Shimano WH-RS10-A Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
(Swedish)
DM-WH0004-01
Försäljarens bruksanvisning
Hjulset
G
WH-6700
WH-RS80-C50
WH-RS80-A-C24
WH-RS30-A
WH-RS10-A
WH-R501-30
WH-R501
MTB
WH-M785-F
WH-M785-R
WH-M788-R
WH-M785-F15
WH-M788-F15
SM-RIMTAPE
2
INNEHÅLL
VIKTIGT MEDDELANDE ......................................................................................... 3
TILL SÄKERHET ......................................................................................................4
G
MONTERING ........................................................................................................10
Däcksstorlek ......................................................................................................................10
Lista över verktyg som ska användas ...............................................................................10
Montering av HG-drev ......................................................................................................11
UNDERHÅLL .........................................................................................................12
Ekrarnas dragning ............................................................................................................12
Byte av ekrar .....................................................................................................................14
Byte av frirullningshuset...................................................................................................16
Montering och demontering av rörformade däck .........................................................17
MTB
MONTERING ........................................................................................................20
Däcksstorlek ......................................................................................................................20
Lista över verktyg som ska användas ...............................................................................20
Montering av HG-drev ......................................................................................................21
Installation av skivbromsen ..............................................................................................22
UNDERHÅLL .........................................................................................................23
Ekrarnas dragning ............................................................................................................23
Byte av ekrar .....................................................................................................................24
Demontering och montering ...........................................................................................25
Byte av frirullningshuset...................................................................................................28
Montering och demontering av rörformade däck .........................................................29
3
VIKTIGT MEDDELANDE
Denna återförsäljarmanual är främst avsedd för att användas av professionella cykelmekaniker.
Användare som inte är utbildade i cykelmontering bör inte försöka installera komponenter själv med hjälp av
återförsäljarmanualerna.
Om någon del av informationen i denna bruksanvisning är oklar, fortsätt inte med installationen. Kontakta istället inköpsstället
eller en lokal cykelhandlare för deras hjälp.
Se till att läsa alla bruksanvisningar som medföljer produkten.
Ta inte isär eller modifiera produkten annat än vad som anges i informationen i denna återförsäljarmanual.
Återförsäljarens alla manualer och bruksanvisningar kan ses på vår hemsida (http://si.shimano.com).
Vänligen observera lämpliga regler och förordningar i landet, stat eller region där du bedriver din verksamhet som en
återförsäljare.
Läs för säkerhets skull noggrant igenom försäljarens bruksanvisning före användning och följ
anvisningarna för korrekt användning.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och skador på utrustningen och omgivningen.
Anvisningarna klassificeras i enlighet med risknivån eller de skador som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder det till dödsolyckor eller allvarliga personskador.
VARNING
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till dödsolyckor eller allvarliga personskador.
UPPMÄRKSAMMA
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till personskador eller skador på utrustningen och omgivningen.
4
TILL SÄKERHET
VARNING
När du installerar komponenter, vara noga med att följa de instruktioner som ges i bruksanvisningarna.
Det rekommenderas att du endast använder äkta Shimano delar. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas, kan cykeln
plötsligt falla över, vilket kan orsaka allvarlig skada.
Dessutom, om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan problem uppstå, och cykeln kan plötsligt falla över vilket kan orsaka
allvarlig skada.
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda dina ögonmedan du utför underhållsarbete såsom att byta ut
reservdelar.
Förvara försäljarens bruksanvisning på en säker plats efter att du noggrant har läst igenom den.
Var noga med att också informera användare om följande:
Vanliga beskrivningar gällande VÄG-hjul/MTB-hjul
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
Om snabbfrigöringsmekanismen inte används på rätt sätt, kan hjulet lossna och leda till allvarliga skador. Läs noggrant igenom
avsnittet om snabbfrigöringsmekanismen i bruksanvisningen före användning.
Före användning skall du kontrollera hjulet för att se till så att det inte finns några böjda eller lösa ekrar, inbuktningar, repor
eller sprickor i fälgen. Använd inte hjulet, om något av dessa problem upptäcks.
Beskrivningar gällande VÄG-hjul
Dessa hjul är konstruerade för användning på belagda vägbanor. Om hjulen används på obelagda vägbanor, kan hjulen bli
böjda eller skadade och då kan olyckor inträffa.
