Bromscaliper
Bromshandtag
Rotor
Bromskabel
Bromsbeläggsenhet (bromsbelägg av harts)
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Anvisningar om teknisk service SI-8EA0D-003
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Montering
■ Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och höger
sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den högra
sidan av framhjulet.
■ Montering av rotorn
<SM-RT51>
Montera rotorn samt rotorns
fastdragningsplatta på navet.
Montera och drag därefter
fast bultarna på det sätt som
visas i Fig. 1.
■ Montering av calipers
Använd skyddshandskar och vrid
rotorn medurs på det sätt som visas i Fig.
2. Medan du gör detta, skall du dra fast
rotorns fasthållningsbultar i den ordning
som bilden visar.
Använd en vanlig skruvmejsel eller liknande för att stuka kanterna av
fastdragningsplattan över bultskallarna på det sätt som visas i Fig. 3.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2
Fig. 1
Fastdragningsplatta
Rotor
Nav
Rotorns fasthållningsbultar
(torxnyckel nr. T25)
* TORX är ett registrerat
varumärke för Camcar LLC.
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Fig. 2 Fig. 3
Fastdragningsplatta
Använd ett styrhandtag med en
maximal ytterdiameter på 32 mm.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
1. Montera cykelhjulet. Lossa caliperns
fasthållningsbultar och montera
därefter bromsens calipers på
ramen, så att de fungerar på både
vänster och höger sida.
Caliperklammans
bult
Caliperns fasthållningsbultar
2. Använd skyddshandskar och vrid adaptern moturs, medan du drar fast
caliperklammans bult.
1. Drag innervajern genom kabelns
justeringsbult och drag därefter
fast bulten.
4. Tryck in bromshandtaget ca. 10
gånger, tills det kommer i kontakt
med styrhandtaget. Kontrollera att
det inte finns några problem med
några delar, samt att rotorn och
beläggen inte hindrar varandra när
hjulet roteras.
5. Vrid kabelns justeringsvred för att sträcka kabeln, om den inte är sträckt.
Caliperklammans bult
Adapter
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Kabelns
justeringsbult
Kabelns
fasthållningsbult
Innervajer
Tryck in ca.
10 gånger
Lås fast de tre bultarna med en kåpa på det sätt som bilden visar, detta för
att förhindra att bultarna lossnar.
Kåpor
< Fram > < Bak >
■ För stångtyp
Kåpa
■ Justering när beläggen blir utslitna
Använd kabelns justeringsbultar vid bromshandtaget samt caliperkroppen och
också beläggens justeringsskruvar för att justera det fria spelet för belägg som har
slitits ut. Beläggen kan fortfarande användas, så länge som tjockleken för
bromsbeläggen är 0,5 mm eller mer.
• När du utför justeringen därför att beläggen är utslitna, skall du använda både
kabelns justeringsbult och beläggens justeringsskruv. Om du endast använder
kabelns justeringsskruv, blir det inte möjligt att använda beläggen ända ned till
den normala gränsen för utbyte, alltså tjockleken 0,5 mm. Dessutom kan
beläggen och rotorn hindra varandra, även om bromsen inte manövreras.
Om bromsbeläggen har slitits ned till tjockleken 0,5 mm, skall bromsbeläggen
bytas ut.
Justera så att det fria spelet vid både A och B är 0,2 – 0,4 mm.
Beläggens justeringsskruv Kabelns justeringsbult
Beläggens justeringsskruv
< B-sidan >
Drag fast beläggens
justeringsskruv för att justera.
< A-sidan >
Vrid kabelns justeringsskruv vid
bromshandtaget eller vid
caliperkroppen för att justera.
Byte av bromsbelägg
1. Tag bort cykelns hjul från ramen och tag därefter bort bromsbeläggen på det
sätt som bilden visar.
2. Lossa beläggens justeringsskruv
och vrid kabelns justeringsbultar
medurs vid bromshandtaget och vid
caliperkroppen för att lossa dem.
3. Montera nya bromsbelägg. Därefter
skall du böja ut saxsprinten. Drag fast
beläggens justeringsskruv så att det
fria spelet mellan bromsbeläggen och
rotorn blir 0,2 – 0,4 mm.
