Shimano ST-R9180 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Obs! På grund av produktutveckling kan specifi kationerna ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
3-77 Oimatsu-cho, Sakai-ku, Sakai-shi, Osaka 590-8577, Japan
UM-0C40A-002-03
Användarhandbok
STI-reglage
För time trial-styre/växelreglage på
aero-styre
Användarhandböcker på andra språk fi nns på:
http://si.shimano.com
VIKTIGT MEDDELANDE
Kontakta inköpsstället eller cykelåterförsäljaren för information om
hur du monterar och justerar produkter som inte återfi nns i
användarhandboken. En återförsäljarhandbok fi nns tillgänglig för
yrkesmekaniker på vår webbplats (http://si.shimano.com).
Montera inte isär eller konstruera om produkten.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom
användarhandboken innan du använder produkten
och följ anvisningarna.
Viktig säkerhetsinformation
För mer information om byte kan du kontakta inköpsstället eller en
cykelhandlare.
VARNING
När växelreglaget manövreras kommer motorn som driver framväxeln
att köras till växelläget utan att stanna, så var försiktig så att dina
ngrar inte fastnar.
Det här hydrauliska systemet har andra bromsegenskaper än
fälgbromstypens system. Bekanta dig tillräckligt med
bromsegenskaperna före användning. Om du cyklar på cykeln utan att
tillräckligt ha bekantat dig med bromsegenskaperna kan du falla av
cykeln vid inbromsning, vilket kan orsaka allvarliga skador eller dödlig
utgång.
Använd inte bromsskivor som är 203 mm eller 180 mm. Bromskraftens
ökning blir för stor och hamnar utom kontroll.
Bromsskivorna som är 160 mm ger en starkare bromskraft än
bromsskivor som är 140 mm. Se till att du fullständigt förstår
bromsegenskaperna innan bromsarna används.
Se till att hålla fi ngrarna borta från den roterande
bromsskivan. Bromsskivan är tillräckligt vass för att
orsaka allvarliga skador på dina fi ngrar om de
fastnar i den snurrande bromsskivans öppningar.
Oken och bromskivan blir varma när bromsarna manövreras. Därför
bör du inte vidröra dem under cykling eller direkt efter att du har
tagit bort dem från cykeln. Då kan du bränna dig.
Var försiktig och låt inte någon olja eller något fett hamna på
bromsskiva och bromsbelägg. Då kanske bromsarna slutar fungera
korrekt.
Om det kommer olja eller fett på bromsbeläggen bör du vända dig till
en återförsäljare eller agentur. Det fi nns risk för att bromsarna kanske
inte fungerar korrekt.
Om du hör ett oljud när du bromsar har
bromsbeläggen slitits ut till den grad att de inte är
användbara längre. Kontrollera att bromssystemets
temperatur har blivit tillräckligt sval, och kontrollera
att tjockleken på varje bromsbelägg är 0,5 mm eller
mer. Vänd dig annars till en återförsäljare eller
agentur.
2 mm 0,5mm
Om bromsskivan har sprickor eller är deformerad ska du omedelbart
sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller
agentur.
Om bromsskivan blir nedsliten till en tjocklek på 1,5 mm ska
omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en
återförsäljare eller en agentur. Bromsskivan kan gå sönder, och du kan
falla av cykeln. Även med en bromskiva från Ice-Technologies bör du
omedelbart sluta använda bromsarna om aluminiumytan blir synlig.
Om bromsarna fortsätts att användas kan de ånglås uppstå. För att
lösa det här problemet bör du tillfälligt släppa bromshandtaget.
Ånglås förekommer när oljan inuti bromssystemet värms upp,
vilket gör att vatten- eller luftbubblorna expanderar inuti
bromssystemet. Det kan leda till en plötslig ökning av
bromshandtagets slaglängd.
Skivbromsen är inte utformad för att användas när cykeln står upp och
ner. Om cykeln är vänd upp och ner eller på sidan kanske bromsen inte
fungerar korrekt, och då kan allvarliga skador uppstå. Före cykling bör
du se till att manövrera bromshandtaget ett par minuter för att
kontrollera att bromsen fungerar som vanligt. Om bromsarna inte
fungerar normalt ska du sluta använda bromsarna och vända dig till
en återförsäljare eller agentur.
Om du inte känner något motstånd när du trycker ner
bromshandtaget ska du omedelbart sluta använda bromsarna och
vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Om läckage uppstår ska du omedelbart sluta använda bromsarna och
vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Det är viktigt att fullständigt förstå hanteringen av cykelns
bromssystem. Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda
till att du tappar kontrollen eller faller, vilket kan leda till allvarliga
skador. Eftersom varje cykel kan hanteras olika bör du se till att lära
dig rätt bromsteknik (vilket innefattar trycket på bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper) och hur din cykel hanteras. Det kan du
göra genom att vända dig till din professionella cykelhandlare och
cykelns ägarmanual, och genom att träna på din cykling och
bromsteknik.