Fördjupningen på den motsatta sidan om ventilhålet är en indikator för mängden fälgnedslitning. Om du inte längre kan se
denna fördjupning, skall du sluta använda fälgen. Om du fortsätter att använda fälgen kan den brytas av, så att cykeln tippar
över framåt och en olycka uppstår.
Beskrivningar gällande MTB-hjul
Cykelns skivbromsok och skivbroms blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte medan du cyklar eller omedelbart
efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du
kontrollera att bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
Var noga med att också läsa igenom avsnittet om skivbromsar i bruksanvisningen noggrant.
< WH-M785-F / WH-M788-R / WH-M785-R >
Om snabbfrigörningsspaken är på samma sida som skivbromsen finns det en risk
att den vidrör skivbromsen. Kontrollera att även om snabbfrigörningsspaken är
åtdragen för hand med all din kraft att den inte kommer i kontakt med
skivbromsen. Om spaken kommer i kontakt med skivbromsen, sluta använda
hjulet och kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare.
Snabbfrigörnings-
spak
Skivbroms
5
< WH-M785-F >
Hjulet har konstruerats för terrängcykling. Använd det inte för cykling i mountain-stil. Då kan hjulet stukas eller skadas på
annat sätt, och då kan resultatet bli att en olycka inträffar.
< WH-M788-F15 / WH-M785-F15 >
WH-M788-F15 har konstruerats för terrängcykling, och WH-M785-F15 har konstruerats för cross country-cykling. Använd inte
något av hjulen för downhillcykling. Då kan hjulet stukas eller skadas på annat sätt, vilket kan resultera i att en olycka
inträffar.
WH-M788-F15 / WH-M785-F15 är inte konstruerade för downhillcykling eller freeriding. Beroende på cyklingsförhållandena kan
dock en spricka uppstå i navaxeln, vilket kan resultera i att navaxeln går sönder. Detta kan leda till en olycka, som kan resultera
i allvarliga personskador och till och med dödsfall. Innan du börjar cykla, skall du noggrant kontrollena cykelns nav för att
förvissa dig om att det inte finns några sprickor i axlarna. Om du ser tecken som tyder på en spricka eller någon annan ovanlig
kondition, skall du INTE använda cykeln.
WH-M788-F15 / WH-M785-F15 kan användas i kombination med en speciell framgaffel och E-Thru. Om den används i
kombination med någon annan framgaffel eller fast axel, kan hjulet lossna från cykeln medan du cyklar och resultatet kan bli
allvarliga persoskador.
Både fastlåsningsmetoden och effektivt vridmomentet för framhjulet varierar, i enlighet med vilken typ av framfjädringens
gaffel som används. Vid monteringen av framhjulet i framfjädringens gaffel, skall du alltid vara noga med att följa de
anvisningar som ges i bruksanvisningen för framfjädringens gaffel. Om du inte följer anvisningarna kan framhjulet lossna från
framfjädringens gaffel och då kan allvarliga personskador uppstå.
Om axelns frigörningsspak sitter på samma sida som skivbromsen, finns det risk
för att den kommer i kontakt med skivbromsen. Kontrollera att även om axelns
frigörningsspak är åtdragen för hand med all din kraft att den inte kommer i
kontakt med skivbromsen. Om spaken kommer i kontakt med skivbromsen, sluta
använda hjulet och kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare.
Axelns
frigöringsspak
Skivbroms
Om axelns frigöringsspak inte används på rätt sätt, kan hjulet lossna och leda till allvarliga skador.
< WH-M788-R / WH-M785-R >
WH-M788-R har konstruerats för terrängcykling, och WH-M785-R har konstruerats för cross country-cykling. Använd inte något
av hjulen för downhillcykling. Då kan hjulet stukas eller skadas på annat sätt, vilket kan resultera i att en olycka inträffar.
WH-M788-R / WH-M785-R är inte konstruerade för downhillcykling eller freeriding. Beroende på cyklingsförhållandena kan
dock en spricka uppstå i navaxeln, vilket kan resultera i att navaxeln går sönder. Detta kan leda till en olycka, som kan resultera
i allvarliga personskador och till och med dödsfall. Innan du börjar cykla, skall du noggrant kontrollena cykelns nav för att
förvissa dig om att det inte finns några sprickor i axlarna. Om du ser tecken som tyder på en spricka eller någon annan ovanlig
kondition, skall du INTE använda cykeln.
