SE
4. NÄR MOTORN INTE STARTAR :
Utför följande kontroller innan du lämnar in pumpen till
närmaste Makita-återförsäljare. Om problemet skulle kvarstå
efter att ha slutfört samtliga kontroller, lämna då in pumpen till
närmaste Makita-återförsäljare.
(1) Är gnistan över elektroden tillräckligt stark?
■ Står stoppknappen i läget “
I
” (PÅ)?
■ Skruva ur och inspektera tändstiftet.
Rengör eller byt ut tändstiftet om så skulle behövas.
■ Skruva loss tändstiftet och tryck fast det i tändstiftshatten.
Dra i starthandtaget medan tändstiftet jordas mot motorn.
Försök med ett nytt tändstift om gnistan är svag eller om
det inte finns någon gnista alls.
Om det inte kommer någon gnista alls med ett nytt tändstift,
är det fel på tändsystemet.
(2) Är kompressionen tillräcklig?
Dra sakta i starthandtaget och kontrollera om något
motstånd känns. Om det krävs lite kraft för att dra
starthandtaget, kontrollera om tändstiftet är ordentligt
åtdraget. Om tändstiftet sitter löst, dra fast det.
(3) Är tändstiftet blött av bensin?
Är bränslekranen öppen? (Gäller ej EW120R)
Stäng chokereglaget och dra i starthandtaget fem eller
sex gånger. Skruva loss tändstiftet och kontrollera om
elektroden är blöt. Om elektroden är blöt, kommer det
bränsle till motorn.
Om elektroden är torr, kontrollera var bränslestoppet är.
(Kontrollera bränsleintaget på förgasaren och
bränslefilterintaget.) (EW120R)
(Kontrollera bränsleintaget på förgasaren.) (Gäller ej
EW120R)
Ifall motorn inte skulle starta med bränslet som finns i
tanken, prova med nytt bränsle.
1. OLJEVAKTENS FUNKTION
Motorn kommer att stanna automatiskt om oljenivån sjunker
under föreskriven nivå. Motorn kan inte startas förrän
oljepåfyllning till föreskriven nivå har gjorts. (Se ill. 8
-
t)
2. ÅTERSTART
(1) Fyll vevhuset med olja till rätt nivå.
(2) För omstart och körning av motorn, se avsnittet “4. START
AV PUMPEN” på sidan 7.
Kontrollera kopplingsdetaljen från motorn. Den måste
vara ordentligt ansluten till tråden från oljevakten.
Vid val av olja, se sidan 6 angående rekommenderad
olja.
7. INSTRUKTIONER FÖR
OLJEVAKT
(TILLBEHÖR)
8. ENKEL FELSÖKNING
1. PUMPEN GÅR INTE.
■ Motorn startar inte.
(Se 8.-4 “4. NÄR MOTORN INTE STARTAR”)
■ Pumphjulet har fastnat
(Ta isär och rengör.)
2. PUMPVOLYMEN ÄR FÖR LITEN.
■ Suger in luft på insugssidan.
(Kontrollera ledningar på insugssidan.)
■ Försvagad motoreffekt.
(Kontakta närmaste återförsäljare.)
■ Sprickor i den mekaniska tätningen.
(Kontakta närmaste återförsäljare.)
■ Hög sughöjd. (Sänk.)
■ Sugslangen är för lång eller för smal.
(Använd en tjock slang med minimal längd.)
■ Vattenläckage i vattenloppet. (Åtgärda.)
■ Ansamling av främmande föremål i pumphjulet.
(Ta isär och rengör.)
■ Utslitet pumphjul.
■ Filtret är igensatt. (Rengör.)
■ Motorhastigheten är för låg.
(Kontakta närmaste återförsäljare.)
3. PUMPEN SJÄLVSUGER INTE.
■ Suger in luft på insugssidan.
(Kontrollera ledningar på insugssidan.)
■ Otillräckligt med vatten i pumphuset.
(Fyll det helt.)
■ Avtappningspluggen är bristfälligt åtdragen.
(Dra åt pluggarna ordentligt.)
■ Motorhastigheten är för låg.
(Kontakta närmaste återförsäljare.)
■ Suger in luft från den mekaniska tätningen.
(Kontakta närmaste återförsäljare.)
Före test av tändstiftet skall utspillt bränsle
noggrant torkas upp. Håll tändstiftet så långt
ifrån tändstiftshålet som möjligt.
Håll inte i tändstiftet med handen medan du drar
i starthandtaget.
VARNING
OBSERVERA
Om motorn är försedd med oljevakt kommer motorn att stanna
automatiskt om oljenivån sjunker under föreskriven nivå.
Om oljenivån inte höjs över föreskriven nivå, kommer
motorn att stanna omedelbart efter omstart.