Om frambromsen används för hårt kan hjulet gå i lås, och cykeln kan
då falla framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan
du cyklar på cykeln.
Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska
din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om däcken slirar
kan du falla av cykeln. För att undvika detta bör du minska din
hastighet samt bromsa tidigt och försiktigt.
Spara användarhandboken på en säker plats för framtida användning
när du har läst den.
VARNING
Varningar om mineralolja
Kontakt med ögonen kan orsaka irritation. Vid kontakt med ögonen
bör du spola ögonen med vanligt vatten och omedelbart uppsöka
läkarvård.
Kontakt med huden kan orsaka utslag och obehag. Vid kontakt med
huden bör du tvätta dig ordentligt med tvål och vatten.
Att andas in mineraloljans imma eller ångor kan orsaka illamående.
Täck näsa och mun med en respiratorsmask och använd den på en
välventilerad plats. Om mineraloljans imma eller ångor andas in bör
du omedelbart gå till en plats med frisk luft. Täck dig själv med en fi lt.
Håll dig varm och stadig och uppsök professionell sjukrådgivning.
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften kommer
gradvis att öka under inkörningsperioden. Förvissa dig om
bromskraftens ökning när nu använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak kommer hända när bromsbeläggen
eller bromsskivan byts ut.
Obs!
Se till att rotera vevpartiet när du växlar mellan kedjekransarna.
Komponenterna är utformade för att vara helt vattentåliga för att
tåla cykling i våta väderförhållanden. Däremot bör du inte avsiktligt
lägga dem i vatten.
Rengör inte cykeln i en biltvätt med högtryck. Om det kommer vatten
på någon av komponenterna kan tekniska problem eller rost uppstå.
Hantera produkterna med varsamhet och undvik att utsätta dem för
kraftiga sammanstötningar.
Var försiktig så att det inte kommer vatten i kabelfästet.
Använd inte upplösande medel eller liknande medel för att rengöra
produkterna. Sådana medel kan skada ytorna.
I fall då karbonhandtag används bör de tvättas med en mjuk trasa. Se
till att använda ett neutralt rengöringsmedel. Annars kan materialet
gå sönder och skadas.
Undvik att lämna karbonhandtag på platser där det kan förekomma
höga temperaturer. Håll dem också långt borta från eld.
När cykelhjulet har tagits av rekommenderas du att montera
beläggens mellanlägg. Tryck inte in bromshandtaget när hjulet är
borttaget. Om bromshandtaget trycks in utan att beläggens
mellanlägg är monterade kommer kolvarna att sticka ut längre än
normalt. Om det händer bör du kontakta en återförsäljare.
Använd vatten med tvål eller en torr duk när du rengör och reparerar
bromssystemet. Använd inte rengöringsmedel eller ljuddämpande
medel som fi nns i vanliga affärer eftersom de kan skada förseglande
delar.
Kontakta inköpsstället för uppdateringar hos produktens mjukvara.
Den senaste informationen fi nns tillgänglig på Shimanos hemsida.
Läs också manualerna för bromsen och annan utrustning som ska
anslutas.
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som
uppstår under normal användning.
Regelbundna inspektioner före användning
av cykeln
Kontrollera följande före användning av cykeln. Om du upptäcker något
fel ska du kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare.
Läcker det bromsolja?
Fungerar inte den främre och bakre bromsen korrekt?
Har bromshandtaget tillräckligt med utrymme?
Har respektive bromsbelägg en tjocklek på minst 0,5 mm?
Är bromsskivan sprucken eller deformerad?
Uppstår växling mellan kedjekransarna när växelreglaget
manövreras?
Är reglagen ordentligt monterade på styret?
Förekommer avvikande ljud under drift?
Delarnas namn
Bromshandtag
Växelreglage
(För time trial-styre/
växelreglage på aero-styre)
Funktion
Växling mellan kedjekransarna
Se till att rotera vevpartiet när du växlar mellan kedjekransarna.
Manövrering av växelreglaget (ursprungliga inställningar)
< Växelreglage (vänster spak) >
Kedjan fl yttar sig från en liten
bakre klinga till en större bakre
klinga.
< Växelreglage (höger spak) >
Kedjan fl yttar sig från en stor
bakre klinga till en mindre bakre
klinga.
Rådande beteende kan variera beroende på vilka komponenter som är
anslutna och programvaruversion.
Det går att byta funktion (upp- och nedväxling) för växelreglagen
(vänster och höger spak) samt ändra lägesinställningarna för automatisk
växling.
* Kontakta inköpsstället för detaljer om hur man byter växelreglage.
Bromsmanövrering
Den här produkten är försedd med en funktion för sträckningsjustering.
Beträffande ytterligare detaljer och justeringar, kontakta inköpsstället.
  • Page 1 1

Shimano ST-R9180 Användarmanual

Typ
Användarmanual