För installering och underhåll av cykel:
Beskrivningar gällande VÄG-hjul
Används inte i kombination med fjädringsgafflar av bottenlänktyp. Med sådana gafflar kan spelrummet mellan navaxeln och
bromsoken ändras p.g.a. fjädringens verkan, så att bromsoken kanske kommer i kontakt med ekrarna när man bromsar.
Beskrivningar gällande MTB-hjul
Dessa hjul har konstruerats endast för användning med skivbromsar. Använd inte dessa hjul med fälgbromsar.
6
UPPMÄRKSAMMA
Var noga med att också informera användare om följande:
Vanliga beskrivningar gällande VÄG-hjul/MTB-hjul
Däcken skall pumpas till det tryck som anges på däcken innan du börjar cykla.
Beskrivningar gällande VÄG-hjul
< WH-6700 >
Använd inte fälgtejp. Fälgtejp kan göra att det blir svårt att ta bort och montera däcket, och däcket eller slangen kan skadas
eller också kan däcken plötsligt få punktering och falla av, vilket kan leda till allvarliga personskador.
< WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24 / WH-R501-30 / WH-R501 / WH-RS30-A / WH-RS10-A >
Använda fälgtejp som kan motstå höga lufttryck. Annars kan däcken plötsligt få punktering och glida av, och då kan allvarliga
personskador uppstå.
Dessutom rekommenderar vi att du inte återanvänder fälgtejp efter att den har tagits bort från hjulet. Om tejp eller pluggar
återanvänds, kan däcken plötsligt få punktering och falla av, vilket kan resultera i allvarliga personskador.
När man ersätter fälgtejpen bör man använda en tejp som passar fälgens storlek. Använder man en fälgtejp som inte passar
fälgens storlek kan man plötsligt få punktering och ramla av cykeln.
Beskrivningar gällande MTB-hjul
Använd inte fälgtejp. Fälgtejp kan göra att det blir svårt att ta bort och montera däcket, och däcket eller slangen kan skadas
eller också kan däcken plötsligt få punktering och falla av, vilket kan leda till allvarliga personskador.
Var noga med att inte dra fast pluggarna för mycket, när du justerar ekrarnas spänning. Om pluggarna dras fast för mycket,
kan fälgen skadas.
När du använder ett däcktätningsmedel bör du kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare.
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du
är medveten om sådana ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak händer
när skivbromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
För installering och underhåll av cykel:
Beskrivningar gällande MTB-hjul
När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och montera rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte
vidröra skivbromsrotorns utsida med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i händerna.
7
OBSERVERA
Var noga med att också informera användare om följande:
Vanliga beskrivningar gällande VÄG-hjul/MTB-hjul
Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer oljan ut.
Vi rekommenderar att du ber cykelhandlare att justera ekerspänningen om det finns ett glapp i ekrarna från början och även
efter att ha cyklat de första 1.000 km.
Det finns speciella ekernycklar att köpa som extra tillbehör.
Produkter innefattar inte garanti mot naturligt slitage och försämring som har med ålder och normalt användande att göra.
Beskrivningar gällande VÄG-hjul
Före användning skall du kontrollera att det inte finns några metallbitar eller andra främmande föremål fastkletade på
bromsklotsarna. Om några sådana delar sitter fast där, kan de skada fälgen när du bromsar.
Shimanos bromsskor R55HC (med höga prestanda) använder en aggressiv sammansättning med betoning på maximala
prestanda vid regnig väderlek. De kommer dock att medföra en accelererad utslitning av fälgen.
Shimano tar inte något som helst ansvar för förkortad livslängd för fälgar, som kan inträffa när bromsskorna R55HC används.
< WH-6700 >
Vi rekommenderar att du inte använder vanliga alkaliska reparationsmedel för punkteringar, därför att sådana kan göra att
fälgarna korroderas så att luftläckage uppstår.
Beskrivningar gällande MTB-hjul
Använd inte tvättmedel eller kemiska rengöringsmedel för att tvätta av hjulen. Sådana kan göra att det lufttätningsmedel som
har satts på fälgen kan flagna av.
