANSERADE UTGÅNGAR
Anslutningar för effektförstärkare eller signalprocessor som har
balanserade XLR-ingångar.
Dessa fullt balanserade XLR utgångar är avsedda för Hi-Fi och
professionell utrustning med balanserade ingångar.
Kontakterna är kopplade på följande sätt:
Stift 1. Chassiejord.
Stift 2. Varm (signal).
Stift 3. Signaljord (returledare).
FÖRDELARNA MED BALANSERAD SIGNALÖVERFÖRING
Med en konventionell obalanserad signalkabel överförs signalen
genom kabeln via mittledaren. Som signalreferens används kabelns
skärm som jordledare.
Elektriska störningar som skärmen plockar upp skickas också vidare
till mottagarsidan. Den resulterande förvrängningen och störningarna
kan bero på vilket håll nätkontakten sitter i vägguttaget. Prova med
att vända kontakten i vägguttaget.
Vissa kabelkonstruktörer väljer att ha en separat jordledare och
skärm och att bara förbinda kabelskärmen i ena änden. Så kallad
“pseudobalansering”. Eftersom skärmen bara är kopplad i ena
änden kan ljudkvaliteten variera beroende på vilket håll kabeln sitter,
det vill säga om skärmen är ansluten i sändar- eller mottagarändan.
En balanserad kabel med tre ledare undviker alla sådana problem.
Både kabelns signal och jordkabel löper inne i ledaren med en skärm
som är förbunden i båda apparaternas chassi och skyddar mot yttre
störningar. Den största fördelen med balanserad överföring får man
med långa signalkablar. Även om S300 ger en fantastisk ljudkvalitet
med de flesta förförstärkare, gör den absolut bäst ifrån sig
tillsammans med en förförstärkare med balanserade utgångar.
12. NAD-LINK IN/UTGÅNG
NAD-Link anslutningarna används för att skicka fjärrkontroll-
kommandon mellan olika enheter utrustade med NAD-Link. Det ger
dig möjlighet att kontrollera från en fjärrkontroll eller från mer än ett
rum. För att kunna styra fler enheter än S100 så måste dessa kopplas
ihop via NAD-Link in- och utgångar. Flera enheter kan seriekopplas
så att anläggningens samtliga fjärrkontroll-funktioner kan styras
centralt. En NAD-Link koppling till en annan Hi-Fi anläggning i ett
annat rum gör att man kan styra anläggningen från det första
rummet med en fjärrkontroll i nästa rum.
KONTROLLER PÅ APPARATENS FRAMSIDA
1. AV / PÅ-KNAPP
Man sätter på apparaten med POWER knappen och efter ett par
sekunder slocknar POWER indikatorn. Ytterligare ett tryck på POWER
knappen stänger av apparaten.
När NAD S100 är påslagen och man trycker på Standby-knappen på
fjärrkontrollen, slås apparaten av i Standby-läge och POWER
indikatorn lyser blå. Indikatorn visar att S100 står i Standby-läge och
spänning matas till apparaten.
Varning! Eftersom apparaten inte är helt avslagen i Standby-läge bör
apparaten släckas med knappen på frontpanelen när den inte skall
används en längre tid.
2. FJÄRRKONTROLLMOTTAGARE
Detta är en sensor som tar emot signalerna från fjärrkontrollen.
Lysdioden ovanför bekräftar när signaler tas emot.
3. INGÅNGSVÄLJARE
Dessa knapparna används för att välja vilken signalkälla som skall
sändas till Tape och PRE OUT 1 och 2 och XLR utgångarna.
En lysdiod i varje knapp visar vilken källa som valts.
PHONO/AUX 2 väljer den källa son kopplats till PHONO/AUX 2
ingången. Med RIAA-steget installerat kan en skivspelare med
antingen MM eller MC pickup anslutas. Utan RIAA-steg kan
ingången användas till någon annan källa på linjenivå.
CD Väljer CDspelare (eller annan källa på linjenivå) som kopplats på
CD ingången som aktiv ingång.
VIDEO Väljer den videoljudkälla (eller annan källa på linjenivå) som
kopplats på VCR ingången som aktiv ingång.
AUX 1 Väljer den källa på linjenivå som kopplats på AUX ingången
som aktiv ingång.
TUNER Väljer radiodelen (eller annan källa på linjenivå) som kopplats
på Tuner ingången som aktiv ingång.
TAPE 2 Väljer TAPE 2 som aktiv ingång.
TAPE 1 MONITOR Väljer utgången på den bandspelare som
anslutits och låter dig höra signalen från bandspelaren ansluten till
TAPE 1. Tryck in knappen för att koppla in TAPE 1 MONITOR, tryck
en gång till för att koppla ur.
TAPE 1 MONITOR är en monitorfunktion som inte stör annan vald
ingångskälla. Exempel: Om CD valts och TAPE 1 trycks in kommer
signalen fortfarande att finnas på TAPE 1 och 2 utgångarna. Men
ljudet ut i högtalarna är det som finns på TAPE 1 ingångarna.
För att visa vilken ingång som är aktiv i monitorläge fortsätter
lysdioden för signalkällan att lysa.
FÖR ATT GÖRA EN INSPELNING
När någon källa valts sänds dess signal även till de bandspelare som
anslutits till TAPE 1 och 2 utgångarna för inspelning.
BANDKOPIERING
Man kan kopiera band mellan två bandspelare anslutna till S100.
Sätt i källkassetten i bandspelaren ansluten till TAPE 2 och ett tomt
band i bandspelaren ansluten till TAPE 1. Genom att välja TAPE 2
ingången kan man nu kopiera TAPE 2 till TAPE 1 och lyssna på
signalen från originalbandet.
Man kan också använda TAPE 1 som källa och kopiera till TAPE 2,
S
29