Bromsbelägg
Kabelns justeringsbult
Beläggens justeringsskruv
Saxsprint
Saxsprint
■ Montering av bromshandtaget
Använd en 5 mm insexnyckel vid monteringen.
4. När du har kontrollerat att brombeläggen och
rotorn inte kommer i kontakt med varandra,
skall du kontrollera att det inte uppstår några
problem när bromshandtaget trycks in.
Allmän säkerhetsinformation
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar
i öppningarna på den roterande rotorn.
• Justera innervajern så att den utskjutande delen blir kortare än 20 mm.
Om den utskjutande delen är längre, kan ändan av innervajern fastna i
rotorn, vilket kan göra att hjulet låser sig och att cykeln tippar över
framåt och leder till allvarliga skador.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används.
Vidrör dem därför inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du
har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig. Innan du gör något
försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har
kylts ned tillräckligt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt,
innan du börjar cykla.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att bromsbeläggens tjocklek är
0,5 mm eller tjockare.
• Om oljud uppstår när du bromsar, kan det betyda att bromsbeläggen har
slitits ned till sin gräns. Kontrollera bromsbeläggens tjocklek, när du har
kontrollerat att bromssystemet har kylts ned tillräckligt.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och
bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du
rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på
rätt sätt.
• Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern omedelbart om några
sådana problem upptäcks. Om du inte gör detta, kanske bromsarna inte fungerar på rätt
sätt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln.
För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om snabbfrigöringsspaken finns på samma sida som rotorn, finns det risk för att den
kan hindra rotorn. Kontrollera därför att delarna inte kontaktar varandra.
• Det är viktigt att du helt förstår manövreringen av din cykels bromssystem. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller orsakar
en olycka, som kan vålla svåra skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika
sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du skall använda cykeln.
Detta kan uppnås genom att du pratar med din fackkunnige cykelhandlare och läser
igenom cykelns bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Skivbromsen M416 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara prestanda, när den
används i kombination med BR-M416
/M416-A
(bromscalipers), ST-M410/M405/M360/BL-
M421 (bromshandtag), SM-RT53/51 (rotor) och Shimanos
bromsbeläggsenhet (B01S). Det bromshandtag som används, skall vara ett
tvåfingershandtag för V-bromsar, som till exempel ST-M410/M405/M360/BL-
M421. Om du använder skivbromsen i kombination med 4-fingershandtag
som till exempel ST-T300/T400, kommer bromskraften att bli högre.
Detta gör att cykeln vid vissa tillfällen, som till exempel vid vissa
cyklingspositioner eller total vikt, kan tippa över, och att skador kan uppstå om du inte är
tillräckligt varsam.
Byt ut bromsbeläggen om deras indikatorer för nedslitning blir synliga.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En
glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
• Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften ökar gradvis allt eftersom under
inkörningen. Förvissa dig om att du är medveten om alla sådana ökningar av
bromskraften, när du använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak
inträffar när bromsbeläggen eller rotorn byts ut.
Observera
• Rotorn SM-RT53 skall användas tillsammans med bromsbelägg av harts. Om den
används tillsammans med bromsbelägg av metall, kommer bromsbeläggen att slitas
ut mycket snabbt.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn och
calipern komma i kontakt med varandra.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
Indikatorer för
bromsbeläggens
förslitning
UPPMÄRKSAMMA
VARNING
Kortare än
20 mm
BR-M416 / BR-M416-A
ST-M410 / ST-M405 / ST-M360 / BL-M421
SM-RT53 / SM-RT51
B01S
<SM-RT53>
Rotorns monteringsring
TL-LR15
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
■ Fastlåsning av kabeln
Kabelns justeringsbult
2. Medan du håller bromshandtaget intryckt, skall du sätta bromsens calipers på
sina rätta platser och därefter dra fast fasthållningsbultarna för bromsens
calipers.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
3. Lossa caliperns justeringsskruv två
klicksteg.
Bromsbelägg
Rotor
Skons justeringsskruv
SI-8EA0D-003-03