Använd inte rengöringsmedel eller andra kemikalier när du torkar av hjulet, annars kan etiketten på fälgen flagna av.
Vi rekommenderar att du inte använder vanliga alkaliska reparationsmedel för punkteringar, därför att sådana kan göra att
fälgarna korroderas så att luftläckage uppstår.
8
För installering och underhåll av cykel:
Vanliga beskrivningar gällande VÄG-hjul/MTB-hjul
Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
Se specifikationstabellen (http://www.si.shimano.com) för att hitta kompatibla reflektorer och ekerskydd.
Beskrivningar gällande VÄG-hjul
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos ekrar och nipplar. Om du inte använder Shimanos originaldelar,
kan naven eller fälgarna skadas.
Nipplarna har stor diameter och är lätta att vrida, detta för att göra det lättare att öka ekerspänningen. Var dock noga med
att inte dra nipplarna för mycket, när du justerar ekrarnas spänning. Om nipplarna dras fast för hårt, kan fälgen skadas. (Vi
rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om justeringen.)
< WH-6700 >
Använd fälgsidans plugg för att utföra hjulinställning och justering av ekerspänningen för WH-6700.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos egna ekrar och nipplar. Om andra delar än Shimano-delar
används, kan det område där ekrarna passas in i navenheten skadas.
Pluggarna har stor diameter och är lätta att vrida, detta för att göra det lättare att öka ekerspänningen. Var dock noga med
att inte dra pluggarna för mycket, när du justerar ekrarnas spänning. Om pluggarna dras fast för hårt, kan fälgen skadas. (Vi
rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om justeringen.)
Beskrivningar gällande MTB-hjul
Använd Shimano originalreservdelar som ekrar, muttrar, pluggar och brickor. Annars kan fälgen och navenheten skadas.
Den faktiska produkten kan skilja sig från bilden eftersom den här handboken är avsedd främst för att förklara
förfarandena för användning av produkten.
G
10
MONTERING
Däcksstorlek
De rekommenderade däcksstorlekarna för installation på varje hjul är enligt följande.
Modell nummer Däcksstorlek
WH-6700
700C (19 - 25C)
WH-RS80-C50
WH-RS80-A-C24
WH-RS30
WH-RS10
WH-R501-30
700C (19 - 28C)
WH-R501
Lista över verktyg som ska användas
Följande verktyg krävs för att montera produkten.
Användningsställe Verktyg
Låsring TL-LR15 / LR10
WH-6700 / WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24 / WH-RS30-A / WH-RS10-A / WH-R501-30 / WH-R501
Detta hjul kan användas i kombination med 8-delade, 9-delade och 10-delade drevsatser. (Om du använder en
10-delad drevsats för något annat än en juniorcykel, skall du använda det medföljande 1-mm mellanlägget.)
Se Produktteknisk information för ytterligare upplysningar om kombination med andra delar, som till exempel kedjor
och drevkassetter.
11
Montering av HG-drev
Drevmellanlägg
Vid monteringen av HG-drev skall du använda specialverktyget
TL-LR15 / LR10 för att dra fast låsringen.
Effektivt vridmoment:
30,0 - 50,0 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen TL-LR15 /
LR10 och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
TL-SR21
Låsring
TL-LR15 / LR10
Isärtagning
För varje drev skall sidan med gruppmärkningen vara vänd utåt och
placeras så att den breda delen av kuggutskärningen på varje drev
och A-delen (där spårbredden är bredast) av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
A
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Bred del
Låsring
12
UNDERHÅLL
Ekrarnas dragning
Drag ekrarna på det sätt som bilden visar.
WH-6700
< För framhjul > < För bakhjul >
På framsidan används en radiell anordning både till vänster
och höger.
Ekerspänningsvärde
För framhjul
För bakhjul
Höger sida (drevsidan) Vänster sida
980 - 1400 N
(98 - 140 kgf)
1000 - 1600 N
(100 - 160 kgf)
600 - 1100 N
(60 - 110 kgf)
*
Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24
< För framhjul > < För bakhjul >
På framsidan används en radiell anordning både till vänster
och höger.
Baktill används en tangentialmontering på både vänster och
höger sida.
* Bilden visar WH-RS80-A-C24.
Ekerspänningsvärde
För framhjul
För bakhjul
Höger sida (drevsidan) Vänster sida
1000 - 1400 N
(100 - 140 kgf)
1200 - 1500 N
(120 - 150 kgf)
600 - 900 N
(60 - 90 kgf)
*
Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
13
WH-RS30
< För framhjul > < För bakhjul >
På framsidan används en radiell anordning både till vänster
och höger.
Ekerspänningsvärde
För framhjul
För bakhjul
Höger sida (drevsidan) Vänster sida
980 - 1400 N
(98 - 140 kgf)
1000 - 1600 N
(100 - 160 kgf)
600 - 1100 N
(60 - 110 kgf)
*
Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
WH-RS10
< För framhjul > < För bakhjul >
På framsidan används en radiell anordning både till vänster
och höger.
Ekerspänningsvärde
För framhjul
För bakhjul
Höger sida (drevsidan) Vänster sida
980 - 1400 N
(98 - 140 kgf)
1000 - 1600 N
(100 - 160 kgf)
600 - 1100 N
(60 - 110 kgf)
*
Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
14
WH-R501-30 / WH-R501
< För framhjul > < För bakhjul >
På framsidan används en radiell anordning både till vänster
och höger.
Baktill används en tangentialmontering på både vänster och
höger sida.
Ekerspänningsvärde
För framhjul
För bakhjul
Höger sida (drevsidan) Vänster sida
800 - 1200 N
(80 - 120 kgf)
900 - 1500 N
(90 - 150 kgf)
500 - 1000 N
(50 - 100 kgf)
*
Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
Byte av ekrar
WH-6700
1.
Träd brickan och pluggen över ekern.
2.
Drag fast muttern, när du har satt in ekern i hålet i
navflänsen.
Vid monteringen skall du använda ekerstoppen för att
hålla fast ekern så att den inte roterar och därefter
sätta in en skruvmejsel eller liknande verktyg i mutterns
spår för att skruva in muttern.
3.
Vrid pluggen medurs för att skruva in den i skruvhålet i
fälgen.
Vid detta tillfälle skall du använda ekerstoppen för att
förhindra att ekern roterar.
1
2
Mutter
Plugg
Eker
Bricka
Ekerstopp
3
Observera:
Om du inte monterar brickan är det inte möjligt att justera ekerspänningen, så var
noga med att använda brickan.
Drag fast muttern så långt som till gängans kant.
Framtill skall du sätta fast ekerskallarna ordentligt i navenhetens spår, annars kan
skador uppstå.
15
WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24
Montera ekrarna genom att träda dem genom navet såsom bilden visar.
* Bilden visar WH-RS80-A-C24.
< För bakhjul > < För framhjul >
Eker
*Innerring
*Navkapsel
Framtill skall du sätta fast ekerskallarna ordentligt i
navenhetens spår, annars kan skador uppstå.
* Montera innerringen och navkapseln korrekt så att
innerringen är helt insatt innanför flikarna på
navenheten och navkapselns flikar är helt insatta i
innerringen.
Nippel
16
WH-RS30-A / WH-RS10-A
< Byte av framhjulets ekrar >
Vrid navaxeln tills hacket i dammskyddet och spåret i navet har passats in mot varandra och passa in ekerns skalle ordentligt i
navets spår.
Hack i dammskydd
Spår i nav
Navaxel
Observera:
Om hacket i dammskyddet och spåret i navet inte har passats in mot varandra, är det inte möjligt att montera och ta bort
ekrarna.
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort navaxeln, skall du ta bort frihjulsnavets fasthållningsbult (inne i frihjulsnavet) och därefter byta ut
frihjulsnavet.
Frirullningshus
Frirullningshusets bricka
Frirullningshusets fasthållningsbult
Isärtagning
Ihopsättning
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Effektivt vridmoment:
35,0 - 50,0 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Observera:
Försök inte att plocka isär frirullningshuset, därför att det kan leda till att felfunktion uppstår.
17
Montering och demontering av rörformade däck
TILL SÄKERHET
VARNING
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service
och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
UPPMÄRKSAMMA
Om du använder en innerslang skall du inte heller använda
fälgtejp. Fälgtejp kan göra att det blir svårt att ta bort och
montera däcket, och däcket eller slangen kan skadas eller
också kan däcken plötsligt få punktering och falla av, vilket
kan leda till allvarliga personskador.
Observera
Däcken skall alltid monteras och demonteras för hand.
Använd aldrig verktyg som däckmonteringsjärn, därför att
sådana kan skada tätningen mellan däcket och fälgen, vilket
leder till att luft sipprar ut från däcket.
Drag inte fast ventilmuttern för mycket. Då kan
ventiltätningen bli skev, så att luft läcker ut.
Om däcken är svåra att passa in, skall du använda vanligt
vatten eller såpvatten så att de kan glida lättare.
Produkter innefattar inte garanti mot naturligt slitage och
försämring som har med ålder och normalt användande att
göra.
Anvisningar om teknisk service
1.
Montering av ventiler för rörformade däck
Montera ventilen så att den är vänd åt det håll som
bilden visar.
Vid fastdragningen av ventilmuttern skall du kontrollera
att ventilen inte vrids tillsammans med ventilmuttern.
Ventilmutter
2.
Montering av däcken
Sätt dit däckvulsten på
däckets ena sida på det
sätt som bilden visar.
Kontrollera vid detta
tillfälle att det inte finns
några främmande
partiklar på däckvulsten,
fälgen eller ventilen.
Däck
Däckvulst
Fälg
Sätt dit däckvulsten på den andra sidan av däcket.
Börja från den punkt som ligger mittemot luftventilen.
Luftventil
Det är svårare att sätta dit däckvulsten på sidan med
luftventilen. Om detta är fallet skall du lyfta upp däckvulsten
för hand med början från den andra sidan av däcket. Arbeta
dig därefter runt fälgen till platsen för luftventilen.
18
Slutligen skall du fatta i
däcket med båda händerna
såsom bilden visar och sätta
in däcket i fälgen.
Pumpa upp med luft för att låsa
fast däckets vulster mot fälgen på
det sätt som bilden visar.
Därefter skall du tömma däcket på
all luft och kontrollera att vulsterna
sitter fast mot fälgen.
Pumpa därefter däcket på nytt till
det normala lufttrycket för
användning.
Om vulsterna inte sitter fast mot
fälgen, separeras vulsterna från
fälgen när däcket töms på luft.
(Max : 800kPa/116psi)
3.
Demontering av däcken
För att demontera ett
däck skall du tömma det
på luft och därefter
trycka in däckvulsten på
den ena sidan av däcket
i fälgens spår på det
sätt som bilden visar.
Observera:
Var noga med att endast trycka in däckvulsten på däckets ena
sida. Om du trycker in däckvulsterna på båda sidorna, blir det
svårare att demontera däcket. Om du trycker in däckvulsterna
på däckets båda sidor, skall du pumpa upp däcket igen för att
låsa fast däckvulsterna. Demontera därefter däcket genom att
göra allt från början igen.
Demontera den ena sidan av däckvulsten med början
från den punkt som ligger närmast luftventilen och
demontera därefter däckvulsten på däckets andra sida.
4.
Observera när innerslangar används
Lossa luftventilens låsring och tag bort luftventilen.
Sätt dit däckvulsten på den ena
sidan av däcket såsom bilden visar.
Fukta fälgens ytterkanter och däckvulsterna ordentligt,
och sätt därefter in den något uppumpade innerslangen
i däcket, så att den kan glida mjukt.
Kontrollera att innerslangens luftventil passar för
användning med den fälg du har.
Sätt dit däckvulsten på den ena sidan av däcket med
början från den sida av fälgen som är på den andra
sidan av luftventilen. Var försiktig så att du inte nyper
fast slangen vid detta tillfälle. Använd såpvatten, om så
erfordras.
Pumpa upp innerslangen tills däcket låses fast på rätt
plats.
Kontakta en auktoriserad cykelhandlare beträffande
specifikationerna för innerslangar som kan användas.
MTB
20
MONTERING
Däcksstorlek
De rekommenderade däcksstorlekarna för installation på varje hjul är enligt följande.
Modell nummer Däcksstorlek
WH-M785-F
26 × 1,5 - 2,25WH-M785-R
WH-M785-F15
WH-M788-F15
26 × 1,95 - 2,5
WH-M788-R
Lista över verktyg som ska användas
Följande verktyg krävs för att montera produkten.
Användningsställe Verktyg
Låsring TL-LR15 / LR10
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31

Shimano WH-RS10-A Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual